Tuotepakkauksiin selkeät symbolit kierrätystavasta
Kotitalouksissa heitetään päivittäin pois erilaisia tuotepaketteja. Pakkausmateriaaleina käytetään muovia, paperia, kartonkia, metallia ja lasia, joiden kierrättäminen on Suomessa hyvinkin tavallista. Näille materiaaleille löytyykin kerrostalojen roskahuoneesta kierrätysastiat sekajäteastian lisäksi. Kunhan vain kuluttaja osaa lajitella jätteensä oikein.
Valveutunut kuluttaja tunnistaa eri pakkausmateriaalit, ja osaa siten tehdä lajittelun pääosin oikein asiaa sen enempää miettimättä. Jos kuluttaja ei olekaan varma oikeasta kierrätystavasta, niin hän saattaa alkaa etsiä tuotepakkauksista ohjeita kierrätykseen. Vastaan saattaa tulla symboleita, joista on muutama esimerkki artikkelikuvassa.
Yksikään näistä symboleista ei kerro kuluttajalle suoraan, voiko tuotepaketin laittaa muovinkeräykseen. Jotkut alkavat googlailemalla selvittää, mitä symboli tarkoittaa ja voiko paketin laittaan muovinkeräykseen. Tietysti ensin pitää löytää paketista tuo symboli, jonka merkitystä alkaa selvittää. Aika paljon vaivaa ja ajanhukkaa.
Eivätkä kaikki paketit ole tietysti muovia laisinkaan, vaan paperia, kartonkia, lasia tai metallia, joiden lajittelu ja kierrätys pitää hoitaa ihan samalla tavalla. Siis lisää selvitystyötä tiedossa. Varsin usein tuotepaketista löytyy lajitteluohjeet jostakin kohtaa, kunhan hieman jaksaa etsiskellä. Aina näitä ohjeita ei ole, jolloin etsiskelyssä vain tuhlaa aikaa. Eikä kierrätystä myöskään helpota kierrätyssymboli, jonka selityksessä lukee: ”Pakkaus on valmistettu kierrätysmateriaalista.”.
Eri materiaalien lajittelua ja kierrätystä helpottamaan voitaisiin keksiä värikoodatut symbolit lyhyine selitysteksteineen. Ei tarvittaisi kuin kuusi erilaista symbolia, joilla jokaisella olisi oma väri. Jokaisesta tuotepaketista löytyisi värillinen symboli ja lyhyt yhden sanan kuvaus kierrätystavasta. Nämä samat värilliset symbolit löytyisivät myös roskahuoneen kierrätysastioista, joiden värit vastaisivat symbolien värejä. Itse asiassahan värikoodit ovat jo kierrätysastioissa käytössäkin, mutta kuluttajan on ensin itse osattava tehdä lajittelu oikein kotona.
Kotitalousjätteiden kierrättämisestä on tehtävä niin helppoa, että siitä selviää kolmevuotiaskin. Kun Suomessa on noin 2,7 miljoonaa kotitaloutta, niin on täysin turhaa, että jokaisessa käytetään aikaa ja vaivaa oikean kierrätystavan valintaan.
PS. Palautuspulloista ja -tölkeistä löytyy pullonpalautuksen symboli ja pullopantin arvo. Helppoa..
Ja kännykköhin merkintä siitä, että kaikki sen arvometallit tullaan hautaamaa haitaksi, jotta uutta saataisiin louhittua maasta.
Viittaan tähän: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/erkkilaitila1/nyt-se-on-nahty-it-ala-suoltaa-surutta-jatetta-kaatopaikoille/
Second-talous ja meininki kumulatiivisemmaksi… niin eiköhän tämä vielä tästä…
Ilmoita asiaton viesti
Lisäksi nuo muovituotteet ovat kierrätettynä menoerä vailla vertaa.
1. Ensin ne mekaanisesti kerätään kotitalouksien keräyspisteistä. Ei muuten ihan pikku juttu.
2. Muovit lajitellaan eri tyypeittäin ja myös käyttötarkoitusten mukaisesti. Tähän tarvitaan erillisiä laitoksia. Mm ssa Stena tuottaa ao palvelua.
3. Muovit pestään, koska pakkauskääreitä ei loppukäyttäjät puhdista millään tavalla, ennen kierrätyspisteeseen viemistä.
4. Puhdostetunja lajitellut muovit paalataan ja myydään teollisuudelle raaka-aineena jatkokäsiteltäväksi.
Paljon työtä ja vähän hyötyä.
Lisäksi osa kerätyistä muoveista päätyy edelleen kolmansiin maihin, jossa muovijätteen jälkikäsittely tehdään pahimmillaan taivasalla, ilman henkilösuojaimia ja asianmukaisia varusteita.
Uusiokäytön asemasta muovin hallittu polttaminen on mielestäni monessa tapauksessa hyvä vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kuitenkaan voida luottaa siihen, että muovin käyttö muuten, pysyisi kohtuudessa.
Tavan kansalainen voi tiettyyn rajaan asti tinkiä kulutuksessa, jos haluaa. Jos tulosperustainen yritys tekee näin, kyse on tappiollisuuteen tähtäävästä, väistyvästä toiminnasta.
Yrityksillä on edessä selviytymisellisyys, jolloin eivät voi kuin nojautua kuluttavampaan, minkä seurauksena,… kuluttaja ei voi kuin valita kulutusta, ja kulutuksellisempaa.
Perusdilemman saa esiin, tätäkin haaraa seurailemalla.
Missä peli merkitsee paljon, siellä mennään helposti pelillä, ja siihen yhteyteen on paras laittaa jotain samanlaisesti asiaankuuluvaa.
Oikeasti, vaikea dilemma, koska tarkoittaa ongelmia, joista muutenkin puhutaan isoina.
Hulluinta tietysti vaatia muutosta heiltä, joilla ei valtaa näihin, vaan lähinnä seurailua ja vahvistamista, ja maineen lokaamisen paikkaa. Toimivat ns heikkorakenteisten systeemien pesijöinä (taakankantajat).
Ilmoita asiaton viesti
Nyt ollaan asian ytimessä!
Ilmoita asiaton viesti