Pessimisti ei pety kuntataloudessa, toimintaani Kittilässä

Vaikka Amerikan presidentinvaalit vievätkin useiden mielenkiinnon, niin inspiraatio kirjoittaa iski kotikuntani kuntataloudesta. Silloin ei auta kuin kirjoittaa siitä.

Olen jäänyt Kittilän kunnanvaltuustossa nyt kahdesti yksin, eli tehnyt esityksen, jota kukaan ei ole kannattanut. Ne ovat kumpikin koskeneet kuntataloutta – toinen investointeja ja toinen veroäyriä.

Investoinnit (Tunturitie)

Kittilässä päätettiin aloittaa Levin huipulle menevän Tunturitien kaavoitus. Esitin tämän hylkäämistä. Kunnanhallituksessa emmin vielä asiaa, mutta valtuustossa päädyin tekemään vastaesityksen, jota ei kannatettu ja se raukesi.

Tunturitien tilanne on kimurantti. Yksinkertaistaen sanottakoon, että tiekunta ei saa aikaiseksi korjata tietä. Tie johtaa Levin huipulle, ja siellä on kaksi toimijaa. Yksi ravintola ja hissiyhtiö. Kaavoittamisen aloittaminen ei tarkoita vielä kaavan hyväksymistä eikä tien rakentamista kaavatieksi, mutta askel siihen suuntaan se on. Hintalappu tulee olemaan iso.

Yrittäjät, siis muutkin kuin hissiyhtiö ja kyseinen ravintola, ovat kertoneet tien olevan matkailullisesti tärkeä. Ehkä, mutta mikäli kunta päätyisi tien kaavoittamaan ja rakentamaan kaavatieksi, olisi kyseessä käytännössä yritystuki näille kahdelle yhtiölle. Samalla, kun meille on tulossa miljoonien kouluinvestointi. Tiedämme, että tulossa on vaikeita aikoja, ja suosituimpia leikkauskohteita Kittilässä ovat Levin investoinnit. Jos tällainen tehdään, ja ilmapiiri siis on että se tehtäisiin, millä perusteilla voi vastustaa muita investointeja? Tuolle alueelle tuskin saa edes tontteja, jotka kustantaisivat tien rakentamisen.

Siksi toisekseen, kun kunta valmistelee tien kaavoittamista, ei tiekunnalla ole mitään intressiä hoitaa asiaa itse. Odotetaan vain, että kunta tekee.

Kuntavero

Esitin kunnanhallituksessa ja valtuustossa Kittilän veroäyrin nostamista 0,25 prosenttiyksiköllä, jolloin se olisi 20,50 %. Se tuottaisi kunnan kassaan noin neljännesmiljoonan. Tälle esitykselle kävi samoin, kukaan ei kannattanut ja se raukesi. Pidän tätä virheenä ja vaalienaluspolitikointina.

Korona kurittaa Kittilän elinkeinoja aivan varmasti, ja kunnan verotulot tulevat laskemaan. Nyt kunnat saavat valtion tukia, jotka kuitenkin loppuvat aikanaan. Nyt olisi oikea aika nostaa, jotta lasku olisi pehmeämpi. Tutkin myös lähikuntien veroprosentteja, joista esimerkiksi Rovaniemellä on selkeästi korkeampi veroäyri, samoin Muoniossa ja Enontekiöllä. Kolari ja Inari verottavat kevyemmin. Meille paras verrokki on Sodankylä, jonka kunnallisvero on nyt 21 %.

Kilpailuetua emme siis menetä veroäyrin maltillisella nostolla. Valtuustossa perusteltiin veron pitämistä ennallaan myös sillä, että verotus haittaisi kuntataloutta, eli siis leikkaisi ostovoimaa. Minä itse käytän usein näitä ”dynaamisia vaikutuksia” perusteina, kun puhun valtiontaloudesta. Kunnan kyseessä ollessa tämä ei kuitenkaan päde, aivan kuin velkaelvytyskään ei päde kuntataloudessa. Kunta ei ole suljettu markkina yhtä lailla kuin valtio, ja se ei ole suvereeni valtion tapaan. Lisäksi kunnat ovat usein noin puoleksi valtionosuuksien varassa, jolloin velkaantuminen on kuntataloudessa suurempi mörkö kuin valtion puolella.

Lisäksi perustelen kantaani edelleen kouluinvestoinnilla – se nostaa Kittilän velkataakan takaisin sille tasolle, millä se oli Anna Mäkelän aikana. Silloin olimme lähellä kriisikuntakriteereitä. Koulutus on kunnan lakisääteinen palvelu, ja se pitää hoitaa mahdollisimman pienin taloudellisin riskein. Uskon, että kuntalaiset ymmärtävät, että yhteisin ponnistuksin kunnan palvelut on rakennettu ja yhteisesti niitä ylläpidetäänkin.

Lisäperusteina käytin myös kuntaveron kohtaantumista eli sitä, kuka sen lopulta maksaa. Kunnallisvero ei ole tasavero, vaan vähennysten ansiosta sitä aletaan käytännössä maksaa vasta noin 16 000 euron vuosituloista, ja noin 36 000 euroa vuodessa tienaava maksaa likipitäen sitä prosenttia, minkä kunta on asettanut. Eläkkeensaajilla on taas eläketulovähennys.

Koronan kurittaessa meitä palvelujen tarve kasvaa ja toisaalta ihmisiä putoaa tuloluokkiin, joissa vähennykset leikkaavat kuntaveroa. Näin siis käy, mikäli korona pitkittyy ja ihmisiä putoaa pienemmille tuloille. Silloin ne, jotka ovat tarpeeksi onnekkaita, esimerkiksi kaivosalalla työskentelevänä minä, joutuvat kantamaan suuremman vastuun. Ja koronan tapauksessa kyse on silkasta tuurista.

Näin perustein olen esityksiäni tehnyt ja yksin jäänyt. Oli muuten hauskaa sikäli, että kun ensin oli vastustettu veroprosentin nostamista, kaikki ryhmät tekivät aloitteita, jotka maksavat kunnalle selvää rahaa. Vaalia pukkaa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu