Jälkisuomettuminen vaatii avaajansa
Suomen pitkä tie puolustusliitto Naton jäseneksi päättyi 4.4.2023. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö nosti Brysselissä aiheellisesti esiin maamme puolustuksen nojanneen läntiseen yhteistyöhön ja materiaalihankintoihin jo pidemmän aikaa. Välillisesti Nato turvasi Suomea myös kylmän sodan YYA-kaudella, jolloin pelko Ruotsin livahtamisesta länsiliiton täysjäseneksi sai Neuvostoliiton pidättäytymään Suomen voimakkaammasta painostuksesta. Näin ainakin monet historioitsijat ovat asetelmaa tulkinneet. Pääministeri Olof Palmen kassakaapissa oli kirjallinen vahvistus Yhdysvaltojen avusta, jos maa joutuisi hyökkäyksen kohteeksi. Tämän on vahvistanut muun muassa Palmen entinen valtiosihteeri.
Suomen liittymistä koskeneen tiedotustilaisuuden yhteydessä Niinistö tarjosi oman näkökulmansa keskusteluun jälkisuomettumisesta. Hieman aiemminhan aiheesta oli julkaistu tuore tietokirja. Presidentin mukaan erittäin tehokkaiden JASMM-ohjusten myynti maahamme hiukan ennen hänen oman virkakautensa alkua oli todiste siitä, että Yhdysvalloissa luotettiin Suomeen. Huomio on sinänsä täysin validi eikä sen esittäminen olisi ongelmallista kenenkään muun kuin presidentin pohdintana.
Kovin usein Niinistö ei ole ottanut kantaa lähihistoriaan. Vuoden 2023 perspektiivistä
liittoutumattomuus voidaan kuitenkin nähdä ylimenokautena, kun taas Niinistön pitkään edustama vakauspolitiikka ymmärrettiin pysyväksi turvallisuuspoliittiseksi strategiaksi.
Jälkisuomettumista voidaan pitää syynä siihen, miksi Nato-hakemus jätettiin vasta
kansalaismielipiteen muututtua ja sodan tehtyä toisenlaisen ratkaisun mahdottomaksi tai ainakin äärimmäisen riskialttiiksi. Yhdysvaltain presidentti Joe Biden totesi Venäjän yrittäneen Europan suomettamista, mutta tuloksena oli Suomen ja Ruotsin natottuminen. Tätä kantaa tuskin tarvitsee enempää selitellä.
Jälkisuomettumista koskevaa pesänselvitystä ei voi kuitata ohjuskaupoilla. Vaikka epäilemättä amerikkalaisten luottamus Suomen Puolustusvoimia ja puolustushallintoakin kohtaan on ollut tärkeä osa turvallisuusajatteluamme, monet YYA-kauden rakenteet ja käytänteet jatkoivat – ehkä hieman vaurioituneina – myös EU-Suomessa. SDP:n puheenjohtajana Paavo Lipponen korosti eri yhteyksissä, miten YYA siirtyi historiaan, mutta sen sisältö ei. Tämä tarkoitti, että eräänlainen ”suomettuminen” oli turvallisuuspoliittisen strategian lähtökohta myös Neuvostoliiton romahdettua.
KGB:n ja Varsovan liiton maiden tiedustelupalvelujen vaikutuksen, suomettumisen ja vakoilun selvittämättä jättäminen onkin ollut suuri virhe. Yhdysvalloissa paljastunut maan turvallisuuden kannalta vahingollinen tuore tietovuoto osoittaa, että Naton jäsenenä Suomella ei ole varaa mennä liittokuntaan kaapit täynnä luurankoja ja kuljettaa puolustusliiton rakenteisiin YYA-jatkokauden kasvatteja. Lisäksi on todettava, että varauksetonta amerikkalaisten luottamus tuskin oli edes Puolustusvoimiimme. Syytetyn penkille pian joutuva tiedustelupäällikkö Georgij Alafuzoff nousi Euroopan unionin korkeisiin tehtäviin nykyisen presidenttimme kaudella.
Suuressa kuvassa Niinistön nousu Tarja Halosen seuraajaksi vuonna 2012 toki käynnisti Suomen ulkosuhteiden tervehdyttämisen. Samoin ryhdyttiin lisäämään sotilaallista länsiyhteistyötä. Keskustelukulttuuria vaivasi tästä huolimatta jatkossakin tiukka yksimielisyysvaade, joka heijastui niin ulkoasiainhallintoon kuin suurien medioiden asiantuntijavalintoihin kansainvälisissä kysymyksissä.
Ulkopolitiikkaa tehdään aina muutoksen ja jatkuvuuden vuorovaikutuksessa. Pienelle maalle on ensiarvoisen tärkeää hallita kehityksen suuri kuva. Se luo edellytykset etupainotteiselle diplomatialle ja maanpuolustuksen oikealle mitoitukselle. Diplomatia tukee maanpuolustusta ja päinvastoin. Suomessa alkoi 2000-luvulla vaikuttaa näiden välinen epäsymmetria. Diplomatiassa korostettiin status quota turvallisuusympäristön samaan aikaan heikentyessä. Maanpuolustusta tehostettiin muutoksen nopeutuessa, mutta ulkopolitiikassa korostui aiempaa enemmän jatkuvuus. Naton jäsenyyttä haettiin vasta diplomatian menetettyä lopullisesti mahdollisuutensa.
Olisiko historiasta voitu ottaa opiksi? Varmasti. Idänkaupan ongelmat tiedettiin, mutta niistä ei välitetty. Putinin aggressiivinen retoriikka ei suuresti eronnut Hitlerin puheista. Tätä ei otettu riittävän vakavasti. Ulkopolitiikka ilman historian ymmärrystä on tyhjän päällä.
EU-loikka ilman irtikytkentää
Tämän kirjoituksen tekijät ovat teoksissaan osoittaneet, että 1990-luvun alkupuolella Suomen suunnasta päättivät pienet politiikan valtapiirit. EU-kansanäänestys lokakuussa 1994 oli historiallinen, koska jäsenyyttä vastustanut päähallituspuolue ilmeisesti lähti siitä, että kansa kaataisi hankkeen. Äänestyksen siirto pidettäväksi ennen EY-skeptistä Ruotsia saattoi olla ratkaisevaa Suomen kyllä-äänten enemmistön varmistumiselle. Julkisuudessa jäi vähemmälle huomiolle SDP:n johtama EY-linjaus, jolla oli tarkoitus jatkaa YYA-henkistä politiikkaa myös EU:ssa. Pääministeri Paavo Lipponen kehitti 1990-luvun lopulla EU:n ja Venäjän ”energialiiton” EU:n pohjoisen ulottuvuuden kainalossa.
Suomen eliittiä EU-ratkaisuun valmisteli Euroklubin johdossa Lasse Lehtinen, jonka hiljattain Kanavassa julkaistun artikkelin kaltaista keskustelua soisi käytävän maassamme enemmänkin. ”Helsingin herrat” olivat valmiita Brysseliin, mutta vain omilla ehdoillaan. Julkisesti esitettiin mallioppilasta, mutta turvallisuuskysymysten kohdalla unionin kompetensseja edistettiin lähinnä vain siinä tapauksessa, että niillä voitaisiin selittää transatlanttisen turvallisuusyhteisön – Naton – ulkopuolelle jättäytymistä. Joku voisi sanoa, että YYA-koulukunta halusi tehdä palveluksen Venäjälle: heikentää Natoa suomalaistettavalla EU:lla.
Suomi edusti suomettumisen arkkityyppiä, mutta vastaavia ongelmia esiintyi muuallakin. Entisen Neuvostoliiton ja Venäjän tiedustelu on käynyt kautta aikojen ja kävi 2000-luvun myötä yhä hyökkäävämpää lännen vastaista salaista poliittista sotaa. Kumppaneita on etsitty heikoista ja pehmeistä rintamalohkoista. Suomi on hoitanut hyvin sotilaallisen puolustuksen, mutta epäonnistunut vastatiedustelussa. Näin siksi, että suomettumisen ja sen myöhemmän version, jälkisuomettumisen, esille nostaminen johti usein eräänlaiseen ”whataboutismiin”, eli aihepiirin tutkimusten torjumiseen. Pöyhimistä on pidetty parhaimmillaankin tarpeettomana ja pahimmillaan suoranaisena turvallisuusuhkana.
Tasavallan presidentti Mauno Koivisto piti vuonna 1993 puheen, jossa hän käytännöllisesti katsoen vapautti Suomen sodanaikaisen valtiojohdon moraalisista epäilyistä. Kyseessä oli tietenkin pitkän YYA-kauden jälkeen tervetullut ja täysin aiheellinen kunnianpalautus. Samalla hän tuli siirtäneeksi keskustelun toiseen maailmansotaan – olihan presidentti rintamaveteraani itsekin – ja valtiojohdon erehtymättömyyteen. Monia tästä huolimatta askarrutti, mitä idänsuhteiden salattuihin käytänteisiin oli sisältynyt. Niistä Koivisto puhui selitellen ja epämääräisesti luottamuksellisissa toimittajatapaamisissa.
Vasta tammikuussa 2003 hän kokosi tutkijat luokseen ja halusi vastauksia kysymykseen, mitä KGB oli Suomessa puuhannut hänen presidenttikaudellaan. Kyse oli myös Koiviston omista laiminlyönneistä – olihan hän julkisuudelta varjeltuna heinäkuussa 1992 torjunut presidentti Boris Jeltsinin asialliset tarjoukset KGB-arkistojen suomalaisia koskevien aineistojen tutkimisesta, sulkenut heinäkuussa 1990 DDR:n loikkarin laatiman listan suomalaisista Stasin yhteyshenkilöistä ja toukokuussa 1986 Suomen asioista hyvin informoidun loikkarin listan KGB:n suomalaisista yhteyshenkilöistä. Kyse oli tietenkin myös Supon ja ehkä armeijan vastatiedustelun haparointien peittelystä. Supoa pidettiin vähintään vuoteen 1992 saakka armeijan ylipäällikön, tasavallan presidentin poliisina.
Kuka valvoi valvojia?
KGB:n verkostojen selvittäminen ei ole pelkästään kansallisen ja liittolaisten turvallisuuden näkökulmasta olennainen kysymys, vaan myös osa sisäpoliittisen tervehtymisen prosessia. Niin ikään on katsottava, etteivät pukit vartioi kaalimaata. Tässä ainakin kaksi instituutiota, Suojelupoliisi ja Finanssivalvonta, kaipaisivat läpivalaisua.
Neuvostoliiton ja Venäjän tiedustelun harjoittaman vakoilun ja ns. aktiivisten toimien torjunta on kokonaisvaltaista työtä, mitä kuvaa osaltaan myös viime vuosikymmenen jälkipuoliskolla ahkeraan käyttöön noussut käsite ”hybridisodankäynti”. Siksi viranomaisten valppaus, korruptoitumattomuus sekä yleinen ammattitaitoisuus ovat avainasemassa niin perinteisten sotilaallisten uhkien kuin valtiokoneiston valuvikoja hyväksikäyttävän, liberaalin demokratian rakenteita nakertavan toiminnan ehkäisemisessä. Suojelupoliisin osalta vastaamattomia kysymyksiä on valtavasti. Näistä ovat tehneet omissa kirjoissaan ja artikkeleissaan selkoa molemmat tämän tekstin allekirjoittajat.
Jälkisuomettumisen kauden ehkä tärkein asiakokonaisuus liittyy Putinia lähellä olevien oligarkkien kansalaisuuksien taustoihin. Suomen passi mahdollisti heidän toimintansa lännessä ja saattoi tarjota mahdollisuuden vaikuttaa merkittävän EU-maan poliittiseen järjestelmään, mitä ongelmaa pienten Naton ulkopuolisten saarivaltioiden – Maltan ja Kyproksen – ”kultaisten passien” myötä tuskin samassa määrin syntyi. Lisäksi suomalaisten rooli itärahanpesun mahdollistamisessa vaatii lisäselvitystä.
Olisi toivottavaa, että pian muodostettava hallitus avaisi poliittisesta väristään riippumatta YYA-kauden arkistot. Samalla tulee ymmärtää, että lähihistorian tutkimus ja menneisyydenhallinta ovat prosesseja, joita ei voi kuitata yksittäisillä lausunnoilla tai selvityksillä. Myös kansalaisyhteiskunnan sekä journalistien tulee olla aktiivisia ja pitää huolta siitä, että niin Neuvostoliiton romahduksen jälkeiset ylilyönnit idänsuhteissa kuin näihin kytkeytyvä kotimainen korruptio tulevat asianmukaisesti käsitellyiksi.
Valtiotieteen tohtori Alpo Rusi on julkaissut historiateoksen Kremlin kortti – KGB:n poliittinen sota Suomessa 1982-1991 (Docendo 2022) ja maisteri Pekka Virkki tietokirjan Jälkisuomettumisen ruumiinavaus (Docendo 2023)
Kumma juttu, mutta ne komentotalouden nukkavierut haamut vaikuttavat silti edelleen, luulis toki Suomen olevan oikeusvaltio ?
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä piti Suomea pihdeissään luomalla uhan tunnetta ja ilmeisesti kulissien takana suoraan uhkailemalla poliittista johtoamme. Näin Venäjä kykeni ylläpitämään jo NL:n aikana hankkimaansa henkistä yliotetta niin poliitikkojemme kuin koko kansankin piirissä.
Vaikka suomettuminen vaatii ehdottomasti tutkimista ja lustraatiota, niin on aihetta myös tietynlaiseen armollisuuteen; edellä mainituista syistä.
Onkin hämmästyttävää kuinka suomalaiset uskalsivat vuosi sitten irtautua Venäjän kietomista kahleista ja valita turvallisuusratkaisun, joka palveli vain Suomea ja oli täysin vastakkainen Venäjän haluja vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Onkin hämmästyttävää kuinka suomalaiset uskalsivat vuosi sitten irtautua Venäjän kietomista kahleista”
Presidentti Niinistö kannatti kansanäänestystä asiasta joka lopulta torpattiin koska venäjän vaikutusmahdollisuudet äänestystulokseen nähtiin liian voimakkaana. Vahvana pidetään venäläisten vaikutusmahdollisuuksia suomessa.
Blogista
”EU-kansanäänestys lokakuussa 1994 oli historiallinen, koska jäsenyyttä vastustanut päähallituspuolue ilmeisesti lähti siitä, että kansa kaataisi hankkeen.”
Muistan lapsena kirjastossa olleen ennen EU äänestystä EU tiedotuspisteen josta sai materiaalia ja tietoa Euroopan unionista. Materiaaleissa kerrottiin perustietoa unionista lähtien EU lipusta ja EU hymnistä. Nykymittapuun markkinointiopeilla kyseessä oli stalinistiseen propagandaan verrattava toiminta.
Ilmoita asiaton viesti
Näin oli, täytin 18v vuonna 1992. Muistan selkeästi, kuten myös rakennetun laman.
Nykyinen talouden alasajo on myös rakennettu, nyt jopa paljon tehokkaammin.
Voitko ajatella?
Ilmoita asiaton viesti
Minusta TP Niinistöllä oli jatkuvasti Nato-kortti hihassaan. Hän teki se selväksi myös Venäjälle. Toisaalta hän ei halunnut sitä korttia käyttää ennenaikaisesti, koska Suomen kansa viisaudessaan halusi vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä ( Nato-optio, Pohjoismainen puolustusyhteistyö, sen jälkeen Ruotsin ja Suomen aina vain syvenevä puolustusyhteistyö).
Tasavallan presidentti on koko kansan presidentti ja jos kansa on enemmistöltään jotakin mieltä että Natoon ei mennä, niin eihän koko kansan presidentti voi olla kansaa vastaan.
Kun sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja sitä ennen antoi Suomellekin ymmärtää, että Suomi ei saa liittyä Natoon, tasavallan presidentti , huolimatta gallup-kyselyistä ja niiden tuloksista, kaivoi esiin hihastaan sen Nato-kortin ja kutsui kokoon kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat. Loppu on sitä lyhyttä historiaa. Johtaja otti johdon käsiinsä , rikkomatta perustuslakia.
Ilmoita asiaton viesti
Sikäli ontto viittaus perustuslakiin, sillä siinä puolueita ei mainita ylimpänä vallanhaltijoina tasavallassamme. Puolueisiin viitataan kyllä jossain kohdassa perustuslakia, mutta taitaa olla vaaleihin liittyvä kohta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä mutta.
Perustuslaki eduskunnasta ja – faktisesti samalla puolueista:
”Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.”
Eduskunta puolestaan rakentuu olennaisesti puoluejärjestelmälle. Niissä maissa, joissa ei ole puolueita enää tai alkujaankaan, valtiovalta on keskittynyt yksiin käsiin tai pienen gangin huostaan. En suosittele.
Ilmoita asiaton viesti
Party elite with union and corporate elite and media bias is no democracy.
Checks and balances and constitutional republic is best at the moment but direct democracy like indigenous people has before religions and colonization was more fair
Ilmoita asiaton viesti
Mielessäni oli Sveitsin malli, missä puolueiden valta on rajoittuneempaa suoran kansanvallan vuoksi eli mitkä tahansa puolue-eliittien ja muiden klikkien väliset viritelmät eivät mene läpi valppaan kansan vahtiessa ja vaatiessa asiasta kansanäänestystä. Siellä ei voi yksinvallasta tai harvainvallasta puhua. Suomi on harvainvaltainen näennäisdemokratia, missä voisi olla toimiva suora demokratia, sentään vain viisi miljoonaa kouluja käynyttä kansalaista.
Ilmoita asiaton viesti
Asiaa jossain määrin sivuava ja mielenkiintoinen on havaintoni 60-luvun loppupuolelta, jolloin aktiivireserviläinen isäni toimi varsin tiiviissä yhteistyössä ruotsalaisten ja norjalaisten kollegojensa kanssa – hänen toiminta-alueena Itä-Suomi! Miten laajaa tämä toiminta oli, olisi kiva saada selville. Itselle jäi siitä kuva, että jonkinsorttista yhteistä suunnittelua itänaapurin aikeiden suhteen siinä ainakin harrastettiin. Isältä tuota ei voi enää kysellä.
Ilmoita asiaton viesti
Alpo Rusi nostaa monta kysymystä esiin, joihin kommentointi jää vielä väliin, koska moneen hänen esiin nostamaan asiakokonaisuuteen kommentointi vaatii paneutumista, vaikka on tullut luettua Rusin kirjallista tuotantoa.
Kuitenkin yleisellä tasolla, politiikan seuraajana kansalaisena, mutta maallikkona, olen sitä mieltä, että meidän pitää Suomessa avata tuo YYA -aika ja sen jälkeinen aika aina 4.4.2023 saakka kestänyt aikakausi. Älköön se kuitenkaan rajoita Suomen nykyisen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan eteenpäin viemistä. Olkoon tuo toisen maailmansodan jälkeinen Suomen YYA-ajan ja vielä sen jälkeisen ajan poliittinen historia jotakin sellaista, josta tulevat pääministerit , hallitukset, presidentit sekä eduskunnat , mepeistä puhumattakaan, saavat näkökulmaa Suomi-laivan ohjailussa.
Ilmoita asiaton viesti
”Olkoon tuo toisen maailmansodan jälkeinen Suomen YYA-ajan ja vielä sen jälkeisen ajan poliittinen historia jotakin sellaista, josta tulevat pääministerit , hallitukset, presidentit sekä eduskunnat , mepeistä puhumattakaan, saavat näkökulmaa Suomi-laivan ohjailussa.”
Toki, vaan YYA-aikaakin käsitellään hämmentävän usein kansalliset silmälaput päässä. Vertailu muihin valtioihin puuttuu. Muodostuu turhan helposti suomalaisvetoinen tarina jossa seikkailevat lähinnä suomalaiset sankarit ja konnat (välimuotoja harvoin on). Vaikkapa Naton rooli välillisesti Suomen turvana jo kylmän sodan aikana unohtuu, toisaalta Suomen idänkaupan kritisoinnissa unohtuu Nato-maidenkin meno Neuvostoliiton markkinoille Korean sodan jälkeen.
Samanhan näemme jopa Suomen osuuden toisessa maailmansodassa suhteen, kontekstointi yleiseen viitekehykseen puuttuu kovin usein. Itsenäisyyden alkuvuosien suhteen sitä osataan jo tehdä ja osataan asettaa niin kansalaissota, heimosodat kuin vaikkapa kuningasprojekti osaksi yleistä post-imperiaalista kuohuntaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Rusi monet ei tiedä minkä mankelin läpi olet käynyt.
Ilmoita asiaton viesti
hieno teksti! ehkä hieman liian pitkä blogiksi, mutta jos tästä saisi tiivistetymmän version niin jakaisin kaikissa some-kanavissani 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Neuvostoliiton romahduksen jälkeiset ylilyönnit idänsuhteissa kuin näihin kytkeytyvä kotimainen korruptio tulevat asianmukaisesti käsitellyiksi.”
Jälkisuomettuminen ansaitsee käsittelynsä, olen samaa mieltä, mutta se vaatii myös kontekstoimisensa. Jälkisuomettuminen ei tapahtunut tyhjiössä vaan saman tapaisia ilmiöitähän nähdään parhaillaan muun muassa Unkarissa ja Itävallassa, lievempänä kaikissa länsimaissa.
Seteleistä muodostuu oivat silmälaput. Nyt vaikkapa Saudi-Arabian suhteen, pitkään Kiinan suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Mieleen tulee ainakin vuosien 1999 ja 2004 kierrokset jolloin Venäjä oli merkittävästi heikommalla kuin 2014-2022.
Kun nyt pian huomataan että Suomen ollessa Natossa Venäjä ei ole valloittanut Bogaskäriä tai Hailuotoa eikä ylipäätään tiputtanut kuumaa kiveä päähän kysymys siitä, miksi Natoon ei liitytty aikaisemmin, tullaan kysymään usein. Toisaalta samaa voi kysyä vaikkapa viidennen ydinvoimalan, tasa-arvoisen avioliittolain, lyijybensan kiellon tai monen muunkin yhteiskunnallista päätöksentekoa vaativan asian suhteen, miksi ei toimittu aiemmin?
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä oli 1999-2004 huomattavasti heikommalla taloudellisesti, sotilaallisesti ja diplomaattisesti kuin noin välillä 2014-2022. Nato-maiksi on liittynyt sellaisia sotilaallisia supervaltoja kuten Latvia tai Pohjois-Makedonia, en oikein näe miksi Suomen jäsenyys olisi ollut punainen vaate.
Ruotsin jäsenyysprosessi on kestänyt alle vuoden, Suomen on ollut ennätyksellisen nopea. Perspektiivi hämärtyy. Lisäksi Ruotsillahan ei ole mikään tulenpalava kiire maantieteellisesti suopeamman asemansa vuoksi. Itämeren Nato-maat, Suomi pienenä osana myös, suojelevat tehokkaasti Ruotsiakin mutta toki tehokkaimmin Venäjän sotilaallinen kyvyttömyys ja Ruotsin tarpeisiinsa nähden tehokkaat puolustusvoimat.
Onnistunut Gotlannin valtaus oli lähinnä science fictionia jo 2021, onnistunut maihinnousu Ruotsin mannermaalle lähinnä surrealismia jo 2021. Juuri nyt molemmat skenaariot lähentelevät lähinnä lasten pelkoja ennen nukkumaan menoa. Joskus kymmenen vuoden päästä asia voi olla toisin.
Ilmoita asiaton viesti
”…en oikein näe miksi Suomen jäsenyys olisi ollut punainen vaate.”
Niin, on paikallaan muistaa NATO-pohdintoja ennen 24.2.2022. Silloin ilmeisen yksimielisesti meillä, mutta myös Natossa todettiin, että pohjoinen raja-alue Venäjän suuntaan on hyvä saada ”ehjäksi”, mutta vaihtoehto, että Suomi olisi liittynyt ilman Ruotsia olisi vaikeanlainen ”torso”.
Sitäpaitsi Obama oli II-kaudellaan kääntänyt kiikarit Tyynellemerelle, ja seuraajansa Trump ei ollut Natomiehiä, kaikkea muuta: eli liittyminen 2010-luvulla ei ollut realiteetti. Ei etenkään tilanteessa, jossa Ruotsin demarit piintyneesti torjuivat suoralta kädeltä liittouma-aikeet. Hetken aikaa optio-kaudellamme vallitsi tilanne, jossa Ruotsin myönteinen Natokanta oli ruotsidemokraattien ja Jimmy Åkessonin taskussa.
Eli vasta Bidenin kaudella yleensä oli mahdollista reaalisesti ajatella liittymäohjelman etenemistä, mutta siinä oli muitakin jos ei jarruttavia momentteja niin seisontakitkan alaisia juttuja: Sipilän hallitus ei käytännössä SDP:n ollessa parlamentaarisessa oppositiossa voinut tarttua tähän ”kuumaan kiveen”, joten ilmeisen aiheetonta luoda pitkiä katseita myöskään presidentin suuntaan. Hän oli optio-mies, eikä nähnyt edellytyksiä pyramidin huipulta alkaa meloa Atlantille..
Nyt vain meni näin, että optio ei ollut ikuinen, mutta toimiva kylläkin: optio laukesi, ei Suomen, saati Ruotsin toimenpitein, vaan Naton parhaan myyntimiehen V.V.P:n sotamanian seurauksena.
Historiassa usein kulkua ohjaa kaksi arvaamattomuustekijää:
se, että pyritään yhteen ja päädytään toiseen, sekä ihan puhdas sattuma. Niin käyttää käyneen (kuinka pysyvästi?) nytkin: pyrittiin Ruotsin kanssa käsi kädessä ja yhtä jalkaa Natoon (sitten kun aika ja hetki löivät ja meidänkin optio laukesi), mutta päädyttiin tähän: Suomi on NATOssa 4.4.2023 alkaen, mutta Ruotsi ei.
Voi, nimittäin, olla että pitkittyessään Ruotsin jäsenpolulle ilmaantuu uusia ikäviä ”roskia” ja performanssi jatkuu, ehkä arvaamattoman pitkään? Kenpä tietää..
Mutta Natoon sen Leningradin-Muurmannin suunnalle jäi Ruotsin kokoinen aukko.
Ei tätä kukaan tahtonut.
Ilmoita asiaton viesti
”Niin, on paikallaan muistaa NATO-pohdintoja ennen 24.2.2022. Silloin ilmeisen yksimielisesti meillä, mutta myös Natossa todettiin, että pohjoinen raja-alue Venäjän suuntaan on hyvä saada ”ehjäksi”, mutta vaihtoehto, että Suomi olisi liittynyt ilman Ruotsia olisi vaikeanlainen ”torso”.”
Suomi on riippuvainen Itämeren meriyhteyksistä jotka vaativat Nato-laivastojen suojausta joka tapauksessa. Ruotsi antaa merkittävän lisäarvon, mutta ei ole absoluuttisen välttämätön. Ruotsilla on historiallisesti ollut yhteistyöjärjestelyt Naton kanssa, mitä lienee taskussa nyt?
”Sitäpaitsi Obama oli II-kaudellaan kääntänyt kiikarit Tyynellemerelle, ja seuraajansa Trump ei ollut Natomiehiä, kaikkea muuta: eli liittyminen 2010-luvulla ei ollut realiteetti.”
Vuoden 1999 laajentuminen tapahtui Clintonin, vuoden 2004 laajentuminen Bush nuoremman presidenttikaudella, vuoden 2009 Obaman, 2017 ja 2020 Trumpin kausilla. Montenegro ja Pohjois-Makedonia toki tekivät hakeutumisensa jo Obaman kaudella.
Ilmoita asiaton viesti
Kun karttaa ( vaikkapa pallokarttaa Google Earthista ) katsoo, niin havaitsee, että Naton transatlanttisten yhteyksien ( meren pinnalla, meren pinnan alla, meren pohjassa, meren pinnan yläpuolella ja lähiavaruudessa Pohjois-Atlantin yllä ) olevan riippuvainen Norjan alueesta.
Kapean pitkulaisen ja rikkonaisen Norjan rannikon puolustaminen on melkoinen päänsärky Naton operaatioiden suunnittelijoille. Tässä kuviossa Ruotsilla ja Suomellakin on ratkaiseva merkitys. Ruotsi muodostaa Norjan ja Pohjois-Atlantin alueen , ml. GIUK -kapeikon ( Grönlanti – Islanti – UK ) , puolustuksen tukialueen ja Suomi takaa idässä ja pohjoisessa tuon puolustuksen selustan.
Oma tarinansa on vielä se tosiasia, että Norja, Ruotsi ja Suomi sattuvat olemaan Venäjän ja USA:n itä – länsi suunnassa ballistisen ohjusten lentoradan varrella. Asiaa voi tarkastella em. Google Earthin pallokartasta. Laita 10 000 km (mannerten välisten ballististen ohjusten kantama ) mittajanan toinen pää Moskovan päälle ja toinen pää USA:n Keskilännen ohjussiiloalueiden päälle. Tai laita vastaavasti mittajanan toinen pää Keski-Venäjän alueen ohjussiilojen päälle ja toinen pää USA:n itärannikon kohteiden päälle. Huomaat, että nuo ohjusten isoympyräreitit kulkevat Pohjoismaiden ylitse ( isoympyräreitti = pallopinnalla kahden pisteen välinen lyhyin reitti ).
USA:n julkisista lähteistä saatava tieto ohjussiilojen paikoista löytyy esimerkiksi oheisen linkin kautta:
https://uploads.fas.org/sites/4/NotebookMap.pdf
Venäläisten ballististen ohjusten sijaintiin voi tutustua esim. oheisen linkin kautta:
https://www.atomicarchive.com/almanac/facilities/cis-facilities.html
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos kysymästä, yritän vastata.
Ne ohjusten lentoradat:
Suomellehan niillä lentoradoilla ei ole kovin suurta muuta merkitystä, kuin että ohjukset lentäisivät ( jos niitä laukaistaisiin ) maamme ylitse. Natollehan taas tällä on merkitystä siinä, että ohjuksia pyrittäisiin torjumaan. Myös varmaan Venäjä pyrkisi vastavuoroisesti torjumaan sitä kohti ammuttuja ballistisia ohjuksia.
Torjunta olisi edullista aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa laukaisusta ja mahdollisimman läheltä laukaisualuetta. Torjunnan aloittaminen edellyttää laukaisun havaitsemista sekä ohjuksen saamista torjuntajärjestelmän seurantaan ( esim. tutkaseurantaan). Mitä aikaisemmin ballistinen ohjus saadaan seurantaan sitä suuremmalla todennäköisyydellä siihen voidaan osua torjuntaohjuksella. Tässähän Suomen ja muiden Pohjoismaiden maantieteellinen asema on merkityksellinen.
Sitten se Norjan rikkonainen rannikko:
Se joka hallitsee Norjan rannikkoa hallitsee pitkälle myös Pohjois-Atlantin aluetta ja pystysuunnassa kuvaamiani toiminta-alueita sekä kohdealueita ( meren pohjasta lähiavaruuteen ). Ja vaakasuunnassa mm. mainittua GIUK -kapeikkoa.
Että Venäjä saisi Norjan kapean kaistan haltuunsa voisi perustu mm. venäläiseen perinteiseen merikoukkaus operaatioihin. Merikoukkauksessa hyökkääjä koukkaa rannikolla olevan puolustajan selustaan n. 50 – 100 km etäisyydelle. Tällaiset merikoukkaukset ovat tuttuja venäläisille, kun mm. tekivät moisia ( tai yrittivät tehdä ) Talvi- ja Jatkosodassa Viipurinlahdella ja onnistuivat tekemään Jatkosodassa Tuuloksessa Laatokalla. Myös II -maailmansodan loppuvaiheessa venäläiset tekivät merijalkaväellään merikoukkauksia vetääntyvien saksalaisten selustaan Pohjois-Norjassa.
Koska Norjan alue on kapea ja pitkulainen, olisi tärkeää, että Norjan rannikon puolustuksen selustassa olisi syvyyttä Ruotsin puolella. Se antaisi pelivaraa ja liikkumavapautta rannikon puolustuksen järjestämiseksi. Merikoukkausten eräs suuri kysymys puolustajan kannalta on: Missä ne yrittävät maihin ? Maihinnousulaivat kun liikkuvat kuljetettavine pataljoonineen ja prikaateineen ja niiden raskaine kalustoineen 15 – 20 solmua ( n. 25 km/h – 40 km/h ) suuntaan jos toiseen. Jotta Norjan rannikkoalueita puolustavat joukot säilyttäisivät toimintakykynsä, on tärkeää, että idän suunnassa varmistetaan selusta.
Nämä näin 17 vuotta eläkkeellä olleen kirjoituspöytästrategikon näkökulmasta. Mitä Suomi ( ja Ruotsi kun on sitten jäsen ) Naton kanssa oikeasti suunnittelee todellisuudessa, se jää arvattavaksi, eikä sitä meille kerrota.
Ilmoita asiaton viesti
Helstamo: ”Toki olisi ollut parasta, jos jäsenyys olisi hoidettu Neuvostoliiton romahdettua, joka sopii minun doktriiniiin iskeä silloin, kun toisen suojaus putoaa.”
Kyllä. Se olisi ollut parasta. Noin ajattelin itsekin jo 1991, kun neuvostorussakkalan imperiumi hajosi ja siihen kuuluneet ”neuvostotasavallat” ja Varsovan liittoon kuuluneet itä-eurooppalaiset vasallivaltiot irtosivat Kremlin liekanarusta ja ’karkasivat’ itsenäisiksi eurooppalaisiksi tasavalloiksi liittyen mm. Natoon ja Euroopan Unioniin heti, kun pääsivät.
Pidin silloin itsestään selvänä, että tottahan toki Suomi nyt liittyy myös Naton ja EU:n jäseneksi samaan aikaan kuin nuo Kremlin vangitkin ovat sen ymmärtäneet ja uskaltaneet tehdä.
Miten helvetin naiivi olinkaan!
Piti odottaa yli 30 vuotta, ennen kuin tämä turvallisuuspoliittisen itsepetoksen suurvalta nimeltä Suomi heräsi YYA-koomastaan. Eikä se ensimmäisenä herännyt taho edes ollut Suomen valtiojohto tai muut poliitikot! Se oli kansa, jonka joukkojärkiintyminen kannattamaan Nato-jäsenyyttä oli uskomattoman nopea ja massiivinen. Tosin siihen tarvittiin ulkopuolinen ja erittäin raju herätys, mutta pääasia, että nyt olemme tässä: Maailman vahvimman puolustusosuuskunnan jäsenvaltio, jonka rajoihin kaksipäinen kalkkuna ei enää koskaan kajoa!
Ilmoita asiaton viesti
”Piti odottaa yli 30 vuotta, ennen kuin tämä turvallisuuspoliittisen itsepetoksen suurvalta nimeltä Suomi heräsi YYA-koomastaan.”
Varsin osuvasti ilmaistu, turvallisuuspoliittisen itsepetoksen suurvalta. Nato-viivästelylle on keksitty mitä ihmeellisimpiä oikeutuksia jälkikäteen, mm. se, että puolustusta olisi heikennetty Nato-jäsenyyden myötä. Aivan kuin puolustusliiton jäsenyys olisi heikentänyt puolustusta, aivan kuten vaikkapa Viro, Puola ja Norja Nato-maina ja reunavaltioina olisivat romuttaneet puolustustaan…
Mutta suomalainen ”kansainvälinen vertailu” tarkoittaa vertailua vain Ruotsiin, tässä tapauksessa maahan jonka sotilasmaantieteellinen asema muuttui täysin kun Itämeren laivasto romuttui ja Baltian maat, Itä-Saksa ja Puola siirtyivät Naton jäseniksi… Toisaalta voisi ehkä jopa sanoa että Ruotsin puolustus on merkittävästi vahvempi kuin kylmän sodan päivinä, vaikka se joutuisi astraaliuniversumissa kohtaamaan hyökkäyksen yksin – suorituskykyä kun ei mitata tyhjiössä vaan suhteessa vastustajaan. Kylmän sodan Varsovan liitto oli eri luokan vastustaja kuin rappeutunut Venäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti ns ”suomettuminen” on jaettava ainakin kolmeen lohkoon. Sateenvarjo – käsitteenä sen erittelyssä ei pääse eteenpäin.
(1) Kulttuurinen suomettAminen – sitä yritettiin toki Suomen valtiovallan toimesta mutta ei tuo kulttuurin muutos slaavilais-bysanttilaiseen suuntaan ottanut menestyäkseen.
– laatu: pakotettua ja ylhäältä johdettua, ”paskapuuhastelua”, jota nykyään harrastavat eräät toiset ryhmittymät.
(2) Taloudellista suomettUminen – enimmäkseen vapaaehtoista kähmyilyä, tuottoisaa sekä rakensi Suomen tien 1950 -luvulta 1970 -luvun nopeaan kehitykseen.
– NL/Venäjä oli loistava investointi- ja tuottavan taloudellisen toiminnan kohde Suomelle aina pitkälle 2010 -luvulle asti, oikeastaan Krimin pakotteisiin asti. Fortum, Nokian renkaat ja eräät muut yhtiöt painoivat Venäjältä upeaa tuottoa aina sanktioihin asti.
– Vastakohtana sopii pitää Jenkkilää, josta on tultu takaisin kotiin pahasti konkurssiuhan alaisena. 1990 -luvun metsäteollisuuden kaupat sekä 1990 -luvun Skopin Cayman -saaret toimivat hyvänä malliesimerkkinä. pyt
– Aitoja onnistujiakin on. Esimerkiksi Neste repii nykyään upeaa tuottoa Jenkkilästä. Ja pari muutakin pörssiyhtiötä. Valtaosaltaan lienee liian kilpailtu suomalaisille (olemme siis huonoja). Protektionismi ja omien suosinta taitaa painaa Jenkkilääkin nykyään?
(3) Poliittinen suomettUminen ja suomettAminen
Oli luultavasti järkevää ja isänmaallista toimintaa aina 1970 -luvun puoliväliin. Molemmat osapuolet tiesivät ”ystävyyden” laadun.
– Kekkosen voiman heiketessä vuodesta 1973 alkaen rupesivat ”sumplijat” hääräilemään omaehtoisesti. Ja jälki oli kamalaa.
**** *****
Tuossa noin alkajaisiksi.
Käsitteet on ihmistieteissä purettava auki, jotta niitä ylipäätään pystyy käyttämään mielekkäästi.
– Yhteiskunnallinen keskustelu on väljempää ja tunteikkaampaa. Siellä suositaan sateenvarjo -käsitteitä. Kaikkien oikeassaolo on sen vuoksi mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä mielessä on oltava hiukan itserakas, että kuuluu sukupolveen, joka on elänyt aika värikkäitä vaiheita niin hyvässä kuin pahassakin. Sota ihan aidosti on karmea juttu ja tämän pitäisi opettaa, kaikkia kansalaisia miettimään omaa historiaamme. Totta kai telluksella on kamppailtu iät ja ajat jossain päin. Yhtään rauhan vuotta ei ole koskaan ollut olemassa. Valitettavasti koko juttu alkaa kiinostamaan tai huolestuttamaan kun se tapahtuu lähialueillamme. Korea ja Vietnam antoivat jo esimakua siitä, mikä on odotettavissa. Ne olivat kuitenkin kaukana ja jonkinlainen ideologia aivoissamme antoivat sodalle oikeutuksen puolesta tai vastaan.
Pitääkö venäläisten opettaa meitä tai päinvastoin. Valitettavasti venäjän kansa jotuu isojen päätöksien eteen jo lähitulevaisuudessa, kun siellä aletaan ymmärtämään se, että mitä noi tyypit ovat saaneet aikaan. Ukraina on totta totisesti saanut kärsiä ja joutunut eturintamaan, mutta mitä tulevaisuudessa, kun koston kierre on saatava poikki. Päivän selvää on se, että talous euroopassa kasvaa pajun lailla, kun rauha saadaan sovituksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin kovin väärin menee, jos sanoo M. Koiviston vieneen Suomen Euroopan unioniin Ruotsin toimittua alullepanijana. Oikeistohallitus ja eduskunta saatiin myös hankkeen taakse. SDP+KESK+KOK -kompo sai porukan juoksemaan yhteen suuntaan. Kenenkään yksittäisen henkilön itäkorruptoituneisuus ei junaa pysäyttänyt.
Nyt tapahtui päin vastoin. Tällä kertaa Suomi vei Ruotsia. Tälläkin kertaa länsi-junaa kuljetti punaiset. Hallituksen muodosti punavihreät. Itätaakan omaava oikeistolainen optio-Niinistö vastentahtoisesti taiteili perässä. Onni oli, että hallituksen ministerit olivat vapaita Venäjän vaikutuksesta.
Jälkisuomettuneisuuskaudesta tuli pitkä, kun jokaisen oli suojeltava omaa nahkaansa. Itäblokin maissa vanhat synnit pystyttiin jättämään kivuttomammin taakse, kun kaikki olivat kollektiivisesti syyllisiä.
Natoon liittymistä useimmat vastustivat vanhasta muistista. TP takasi vakauden, rauhan takasi kahdenväliset suhteet ja niiden tarjoamat pehmeät ”turvatakuut”. Naton jäseninä olisimme joutuneet suursotaan, kuten jotkut edelleen uskovat.
Suomessa ei voida enää jatkaa kaksipäistä vallanjakoa turpo-asioissa. Nykyinen vallanjako on menneestä maailmasta ja hyödyttää vain Venäjää. Ketteryydestä ja joustavuudesta on enemmän hyötyä Suomelle, kuin itäsuhteiden vakauden takaavasta TP-johtoisesta pysähtyneestä turposta.
Ilmoita asiaton viesti
There never was a Paasikivi-Kekkonen political movement only Kekkonen who borrowed Paasikivis name and reputation to become an absolute dictator who forced parliament to appoint him instead of citizens voting.
What a shameful fascism in the name of democracy.
How could US trust Finland when it’s political elite were all in cohort with East Germany Stasi under cultural umbrella like Confusius society of Commie China now uses history to fool us all.
There is no legit reason the Suopo Stasi files std not free for all citizens to see who betrayed and who were loyal.
Tarja HALONEN stopped Finland to act like a free nation and today the ones SUMETTUNUT are Germany which Finland is aligned with and France while Baltics and Poland are taking the lead.
Brussels blackmailing Hungary and Poland and not Italy should be a warning sign for Finland to exit EU or renegotiate like Britain Switzerland or Norway – unless EU becomes a constitutional republic like US at least used to be before Biden.
New Hampshire State in US is like Estonia in EU – “live free or die” – time for Finland to follow Estonia.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma EU:n kannalta on hiukan hankala koska, täällä nuo ns. osavaltiot ovat jo oman kulttuurinsa takia ikivanhoja verrattuna New Hampshiren osavaltioon jenkeissä. Tottakai USA on sikäli onnellisessa asemassa, että nuo kulttuurit, jotka sinne syntyivät ovat sen verran nuoria, mutta onhan niilläkin jo vaikutusta. Ajatellen sitä miten lait alkavat siellä elämään omia juttujaan, taas kerran.
Eestistä sen verran, että minulla on ollut ilo ja kunnia olla siellä vuodesta 1982 asti pidempiäkin aikoja. Tiedän tasan tarkkaan, että ”live free but not die” sopii paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Antti – you are of course correct that Europe is dealing with older history than America but let’s look at where we all were 1776.
Finland was colonized by King Erik of Sweden and Bishop Henry of England on orders by the Catholic Pope 1153 to 1809.
Finnic indigenous people like Heiltsuk nation and other indigenous people in North America had been on Finnic land much longer than the colonizers.
In 1776 wise men in America got together willing to risk their lives and everything for freedom and pursuit of happiness against the biggest superpower on earth – Britain.
They were wise to create a constitution where objective was to avoid ever again be under a despot – checks and balances – a constitutional republic where a temporary majority – like Hitler getting into power – could not change certain rights of the citizens.
Why did not the people of Europe do the same? A history of wars Inter Europe and multiple languages were probably some of the reasons.
Only changing EU into a constitutional republic would protect Finland and its resources against tyranny of the large countries – like US constitution protects NH against the populous 5 states that would rule – like big countries rule EU if common debt and use of forests relegates Finland and its sovereignty to a rubber stamp.
NATO now gives Finland a last chance to be sovereign.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä tuo brittien maailmanherruus, noina aikoin on aika mielenkiintoinen juttu. Siellä oli sikinsokin kaikenlaista kinastelua sisäpoliitikan takia, mutta yksi yhtiö Itä-Englannin kauppakomppania sai merkittävän aseman imperiumin takaajana. Saivat pirulaiset vedätettyä jopa hollantilaista kilpailijaansa, kun tappelivat Indonesian muskottisaarista. Britit antautuvat ja vaihtoivat nuo saaret paikkaan nimeltä Manhattan ja tottakait veivät muskotintaimia yhtä sopivalle kasvualustalle Karibialle, niin kuin teenkin kanssa kävi. Kiina ei ollutkaan enää iso tekijä teen tuottajana, intia meni ohi.
Silloin sodittiin rahasta ja jonkinverran myös kunniasta kuten tänäkin päivänä. Samanlainen pääluu meitä hallitsee edeellenkin ja se on tietysti harmi. Suomen ja ruåttin on pakko näyttää venäläisille, että kyseessä on koko skandinavia alueena ja tänne ei ole asiaa, ainakaan tankkien avulla. Onko se sitten jonkilainen uusi valtajärjestys euroopassa on toki pohdinna arvoinen paikka. Luulen kuitenkin, että sen aika ei ole ihan heti käsillä. Saadaan nyt tuo olemassa oleva sota ja turhia kuolemia aiheuttava juttu selätettyä ja sen jälkihoito.
Ilmoita asiaton viesti
China population is declining and India will bypass with Nigeria growing.
Commie China will go to war over Taiwan before U.S. presidential election 11/6/23 to stay in power.
NATO will need to handle Europe and Putin.
I hope I’m wrong but think I’m not. France, Germany and Sweden cant be trusted. Japan is question mark but S Korea is ally.
Finnic forests is reason Finland exists not to be controlled by Brussels.
If this horror scenarios happens is Finland better in EU or not?
Ilmoita asiaton viesti
Ihan totta ja jos me suomalaiset asuisimme saharassa, meillä olisi pulaa hiekasta, kuten eräs välkky taiteilija aikoinaan lausui. Katotaan nyt. Siperia voi opettaa jopa Putiniakin.
Ilmoita asiaton viesti
Tietysti Itä intian kauppakomppania. Alkaa jo mennä sonat aokisin.
Ilmoita asiaton viesti
Alafuzoffista sen verran, että se oli Halonen, joka ylensi venäjämielisen venäläisen kenraalikuntaan ja nimitti Puolustusvoimain Pääesikunnan Tiedustelupäälliköksi.
Sitä ei olisi saanut koskaan tapahtua.
Ilmoita asiaton viesti
…Kuka vuoti Kekkosen keskustelut N-liiton johtajien kanssa julkisuuteen…?
– Mm. tästä, Zavidovo-skandaalista, ITSE ASIASSA KUULTUNA, Tv 1 18.10
Elina Sana, ihmisoikeusaktivisti, kirjailija ja toimittaja piti vuotajan henkilöllisyyden salassa 50-vuotta ja paljasti vasta äskettäin muistelmakirjassaan.
Edit:
– Zavidovo aukesi, ja paljon muuta, mielenkiintoiselta haastateltavalta.
Löytyy Areenalta ja uusintanakin varmaan tulee.
Mm. ”Tiitisen lista” odottaa vielä ”avautumistaan…?”
Ilmoita asiaton viesti