*

Kaikki blogit puheenaiheesta Bussiliikenne

Vaalipäivä, mutta arki siintää

Vaalipäivä. Tänään tietenkin ihmetellään ääniä ja valvotaan. Huomenna kuitenkin jatkuu taas arki, myös politiikassa. Silmissä siintää lautakuntapaikkojen jako, johon tietenkin osallistun.

Sote tulee karsimaan lautakuntapäätöksiä kovalla kädellä, mutta minä en ole muutenkaan kovin vahvasti ajautumassa terveystoimiin. Osaamiseni on teknisemmässä ja projektipohjaisemmassa tekemisessä. Suoriin toiveisiini kuuluu Rakennuslautakunta, seutuliikenteen lautakunta ja seudullisen jätehuollon lautakunta.

Koillis-Helsingin bussilinjastot pelastettava – linjastouudistus saatava jäihin

Koillis-Helsingin asukkaana olen ollut viime aikoina todella huolestunut alueemme liikennesuunnitelmista. HSL aikoo vähentää ja harventaa alueen bussilinjastoa ilman kunnon perusteita. Asukkaita ei kuulla eikä muutoksia tehdä, jotka olisivat välttämättömiä alueen asukkaiden jokapäiväisen liikkumisen kannalta. Otan tarkasteluun tähän artikkeliin vain yhden asumalähiön, jotta pystyn paremmin selventämään asiaa. Koillis-Helsingissä sijaitsee yksi keskisuuri ns. nukkumalähiö: Siltamäki-Suutarila-Tapanilan alue.

Parempi imago maksaa, Pekkarinen!

Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) ehdottaa (KSML 21.3.) Jyväskylän kaupungin busseissa siirtymistä biokaasun käyttöön. Nykyisin niissä on käyttövoimana dieselpolttoaine. Tämä olisi Pekkarisen mukaan viisas ja imagollinen ratkaisu Jyväskylälle.

Tilausajo-niminen kaupunki....

Tämän päivän lehdessä vuonna 1992 Moskovasta Suomeen muuttanut Nasima Razmyar kertoo hauskasti "miten me Rovaniemellä pitkään pysähdyttiin kunnioittamaan ohikiitäviä autoja, kun luultiin suksibokseja ruumisarkuiksi". Se kertomus toi mieleen oma kokemukseni 1960- ja 1970-luvun vaiheilta.

Mikä ihmeen tulppa?

"Mikä ihmeen tulppa siellä keskiovella taas on, ettei voi yhtään mennä eteenpäin?"

Bussillinen työmatkalaisia vastaanotti tällaisen asiakaspalvelutiedotteen Simonkadun pysäkillä, n. 8.50 bussissa 606 linjalla 66A Lauttasaaren suuntaan.

Myönteistä on tietysti se, että resursseja eli bussin seisomapaikkoja pyritään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti. Moni huonosti suomea osaava kuljettaja ei vaivaudu edes yrittämään. Tätäkin on koettu: lähes tyhjä käytävä, eikä etuovea edes avata pysäkillä odottaville.

Julkinen liikenne

JULKINEN LIIKENNE

 

Vaihdoin työpaikkaa. Entisen lähes kahdenkymmenen kilometrin työmatkan tilalle tuli alle viiden  kilometrin matka. Pienensin siis samalla hiilijalanjälkeäni, joka on tärkeä arvo nykyään. Ainakin median perusteella.

Kokemuksia Pirkanmaan bussiuudistuksesta.

Kovin sanoin meille myytiin tuo Pirkanmaan bussiuudistus missä Tampereen Joukkoliikenne saatiin lähes kaikkien pirkanmaan bussiaikataulujen järjestäjäksi. Meille luvattiin sujuvampaa liikennöintiä, edullisempia hintoja ja kymmenen hyvää ja kaksitoista kaunista.

Osana tästä kaikki linja-auto yrittäjät kilpailutettiin ja jokaiselle alueelle valkattiin bussifirma joka suostui tekemään linjat halvimmalla ja nopeammalla aikataululla.

 

Mitä tästä on toteutunut?

- Lempäälässä bussit ovat olleet jopa neljäkymmentä minuuttia myöhässä (mikäli ovat tulleet ollenkaan).

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä