Polkupyörätunneli rautatieaseman ali luiskan hinnalla on toteuttamiskelpoinen

Koska eilinen kirjoitukseni Polkupyörätunneli rautatieaseman ali liuskan ja maalipurkin hinnalla sai niin positiivisen vastaanoton, ostin kyseisen paikan pohjapiirroksen Arska-palvelusta ja kävin tänään aamulla ennen työpäivän alkua ottamassa paikan päällä valokuvia.

Ilokseni voin todeta, että ehdotukseni (kuvaliite 1) on toteuttamiskelpoinen. Lyhentämällä neljää viimeistä raideparia noin 5 metrillä (kuvaliite 2), ja viimeistä raidetta n. 30 metrillä, voidaan ramppi rakentaa nykyisestä ratapihan alikulusta päättymään samaan paikkaan (kuvaliite 3) kuin suunniteltu 26 miljoonan kokonaisuus (kuvaliite 4) arviolta kymmenesosalla hinnasta. Jalankulku laitureille tapahtuisi rampin ylittävien siltojen kautta.

Tunnelissa (kuvaliite 5) ramppi voisi alkaa jo hyvissä ajoin, mutta seinästä pitää mennä läpi hieman vasemmalla olevien portaiden jälkeen. Loppupätkä tunnelia olisi kuvaliitteen 6 mukainen. Alkuperäisessä havainnekuvassa (Yle 10.1.2017) suojatie oli ajateltu hieman vaarallisesti, itse laittaisin kaiteet portaiden kohdalle, ja suojatiet kaiteiden väliin.

Jaoin eilisen kirjoitukseni Lisää kaupunkia Helsinkiin – Facebook ryhmään, jossa sen vahvuuksia ja heikkouksia käytiin läpi, ja ylläoleva on synteesi niistä kommenteista. Kiitän kaikkia jotka kantoivat kortensa kekoon.

Samaan hengenvetoon joudun toteamaan, että palstalla oli myös kommentoijia, joiden mielestä rahan säästäminen ei ole arvo itsessään, vaan mitä enemmän hankkeeseen kaadetaan euroja, sen parempi. Mielestäni jokaista hanketta pitää tutkia hyötyjen ja kustannusten valossa, kaikki muu on eturyhmäpolitiikkaa.

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, joka toivoo, että jos kannatat ehdotustani, niin lähetät sen sähköpostilla omalle kunnanvaltuutetullesi mahdollisimman pian.

PS. jos tapauksen taustat ovat tuntemattomia: Ovatko pyöräilijät niin laiskoja, että heille pitää rakentaa 26 miljoonan euron tunneli? Poliitikoilla on useita syitä kannattaa kallista hanketta (HS 25.2.2018) avaa niitä hyvin.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu