Tulevaisuudessa uusmaalainen kulkee junallakin

Viime päivinä olen osallistunut eri vaalitilaisuuksiin, ja usein yksi osallistujien mielenkiinnon kohteena on ollut joukkoliikenteen kehittäminen. Kuten pari viikkoa sitten minibussien liikennöinnin ehdotuksen yhteydessä kirjoitin; joukkoliikeenteen määrä on tärkeä, mutta myös sen laatu.

Tällä hetkellä haja-asutusalueilla ei voida puhua määrästä eikä laadustakaan. Jokainen haja-asutusalueella asuva hoitaa itse liikenneasiat omalla autollaan. Vaihtoehdot ovat vähissä. Mitä lähemmäksi mennään kyläkeskuksiin, tilanne helpottuu jonkun verran.

Kehäkolmosen pohjoispuolella on kuitenkin kuntia, jossa poikittaisliikenne ei toimi kunnolla ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulle toimii vain linja-autojen varassa ja siinäkin on toivomisen varaa. Näin on ainakin Nurmijärvellä, Vihdissä, Karkkilassa, Nummi-Pusulassa ja Lohjalla.

Yksi tekijä, joka vaikuttaa bussiliikennöinnin kankeuteen, on bussilippujen korkea hinta. Tulee halvemmaksi mennä töihin omalla autolla, ja niin kauan kun näin on, muutoksia parempaan ei tapahdu. Parasta olisi siirtää työpaikkoja Helsingin keskustasta kehyskuntiin. Sitä odotellessa keskitytään joukkoliikenteen kehittämiseen.

Uudellemaalle tarvitaan siis lisää raiteita, ja olemassa olevien raiteiden parannusta. Uudenmaan kehyskuntien väestö kasvaa vuosi vuodelta. Tämän päivän kehyskuntien asunto-, kaava- ja maanomistuspolitiikan pitäisi jo suuntautua siihen, että raideliikenne tulee olemaan realistinen vaihtoehto.

Esimerkiksi Nurmijärven kunta on jo pikkuhiljaa varautunut tulevaisuuden suunnitelmiin, rataverkoston rakentamiseen Vantaanlaaksosta Klaukkalaan lunastamalla maata Klaukkalan Viirinlaaksosta. Vaikka näin on ihan oikein tehty, tarvitaan kuitenkin vauhtia tonttien kaavoitukseen sekä tonttien hinnan järkevyyteen. Haaveen matkasta junalla pääkaupungista edes Klaukkalan keskustaan ei pidä jäädä siihen. Sitä varten on tehtävä työtä.

Pohjois Uudenmaan kunnissa on myös toinen mielenkiintoinen kehittämiskohde. Puhun Hyvinkää-Hangon –radan sähköistämisestä. Rata on nyt pyhitetty tavaraliikenteelle. Olen asunut ihan radan tuntumassa ja liikennöinti on vilkasta. Rata kaipaa kunnostusta. Mielestäni Hyvinkää-Hangon rata voitaisiin tulevaisuudessa avata henkilöliikenteelle.

Jos taas keskustelee lohjalaisten kanssa, Elsa-rata on prioriteetti numero yksi. Radan rakentaminen Espoosta Lohjan kautta Saloon vaatii maankäyttösuunnitelmia. Olen samaa mieltä Jyrki Kataisen kanssa siinä, että Espoosta Lohjalle kulkeva Länsirata pitää saada seuraavan hallituksen liikennepoliittiseen selontekoon.

Länsi-Uudenmaan kauppakamarin ja Riihimäki-Hyvinkää alueen kauppakamarin vuonna 2009 tekemässä selvityksessä todetaan: “Espoo-Salo-oikoradan lisäksi suunniteltu Länsirata tukee Hanko-Hyvinkää-radan sähköistystä. Länsiradan maankäytön kehityskuvaselvitys välille Espoo-Kirkkonummi-Vihti-Lohja on valmistunut. Selvityksessä on tarkasteltu Länsiradan eli Espoo-Lohja -kaupunkiradan varren kehittämistä sekä maankäytön ja liikenteen yhteensovittamista. Kaupunkiradan toteutumisella olisi merkittävä vaikutus alueen asukasmäärän ja työpaikkojen kehityksen nopeuteen. Erityisesti Veikkolan ja Nummelan maankäytön kehityksen on arvioitu olevan selvästi voimakkaampaa, jos rata Espoosta Nummelan kautta Lohjalle toteutuu.”

Keskiviikkona Läntisen Uudenmaan Vihreiden naisten järjestämässä tilaisuudessa yksi nummelalainen kysyi, että mistä rahat saadaan niihin investointeihin. Vastaus on, että pääomaverotuksesta ja armeijan hankinnoista säästämällä. Se ei ole enää uutinen, että Vihreät ovat valmiita myymään valtion osuuksia esimerkiksi tienrakennusyhtiö Destiasta ja alkoholifirma Altiasta uusien investointien rahoittamiseksi.

amgs
Sitoutumaton Lohja

Puoluepoliittisesti sitoutumaton valtuutettu (2021-2025). Jokainen meistä on arvokas! Tässä esitän ainoastaan omia näkemyksiä. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteen maisteri (YTM). Valmistuin Tampereen yliopistosta. Opiskelin journalismia, aikuiskasvatusta ja filosofiaa. Suoritin opintojani suomen kielellä. Äidinkieleni on espanja.
Forbes Centroámerica on listannut elo-syyskuun numerossaan sata Keski-Amerikan vaikutusvaltaisinta naista vuonna 2020. Olen yksi niistä sadasta.
Kuntavaaleissa 2020 sain 141 ääntä. Kiitos!
Ikkalan kyläyhdistyksen sihteeri
Suomi-Nicaragua -seuran hallituksen jäsen
Toimittajat ilman rajoja -järjestön jäsen
Kotisivu: http://anasorainen.blogspot.fi/
tai
https://anamariagutierrezsorainen.wordpress.com/au...

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu