Pakkoavioliitot ja “kunniamurhat” – kolme askelta ilmiöiden kitkemiseen

Tänään päivitin kirjoitukseni pakkoavioliitosta ja kunniamurhasta koska luin uutisista, että kunniamurhan uhrista Banaz Mahmodista tehdään dokumenttielokuva. Hän joutui vanhempiensa surmaamaksi Lontoossa vuonna 2006. Itse tunnen Benazin sukulaiset. Murhan jälkeen vanhemmat palasivat takaisin Irakin Kurdistanin ja interpolin kautta heidät palautettiin Britanniaan jossa ovat nyt vankilassa. Nyt Banazin sisarukset taistelevat pakkoavioliittoja ja kunniamurhia vastaan. Melkein kaikki Banazin sukulaiset jotka olen tavannut olivat syvästi järkyttyneitä hänen murhastaan eivätkä hyväksyneet sitä millään asteella. 

Yleensä pakkoavioliiton syynä on, että tyttöjen halutaan menevän heti naimisiin vapaan seurustelun sijaan. Pakkoavioliitot ovat todella harvenneet koulutustason nousun myötä, silti yksikin tapaus on liikaa. Samalla Iranissa nuorten naimisiinmeno on vähentynyt, eivätkä perheet pakota tyttöjä naimisiin. Pakkoavioliittoon pakottajat ja “kunniamurhaajat” ovat rikollisia myös paikallisten ihmisten silmissä. 

Kunniaväkivaltaan taipuvaiset miehet ovat matalasti koulutettuja

Suurin osa lännessä asuvista maahanmuuttajaperheistä on hyvin integroituneita ja arvostavat tasa-arvon normeja. Valitettavasti heidän keskuudesta löytyy myös epäsivistyneitä ihmisiä, jotka kontrolloivat heidän naispuolisten perheenjäsentensä elämää. Syitä on monia. Yleensä kunniaväkivaltaan taipuvaiset miehet ovat matalasti koulutettuja ja ovat lisäksi omaksuneet kotimaastaan patriarkaalisen ajattelumallin. Uskonto on harvoin syy, mutta usein tekosyy, sille että kunniamurhaan päädytään. Sen sijaan olen huomannut että Iranissa uskonto on usein syy sille, että tyttäret halutaan avioliittoon, ja tarvittaessa pakkoavioliittoon, hyvin nuorena. 

Yleensä länsimaissa asuville, patriarkaalisista kulttuureista tuleville miehille ei aina ole ongelma siinä, että heidän perheen naiset käyttäytyisivät kuin länsimaalaiset, eli seurustelisivat vapaasti ja päättäisivät itse omista menoistaan. Suurin ongelma saattaakin muodostua siitä, että siskon, tyttären tai ex-vaimon käytöksestä raportoidaan kotimaahan. Moni asia jotka täällä asuvien mielestä ovat tavallisia, saattavat olla kotialueella edelleen häpeällisenä pidettyjä.  

Kunniaväkivallan kitkemisen kolme askelta

Mielestäni tärkeimmät askeleet kunniaväkivallan kitkemisessä ovat seuraavat. Ensinnäkin, Suomen kouluissa ei pidä opettaa uskonnollista aineita, joissa pyritään määrittelemään naisten (tai miesten) siveyttä. Toisekseen, kansalaisuuden  saamisen tärkeä vaatimus pitäisi olla se että hakijat arvostaisivät tasa-arvon normeja ja eivätkä toimi kotona siveyspoliisina. Kolmanneksi pitää huolehtia, että kaikki halukkaat osallistuvat yhteisiksi tarkoitettuihin toimiin kuten koulun uima- tai musiikkitunnille. Vanhempien sanelema pakko, uskonto tai kulttuuri ei ole pätevä syy jäädä näistä pois. 

Vaikka kunniaväkivaltaa on olemassa, en usko että ongelmaa voi ratkaista pelkästään täältä käsin vaan ratkaisu vaatii myös kansainvälisen ulottuvuuden. Tärkeää on, että lähtömaissa lainsäädäntö ja ihmisten asenteet päivittyvät. Avainasemassa on naisten koulutustaso. On huomattu, että kun tytöt kouluttautuvat pitkälle, he myöhemmin äiteinä osaavat välittää pehmeitä arvoja jälkikasvulleen miehiä tehokkaammin. Esimerkiksi Iranissa, jossa naisten koulutustaso on korkea, kunniamurhia tapahtuu vähemmän kuin muualla Lähi-idässä – siitä huolimatta, että islamistit ovat vallassa. Koulutetut naiset kasvattavat miehet fiksusti.

Patriarkaalisessa kulttuureissa nainen aina on syyllinen 

Patriarkaalisessa kulttuureissa halutaan, että nainen pysyy kotona ja hoitaa lapsia – muuten hän ei ole kunnon nainen eikä vaimo. Jos naiset eivät alistu tiukkoihin pukeutumis- ja käyttäytymiskoodeihin, heitä solvataan, halveksutaan, pahoinpidellään, vangitaan jne. Jopa maan korkeimmat päättäjät esimerkiksi Turkin, Iranin ja Saudi-Arabian kaltaisissa maissa kehottavat virallisissa puheissaan naisia pysymään kotona, tekemään lapsia ja palvelemaan miestään. On valitettavaa, että joissain perheissä tämä jatkuu myös kun he ovat muuttaneet länsimaihin.

Patriarkaalisessa kulttuureissa naisten tekemiä ”seksuaalirikoksia” (jotka eivät aina ole edes paikallisen lainsäädännön mittapuulla oikeita rikoksia) pidetään erityisen häpeällisinä. Siksi voi sanoa, että naista pidetään lähes aina syyllisenä. Miehille on monta tapaa himon purkamiselle, voivathan he ottaa jopa neljä vaimoa sekä lisäksi solmia haluamansa määrän muutaman tunnin kestoisia ”lyhytavioliittoja” seksin harrastamiseksi. Naisilla tietenkään ei ole vastaavia oikeuksia. 

Patriarkaalisessa yhteisöissä uskonnolliset konservaatisen tulkinnat, maan lainsäädäntö ja epäsivistyneet perheen miehet (isä, veli, aviomies ja muut miespuoliset sukulaiset) tekevät usein yhteistyötä naisten vapauksia vastaan. Siksi tilannetta on äärimmäisen vaikea muuttaa. Uskon kuitenkin, että naisten asema Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa paranee, kun uskonnon ääritulkinta vähenee. Johtajia ja miehiä ei tulisi kunnioittaa, kunnes he muuttavat kantansa naisten aseman suhteen.

Muslimimies ei aina ole syyllinen

Väkivalta ei ole miesten ominaisuus, eivätkä kaikki miehet ole syyllisiä toisten tekemiin rikkeisiin tai rikoksiin. Toki avioliittoon pakottajat ja “kunniamurhaajat” ovat lähes aina miehiä. Silti olisi väärin olettaa, että tietyn maalainen henkilö, tai tietyn sukupuolinen henkilö, on aina pahantekijä. Kuvitellaan, että muslimimies lännessä tai kotimaassaan aina alistaa omaa puolisoaan, pahoinpitelee, kontrolloi, pakottaa häntä noudattamaan uskonnollista tapoja ja pysymään sisätiloissa. Tällaisia ihmisiä toki löytyy, mutta on stereotyyppistä kuvitella, että kaikki muslimimiehet ovat syyllisiä. Suurin osa muslimimiehistä on herttaisia ja kunnollisia ihmisiä. Tämä saattaa tulla monelle länsimaalaiselle yllätyksenä.

Muslimimaissa miehillä on myös paljon sukupuoleen sidottuja raskaita velvollisuuksia, kuten koko perheen elättäminen ja usein myös vaimon vanhempien elättäminen. Tämä on iso taakka, varsinkin kun työttömyys on korkea ja sosiaaliturvaa ei ole. 

Ihmisiä täytyy tuomita oikeudenmukaisesti, ei vain sukupuolen ja siihen liittyvien ennakkoluulojen perusteella. Toivoisin, että lännen tasa-arvoinen lainsäädäntö leviää kaikkialle muslimimaihin, ja toisaalta että kulttuurinen ilmapiiri ei aina olisi auttomaattisesti muslimimiehiä vastaan. Jotkut ihmiset käyttävät rikoksiin syyllistyneiden miesten tekoja keppihevosena, ratsastaakseen itselleen lisää mainetta tai valtaa toista ihmisryhmää mustamaalaamalla.

Olisi hienoa, jos suomalaiset päättäjät rohkeammin ottaisivat puheeksi naisten oikeudet vieraillessaan Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Edistämällä ihmisten erityisesti naisten koulutusta ja tasa-arvoa, myös kunniaväkivalta ja muu patriarkaalinen öyhötys vähenee. Esimerkiksi huivipakkoa voi välillä uhmata tai kritisoida, kaikkeen ei vierailijankaan tarvitse mukisematta alistua. 

Alan Salehzadeh

 

 

Alan Salehzadeh

Alan Salehzadeh on geopoliittisiin konflikteihin erikoistunut tutkija ja luennoitsija. Hän toimii akateemisen Menatto-konsultointiyrityksen johtajana. Menatto on kansainvälisiin konflikteihin erikoistunut ajatushautomo, jossa huippututkijat eri puolilta maailmaa ratkovat poikkitieteellisesti globaalin liikkuvuuden haasteita. Asiakkainamme on niin julkishallinnon organisaatioita, mediataloja, poliittisia puolueita kuin yrityksiäkin. Salehzadeh on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu