Puhelinmyynnin kieltäminen on lakisääteinen oikeus. Näin sitä voi käyttää!
Puhelinmyynnin voi kieltää “ikuisesti” ja suoraan kieltämällä puhelinmyyjien käyttämien rekisterien haltijoilta tietojensa käsittelyn suoramarkkinointitarkoituksessa. Tämä on jossain määrin tehokkaampaa kuin Robinson-rekisterin käyttö. Itselleni ei ole tullut markkinointipuheluita näiden toimien jälkeen enää useampaan vuoteen. Toki se on edellyttänyt sitä, etten jaa henkilötietoja uudestaan kyseisille rekisterinpitäjille suoramarkkinointitarkoituksiin. Kieltääksesi puhelinmyynnin ja muun suoramarkkinoinnin lähetä seuraaviin sähköpostiosoitteisiin oheinen viesti:
support@leadcloud.fi, tietosuoja@fonecta.com, snoy@118.fi, info@suomenpuhelinluettelot.fi, tietosuoja-, telia@teliacompany.com, is.finland@euroclear.eu, tilaajapalvelu@egmont.fi, tietosuojapyynnot@sanoma.com, asiakaspalvelu@a-lehdet.fi, tilaajapalvelu@talentum.fi, asiakaspalvelu@otavamedia.fi, asiakaspalvelu@finnacta.fi, info@unelma-arpa.fi, info@suomenmoneta.fi, tietosuoja@aller.com, henkiloasiakaspalvelu@posti.com
Hei,
Jos tietojani löytyy rekistereistänne, niin kiellän tietojeni käytön markkinointiin.
N.N.
Osoite
Puhelinnumero
Sähköpostiosoite
Kurjat firmat, jotka eivät tarjoa sähköpostia yhteydenottovaihtoehtona
Lähetä aiempaa vastaava viesti Facebookissa:
https://www.facebook.com/elisasuomi
https://www.facebook.com/teliafinland
https://www.facebook.com/dna.fi/
Kiellä tietojen luovutus viranomaispalveluissa
https://dvv.fi/fi/tietojen-luovuttamisen-kieltaminen
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/tee-tiedonluovutuskielto
Robinson-rekisteri
Tämä on yllämainittuun “ikuiseen” kieltoon verrattuna ihmeellistä leikkimistä, mutta voihan sen kiellon samoilla vauhdeilla tännekin tehdä jos siltä tuntuu. Kielto on voimassa vain 3v.
https://www.asml.fi/kieltopalvelut/
Miksi erota jokaisesta puhelinmyyjien rekisteristä erikseen?
Robinson -rekisterin kielto on voimassa vain kolme vuotta, sen tekeminen ainakin ennen maksoi (alle euron, mutta miksi antaisin rahaani puhelinmyyjiä edustaville tahoille?). Lisäksi toki on mukavaa saada tietonsa pois turhista rekistereistä. Samalla selviää myös kuinka leväperäisesti puhelinmyyntiä tehdään. Myyjät eivät tiedä mitä rekisteriä käyttävät, eivät osaa ohjata asiakasta hänen tahtoessaan tiedon pois rekisteristä ja esimerkiksi DNA:n tapauksessa tietojani ei heidän mukaansa edes ole löytynyt yhdestäkään heidän markkinointirekisteristään, mutta silti minulle on myyty puhelinliittymää heidän nimissään (tiedot lopulta löytyivät, kun tietosuojavaltuutettu otti asian hoitaakseen). Jos useammat osaisivat vaatia eroamista tätä kautta, se parhaimmillaan onnistuisi aina pelkästään puhelinmyyjälle puhelun aikana ilmoittamalla, eikä vaatisi ylimääräistä selvittelyä – nykyisellään se, että asiakas joutuu vänkäämään saadakseen lain vaatimat tiedot (usein vänkäyskään ei riitä) vie puhelinmyyjiltäkin turhaan työaikaa.
Sinänsä minulla ei olisi puhelinmyyntibisnestä vastaan mitään henkilökohtaista, jos he noudattaisivat jotakuinkin ainoaa lakia jota alan tarvitsee noudattaa – tietosuojalakia. Sen, että puhelinmyyjä osaisi vähintäänkin kertoa rekisterin nimen ei pitäisi myöskään olla edes minuutin mittaisella koulutuksella liikaa vaadittu. Sen sijaan koulutuksessa ilmeisesti mm. on kehotettu ohittamaan asiakkaiden pyynnöt heille soittelun lopettamiseksi.
Jos ohjeeni eivät riittäneet kaikkien sinua riivaavien puhelinmyyjien karkottamiseksi, niin seuraavassa käytännössä se, mitä tein vuoden-pari aina puhelinmyyjän soittaessa. Sinunkin kannattaa tehdä näin, ja jakaa saamasi tiedot postauksen kommentteihin, jotta voin laajentaa ohjettani muiden avuksi. Ja todennäköisesti jos noudatit ohjeitani, joudut pahimmillaankin noudattamaan seuraavaa ohjetta kerran tai kaksi, jotta puhelinmyyjien soittelu lakkaa täysin.
Puhelinmyyjän soittaessa kysy:
-Voiko myyjä poistaa sinut markkinointirekisteristään, jos ei, kysy:
-Mistä rekisteristä saitte numeroni?
-Väestörekisteri ei kelpaa vastaukseksi, koska se ei tallenna numeroita
-Tämä tieto pitää saada vaikka vänkäämällä pomo puhelimeen
-Kun tieto saatu, mieluiten googleta jo puhelun aikana kyseisen rekisterin rekisteriseloste(voit myös koittaa googlettaa firman nimen perusteella)
-Katso, että selosteessa mainitaan puhelinnumeroiden kerääminen ko. rekisteriin
-Ilmoita rekisterin ylläpitäjälle markkinointikiellosta(jonka yhteystiedot löytyvät myös selosteesta, lisäksi kiellosta kannattaa ilmoittaa ko. puhelinmyyjälle vaikka se sitä tuskin tekeekään)
-Jos rekisterissä on joitain vanhentuneita yhteystietoja tms. outoa, ilmoita myös siitä
-Jos väitettyä rekisteriä ei ole, myyjä ei sitä kerro tms. perseilyä, koita saada yhteys sähköpostitse ko. firman tukeen ja tiedustella asiaa sieltä.
– Jos firman tuki ei vastaa /ole tavoitettavissa ilmoita tietosuojavaltuutetulle laittomasta henkilötietorekisteristä.
Joissain tapauksissa kyseeseen voi tulla esimerkiksi https://www.laki24.fi/riri-rikokset-tieto_viestintarikokset-henkilorekisteririkos/
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990523#a523-1999
Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
On kyllä vaikeaa. Pitäisi kyllä olla laki, että on kielletty kunnes itse hyväksyy 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Lisätäänpä vielä, että nykyään iso haaste ovat yritykset, jotka heti asiakkaaksi ryhtyessäsi lisäävät sinut ties mihin rekistereihin. Viimeisimpänä kun vaihdoin sähkösopimusta, niin päädyin ties mihin Vattenfallin tekstarilistoille. Olkaa siis tarkkana tilanteissa, joissa joudutte solmimaan yritysten kanssa sopimuksia. Markkinointi kannattaa kieltää samoilla vauhdeilla välittömästi sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen ilmoittamalla kiellosta yhtiölle. Huonoimmassa tapauksessa kiellon joutuu tekemään yhtiön sivuston kautta omilla asiakastunnuksillaan, ja vähemmän yllättäen kieltoasetukset on parhaiden ”dark pattern” suunnittelukäytäntöjen mukaan piilotettu hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Maistraatissa tuli kiellettyä puhelinmyynti minun numeroon ehkä 15 vuotta sitten.
Hyvin on mennyt kun krääsäntyrkyttäjät eivät soittele löpinöineen.
Ilmoita asiaton viesti
Kerran maksoin tuon robinson palvelun mutta en huomannut mitään vaikutusta.
Ilmoita asiaton viesti