Avoin kirje kuninkaantekijöille

Kolme suurta puoluetta hallitsevat politiikan uutisagendaa, pienet pääsevät esiin vain tekemällä jotain poikkeuksellista (HS 3.4.2018) on raadollista luettavaa – oppositiolla ei ole helppoa, mutta eduskunnan ulkopuolisia ei taaskaan edes mainita.

Toimittajat ovat siitä erikoinen ammattikunta, että heillä on luonnostaan polttava halu tehdä maailmasta parempi paikka, mutta he hakeutuvat alalle, jossa pitäisi olla puolueeton. Todellisuus kuitenkin on, että se, mistä ja miten kirjoitetaan vaikuttaa puolueiden kannatuksiin useita prosenttiyksikköjä, ja uskallan väittää että se myös aihevalintoihin vaikuttaa.

Journalisti.fi on ansiokkaasti sivunnut asiaa artikkeleissaan Kaksilla rattailla (24.03.2017), sekä Sidonnaisuuksista kertominen jakaa mielipiteet (24.03.2017).

Käytännössä eduskunnan ulkopuoliset puolueet ovat siis medianäkyvyyden kannalta pakkoraossa – koska poliittiset kannat eivät riitä ylittämään uutiskynnystä, niiden ehdokkaiden on pakko ruveta itse Lumilapio-palkinnon arvoisiksi tutkiviksi journalisteiksi:  Presidenttiehdokas Laura Huhtasaaren väitetään plagioineen osia gradustaan – Huhtasaari kiistää, yliopisto selvittää (Yle 16.1.2018) tai vaihtoehtoisesti tuntea riittävästi journalisteja saadakseen kasvonsa lehtiin.

HS:n otsikon vastaisesti politiikan uutisagendaa eivät hallitse puolueet, vaan journalistit – te saatte päättää kenestä kirjoitatte, ja kannustan käyttämään tätä vapautta monipuolisesti.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä toimiva demokratia vaatii debattia.

PS. Uusi Suomi on antanut kiitettävästi palstatilaa myös Liberaalipuolueelle, tästä ei voi kuin olla kiitollinen.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi