Kaikki blogit puheenaiheesta Rautatiet

Suomalaiset ja espanjalaiset erityisolosuhteet

Espanjaa ja Suomea yhdistää (keskieurooppalaisesta) standardista 1.435 millimetriä poikkeava raideleveys. Espanjan 1.668 millimetriä[i] eroaa standardista 233 milliä, kun taas suomalainen 1.524 millimetriä on 89 milliä leveämpi ja 144 milliä iberialaista kapeampi. Entisten IVY-maiden 1.520 millimetriä[ii] poikkeaa taas meikäläisestä nykyään neljä milliä.

Poikkeama tuo muassaan ongelmia. Niistä kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:

Pisara-rata ja Klubi-askin kansi

1. Johdanto

Pisara-rata on jälleen pulpahtanut liikennehankkeita koskevaan keskusteluun. Siksi on syytä valottaa ratahankkeen alkuhistoriaa ja sen vaikutusta nykyhetkeen. Pahoittelen, ettei blogi ole kovinkaan lyhyt. Lisäksi joudun viestin selventämiseksi turvautumaan kohtalaisen pitkiin lainauksiin. Hätäiset lukijat voivat lukea blogini sanoman kappaleesta 5. Oppivatko päättäjät mitään?  

2. Pisaran alku

Tässä tosiaan on oltu

VR:n entinen toimitusjohtaja Mikael Aro kauhistelee tuoreessa twiitissään itäisen naapurimaamme menoa: omia todellisia mielipiteitä ei uskalleta sanoa ääneen edes tutuille. Toinen entinen VR:n johtaja on samaa mieltä: "Hurjaa".

Kiskobussiliikenteen kehittämisestä

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon ehdotuksesta osto- ja velvoiteliikenteen kehittämiseksi 2020 – 2022. Lisää lausuntoja on tulossa, ja osa niistä saattaa näkyä LVM:n netissä vasta tämänpäiväisen määräajan päättymisen jälkeen.

Maakunnille myös vastuuta junaliikenteestä

Toimittaja Timo Riistaniemi käsitteli (11.9.) ansiokkaasti vanhan rautatiekaluston uusiokäyttömahdollisuuksia. Mainittujen Joensuu – Pieksämäki/ Nurmes -junavuorojen lisäksi uudistetut Sm-yksiköt tosin kelpaisivat mainiosti myös vaihdottomalle yhteydelle Joensuu – Oulu. Näin junien sähkötekniikkakin tulisi hyödynnetyksi.  

Otso Kivekäs ja vaihtoehdot

Helsingin kaupunginvaltuuston vihreän ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs kirjoitti äskettäin blogissaan Sörnäisten autotunnelista. Kivekkään blogin kommentit julkaistaan vasta, kun ne on hyväksytty.

Reetta Putkosen ”Pisara-totuuksia”

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen reagoi Helsingin Sanomien mielipidesivulla 15.8.2018 lehden pääkirjoitukseen 9.8.2018. Putkonen kirjoittaa myös Pisara-radasta:

Suomen tiestön korjaaminen Tallinna-tunnelia tärkeämpää

Vastikään julkaistun selvityksen mukaan lähes puolet suomalaisista kannattaa merenalaista rautatietunnelia Helsingistä Tallinnaan (IS 16.6.18). Tunnelin hinnaksi on arvioitu noin 16 miljardia euroa. Tallinna-tunnelia tärkeämpää on kuitenkin Suomen tiestön kunnostaminen - huonokuntoisia teitä riittää ja tiestön korjausvelkaa on jo yli miljardi euroa.

Kerava – Nikkilä -henkilöjunayhteydestä

1. Johdanto

Tämä julkaisu on jatkoa selvityksilleni Sivurata plus: Haapamäen kolmiosta kumpuavaa aikataulu- ym. harjoitusta sekä Sivurata plus-kaksi: Haapamäen kolmiosta Saarijärvelle. Niissä pohdin, kuinka uusia henkilöjunayhteyksiä luodaan mahdollisimman vähäisin kustannuksin olemassa olevalla infralla.

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä