Suomi valmis ottamaan askeleen tasa-arvon suuntaan: uskonnonopetuksesta luovuttava

Kaikissa uskonnoissa on hyviä ja huonoja puolia. Sen sijaan, että perusopetuksessa Suomessa noudatetaan eri uskontojen vaatimuksia, voisi perusopetuksesta tehdä tasa-arvoisuuden tyyssijan, jossa ensisijaisesti toteutuisi tasa-arvon kunnioittamisen arvot. Olen sitä mieltä, että nyt on oikea aika ajaa muutokset opetussuunnitelmaan ja että Suomi on tähän viimein valmis. Myös Twitterissä moni on samaa mieltä. Kysymykseen “Parasta olisi, jos peruskoulussa kaikki lapset opiskelisivat yhteistä elämänkatsomusoppia sekä uskontotiedettä” 94,9 % vastasi kyllä. Vastauksia tuli yhteensä 356. 

Suomessa pienille lapsille opetetaan kouluissa, että uskonnon tietyt säännöt ovat pyhiä ja koskemattomia. Jos sen elämäntyyliä noudattaa, on jotkin osat väistämättä ristiriidassa tasa-arvon normien kanssa. Tämä on ongelmallista. Pienen lapsen aivot imevät tietoa kuin sieni. Jos hänelle opetetaan epätasa-arvoisen kirjan tulkintaa, voi olla että sillä on yhteiskunnan kehityksen kannalta epäsuotuisia seurauksia. Uskonnonvapaus on hieno asia ja siitä tulee EU:ss pitää kiinni. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että antaa perusopetuksessa tilaa kaikille epätasa-arvoisillekin ideologioille, vaan koulumaailman rakenteiden tulisi tukea kohti liberaalia ja tasa-arvoista maailmankuvaa.

Kaikilla ihmisillä on oikeus valitsemaansa maailmankatsomukseen. Mutta julkisten palveluiden tulisi taata kaikille lapsille mahdollisuus tasa-arvoisen identiteetin rakentamiseen. Se, että pienet lapset pyritään erottamaan tovereistaan jo peruskoulussa, on minusta väärin ja siihen pitäisi puuttua. 

Kodin sisällä vallitsevaan ideologiseen ilmapiiriin ei kukaan vapaassa valtiossa voi sekaantua, ja hyvä niin. Uskonnollisissa yhteisöissä lapset halutaan kasvattaa “omaan leiriin”, ja identiteetin muodostumiseen kuuluu erottautuminen “muista”. Se tehdään ylläpitämällä erilaisia valtavirrasta poikkeavia sääntöjä, jotka koskevat muun muassa sosiaalista elämää, ruokailua ja pukeutumista. Jotkut ovat sitä mieltä jos koulussa ei opeteta uskontoa, perheet itse opettavat uskontoa ja saattavat ajaa lapset kohti omaa, mahdollisesti hyvin radikaalia tulkintaa. Tämä on outo väite. Jos perhe on ääriuskovainen, se joka tapauksessa opettaa ääriajattelua huolimatta siitä mitä koulussa opetetaan.

Monikulttuurisuus on rikkaus, mutta on ikävää jos se polarisoituu uskonnon ympärille. Kulttuuriin kuuluu niin moni muukin asia, sosiaaliset tavat, musiikki, pukeutuminen… Kukin voi harjoittaa tai olla harjoittamatta valitsemaansa uskontoa kotona. Minusta on turha erotella ihmiset jo pikkulapsena koulussa perheen maailmankatsomuksen mukaan. 

Olisi hienoa, että Suomessa vihdoin seurattaisiin muun Euroopan viitoittamaa tietä ja opetettaisiin pikkukansalaisille elämänkatsomusoppia ja etiikkaa, erilaisten lokeroivien uskontojen sijaan. Olisitko sinä valmis tähän muutokseen? 

Alan Salehzadeh

 

Alan Salehzadeh

Alan Salehzadeh on geopoliittisen alan asiantuntija, väitöskirjatutkija ja luennoitsija. Toimin akateemisen Menatto-konsultointiyrityksen johtajana. Menatto on kansainvälisiin konflikteihin erikoistunut ajatushautomo, jossa huippututkijat eri puolilta maailmaa ratkovat poikkitieteellisesti globaalin liikkuvuuden haasteita. Asiakkainamme on niin julkishallinnon organisaatioita, mediataloja, poliittisia puolueita kuin yrityksiäkin. Salehzadeh on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu