Avoin kirje Suomen Pankille kansallisesta kryptovaluutasta

Etelänaapurimme on mennyt meistä monessa asiassa heittämällä ohi: Skypen virolaiset kehittäjät puuhaavat nyt robottien parissa ja varoittelevat tekoälystä: Viron nousu teknisen kehityksen huippumaaksi on todellinen ihme – Miten se tehtiin? (HS 24.2.2018), Viro suunnittelee ainutlaatuista kryptorahaketta: Estcoin toimisi virtuaaliasukkaiden vaihdon välineenä – ”Bitcoin ei ole malli meille” (Yle 24.2.2018)

Jotta kisa ei olisi hävitty, alla ehdotukseni Suomen omalle kryptovaluutalle FinCoinille (AA 13.9.2017) ensimmäiseksi vaiheeksi:

***

Jokaiselle Suomen kansalaiselle luodaan FinCoin tili, jonka saldo täydennetään joka kuukausi 30 FinCoiniin – kansalaiset voivat ostaa FinCoinilla toisiltaan verovapaasti palveluita ja asioita. Tämän lisäksi FinCoineilla voi ostaa palveluja niistä yrityksistä, joihin nykyisellään käy maksuvälineeksi liikunta ja kulttuurisetelit.

Nämä yritykset voivat käyttää FinCoineja verojensa maksuun niin, että jokainen FinCoin on euron arvoinen. Tämän lisäksi nämä yritykset voivat vaihtaa FinCoineja Suomen Pankissa euroiksi vaihtosuhteella 0,5.

***

Tuumasta toimeen, ehdotan että Suomen Pankin digitalisaation neuvonantaja Aleksi Grym järjestää ensi tilassa päivän workshopin esim. Reaktorin, Futuricen, Siilin, Vincitin ja Localbitcoinsin teknologiajohtajien kanssa aiheesta teknologia-alustan valinta ja toteutus.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka tavoitteena on tehdä Suomesta edelläkävijänä monessa asiassa.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi