Kaikki blogit puheenaiheesta HSL

Espoon tulee irtautua HSL:stä ja perustaa EKL

On jo monesti todettu ja HSL on päätöksillään osoittanut, ettei se pysty enään palvelemaan espoolaisia. Länsimetron aiheuttamat heikennykset ovat jo moneen kertaan todetut ja viimeisimpänä HSL päätöksellään heikenti oleellisesti Pohjois-Espoon bussiyhteyksiä, eikä se siihen jää sillä viime vuoden lopulla julkistettiin Pohjois-Espoon linjastoluonnos:

http://pohjoisespooleppavaara.blogspot.fi/2017/12/linjastoluonnos.html

Yli 30-vuotiaiden opiskelija-alennus joukkoliikenteessä säilytettävä

Vuonna 2013 HSL:n silloinen hallitus päätti, että lippuvyöhykeuudistuksen yhteydessä yli 30-vuotiailta opintotukeen oikeutetuilta opiskelijoilta poistetaan joukkoliikennealennus. Vyöhykemalli, joka muuttaa hinnoittelun matkojen pituuksiin perustuvaksi kuntarajojen sijaan, on tulossa käyttöön kesällä.

Joukkoliikenne kaikille opiskelijoille: ei leikata alennusta

Vuonna 2013 HSL:n silloinen hallitus päätti, että lippuvyöhykeuudistuksen yhteydessä yli 30-vuotiailta opintotukeen oikeutetuilta opiskelijoilta poistetaan joukkoliikennealennus. Vyöhykemalli, joka muuttaa hinnoittelun matkojen pituuksiin perustuvaksi kuntarajojen sijaan, on tulossa käyttöön kesällä.

Esitämme, että vyöhykemallin hinnoittelua tarkastellaan yli 30-vuotiaiden opiskelijoiden kohdalla uudelleen, ja opintotuella elävien opiskelijoiden yhdenvertainen alennusoikeus säilytetään.

Länsimetro on ymmärretty väärin

Kun Espoon suorat Kamppiin kulkeneet bussilinjat lakkautettiin Länsimetron liikennöinnin aloittamisen jälkeen, syntyi Espoossa kohu. Erityisesti sellaisilla alueilla, joilta aikaisemmin kulkivat bussit suoraan Kampin terminaaliin, monen espoolaisen matka-ajat saattoivat suhteellisesti pidentyä huomattavasti.

Kuunnellaan asukkaita: Arabian ja Toukolan linjan 71 reittiä ei kannata muuttaa

Edit 23.1.2018: Aamulla HSL:n hallituksessa palautimme liikennesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi siten, että linja pidetään suorana linjana Arabiasta Sörnäisten kautta Rautatientorille. On ollut ilo auttaa asukkaita asiassa, kiitos kommenteista ja palautteista!

HSL käsittelee tiistaina 23.1.2018 joukkoliikennesuunnitelmaa vuosille 2018 - 2019. Liikennesuunnitelma on saanut paljon negatiivista palautetta linjan 71 reitin siirtämisestä Kalasatamaan Helsingin keskustan sijaan.

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Länsimetro puuroutti Pääkaupunkiseudun läntisen joukkoliikenteen

Espoossa asuva ja Helsingin kantakaupungissa työssä käyvä sukulaismies kertoo mitä on tapahtunut kun Länsimetro alkoi liikennöidä:

”Minä olen nyt muutaman päivän kulkenut Metrolla (kun ei millään muulla voi). Vähän rauhallisestihan matka taittuu, metro toki toimii. Ennustin aikanaan, että työmatkani pitenee 15-20 minuutilla per suunta. Olin väärässä. Se piteni 25-30 min.  

Liikennekaaosta odotellessa.

HSL:n ja Espoon osaamattomuus Metron lopullisessa käyttöönotossa voi aiheuttaa liikennekaaoksen. Noin sadantuhannen ihmisen liikkuminen muuttuu yhtäaikaa Espoossa vuodenvaihteessa, kun metron liityntäliikenne käynnistyy ja suorat linjat Helsinkiin loppuvat. Jos 10 prosenttia matkustajista vaihtaisi bussista autoon eikä metroon, syntyisi kaaos teillä ja liikenne tukkeutuisi.

Sen sijaan, että ongelma ratkaistaisiin jo nyt, virkamiehet päättivätkin perustaa ”komitean” seuraamaan tilannetta ja varautumaan mahdolliseen kaaokseen (HS 13.12.).

Mitä tapahtui HSL/HRT, mikä meni vikaan?

Mitä tapahtui HSL/HRT, missä meni vikaan?

Kirjoitan nyt erittäin paikallisesta asiasta eli ei vähempää kuin pääkaupunkimme, Helsingin, liikennevälineiden, lähinnä raitiovaunujen uusista reitti- ja aikataulujärjestelyistä. Väitän, että uudistusta suunnitellessa ei ole ollut kaikki palaset ihan oikein kohdillaan!

HSL:n johto saa jatkaa ilman arvostelua, vaikka kaikki menee pieleen

Kuuntelin juuri Radio Suomesta, kun jotakin liikennöitsijää haastateltiin ensi viikolla HSL: n kuljettajien rahastuslakosta. Johtaja siinä kertoi, ettei mitään suurta ongelmaa ole, eikä mitään työtaistelu toimenpiteitä ole tulossa, Kaikki ovat hänen mukaansa tyytyväisiä järjestelmään.

Eniten asiassa ihmetyttää, miksi toimivat matkakortin lukijat piti vaihtaa uusiin. Vainhat toimivat erittäin hyvin ja olivat nopeita. Vanhassa lukijassa voitiin koko matka leimata yhdellä kertaa. Veit vain matkakortin lukulaitteen eteen ja painoit samalla 1, 2 tai 3. ja kuulet hyväksyntä merkin.

Ketä tyhjillään olevat kaupunkipyöräasemat palvelevat?

Maaliskuun alussa innostus valtasi helsinkiläiset. Syynä ei ollut lähestyvät kuntavaalit, vaan se että kaupunkipyöräasemat palasivat kaupunkikuvaan. Monille tämä oli kuin lupaus keväästä. Talven selkä oli taitettu ja pian pääsisi polkemaan suosittuja Alepa-pyöriä. Kului päivä toisensa perään, mutta pyöräasemat pysyivät tyhjillään. Alun ilo vaihtui hämmennykseen ja myöhemmin pettymykseen. Itse pyörät tulisivat ilmestymään vasta toukokuun alussa, lähes kaksi kuukautta pyöräasemia myöhemmin.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä