Kaivoon kannettu vesi

Mauri Pekkarinen avasi noin kaksi viikkoa sitten sanaisen arkkunsa: Budjettiriihessä pitää estää keskittymistä Uudellemaalle ja Helsinkiin (HS 19.08.2017) – ja tänään Iltalehti osaa kertoa että Keskustan siltarumpusuhmurointi kävi kalliiksi: Kymmeniä miljoonia veroeuroja hassattiin junarataan, jota ei enää koskaan käytetä. Kyseessä siis junarata Pieksämäeltä Savonlinnaan.

Jotta vastaavilta virheiltä vastaisuudessa vältettäisiin, liitteenä kartta naulattavaksi Keskustan puoluetoimiston seinälle – liikenneinvestoinnit sinisille alueille = hyvä, liikenneinvestoinnit punaisille alueille = huono. Muuttoliike on sen verran vahva voima, että sitä ei pysäytä mikään, parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa muuttoliikettä voi hidastaa ehkä vuosikymmenellä, mutta se maksaa miljardeja. 

Jos maakuntauudistus toteutuu, olisi suotavaa että liikenneinvestoinnit ja niiden rahoitus olisivat vastaisuudessa maakuntien vastuulla, valtion rahaa näyttää olevan aivan liian helppo tuhlata.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä liikenneinvestoinnit pitäisi kohdistaa sen pohjalta minne ihmiset muuttavat, eikä sen pohjalta minne heidän halutaan muuttavan.

PS. Pidän mahdollisena, että jäämeren radasta tulee jossain vaiheessa kannattava investointi, mutta se päivä ei ole vielä.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu