Vastustan ruuhkamaksuja periaatteesta, käytännössä saatan kannattaa niitä.

Pidän henkilöauton tuomasta vapaudesta, voin lähteä kun haluan, minun ei tarvitse odottaa bussia vesisateessa, sekä ennen kaikkea – ei tarvitse kuunnella mahdollisesti vieressä istuvan mestarin näkemystä: maahanmuutosta, viljan hinnasta, seteliuudistuksesta tai Trumpista. Pk-seudulla liikkuessa toki varmasti vallan hyvin pärjäisi ilman autoa, minä ainakin – ei toki kaikki –, mutta välillä se on harrastusten, aikataulujen tai oman elämänlaadun kannalta erittäin kätevä kapistus.

Näistä syistä. Vastustan ehdottomasti ruuhkamaksun käyttöönottoa pk-seudulla, totta kai periaatteesta. Mutta käytännössä saatan hyvinkin mahdollisesti kannattaa sitä.

Meille silloin tällöin kantakaupungissa autolla vieraileville asia on toki suhteellisen yhdentekevä. Ruuhkamaksun hinnalla kun ei pysäköi keskustassa kuin viitisentoista minuuttia.

Jos vaikka asuisin jossakin vähän kehä 3:sen ulkopuolella ja kulkusin päivittäin autolla töissä keskustassa, esimerkiksi vaikka 25km päässä, ajoa tulisi päivittäin n.50km, tämä tarkoittaisi noin 3,5l polttoaineenkulutusta ja noin 3,5€ polttoainekustannusta päivässä. Jos autoilun muut kustannukset olisivat vaikka 270€/kk, tekisivät ne noin 13€/päivä. Yhteensä siis, tällä hetkellä autoilu töihin maksaisi noin 16,5€/päivä. Jos ruuhkamaksu olisi vaikka esimerkiksi 2€/kerta, nostaisi se autolla töihin kulkemisen kustannusta noin 12%.

Ruuhka-aikaan matka keskustaan tai pois voi viedä hyvinkin tunnin. Heitän nyt ihan hatusta, mutta sovitaan vaikka, että ruuhkamaksut vähentäisivät autoja sen verran että matka nopeutuisi vaikka 6 min. Tämän kun kertoo kahdella, säästäisi päivässä aikaa noin 12min, jolloin voisi tehdä jotain järkevämpää kuin istua ruuhkassa. Jos siis 2€ panostuksella saisi kuvitteellisesti 12min lisää vapaa-aikaa päivässä, olisi oman vapaa-ajan tuntihinta noin 10€. Ei ollenkaan paha maksettava omasta vapaa-ajasta. Kokonaan toinen asia on sitten se, kuinka paljon ruuhkamaksut oikeasti vähentäisivät liikennettä, nopeuttaisivat matka-aikaa, minkä verran ne vaikuttaisivat keskustan ilmanlaatuun ja autoilun päästöihin tai minkä verran näillä olisi ylipäätään merkitystä.

Pienellä sarkasmilla. Toki, jos jokainen ajattelee yhtä egoistisesti, ruuhkamaksut vain lisäävät kustannuksia, mutta jospa muut jättäisivät auton kotiin. Ehkä ruuhkamaksuissa kuitenkin(oikein toteutettuna), voisi olla ainesta siihen, että yksityisautoilu kohdentuisi paremmin niihin käyttäjiin jotka sitä oikeasti tarvitsevat ja näiden matka-aika nopeutuisi. Voi olla, etteivät toimi, mutta voivat toimiakin. En kuitenkaan vielä ole valmis niitä kannattamaan, periaatteesta.

AkiHummasti

Perhokalastaja, luolasukeltaja, penkkiurheilija.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu