Liikenteen verotuksen aika on ohi
On tuskastuttavaa katsella kamppailua polttoaineverotuksen ja autoverotuksen säilyttämiseksi, vaikka on selvästi nähtävillä, että niiden aika on ohi. Sähköautojen ottaessa yhä isomman siivun liikenteestä uuden veron keksiminen on vain ajan kysymys. Todennäköisesti suunnitelmat ovat jo valmiina.
Minulla on kuitenkin vastaehdotus: Unohdetaan liikenteen ja polttoaineiden verottaminen. Ryhdytään sen sijaan verottamaan haittoja ja kulutusta ylipäätään. Tarkemmin siis korotetaan arvonlisäveroa ja luodaan hiilivero/-tulli, joka koskisi kaikkea tuotantoa ja kulutusta, ei vain liikennettä.
Liikenteen muutos on lähtenyt hyvin liikkeelle. Yksityisautoilu vaihtuu isolta osin palvelun ostamiseksi vaikkei se pakollista olisikaan eikä siihen erikseen ohjattaisi. Auton omistaminen voi muuttua maaseudun huviksi eikä tiivistyvässä kaupungissa välttämättä kannata ylläpitää massiivisia parkkitiloja. Meillä ei jatkossa olisi autojen omistajia joita voisi verottaa.
Samalla tavoin käy myös polttoaineiden. Sähkön verotuksen korottaminen tai lataamisen verottaminen voi pysäyttää hyvin alkaneen liikenteen sähköistymisen pysähtymisen. Kun fossiilisista polttoaineista luovutaan, ei ole enää ilmiselvää ja helposti mitattavaa verotuskohdetta. Biopolttoaineet ja energiantuotannolla tuotettavat polttoaineet taas kannattaa jättää teollisuuden ja lentämisen polttoaineiksi.
Ammattiliikenteessäkin itse liikkumisen tai tavaran liikuttamisen verottaminen voi olla aivan vääränlainen kannustin. Kun liikenne tulevaisuudessa automatisoituu, varastot voisivat olla yhä enemmän teiden päällä. Jos puusilmäisesti verotetaan liikkumista, eikä puututa esim. päästöihin, saadaan vain vähemmän liikkumista ja tehottomampi, saasteinen yhteiskunta.
On houkuttavaa jäädä verottamaan kulutuksen sijaan liikennettä, mutta lopulta iso osa verotuksen vaikutuksista siirtyy kuitenkin lopulta kulutukseen. Yllämainituista syistä yksityisautoilu ei ole enää tuottava tai helppo verotuksen kohde ja ammattiliikenteen verot siirtyvät täysin tuotteiden ja palveluiden hintoihin.
Kirjoittaja on Liberaalipuolueen varapuheenjohtaja ja ehdolla kuntavaaleissa Oulussa.
Alvia nostamalla vain ulkomainen verkkokauppa kasvaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ne ALVit tilitetään Suomeen jokatapauksessa niin aivan sama.
Ilmoita asiaton viesti
Ai kun ostat esim. saksalaisesta verkkokaupasta?
Ei se nyt ihan sama ole jos Suomessa ei kauppa käy korkean alvin takia.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat: ” Kun liikenne tulevaisuudessa automatisoituu, varastot voisivat olla yhä enemmän teiden päällä. Jos puusilmäisesti verotetaan liikkumista, eikä puututa esim. päästöihin, saadaan vain vähemmän liikkumista ja tehottomampi, saasteinen yhteiskunta. ”
Meillä on tietoisesti ajettu liikenteen kehittäminen pelkkään henkilöliikenteeseen perustuvaan tietoon ja tutkimuksiin. Jossa on jätetty tavaraliikenne kehittäminen kestävän kehityksen mukaisesti tutkimatta ,suunnittelematta ja ottamatta EU:ssa tavaraliikenteen ilmasto ja energia asioissa sovittuja strategioita mukaan lainkaan. https://ec.europa.eu/transport/themes/european-strategies/white-paper-2011_en
On päädytty pelkkään energia muutostavoitteisiin joissa henkilö autoille sälytetään kaikki sekin muutostarve mikä voitaisiin tehdä esim rekka liikennevolyymien siirroilla vesiliikenteeseen. EU liikennestrategia tavoitteiden mukaisesti.
Nytkin uuden juuri lausunnoilla olevan ”liikenne 2032 ” liikennesuunnitelman jopa vaikutus arviotkin ovat tuotetut ilman yhden liikennemuodon mukaan ottoa https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/onko-liikennesuunnitelman-vaikutusarvio-oikea-jos-siita-puuttuu-arvioit-yhdesta-liikennemuodosta/
Ilmoita asiaton viesti
Mitä haittaa hiilestä on? Tullit ovat kaupan esteitä, sen tiedän libiraalina.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö tämä ala olla jo PIKKAISEN väsynyt läppä?
Ilmoita asiaton viesti