Kuinka Kela-kyydit kannattaisi toteuttaa

Taksin odotusta, auto jäi tulematta, tilaamaan ei pääse – Kela-kyytiläiset pinteessä: "Eniten ongelmia ollut itäisessä Suomessa" (Yle 3.7.2018) on muuten niin mainion taksiliikenteen vapauttamisen varjopuolia – ongelma ei tosin tälläkään kertaa ole kilpailuttamisessa, vaan siinä kuka kilpailuttaa (AA 17.11.2016)

"Kelan taksikyydit kilpailutettiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja jokaiseen 17 maakuntaan valittiin tilauksista vastaava palveluntarjoaja."

Kela haaveilee säästöistä, kun suurilla volyymeilla hinnat saadaan listahintoja alemmas, jonka lisäksi tarkoitus on yhdistää kelakyytejä.

Kuten julkisen sektorin säästöissä yleensä, metsään mennään siinä, että hallintoalamaisen ajalle ei lasketa lainkaan arvoa:

"Kelan korvaamiin taksimatkoihin oikeutetut ihmiset ja heidän läheisensä kertovat saapumatta jääneistä kyydeistä sekä tuntikausien odottelusta. Välillä tilauskeskukseen ei ole päässyt läpi ollenkaan."

Nyt kelakyytiläinen saattaa joutua jonottamaan sekä puhelimessa kyytia tilattaessa, sairaalaan lähdettäessä, paikan päällä sairaalassa, sairaalasta kyytiä tilatessa, että sieltä lähtiessä.

Suomen puolustusvoimia kuvaa hyvin lause "kiire odottamaan", mutta armeijan harmaat jäävät tässä toiseksi: vartin hoitokerran takia voi päästä peräti viisi kertaa jonoon.

 

Kuinka kilpailutus sitten pitäisi toteuttaa?

Ehdotan, että siltä osin kuin kelakorvattavan matkan kustannus ylittää 25 euron omavastuun, maakunnat myöntävät kelakyydittäville päivän voimassa olevan matkasetelin maakunnassa vallitsevan hintatason mukaan (esim. taksin alkutaksa + per kilometri, laskettuna lähtöpisteestä määränpäähän). Näin kansalainen voi tilata taksinsa mistä lystää.

Haavetta kyytien yhdistämisestä ei kuitenkaan tarvitse unohtaa, vaan tämä voidaan leipoa järjestelmään mukaan – silloin kuin taksifirma pääsee laskuttamaan samasta reissusta kaksi tai useampia setelejä, niin taksifirma saa kuitata säästyneistä rahoista 25% itselleen, 25% vaihdetaan käteiseksi matkustajille (taksin käteiskassasta) ja Kela säästää 50% (Ts. taksifirma laskuttaa Kelaa 50% säästyneistä rahoista, Kela säästää 50%).

Tämä synnyttää kaikille osapuolille kannustimet yhdistellä kyytejä sen verran kuin järkevää on – vaikka ventovieraille puhuminen ei suomalaiseen kansanluontoon sovi, niin ehkä käteinen raha rikkoisi jään sairaaloiden auloissa, tai joku nokkela kehittäjä tähänkin tarkoitukseen soveltuvan sovelluksen koodaisi.

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä sinunkin ajallesi pitää laskea arvo.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu