Silta vai lautta Kruunuvuoreen?

Puolet helsinkiläisistä puoltaa Laajasalon ja Hakaniemen yhdistävien siltojen rakentamista (HS 7.8.2016) herätti kiitettävästi keskustelua Lisää kaupunkia Helsinkiin Facebook-ryhmässä.

Myönnän, että olen ollut hieman skeptinen näiden siltojen suhteen, sillä investoinnin hintalappu (259 miljoonaa, Kruunusillat – Raitiotieyhteys Laajasaloon – Kustannusraportti, Helsingin Kaupunki) on kertaluokkaa suurempi kuin samaan tarkoitukseen harkittujen lauttojen (31 miljoonaa, Selvitys lauttaan perustuvasta Laajasalon joukkoliikenneyhteydestä, Helsingin kaupunki, Talous- ja suunnittelukeskus). Huomionarvoista on myös se, että vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat samaa kertaluokkaa sekä silloissa että lautassa (~3-4 miljoonaa).

Asiaa ei yhtään helpota se, että vertailu eri vaihtoehdoista (Laajasalon raideliikenteen vaihtoehdot, Helsingin kaupunki) on tehty lauttayhteydellä Kruunuvuoresta Katajanokalle, joka on kuolleena syntynyt ajatus. Paras paikka purkaa lautat olisi mitä luultavimmin Hakaniemessä, jossa on jo erinomaiset yhteydet.

Siltoja puolustaa kuitenkin ainakin kaksi erittäin merkittävää tekijää, Sompasaarta rakennetaan jo täyttä häkää, ja sinne on jokatapauksessa rakennettava julkiset liikenneyhteydet. Tämän hintalappu on noin 40 miljoonaa. Sompasaaren kärjestä Kalasataman metroasemalle on siis matkaa yli puoli kilometriä, mikä ylittää kävelymatkan kipurajan.

Toinen tekijä on raideliikenteen mahdollistama asutuksen tihentäminen, eli Laajasaloon saadaan raiteiden varrelle enemmän asukkaita, kun taas lauttayhteys on heikko vaihtoehto jo nykytiheydelläkin.

Siltaa ei kuitenkaan pidä käyttää keppihevosena Vartiosaaren rakentamiseen, Helsingissä on jo olemassaolevien raideyhteyksien välittömässä läheisyydessä valtavasti tiivistämisen varaa – esim. Herttoniemen ja Siilitien metroasemien välittömään läheisyyteen mahtuisi luokkaa kymmenen tuhatta asukasta lisää, jos vain rakennamme riittävän korkealle. Tämä mahdollisuus on myös lähes jokaisella juna-asemalla pohjoisen suuntaan.

Jos silta päätetään rakentaa, niin omat kaistat on hyvä rakentaa sekä polkypyöräilijöille että raitiovaunuille, mutta autoilla ei sillalle ole mitään asiaa, sillä mikään kohta Helsingissä ei kestäisi sillalta liittymistä ruuhkautumatta. Myöskin kävely kilometrin pituisella tuulisella sillalla on kaikkea muuta kuin miellyttävää, eli mahdollisen kävelykaistan leveys on hyvä minimoida kustannussyistä.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu