Tietyöt nopeammin pakettiin haittamaksuilla

Japanissa metron rakennustöistä johtuva maanvajoama nielaisi viisikaistaisen tien, ja ahkerat japanialaiset korjasivat kuopan viikossa (The Sun, 15.11.2016).

Helsingissä toiminta ei ole aivan yhtä ripeää, Mäntymäentien ja Helsinginkadun risteyksessä oli yksi kaista suljettuna koko kesän, ja Mannerheimintiellä on keskustan suuntaan ollut vain yksi kaista auki kansallisteatterin kohdalla useiden kuukausien ajan.

Kuten Roihuvuorelainen putkiremontti osoittaa (HS 21.11.2016) osoittaa pystymme Suomessakin leikkaamaan rakennustöiden kestoa luokkaa kuudesosaan alkuperäisestä.

Jos Japanissa korjataan 30 metrinen kuoppa viikossa, ja Helsinki ei saa merkittävästi pienempää kaivantoa suljettua puolessa vuodessa, on aihetta katsoa peiliin. Kyse ei ole siitä, etteikö Helsingin tietöistä olisi haittaa, esimerkiksi Mannerheimintien tapauksessa arvioilta 50 000 matkustajaa häviää viitisen minuuttia joka arkipäivä. (akateeminen arvio, perustuu dokumenttiin Liikennemäärät 2014)

Jos asetamme matkustajille kymmenen euron "tuntipalkan", remontin yhteiskunnallinen hinta on noin 41000 euroa per arkivuorokausi.

Jotta kannustin saattaa rakennustyöt mahdollisimman nopeasti loppuun olisi olemassa, tuon verran, tai halutessamme enemmänkin, on hinta jonka Helsingin kaupunki voisi laskuttaa vastuulliselta virastolta remonttien keston ajan. Samaa metodia voisimme myös käyttää myös tilapäisissä nopeusrajoituksien laskemisissa, jotka tervehtivät meitä moottoriteillä joka kesä.

Businessjargonissa tätä kutsutaan allokaatioksi, ja se on käytännössä rahan siirtämistä taskusta toiseen.

The New Yorker Magazinen elokuvakriitikko Pauline Kael totesi aikoinaan "Where there is a will, there is a way", jonka voi vapaasti suomentaa "Missä on tahto, siellä on tie."
 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja, jonka mielestä sinun aikasi on vähintään kympin arvoista per tunti.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu