Kaikki blogit puheenaiheesta Hämeenlinna

Kasvukäytävän juurella

Tänään oli taas pitkästä aika ilta edustuksellisissa tehtävissä kuntapolitiikan nimissä, Janakkalassa järjestetyssä Kasvukäytäväkuntien haasteet Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -seminaarissa. Alueellista yhteistyötä, kehittämistä, lobbaamista ja mitä kaikkea muuta tämä alue tarvitseekaan. Omat puheet eivät päässeet nyt tällä kertaa ilmoille, mutta asiaa kun tuntui olevan niin eihän ollut vaihtoehtoa, kun ruveta naputtelemaan.

Voiko Vr:ään enää luottaa?

Vr tarjoilee omia näkemyksiään Hämeenlinnan nopeiden junayhteyksien rankkaan karsimiseen useassakin paikassa. Täältä löytyy esimerkkinä Uuden Suomen uutisointia aiheesta. Uutisen mukaan blogissaan asiaan puuttunut kansanedustaja Timo Heinonen sai vastauksen VR:n yhteiskuntasuhteiden johtajalta Otto Lehtipuulta: ”Tässä kilpailussa VR:kin haluaa menestyä.

Karua aluepolitiikkaa liikenne- ja viestintäministeriössä

Lähestyy asiaa miltä kannalta tahansa, rautatieyhteyksien karsiminen on väistämättä aluepoliittinen päätös. Erityisesti Hämeenlinnalaisten työllisyys on vahvasti pendelöinnin varassa (yli 25% työllisistä pendelöi) ja usein pendelöintikunta löytyy noin sadan kilometrin säteeltä: Helsinki, Espoo, Vantaa ja Tampere. Hyvät junayhteydet työpaikkakaupunkeihin on tuonut Hämeenlinnaan runsaasti asukkaita vuosikymmenten aikana. Tällä hetkellä Hämeenlinna onkin maan neljänneksi liikennöidyin asema.

Aurinkoa ja autokeskuksia

Vuonna 2010 Hämeenlinnassa alkunsa saanut hanke on kummastuttanut lukijoita jo kuukausien ajan.
Kuinka se on edes mahdollista, että tohelointi sai jatkua niin kauan, vaikka Sunny Car Center ei koskaan edes maksanut 16 hehtaarin tontista pyydettyä 8,4 miljoonan euron kauppahintaa, moni miettii ja syystäkin. 

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä