*

Kaikki blogit puheenaiheesta Joukkoliikenne

Liikkuminen palveluna (MaaS) -liikeideoiden heikkoudet

Yksityisautoilun vähentämiseksi on monissa maissa tutkittu houkuttelevampia joukkoliikennemalleja ja mobiilipalveluita, joilla auton omistamisen sijasta asiakkaat voisivat tilata liikkumispaketteja, jotka voisivat koostua sekä joukkoliikenne-, pyöräily-, autonvuokraus ja taksimatkavaihtoehdoista. Suomessa asiaa on käsitellyt esimerkiksi Sonja Heikkilä runsaan kolmen vuoden takaisessa diplomityössään "Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki".

Helsingin ja Tallinnan matkakortit yhteispeliin

Kaksi yhteensopimatonta vihreää matkakorttia Helsingin–Tallinnan kaksoispääkaupungissa on silmiinpistävä esimerkki digitaalisen integraatiomme saamattomuudesta kansalaistason palveluissa. Yhteistä lippujärjestelmää kaupungeille suunniteltiin EU-rahoituksella jo toistakymmentä vuotta sitten.

Tuolloisen hankkeen nimikin oli ”Pilet – rajanylittävä julkisen liikenteen verkko ja lippujärjestelmä”. Hyväksi havaittua asiaa on sittemmin pohdittu muissa projektiessa ja kirjattu kaupunkien keskinäisen yhteisymmärryksen pöytäkirjoihin.

Mitä tapahtui HSL/HRT, mikä meni vikaan?

Mitä tapahtui HSL/HRT, missä meni vikaan?

Kirjoitan nyt erittäin paikallisesta asiasta eli ei vähempää kuin pääkaupunkimme, Helsingin, liikennevälineiden, lähinnä raitiovaunujen uusista reitti- ja aikataulujärjestelyistä. Väitän, että uudistusta suunnitellessa ei ole ollut kaikki palaset ihan oikein kohdillaan!

Oulu tarvitsee kaupunkipyöriä

Yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat olleet suuri menestys Helsingissä. Tänä vuonna pääkaupungissa on jo 1400 kaupunkipyörää, joita on löydettävissä 140 eri pyöräasemasta. Kesäkauden käytössä olevilla menopeleillä ajaa edullisesti. Esimerkiksi koko puolen vuoden kausi maksaa vain 25 euroa. Yksittäisiä, enintään 30 minuutin mittaisia reissuja pyöräasemien välillä voi siellä pyöräillä mielin määrin. Kaupunkipyöriä voi polkea myös muualla kuin Helsingissä, koska lukuisissa Oulua pienemmissä eurooppalaisissa kaupungeissa on olemassa vastaava järjestelmä.

Enemmän kaupunkia Ouluun

Oulu on yli 200 000 asukkaan kaupunki, jonka keskusta lähiympäristöineen elää myllerrysten aikaa. Tornimainen kauppakeskus Valkea katkaisi Isokadun ja tuli samalla imaisseeksi lähistön liikehuoneistot tyhjäksi. Ilmiö on kuitenkin tilapäinen, alan ihmisten mukaan tilat täyttyvät jouluun mennessä.  Ovat jo täyttymässä.

Tehdään bussien kesäkokeilu hyvin

Salon kaupunkisuunnittelulautakunta teki hyvän päätöksen joukkoliikenteen kesäkokeilussa. Sen käyttö näyttää tarpeiden suunnan, jolloin sen toteututuksessa tulee huomioida kuntalaisten tarpeet asianmukaisesti ja käyttöön tulee saada myös matalalattiabusseja. On tärkeää, että bussiin pääsee lastenvaunuilla, rollaattorilla ja pyörätuolilla. Aikatauluista on selvittävä millä vuoroilla matalalattiabussit ovat, elleivät kaikki bussit ole sellaisia. 

Liikenteen kehittäminen Helsingissä

Sujuvan ja ympäristöystävällisen liikenteen kehittäminen Helsingissä on tärkeä asia. Kaupungin kasvun ja monimuotoistumisen myötä liikenteen sujuvuus näyttelee helsinkiläisten arjessa entistä suurempaa osaa. Liikennesuunnittelussa tulee huomioida kaupunkilaisten mahdollisuus valita itselleen sopivin kulkuväline ja sujuvin reitti. Monipuolisten liikennepalveluiden avulla ihmisille tarjotaan toimivia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin.

Vastaus Mauri Pekkariselle biokaasubusseista

Kansanedustaja Mauri Pekkarinen (kesk.) vastasi ansiokkaasti (Ksml 24.3) puolustaessaan biokaasubusseja. Näinhän se menee, että tekniikka kehittyy ja käyttökokemusten myötä mahdollisia heikkouksia korjataan. Näin myös kilpailukyky paranee dieselautoja vastaan.

Mikään ei estä Jyväskylän busseja ja jäteautoja tälläkään hetkellä käyttämästä voimanlähteenä maa- tai biokaasua. Ei sitä tietääkseeni ole kielletty liikennöintisopimuksessa. Silloin, kun kilpailutalous toimii niin taloudellisin vaihtoehto ohjaa päätöksentekoa myös kuljetusyrityksissä. Ei siihen poliitikkoja tarvita.

Pääkaupunkiseudun maksuton joukkoliikenne ei ole hintansa väärti

Näin vaalien alla useat puolueet lupailevat jos jonkinlaisia ilmaisia palveluita. Näiden lupausten taustalla on harvoin mitään konkreettisia laskelmia siitä, mitä palveluiden tarjoaminen maksutta oikein kustantaisi ja mistä rahat siihen otettaisiin. Ilmaisia palveluitahan ei ole olemassa, vaan kustannukset maksetaan joko keräämällä enemmän veroja tai ottamalla rahaa tai työpanosta vastaavasti pois jostain kunnan muista palveluista. Yksi epärealistisimmista lupauksista on pääkaupunkiseudun maksuton joukkoliikenne.

Energiakäänne kuntiin

Vasemmistoliitto kampanjoi kuntavaaleissa muiden teemojen ohella hyvän ympäristön ja kohtuuhintaisen asumisen puolesta  http://www.vasemmisto.fi/kuntavaalit-2017/kohtuuhintainen-asuminen-hyva-ymparisto/ .

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä