Kuntien kilpailu valtion rahoilla pitää lopettaa

 Tämänpäiväinen artikkeli kuntien elinvoimaisuudesta (Yle 5.4.2017) on kirjoitettu melko yleisellä tasolla, mutta eräs timantti siitä löytyy:

"Kaikista suurin ero naapurikuntien kuntotähdityksessä löytyy Pohjois-Pohjanmaalta. Kun Liminka saa 4,5 tähteä Ylen Kuntatutkassa, Muhos jää 2,5 tähteen.

Molempien kuntien suorittamista sävyttää suuresti elämä Oulun kyljessä. Vaikka molemmista kunnista on noin 30 kilometriä alueen keskuskuntaan, niitä erottaa yksi merkittävä tekijä: moottoritie.

– Haluaisin sanoa, että syynä kasvuun on taidekoulu, mutta kyllä se on sijainti, sijainti ja sijainti, Limingan taidekoulun rehtori Ari Karvonen sanoo Ylen laajassa reportaasissa kuntien erilaisuudesta.

Nelikaistainen moottoritie Oulusta Liminkaan valmistui 2003, ja siitä alkoi kunnan rakettimainen kasvu. Sen sijaan Muhos elää valtatie 22 varrella, josta matkantekoa Ouluun sävyttävät verrokkiaan matalammat nopeusrajoitukset.

Muhoksen kunnanjohto onkin vuosia lobannut eri ministereitä valtatien parannuksista."

On tietysti ymmärrettävää, että Muhoksen kunnanjohtoa tilanne harmittaa, mutta entäpä jos valtio päättäisikin puuttua peliin, ja päivittää valtatie 22:sta moottoritien Muhoksen (ja muiden sen varrella olevien kuntien) iloksi?

Tämä todennäköisesti vaikuttaisi tilanteeseen niin, että nyt Limingalle muuttavat harkitsisivat muuttoa Muhokselle, mutta muuttoliike Oulun kehyskuntiin pysyisi todennäköisesti lähes vakiona.

Tässä valossa kehyskuntien taistelu asukkaista on nollasummapeliä, eikä siihen pidä ohjata valtion rahaa, vaikka pyytäjiä varmasta riittää.

Sama pätee toki kaupunkeihinkin, niiden pitäisi maksaa sisäiset infrahankkeensa itse, eikä olla naukumassa valtiolta apua – tämä pitäisi myös huolen siitä, että niillä on suuremmat kannustimet pitää kustannukset kurissa (Yle 31.3.2017).

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja, joka näkee valtion ja kuntien välisissä tulonsiirroissa merkittäviä ongelmia.

 

PS. jos valtatie 22:n päivitys on nähdään valtakunnallisesti tärkeänä hankkeena, valtio voi toki osallistua paremman tien rakentamisen kustannuksiin, mutta lähtökohtaisesti infran pitäisi olla kuntien vastuulla.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu