Sähköautotkin valjastetaan maatalouden keppihevoseksi

”Sähköauton ostoon 4 000 euron suora tuki” – keskustassa valmistellaan autoilun kumousta (Kaleva 22.8.2016) on tyypillistä keskustalaista politiikkaa. Vihreyden varjolla pyritään tukemaan keski- ja hyvätuloisia, sekä autokauppiaita (köyhillähän ei sähköautoon ole varaa tukien jälkeenkään), jotta ehdotuksesta saadaan leivottua maukas kakku.

Kermavaahtokuorrutteelle onkin tarvetta, sillä ehdotuksen ydin on sitä itseään:

"Polttoaineita koskevaan lainsäädäntöön Kaikkonen ja keskusta esittävät myös huomattavaa muutosta.

– Biopolttoaineiden käyttöä olisi helpointa edistää siten, että polttoaineeseen sekoitettaisiin nykyistä enemmän bioraaka-ainetta. Suomessa on bioraaka-aineelle lähteitä vaikka kuinka: puuta ja metsäteollisuuden sivutuotteita. Bioraaka-ainetta sekoitetaan nytkin polttoaineisiin jonkin verran, kymmenkunta prosenttia, mutta sen osuutta pitäisi nostaa nopealla aikataululla, Kaikkonen esittää."

Sopii kysyä, että mitä tekemistä biopolttoaineilla on sähköautojen kanssa? Ei mitään, mutta tällä lainsäädännöllä saadaan taattua markkinat keskustan äänestysalueiden kannalta merkittävälle elinkeinolle, eli maataloudelle.

Bioenergialla voi hyvinkin olla paikkansa esim. paikallisessa energiantuotannossa, mutta ajoneuvojen polttoainekäytäntöjen soisin syntyvän markkinaehtoisesti.

Moni kakku päältä kaunis, sano.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu