Kuinka parantaa taksimarkkinoita?

Liikenneministeri Sanna Marin: Työ taksilain korjaamiseksi on käynnissä (Yle 19.6.2019). Omat kokemukseni taksiuudistuksesta ovat saatavuuden paraneminen (enää ei tarvitse palella taksijonoissa kuten männävuosina), ja hintojen lasku siltä osin kuin lähtöpiste on tolpalta tai lentokentältä (ts. neuvoteltavissa).

Eräältä osin uudistus on kuitenkin mennyt osaltani metsään – jos tilaan taksin haluamaani osoitteeseen, törmään ongelmaan. Olen toki selvittänyt halvimmat taksifirmat https://www.perille.fi palvelun kautta, vastaus on joko Uber tai kotimaisista Fixutaxi. Ongelma on vaan siinä, että en ole ainoa, ja kyseiset tarjoajat myyvät usein eioota.

Jos soitan seuraavaksi halvimpaan firmaan, ja sielläkään ei autoa ole tarjota, niin aika pian hommasta menee mielekkyys.

Tätä ongelmaa voi ratkoa monella tapaa, mutta fundamentaalisesti kyse on yhteisen markkinapaikan (= virtuaalisen tolpan) puutteesta. Ehdotan siis, että liikenneministeriö (tai vaikka Vake?) toteuttaa valtakunnallisen taksitolppa.fi palvelun, joka toimii niin, että kyytiä vailla oleva syöttää lähtöpisteensä, määränpäänsä ja lähtöajankohdan.

Kyytejä tarjoavat taas osallistuvat huutokauppaan (joka kestää esim. muutaman minuutin), jokainen kiinteällä hinnalla. Näistä tarjouksista kyytiä vailla oleva sitten valitsee kyytinsä, ja valinta välittää sekä tilaajan että kuskin yhteystiedot molemmille osapuolille tekstiviestillä. Palvelun lokitietoja voi myös verrata kuskien veronmaksuun, joka myös vähentää harmaata taloutta.

Jos kyytiä voi tarjota kuka tahansa, niin palvelu ratkaisee myös saatavuusongelmat maaseudulla, ja samaa palvelua voi käyttää myös kelakyytien kilpailuttamiseen.

Palvelun hinta voisi olla vaikka 50 senttiä per tilaus, 25 senttiä tilaajalle, 25 senttiä kuskille, laskutetaan tekstiviestillä. Tällä katetaan järjestelmän kulut, ja huolehditaan siitä, että oharien määrä vähenee. Toistuvista ohareista voidaan tarvittaessa myös sulkea asiakkaita ja kuskeja kokonaan pois järjestelmästä.

Taksimittareita, määräsääntelyä tai asemapaikkavaatimuksia ei tarvita.

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu