Perustuslakioppineella on mökki saaressa
Saaristolaiset peloissaan ministeri Bernerin kokeilusta – ”Kuka maksaa 28000 euroa vuodessa siitä, että käy töissä Turussa?” (IS 29.12.2016):
"Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa huhtikuussa 2017 kokeilun 500:n saaristolaisen asuinalueella. Kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien professorin Martin Scheininin mielestä toimet ovat vastoin Suomen perustuslakia."
”Saariston asukkaat muodostavat maantieteellisen asuinalueensa takia ihmisryhmän, joka nauttii suojaa syrjintää vastaan ryhmänä ja lisäksi tähän ryhmään kuulumisensa perusteella yksilöinä”, Scheinin kirjoittaa.
”Yhteysalusliikenteen muuttaminen maksulliseksi olisi vastoin perustuslain 6 §:n, kansainvälisten ihmisoikeussopimusten ja yhdenvertaisuuslain 8 § syrjintäkieltoja. Kyse olisi saariston pysyvien asukkaiden osalta välitön syrjintä perustuen heidän asuinpaikkaansa ja perusoikeutena turvattuun oikeuteen valita asuinpaikkansa.”
Scheinin huoli ei vaikuta olevan täysin altruistinen, sillä ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten hänellä oli oma mökki Turun saaristossa (Kaleva 7.8.2005).
Jos Scheinin tulkinta perustuslain tulkinta on oikea, niin se johtaisi mieleenkiintoiseen "maksoi mitä maksoi" tilanteeseen – vaikka asukkaita olisi vain yksi, tai venematka maksaisi kymmenen miljoonaa suuntaansa, niin veronmaksajan velvollisuus on maksaa.
Näin ei tietenkään ole, mutta mikään ei estä professoria näin väittämästä, eikä lehdistöä väitteitä julkaisemasta.
Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja, jonka mielestä asuinpaikkansa saa valita, mutta valinnasta mahdollisesti johtuvat lisäkulut pitää maksaa itse
Tekeekö mökki saaressa kommentoijasta epäkelvon tai kommentin sisällöstä huonomman?
Tietääkseni Scheinin ottaa kantaa saariston vakituisten asukkaiden, ei mökkiläisten, tilanteeseen. Kirjoittajan logiikalla helsinkiläiset eivät saisi ottaa kantaa Helsingin asioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä tässä on syytä epäillä, että tulkitsijan intressi on vaikuttanut perustuslöain tulkintaan, sillä niin pitkälle sitä on venytetty. Tuolla samalla logiikalla nimittäin myös haja-asutusalueiden bussimaksut olisivat perustuslain vastaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta parempi vertailukohde olisi se, että haja-asutusalueillakaan ei tarvitse erikseen maksaa tienkäytöstä vaan se ylläpidetään verovaroin.
Toistaiseksi yhteysalukset ja lossit ovat rinnastuneet maantiehen tai siltaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vesi on tie. Alus ja lossi ovat kulkuvälineitä.
Ja haja-asutusalueilla muuten maksetaan tiemaksuja, koska monet asuvat yksityisteiden varrella.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä yhtään yksitryistietä, jolle ei pääsisi yleisiä teitä pitkin.
Lossin vaihtoehtona on ollut, että valtio rakentaa siihen tien eli sillan. Uskoisin tämän kelpaavan saaristolaisille, mutta usein se tulee kalliimmaksi ja ympäristöhaitat voivat joissain paikoissa olla hyötyä suuremmat.
Jotenkin vaikuttaa, että kyse on enemmän periaatteesta. Eihän saaristossa sovi asua, kun se tulee niin kalliiksi muille. Joten tyhjennetään yksi maailmanmitassa täysin ainutlaatuinen alue ihmisistä kun eihän elävällä saaristolla ole mitään itseisarvoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tienhoitokunta voi asettaa tienkäyttömaksu tietäkäyttäville jotka eivät ole osakkaita.
Ilmoita asiaton viesti
Virossa lautat ovat makulliset saaressa asuvuvillekin.
Ilmoita asiaton viesti
Virossa ei sovelleta Suomen perustuslakia.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän kyllä, siellä on erisuguset siatukset.
Ilmoita asiaton viesti
Kesämökkiläisyyttä painavampi näkökulma kyllä olisi se viitataanko tässäkin asiassa kintaalla perustuslaille – sehän kun alkaa melkein olla maan tapa.
http://jyrkivirolainen.blogspot.fi/2016/12/1055-ja…
https://perustuslakiblogi.wordpress.com/2016/11/25…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Perustuslakivaliokunta ottaa kantaa tuohon kysymykseen aikanaan.
Mielestäni Suomi tarvitsee poliittisesti riippumattoman perustuslakivaliokunnan, jonka työ on ottaa kantaa.
Nyt kuka tahansa voi huudella, kentältä tai katsomosta, ja tilanne on aivan absurdi.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma ei ole sivustahuutelijat vaan hallitusten tsaristinen asenne, jota sitten täydentää kansanedustuslaitoksen niiailu ministereiden suuntaan. Valtion omistajaohjauksen uudelleenorganisointi lienee tuore esimerkki siitä.
http://valtteriaaltonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Hallitus on saanut viestinsä perille ja professorit ja kaikenmaailman huutelevat dosentit saavat pitää suunsa kiinni. Blogistillakin on mielestäni epäilyttävän korkea koulutus ja vaikkakin eri alalta, kannattaisi pohtia onko oikeutta ottaa kantaa. Asiantuntemus tai faktat saattavat sekoittaa hyvän mutun!
Ilmoita asiaton viesti
” asuinpaikkansa saa valita, mutta valinnasta mahdollisesti johtuvat lisäkulut pitää maksaa itse”
Eli koko suomeen asumistukeen tietty katto, jonka yli ei tukea saa. ne asuu helsingissä, kellä siihen on varaa
Ilmoita asiaton viesti
Aloitetaan edes siitä että siirretään asumistuki valtiolta kunnille:
http://amosahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224076-a…
Ja keskipitkällä aikavälillä luovutaan siitä kokonaan:
http://amosahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/209178-a…
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan kaikkien teiden rakentaminenkin pitäisi siirtää kunnille?
Ellet ole jo ymmärtänyt, tästä on oikeastaan kyse tässä asiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Vastasin Jukan pohdintaan.
Tietysti Naantalin pitäisi lautat (ja muun paikallisinfran) maksaa, eikä valtion – olettaen siis että ”joku muu” lystin maksaa (parempi olisi ettei maksa)
Tälläiset aluepoliittiset koijaukset ovat kokonaisuuden kannalta idioottimaisia – valtion rahoja on vaan kiva käyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Asenteen perusteella blogistissa olisi kyllä ministeriainesta nykymeiningin mukaisiin hallituksiin.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, eli täysin aluepoliittinen tie esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välillä pitäisi myös pistää kuntien maksettavaksi… 🙂
Jälleen kerran: tästä on kyse – perusinfrastruktuurista ja siitä, kuka kantaa sen kustannukset.
Ilmoita asiaton viesti
1950-luvulla kunnantiet siirtyivät valtiolle.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö se riitä, kun kuntien veropohjaa kavennettii siirryttäessä myyntiverotukseen, miten tämä on kunnille hyvitetty ?
Ilmoita asiaton viesti
No sinne Rymättylään minä ajoin pari viikkoa sitten ihan siltoja pitkin, joten eiköhän se mökkiläisen oma etu ole tuulesta temmattua.
Ehkä saaristolaisten huoli on ihan heidän aitoa huoltaan siitä, että asuminen kotisaaressa ja työssäkäynti mantereella muuttuu esitetyllä mallilla mahdottomaksi.
Noiden saarten asutusta on joskus pidetty myös valtion turvallisuuden kannalta hyödyllisenä. Sitä se ei taida enää olla. Ehkä valtio voisi pohtia onko jonkinlainen kompensaatio kulkuyhteyden hävittämisestä noihin vakinaisiin asuntoihin paikallaan.
Lopputulemana on varmaan saariston autioituminen, mutta se lienee luonnollista kehitystä joka tapauksessa siinä missä maaseudun tyhjeneminenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tapauksessa saariston autioituminen ei olisi luonnollista kehitystä vaan sen aktiivinen autioittaminen olisi poliittinen valinta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä noiden saarten pitäminen asuttuna on ollut aktiivinen valinta. Ja melko kallis.
Ilmoita asiaton viesti
@20. Oikeus valita asuinpaikkansa on sinusta väärin?
Mitä jos palautetaan Kakolan vankila ja laitetaan ihmisiä sinne vastoin tahtoaansa ja pidetään paikka asuttuna, koska omaa valintaa ei saa olla?
Ilmoita asiaton viesti
Vakinaisen asunnon rakentamiseen tarvitset luvan jonka hyväksymisen kunta harkitsee. Aika monessa kunnassa on ihan turha yrittää itse valita asuinpaikkaansa jos se ei sovi kunnan suunnitelmiin. Eli oma valinnanvapaus asuinpaikan suhteen on melko rajallista.
Vanhoille asunnoille nuo kunnat eivät oikein voi mitään, vaan koulukyydit ym palvelut niille pitää järjestää. Siksi kompensaatio saariston vakituisesta asunnosta luopumiseen voisi olla paikallaan. Jos noista tehdään kesämökkejä, niin yhteiskunnan velvoitteet muuttuvat oleellisesti.
Ilmoita asiaton viesti
@23. Höpöhöpö. Perustuslaki sanoo kaikkien ihmisten olevan tasa-arvoisia lain edessä.
Otetaanpa toinen esimerkki:
Kun meille tulee kuuroja vanhuksia hoitolaan, niin pidetäänkö heitä siellä vastoin tahtoaan, koska eivät saa omalla kielellään vai lähetetäänkö heidät sinne paikkaan, missä saa omalla kielellään? Minä vanhuksena haluaisin lähteä sinne paikkaan, koska minulla melko varmasti on kuulo mennyttä ja osaan viittomakieltä enkä halua asua paikassa, jossa ei osata heilutella käsiään yhtään mitään. Minulla on siis oikeus valita eikä kukaan saa estää sitä valintaa.
Ihmisillä pitää olla vapaus eikä olla vankilassa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko sinulla Börje yhtään muuta esimerkkiä, jossa valtio panisi asunnolle johtavan tien maksulliseksi niin että asukas joutuisi kustantamaan kymeniä tuhansia euroja vuodessa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei. Yleensä valtio lähinnä päättää häätää sinut pakkolunastamalla kämppäsi vaikka moottoritien tai ydinvoimalan alta jos kokee sen olevan yleisen edun mukaista. Noita saarikämppiä ei valtio tarvitse mihinkään, mutta kulkeminen sinne on kohtuuttoman kallista per nokka, minkä tuo laskelmakin osoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
@42. Sattuu olemaan vene tai mikä tahansa kulkuneuvo, ne on omalla rahalla maksettu ja eikö ihmisellä silloinkaan saa olla omaa valintaa?
Mikä on niin tärkeää, että täytyy keskittyä johonkin kaupunkiin? Se, että pääsisit minun luokse lyhyellä matkalla kertomaan jotakin?
Entä jos minä haluan ihan omaa rauhaa, kaukana kaikesta ja silti pitää tuhota se kaikki tehty työ vuosien varrella?
Maaseudulla tunnen olevani kotonani, kaupungissa en vain kestä enkä kykene nukkumaan kunnolla.
EDIT:
Pakkolunastus ei onnistu vaan paikasta pitää maksaa 1:1 taikka sitten paljon suuremman summan. Ydinvoimala tähän saaristo-aiheeseen ei mitenkään liity.
Ilmoita asiaton viesti
Niin arvelinkin, että ei ole.
Valtaosaan Suomesta kulkeminen ”on kohtuuttoman kallista”, nyt vain ollaan tekemässä mahdottomaksi osalle kansalaisista asua kotonaan.
Ymmärrän että yhden Suomenkolkan autioittaminen sopii vihreille, ilmeisesti myös Stadin liberaaleille.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisikö ihan Jannen iloksi muistuttaa, että autioon saaristoon on helpompi rakentaa tuulivoimapuistojakin.
Minä tosiaan viihdyn vesillä ja harmittelen sitä noin 400 euron kustannuslisää, jonka Soinin kateusvero ökyveneilyyni ensi vuodelle aiheuttaa. Rantaruotsalaisista harrastukselleni on lähinnä ollut vain hemmetisti harmia, joten…
Yleinen etu tietysti olisi, että saaristomereltä saisi hävitettyä nuo kaupalliset alamittakalastajatkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kukaan ole rakentamassa autioon saaristoon tuulivoimaloita, koska siellä ei ole riittäviä sähkönsiirtoyhteyksiä ja tieinfraa. Täällä asutussakin saaristossa projekti juuri tänään kusi. 🙂
Meille saaristossa asuville ja täällä oikeasti aikaansa viettäville toimivat yhteydet ovat elinehto. En usko että teille osapäiväisille sisämaan c&r-huvikalastajille riittäisi autio saari ilman palveluita. Jostain Börjenkin pitää ne bensansa hankkia, jotta voi ”viihtyä vesillä”.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä veneramppi ja parkkipaikka ovat yleensä ainoat palvelut, joita minä kaipaan. Ja mitä vähemmän muita ihmisiä desto bättre. Haasteena onkin yleensä löytää se rauhallinen leiripaikka, jonne joku rantaruotsalainen ei tule meuhkaamaan.
No. Olisihan se hyvä jos tuohon yhteysiikenteeseen saadaan joku alkuasukkaiden kannalta kohtuullinen ratkaisu. Vaikka sitten vuorovälejä harventaen. Se lienee paras tapa leikata kustannuksia.
Ilmoita asiaton viesti
”joku rantaruotsalainen”
Ystäväni toisaalla epäilikin, että kyseessä on kielipolitiikka. En sitä uskonut mutta taisin olla väärässä.
Börjelle vaippa ja suurkirkon portaille ruoskittavaksi?
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla ole mitään ruotsin kieltä vastaan. Tulee kyllä käytettyä aina kun tulee sopiva tilanne. Duunissa olen ollut kymmenkunta vuotta ruotsalaisissa konserneissa ja ravannut lahden toisella puolella riittävästi. Minusta on yllättävää, että varsinkaan Ahvenanmaalla ei oikein pärjää suomella eikä englannilla. Ruotsilla siis mennään.
Mutta kun on liikkunut reilut 30 vuotta Suomenlahdella, niin huonoja kokemuksia näistä huutelijoista on enemmän kuin tarpeeksi. Yksi ampui Inkoossa haulikollakin, mutta kun oli muuten ihan hiljaa, niin en syytä rantaruotsalaiseksi. Pari vuotta Porvoon-Sipoon kalastusalueen hallituksessa opetti myös mitä rantaruotsalaisuus merkitsee henkisenä olotilana.
Ilmoita asiaton viesti
Vai onkos ”kohtuuttoman kallista per nokka” vain kulkutavasta johtuva näköharha? Liekö vastaavia laskelmia tehty esimerkiksi yhteysväleistä, jotka ovat puhtaasti maantietä?
Sitä paitsi valtio olemme me eikä joku tsaristinen byrokraatti vaikkapa Helsingissä.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
17,5 miljoonaa ja 500 asukasta. Suunnilleen 35.000€ asukasta kohti joka vuosi. Toki siinä matkustavat mökkiläiset ja turistit siivellä, mutta lähinnä kesäkaudella. Kuinka monta tuhatta suomalaista veronmaksajaa tarvitaan kattamaan pelkät saariston yhteysaluskulut?
Ilmoita asiaton viesti
Sitä varten niitä veroja kyllä kannetaankin, että ylläpidetään asioita, joihin eivät yksittäisten ihmisten rahkeet riitä.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Tuntuuko sinusta 140.000 euron vuosittainen tuki nelihenkisen perheen laivakyydeistä sopivalta summalta? Aika kallista minun mielestäni. Tulisi paljon halvemmaksi ostaa heille ökytalo mantereelta.
Ilmoita asiaton viesti
Lillukanvarsia nämä ovat suuressa kuvassa. Mutta ah niin tavanomaista jumittua johonkin pikkuseikkaan samalla kun periaatteellisesti merkitykselliset asiat menevät kurkusta alas enempiä purematta.
https://www.autoliitto.fi/tiedote/liikenneverkko-o…
https://anneberner.fi/anne-berner-liikenneverkon-k…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Tosin kannetut verot valuvat aivan muihin kohteisiin, kuin teiden rakentamisiin ja kunnossapitoon.
Ilmoita asiaton viesti
On niitä muitakin verovaroin kustannettavia kohteita kuin tiet, mutta kyllä yhteisten varojen käytössä toki on parantamisen varaa (myös väyläpuolella).
https://helsinginmetro.wordpress.com/2016/12/04/ki…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Pakkolunastuslaki ei ole voimassa luonnonsuojelualueita otettaessa maanomistajilta.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö nuo maksut aseta ihmiset eriarvoiseen asemaan? Raippaluotoon ja Lauttasaareen pääsee ilmaiseksi siltaa pitkin, mutta Bergön lossista joutuisi maksamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tahtoisin asua kolmen kilometrin korkeudella mutta Suomi ei sitä minulle suo. Ehkä ihmisoikeuksiani on rikottu.
Ilmoita asiaton viesti
Rakennapa ensin se kämppäsi sinne kolmeen kilometriin ja katsotaan sitten asiaa uudelleen.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Laajempi kysymys taitaa olla ”Suojaako perustuslaki saavutettuja etuja vai ei?”
Jos kyllä, viimeinen voi todellakin sammuttaa valot.
Ilmoita asiaton viesti
Katkaisisitko Amos myös itseltäsi liikenneyhteydet kuten tiet, vai koskeeko vaatimus vain muita?
Ilmoita asiaton viesti
Jos kunnallisvaltuuston päätös on katkoa tiet kotiini, niin sopii minulle.
Eikös Sokrateskin kiltisi nauttinut myrkkynsä 😉
Ilmoita asiaton viesti
@36. se oli armokuolema eli eutanasia. Hän olisi joutunut johonkin muuhun kauheampaan kohtaloon.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos kunnallisvaltuuston päätös on katkoa tiet kotiini, niin sopii minulle.”
En tiennyt että liberalismi merkitsee alistumista. Nyt tiedän.
Ilmoita asiaton viesti
Tilkanvierto oli yksisuuntaisena viime kesän, eli kuvaamasi tapahtui jo kirjaimellisesti. Opin elämään sen kanssa.
Minulle liberalismi ei tarkoita kotiinpäinvetämistä.
Ilmoita asiaton viesti
Vertaat siis kadun liikennejärjestyitä siihen, että tuhansilta ihmisiltä viedään asumisen ja yrittämisen edellytykset?
Minulle liberalismi tarkoittaa ihmisten vapaata valintaa mm. asuinpaikkansa valitsemisessa. Sitä en tiedä mitä keskusjohtoista suunnittelua Amoksen ”liberalismi” edustaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä kysyit, minä vastasin – ”maksoi mitä maksoi” liberalismi ei ole ainakaan mieleeni.
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen elänyt koko lapsuuden ikäni Rymättylässä enkä koe sitä mitenkään mökkialueena vaan kauniina kotinani.
Saaristolaisena olen nähnyt muutamissa saarissa olleen traktoreita, autoja, mopoja, moottoripyöriä eikä niissä ollut ollenkaan yhteyskulkureittejä. Lukuunottamatta Röölän kulkulaivaa.
Proomuilla niitä on ilmeisesti viety niihin paikkoihin. Onhan kesämökillä Iso-maisaaressa eräässä paikassa turkulaisten telttailualue ja siellä kulkee vesibussi. Iso-maisaari oli joskus ollut isompikin määrä ihmisiä, kun siellä oli ollut kansakoulu, joka nyt on rähjääntynyt ja hylätty. Mummuni valokuvissa näkyi opettajat lapsiporukoineen.
Eräässä saaressa löysin kallioon hakatun päiväyksen vuodelta 1700 jotain.
No, päätetään oma elämäntarinointini tähän, että ei se saaristo ole merkityksetön vaan merkittävä.
EDIT:
Minä olen lapsuudessani mennyt talvisin autolla Röölään ja Turkuun. Talvella sain penskana ajaa autolla jään pinnalla mielin määrin ja se oli mahtavan hauskaa. Talvella oltiin kesämökillä asumassa.
Nykyisin se ei enää ole mahdollista ennen kuin tulee kylmien talvien sykli takaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Saariston lisäksi olisi myös tyhjennettävä kustannussyistä Suomen Lappi niin ei tarvitsisi murehtia niistäkään turistien tuomista rahoista. Kun jälkikasvulleni tuli hänen Turussa asuessaan yhteistyökumppaneita Kiinasta niin mihin hän veikään vieraat, no päiväristeilylle Turun saaristoon, tietenkin. Saaristo tarvitsee vaikituiset asukkaansa jotta tuo turismi olisi mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Sen lisäksi että Scheinin on oikeustieteen ja ihmisoikeuksien asiantuntija, tuntee hän myös saariston. Eikös teidän puolueessa pitänyt nimenomaan kuunnella tieteentekijöitä ja asiantuntijoita sen sijaan että ilman asiantuntemusta kommentoitte mitä sattuu?
Saariston tekeminen asumiseltaan kannattamattomaksi on yksiselitteisen typerää. Saaristo kukoistaa hyvin arkisista asioista, ja kun siellä on vakituista asutusta, se pystyy myös palvelemaan matkailun tarpeita. Asun väylällä, ja näen joka kesä miten valtaisat määrät ihmisiä valuu saaristoon, vuosi vuodelta sankemmin joukoin.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymyshän on, että minkä alan asiantuntijaa pitäisi tässä tapauksessa kuunnella?
Jos turismi tekee lauttaliikenteestä kokonaisuuden kannalta kannattavaa, miksi vedota perustuslakiin, eikä taloudelliseen kannattavuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
Schenin on erittäin kova asiantuntija ja hänen teoksensa on tullut opiskeluiden kautta tutuksi. Valitettavasti vaan hänen arvovaltaansa murentaa kannanotot, jotka on kovin tavoitteellisia. Esimerkiksi Kioski-ohjelmassa hän väitti, että työntekijän saavutetut edut olisi jollain tavalla kosketuksissa perustuslain omaisuuden suojaan ja siksi työehtoja ei saisi heikentää, mikä nyt on väitteenä aika absurdi. Jos työehdot nauttisi omaisuudensuojaa, niin irtisanominenkin olisi perustuslain vastaista. Samoin tämä saaristolaiskommentti on ihan järjetön. Ei saaristolaiset ole sen enempää ihmisryhmä, kuin maalaisetkaan. Vai pitäisikö valtion kustantaa minulle toinen auto, kun perheemme ei täällä maalla tahdo pärjätä yhdellä autolla?
Ilmoita asiaton viesti
@35.
Mielestäni kannattaa kuunnella väkijoukkoa, ketkä ovat vaivalla tulleet busseilla paikalle ja osoittamaan mieltä, he ovat enemmän asiantuntijoita kuin se yksi, josta halutaan aina osoitettavan olevan asiantuntija kuin moni kansalainen yhteensä.
Minäkään en tiedä kaikkea, mutta kun aina kysyn saaristolaisilta tai sukulaisiltani, saan aina jotain uutta tietoa, mitä ei ole koskaan merkittykään mihinkään. Mutta minua ei voi pitää asiantuntijana ja omasta mielestäni sinne pitää laittaa saaristolaiset kertomaan ja juuri ne ovat parhaita siinä mielipiteestä ja minä en omastani perusta vaan mietin kansalaisten parhaaksi.
Minä en koskaan halua olla kansan yläpuolella vaan sen alla, koska sen verran minulle äänioikeutta annettiin ja en voi olla kansan yläpuolella. Eräälle yhdistykselle pidin lupauksen ja aiheutin suuren kassakriisin, että mitä tehdä isolle rahalle ja mitä pois.
Ilmoita asiaton viesti
Scheinin on ihan pätevä ja asantunteva ihminen, mutta ihminen kuitenkin. Niin ja vakaumuksellinen vasemmistolainen.
Se ei tietenkään ole mikään syy mihinkään, mutta kannattaa aina muistaa, että niillä professoreillakin on se oma vakaumus myös usein mukana.
Arvokasta työtä hänkin on tehnyt, mutta ei silti kaikkea mitä hän sanoo kannata pitää varauksettomana totuutena.
Pittää osata ajatella ihan itekkin 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja, jonka mielestä asuinpaikkansa saa valita, mutta valinnasta mahdollisesti johtuvat lisäkulut pitää maksaa itse”
Tarkoittaako tuo ylläoleva sitä, että meidän kaikkien pitäisi asua Hesassa, mieluimmin syntyäkin jo siellä?
Ilmoita asiaton viesti
Ei tarkoita, mutta se tarkoittaa kyllä sitä, että hesalaisten pitäisi lopettaa asumistukiensa maksattaminen muun Suomen piikkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Bernerhän on vetänyt ehdotustaan takaisin ja lopullinen on vielä näkemättä.
– Etsimme ratkaisua, joka on kohtuullinen saariston asukkaille ja yrityksille. Heidän ei tarvitse maksaa nyt ehdotettuja summia. Sen sijaan kertaluonteiset maksut matkailijoille ovat edelleen ajankohtaisia, Berner sanoo lehden mukaan – Åbo Underrättelserin haastattelussa pe 16.12.
Ministeriö kokoaa saaduista lausunnoista yhteenvedon ja esittää lopullisen ehdotuksensa alkuvuonna.
http://saaristo.ts.fi/jutut/lausuntokierros-ampui-…
Ilmoita asiaton viesti
Bernerin johtoajatuksena näyttää olevan, pelkistettynä, että kaikki yhteiskunnan toiminnot ajetaan mahdollisimman alas ja kustannukset siirretään palvelusten käyttäjille, eli heillä kenellä on varaa maksaa, savaat tulevaisuudessa erilaisia palveluita, varattomat jääköön ilman niitä. Raakaa kapitalismia, malliin USA, mitäs muutakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Amos on kyllä hyvin oikeassa ravistellessaan nykyisen yhteiskuntamme liian kalliiksi käyviä käytäntöjä. Ei voi olla ehdotonta oikeutta valita asuinpaikkaansa, jos se tulee yhteiskunnalle hyvin kalliiksi.
Mielestäni syrjäseudulla asuvan täytyisi pystyä perustelemaan tarve asua haja-asutusalueella, jotta voisi edellyttää yhteiskunnan kustantamia palveluita kotiinsa. Olen ymmärtänyt, ettei tällä hetkellä tällaista perustelua ole mahdollisuus vaatia, jos kysymyksessä on vakituinen asunto. Asuessasi vakituisessa asunnossa olet oikeutettu saamaan lapsillesi koulukyydin, kotisairaanhoidon ym. Mielestäni oikeampi kehityssuunta olisi, ettei tällaista ehdotonta oikeutta olisi. Näin myös rajanveto vakituisen asunnon ja ei-vakituisen asunnon välillä häviäisi. Kohtuullisen tieverkon tai vastaavan yhteiskunta voinee useimmiten taata, mutta ei tämäkään voi tapahtua hinnalla millä hyvänsä.
Tasapuolisuuden nimissä ei voi myöskään olla ehdotonta oikeutta asua Helsingissä tai muuallakaan kalliissa asunnossa asumistuen voimin. Meillä on nykyään liikaa ehdottomia oikeuksia mistä ei voi tinkiä ja siksi olemmekin ylipääsemättömissä vaikeuksissa. Vaikeuksia ei lievitä se, että kakusta pitäisi samojen normien mukaan jakaa myös tänne rajan yli ilman lupaa tai luvan kanssa tuleville.
Ilmoita asiaton viesti
Veronmaksajilla on varmaankin varaa pitää Saaristomeren lossit kulkemassa nyt, kun kerran on ollut varaa siihen mitä sata vuotta. Kyseisiä yhteyksiä käyttävät muutkin kuin asukkaat.
Mikä ei poista sitä, että väite, että perustuslaki määrää, että jossain salmessa pitää olla ilmainen lossi tai Vaasassa keskussairaala on niin naurettava, että sellaisen esittäjää ei enää koskaan pidä ottaa julkisessa keskustelussa vakavasti.
Ilmoita asiaton viesti
Muistakaa vielä laittaa jäätietä tai lossilla vetten päällä liikkuvalle autolle venevero ainakin, jos autossa on yli 20 hevosvoimaa…
Sikäli auton kuljettaminen yhteysaluksella ei ole tiehen rinnastettavaa, että auto liikkuu ilmaiseksi. Kohtuullinen maksu autoilijalta olisi siis se, mitä tuon matkan ajaminen autolla tietä pitkin maksaa, esim 20 c/km (jalankulkijat ja pyöräilijät ilmaiseksi). Tuollaisen maksun periminen puolestaan todennäköisesti maksaa enemmän kuin mitä sillä tienaa, joten ei sillä varmaan muuta käyttöä ole kuin kiusanteko – täysin hallitusohjelman mukainen siis.
Ilmoita asiaton viesti