Propagandasta ja apteekeista

Ennen kuin natsit ehtivät pilata hyvän sanan, Edward L. Bernays kirjoitti aikanaan propagandasta (1928). Pähkinänkuoressa kyse on ihmisten mielipiteiden hallitsemisesta, ja vaikka termiä propaganda ei enää käytetä, käytännössä jokainen merkittävä yhteiskunnallinen toimija pyrkii hallitsemaan eri sidosryhmien mielipiteitä omaksi hyödykseen.

Silloin kun se onnistuu, emme sitä huomaa, mutta silloin tällöin mopo keulii, ja pääsemme näkemään keisarin uusissa vaatteissaan. Alla kolme esimerkkiä:

Suomalaisten kauppalaskut paisuivat – näin ruokapomot selittävät (IL 3.6.2016):

"Tilanne lupaa ainoastaan kovaa kilpailua. Alan kiinteät kustannukset ovat korkeat harvaan asutussa maassa, jossa toimii kaksi kilpailijaa. Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu, Ojapelto sanoo."

Sipilä palautti uskoa koko maan pitämiseksi asuttuna: ”Keskittämisen sijaan Suomelle kilpailuetua hajauttamisesta” (HS 24.4.2016)

"Sipilä sanoi, että Suomi voidaan pitää asuttuna, kun luodaan maakuntiin edellytykset yritystoiminnalle. ”Hyvien tietoliikenneyhteyksien ja digitalisaation avulla pitkät välimatkat katoavat.”"

Ja viimeisin:

Keskustelu lääkkeistä kuumeni Porissa: "Kakkaa on lentänyt Anteron suusta" (IL 11.7.2016):

"Ottaa päähän, että sanotaan, että apteekeilla ei ole kilpailua. Kilpailen henkeni edestä, koska lähialueella on viisi apteekkia, joista Yliopiston apteekki on yksi, Peura sanoo."

Yliopiston apteekki on kieltämättä radan toisella puolella (kts. kuva), mutta Peuralla taitaa olla hieman eri käsitys henkensä edestä kilpailemisesta kuin ns. tavallisella yrittäjällä.

Peuran oman ilmoituksen mukaan tulot olivat vuonna 2015 30 000 euroa (kts. kuvaliite), joka on ihan mukavasti ottaen huomioon että apteekki avattiin vasta toukokuussa (arvio), ja kattoremontista johtuneet kulut piti maksaa myös pois (IS 22.4.2016) – ainakin siltä osin kun vakuutus ei niitä korvannut.

Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole olla vahingoniloinen aloittelevan yrittäjän haasteista tai muuten vaan kateellinen, vaan osoittaa että kaikkea mitä julkaistaan, ei kannata uskoa. Tämä pätee tietysti myös omiin kirjoituksiini, joku irvileuka tämän kommentteihin olisi kuitenkin todennut.

Nykyinen apteekkijärjestelmämme on 100+ miljoonan vuosittainen tulonsiirto köyhiltä rikkaille, hajauttaminen ei luo kilpailuetua, ja kaupan keskittyminen nostaa hintoja.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu