Naapurukset empivät kohtalokkaasti Nato-jäsenyyttä 2014-2016
Suomi ja Ruotsi heräsivät monen muun valtion tavoin geopoliittisiin realiteetteihin 24.2.2022. Ne olivat kuitenkin sotilaallisesti liittoutumattomia maita. Suomi oli myös Venäjän rajamaa, jonka pitkä itäraja oli aiemmin perustelu liittoutumattomuudelle. Nyt se oli perustelu liittoutua. Edessä oli pian vääjäämätön valinta: jatkaako sotilaallista liittoutumattomuutta vai hakeutua Naton viidennen artiklan tarjoamien turvatakuiden suojaan. Ratkaisu oli vaikeampi Ruotsin sosiaalidemokraattiselle hallitukselle. Se ei kuitenkaan halunnut jäädä Naton ulkopuolelle, koska maan puolustus oli ajettu käytännössä alas, ja siksikin, että itänaapuri oli valmistautumassa hakemuksen jättämiseen. Suomessa valtiojohto oli myös kohdannut uuden todellisuuden, kun mielipidetiedusteluissa kansan selvä enemmistö kääntyi tukemaan Naton jäsenyyttä.
Harjoitettu ulko- ja turvallisuuspolitiikka oli osoittautunut virhearvioksi, ellei jopa katastrofiksi. Tätä tosiseikkaa ei haluttu nostaa esille julkisuudessa eikä eduskunnassa. Suomen turvallisuus olisi ajautunut rotkon reunalle, mikäli Ukraina olisi luhistunut pian Venäjän hyökkäyksen seurauksena. Vakava tilanne ei kuitenkaan ollut sopiva hetki virheiden perkaamiseen, koska uusi ulkopoliittinen suunta oli luotava viipymättä. Lähihistorian valossa tilanne oli paradoksaalinen. Ruotsin ei ole tarvinnut ottaa vastuuta Suomesta puolueettomuuspolitiikkaansa vetoamalla. Keväällä 2022 tilanne oli muuttunut: Suomi otti osavastuun Ruotsin turvallisuudesta korostamalla, että naapurukset liittyisivät Natoon ”käsi kädessä”. Ruotsi puolestaan otti ensimmäisen kerran vuoden 1809 jälkeen osavastuun myös Suomen turvallisuudesta tarttumalla lujalla otteella itänaapurinsa käteen.
Pääministeri Sanna Marin on arvostellut epäsuorasti Venäjä-riippuvuutta ja liittoutumattomuutta toteamalla, että olisi tullut kuunnella ”Baltian maita ja Puolaa, jotka ovat olleet oikeassa”. Tällä kommentilla hän on viitannut Venäjän Krimin miehityksen jälkeen 2014 tehtyihin ratkaisuihin, jolloin Suomessa ei haettu Naton jäsenyyttä, vaan sivuutettiin Venäjän uhan merkitys turvallisuusympäristön muutoksessa. Marinin kritiikki saattaisi olla uskottavaa, jos siihen sisältyisi hiven itsekritiikkiä. SDP on keskeisesti vastuussa siitä, että Venäjä-riippuvuuden aiheuttamaa turvallisuuspoliittista ongelmaa ei tunnistettu ajoissa. Paavo Lipponen – yksi Marinin edeltäjistä – oli 1994 todennut haastattelussa, että ”vaikka yya-sopimus on historiaa, sen sisältö ei”. Tälle opille SDP rakensi ulkopolitiikkaa vaikuttaja-asemistaan jatkossa aina kevääseen 2022 saakka.
Kirjassani Yhdessä vai Erikseen: Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikka käännekohdassa arvioin vuonna 2016, että Krimin anastuksen jälkeisessä turvallisuuspoliittisessa ympäristössä molemmissa maissa tehtiin vakavia arviointivirheitä. Tavoite oli vahvistaa Nato-sidettä, mutta ilman jäsenyyttä. Suomen tehtyä Isäntämaasopimuksen Naton kanssa kesällä 2014 se vaikutti menevän läpi ilman ongelmia. Ruotsi oli sen sijaan joutunut välittömästi Venäjän häirinnän kohteeksi Isäntämaasopimuksen ratifioinnin yhteydessä. Ruotsissa virisi vähitellen turvallisuuspoliittinen keskustelu, joka oli seurausta Nato-jäsenyyden kannatuksen kasvusta. Taustalla olivat Krimin miehityksen ohella Venäjän lisääntyneet hybridioperaatiot.
Venäjän presidentti Vladimir Putin allekirjoitti joulukuussa 2015 kansallisen turvallisuusstrategian, jossa länsi julistettiin maan pääviholliseksi. Oli selvä, että ”sodanjulistus” vaikutti Pohjolan liittoutumattomien länsimaiden asemaan. Suomi oli Venäjän rajamaana geopoliittisesti suuremmassa vaarassa kuin Ruotsi, jonka tiedettiin saaneen Yhdysvalloilta salaiset turvatakuut jo vuonna 1963 (den dolda allianssen). Halusiko Venäjä osoittaa, että liittoutumaton maa Suomi nautti myös historiallisista syistä sen ehdollisista, negatiivisista turvatakuista? Tätä vastaan todistivat myös Suomeen kohdistetut Venäjän erilaiset hämärätoimet, kuten trollaukset, hakkeroinnit ja maaomaisuuksien hankinnat. Suomi kuului Kremlin laskelmissa Venäjän strategiseen etupiiriin, mikä tuli selväksi joulukuussa 2021.
Heinäkuussa 2016 oppositiossa olleen SDP:n Eero Heinäluoma otti SuomiAreenassa kantaa orastaneeseen Nato-keskusteluun: ”Suomen ulkopolitiikka on militarisoitumassa. Pitäisi harjoittaa diplomatiaa ja vuoropuhelua eikä harrastaa sapelinkalistelua”. Sattumoisin Saksan ulkoministeri Frank-Walter Steinmaier oli aiemmin kesäkuussa arvostellut Natoa sananmukaisesti sapelinkalistelusta ja vaatinut dialogia sekä pidättymistä suurista sotaharjoituksista. Politico-julkaisun mukaan puheenvuoro loi todellisen ”Naton Saksa-ongelman”. Ukrainan sodan aikana ongelma on osoittautunut vakavaksi.
Ruotsissa nousi samoihin aikoihin opposition piiristä esille, tulisiko Natoon liittyä yhdessä Suomen kanssa vai erikseen, ei niinkään se, olisiko Nato-jäsenyys pysyvästi punainen vaate. Tietoisuus Ruotsin riisutun puolustusmallin heikkouksista vaikutti mielialoihin. Jäsenyyttä ajoivat hillityin sanankääntein kaikki porvaripuolueet, mutta ajatukset tulivat torjutuksi samoin hillityin sanankääntein hallituksessa istuneiden sosiaalidemokraattien toimesta. Suomessa vallitsi konsensus, ettei ollut syntynyt tarvetta korvata vakauspolitiikkaa sotilaallisella liittoutumisella. Julkisuutta hallitsivat Nato-jäsenyyden tarpeettomuutta korostaneet Venäjän ymmärtäjät.
Nato-keskustelu kuitenkin voimistui. Viron parlamentin puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Marko Mihkelson toivoi Paasikivi-seurassa talvella 2016, että Suomi ja Ruotsi liittyisivät Natoon. ”Se olisi paras ratkaisu vahvistaa vakautta Itämeren alueella”. UPI:n arvostettu tutkija Charly Salonius-Pasternak arvosteli puolestaan Suomea ja Ruotsia, koska ne heikensivät liittoutumattomuudella ulkopolitiikan ennustettavuutta. Tämän blogin kirjoittaja oli vakuutellut samaa lokakuussa 2014 ilmestyneessä tietokirjassa Etupiirin ote.
Jonkinlaiseksi Suomen valtiojohdon vastineeksi tulkittiin Juha Sipilän hallituksen huhtikuussa 2016 julkaisema neljältä asiantuntijalta tilattu Nato-selvitys. Jäsenyyttä ei selvityksessä pidetty ajankohtaisena, joskaan ei myöskään kokonaan poistettu työkalupakista. Lehdistötilaisuudessa tuli selväksi miksi jäsenyys torjuttiin ”vallitsevissa olosuhteissa”: Venäjän reaktio olisi ”raaka”, jos hakemus jätettäisiin. Oli parempi odotella ja katsoa. Ulkoministeri Timo Soini tapasi ulkoministeri Sergei Lavrovin kesäkuun alussa, jolloin hän sai kuulla, että Venäjä ei ollut aikeissa hyökätä Naton jäsenmaihin. Tämäkään hämmennystä herättänyt lausunto ei saanut Suomen valtiojohtoa vielä uusiin ajatuksiin.
Kultaranta -keskustelujen yhteydessä 19.-20.6.2016 valtiojohto täsmensi liittoutumattomuuden jatkamisen perusteluita. Kansanedustaja Erkki Tuomioja nosti esille vanhan YYA-teesin, jonka mukaan ”Suomi ei salli kenenkään käyttävän aluettaan sotilaallisiin hyökkäyksiin”. Hän täsmensi, että ”myös USA, EU ja Nato ovat voinet vaikuttaa Venäjän toimiin”. Jokainen ymmärsi, että puhuja syyllisti Krimin miehityksestä myös länttä. Kultarannassa vieraillut Ruotsin pääministeri Stefan Löfven torjui kaiken kukkuraksi päättäväisesti puheet Suomen ja Ruotsin sotilasliitosta. Suomi oli siten jälleen jossain märin samassa asemassa kuin 1939, jolloin Ruotsi torjui Suomen sotilaallisen puolustamisen. Ruotsalainen tutkija Mike Winnerstig arvosteli keskustelujen yhteydessä Hufvudstadsbladetissa lisäksi presidentti Sauli Niinistöä lausumasta, jonka mukaan Suomi ei ole valmis antamaan sotilaallista apua Baltian maille. Naton ulkopuolisena maana tämä oli tietysti itsestäänselvyys. Todellisuudessa avun tarvitsijoita olivat yhä selvemmin Suomi ja Ruotsi, ei Naton jäsen Viro.
Vaikuttiko linjauksiin myös Saksan sosiaalidemokraattien pasifistinen ulkopolitiikka, jossa luotettiin keskinäisriippuvuuden rauhanomaista yhteistyötä lisäävään vaikutukseen? Tällä tulkinnalla tuettiin niin Saksassa kuin Suomessakin Nord Stream -kaasuputkien rakentamista, vaikka Venäjän johto oli julkisesti tuonut esille, että putket perustelevat Venäjän sotilaallisen läsnäolon lisäämistä Itämerellä. Suomeen oli tarkoitus saada myös Rosatomin toimittama ydinvoimala eikä entisten pääministereiden yhteistyötä Venäjän valtion ja Kremlin kontrollissa olleiden strategisten yritysten ja pankkien kanssa pidetty moitittavana.
Heinäkuussa 2016 Turkissa tehtiin vallankaappausyritys, joka tuli jatkossa heijastumaan maan ulkopolitiikkaan. Turkki kiristi terrorismin vastaisia toimia ja altistui kansainvälisen kritiikin kasvulle. Tämä tarjosi EU:n ja Yhdysvaltojen sanktioimalle Venäjälle mahdollisuuden lisätä yhteistyötä perivihollisensa Turkin kanssa. Maan asema Natossa on geopoliittisesti keskeinen. Suomessa ja Ruotsissa epäröitiin 2014-2016 Naton jäsenyyttä koskevien vakavien harkintojen käynnistämisessä. Lopulta niiden Nato-hakemukset joutuivat sotketuiksi Turkin heinäkuun 2016 tapahtumien jännitekenttään kuusi vuotta myöhemmin. Samalla Nato-jäsenyyteen eteneminen käsi kädessä saattaa ajautua ylitsepääsemättömiin vaikeuksiin. Paljon ehtii tapahtua ennen Naton Vilnan heinäkuista huippukokousta.
Pätevä kirjoitus Rusilta!
Venäjähän piti Suomea varpaisillaan hyvä/paha poliisi -taktiikallaan, jota se toteutti mm. aiheuttamalla Suomen suuntaan pienimuotoisia kriisejä sekä luomalla uhkan tunnetta, ja sitten vuorostaan antamalla Suomelle tunnustusta oikeanlaisesta ulkopolitiikasta.
Noin yleisemmin Venäjä sai höynäytettyä Länttä hyvin laajasti vetoamalla legitiimeihin turvallisuushuoliinsa; näin Venäjä sai lisättyä vaikutusvaltaansa pitämällä naapurustonsa heikkona.
Vuosi sitten alkoi Suomessa ennen näkemätön vapautuminen Venäjän valtapiiristä, mikä näkyi ei pelkästään Naton kannatuksen räjähdysmäisenä kasvuna, vaan myös poliitikkojen ja median itsesensuurin löyhtymisenä.
Vihdoinkin Suomessa asian sai sanoa niin kuin se oli!
Ilmoita asiaton viesti
”Suomessa ja Ruotsissa epäröitiin 2014-2016 Naton jäsenyyttä koskevien vakavien harkintojen käynnistämisessä.”
Suomessa vallitsi vahvasti tätä ennen Halosen ja Tuomiojan politiikka jossa NATO oli paha sekä emme saaneet edes kutsua Yhdysvaltojen Valkoiseen Taloon koska meitä alettiin katsomaan lännessä jo osaksi Venäjää.
Tämä ei ole edes vitsi.
Sen jälkeen seuraavan hallinnon ja varsinkin Suomen presidentti Niinistön piti rakentaa ulkopolitiikamma täysin uudestaan.
Kuvitellaan tilanne missä nyt Halonen olisi Suomen presidentti ja Trump olisi Yhdysvaltojen presidentti…
Emme olisi tehneet mitää kun Venäjä hyökkäsi vuosi sitten Ukrainaan. Trump ei olisi auttanut pätkääkään Ukrainaa vaan olisi ylistänyt Putinin touhua (teki muuten oikeasti näin vuosi sitten).
Seuraavana olisi ollut Suomen vuoro…
Ilmoita asiaton viesti
UTP-ydinjengin ykkösenä hääräilevä kunikaallisten kanssa poseeraamassa taannoin niin kovin viihtynyt takinkäännön spesialisti rakenteli vielä melko pitkään Krimin valtauksenkin jälkeen Suomen virallisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kuviota esittämällä julkilausumia:
”Suomi tukee Venäjän demokratisoitumisen kehitystä.” (???).
Ainoa mitä ko. tyyppi pyrki Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eteen oikeasti tuolloin tekemään oli saada taattua suomalaisten Venäjällä bisnestä pyörittävien firmojen toiminnan jatkumon säilyttäminen.
Ja vituiksi muuten meni!
Eipä tullut maan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta yhtenä päävatuussa olevalta, nyt UTP-ykköstykkinä hääräävältä tyypiltä aikanaan minkäänlaista kantaaottavaa lausuntoa tai arviota koskien turvallisuuspoliittisia riskejä tämänkään osalta, tuskinpa niitä edes erityisemmin puntaroi.
Vituiksi meni tämäkin!
Mikäs Jenkkilään lähestymisen veto oli matkata taannoin Iraniin (a fixed member of axis of evil) mainostamaan suomalaisfirmojen vientituotteita joille uusi kauppakumppanimme löysikin välittömästi sopivaa käyttöä.
Aivan fantastisesti toimiviksi ovatkin osoittautuneet lähes kaikki kyseisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ylivedon neron vedot…
No nyt sitä sitten odotellaan jännäkakka puoliksi pöksyissä irtoaako ne Turkin ja Unkarin ratifioinnit…
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö on ehkä pudonnut jaloilleen. Entäpä muut liikemiehet, jotka ovat yrittäneet hakea bisnestä Suomeen? Osa potentiaalisista kauppakumppaneista on jenkkien pahan akselilla. Afrikassa on veritimanteilla keinottelevia diktaattoreita.
Huomio kääntyy kohta Kiinan suunnalle Kohta Kiinan kanssa kauppaa käyneet suomalaiset lynkataan Amerikan etua pettäneinä lurjuksina. Arabimaiden kanssa kauppaa ei saisi tehdä kun siellä sorretaan naisia ja on islam.
Nämä maat joiden kanssa ei saisi tehdä kauppaa ovat nousevia talouksia. Venäjän kanssa kaupan teossa oli etuna etäisyys. Hyvä on myös ollut vaihtaa jalostetumpia tuotteita raaka-aineisiin.
Mitä jää jäljelle? EU maista saa tehdä kauppaa muiden paitsi Unkarin kanssa. Ja tietenkin Amerikasta saa ostaa aseita.
Vaikea kuvitella, että Suomi olisi historian oikealla puolella tässä kehityksessä.
Länsimaisia ”arvoja” translakeineen ei tarvita järkensä säilyttäneissä maissa, joihin lukeutuu suuri osa maailman maista ja väestöistä.
Ilmoita asiaton viesti
Jenkillässä oli äskettäin pressna diilimies joka vaalitappionsa myötä putosi ainakin henkisesti perseelleen.
Mikäli jenkeillä olisi edes kerran munaa pistää rikollinen istuva tai ex. pressansa vastaamaan sekä puheistaan että teoistaan, jota kyllä vahvasti epäilen, äijä saattaisi pudota myös aivan fyysisestikin minkä tyyppi myös eittämättä ansaitsisi.
Palatakseni takaisin mainitsemaani lähinnä takin kääntämiseen erikoistuneeseen nyk. UTP-ykköstykkiin niin ilmeet kertoivat melko paljon siitä putosiko jaloilleen vaiko sittenkin perseelleen, tyypin ilmaistua julkisesti syvän huolensa muistakin kuin vain Ukrainan tilanteen yllä roikkuvista synkistä pilvistä aiheutuvista jännitteistä.
Tyyppi oli aivan yks kaks havainnut, että skismat saattaisivat yllättäen johtaa about 2 mrd. vs about 4 or even 6 mrd. tilanteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kertaus historian kulusta puuttui vaan minä vuonna esimmäiset vieraan valtion sotilaat saivat liikkua Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää siltä, että Kiina polkaisee erinäistä sotalennokki- ja muuta asetuotantoa Valko-Venäjälle. Lukasenko menee sopivasti Kiinaan, sen perästä kun Venäjä ja Kiina olivat palaveroinneet sotatilanteesta.
Tässä Kiina tietenkin lähtee tukemaan Venäjän sotaponnistuksia. Lännen pakoteuhkaa kierretään käyttämällä Valko-Venäjää bulvaanina.
Mikäli Kiina alkaa osallistumaan materiaalisella ja tuotannollisella voimallaan kahakkaan, niin mikä on NATOn vastaus?
Iranin ja Venäjän lähestyminen on ilmeisesti ollut melkoinen yllätys lännelle. Näillä mailla kun on historiallisesti ollut huonot välit. Iranilla on myös paljon tuotannollisten kapasiteettia ja osaamista. Iran pyrkii liittymään hypersoonisia ohjuksia omaavien maiden klubiin.
Lännen kaaottinen pyrkimys padota samaan aikaan Kiinaa, Venäjää ja Irania voi muuttua kohtalokkaaksi virheeksi.
Onko NATO enää millään tavalla relevantti toimija tämän muutoksen keskellä?
No, Suomi on lähtenyt leikkiin mukaan. NATO pyrkii saamaan Suomen alueen Venäjän kupeesta kusimerkityksi reviirikseen. Mitäköhän tästä kaikesta saa tavallinen suomalainen?
Ilmoita asiaton viesti