Avoin kirje seuraavalle opetusministerille – Suomesta opetuksen edelläkävijä

Vasemmistoliitto pohti 6.9 Li Anderssonin äitiysloman sijaista (Yle 6.9.2020), ja riippumatta siitä kuka hommaan lopulta valitaan, kyseessä on tuhannen taalan paikka tuoda Suomen koulujärjestelmä 2000-luvulle, sillä:

Korona on jo muuttanut koulunkäyntiä pysyvästi, ja muutoksen pitäisi vielä jatkua (Tampereen Yliopisto, 12.08.2020)

”Kun vanhan paradigman tapa opettaa siirrettiin digitaaliseen ympäristöön, uuden oppimisympäristön mahdollisuuksia ei pystytty hyödyntämään. Jatkossa pitäisi muotoilla koko oppimisprosessi uudelleen, Ilola sanoo.”

Tämä vanhan paradigman tapa on todellakin ajalta jolloin hiihdettiin aamulla kyläkouluun, jota vainolainen ei toivottavasti ollut polttanut yön aikana. Jos olet joskus ihmetellyt miksi kirkkojen penkit ovat yhtä epämukavia kuin pulpetit, niin syy on siinä, että paikallaolijat pysyisivät hereillä.

Erityisesti koronan aikaan, mutta jo ilman koronaakin on perusteltua esittää kysymys, että jos peruskoulun tai lukion oppilas ei syystä tai toisesta pääse tunnille, niin minkä takia hän ei voisi itselleen sopivaan aikaan katsoa nauhoitettua maan parhaan opettajan vetämää luentoa samasta aiheesta?

Luentoa, tai laajemmin kyseistä ainetta, tukemassa olisi videoneuvottelukanava, jossa olisi joka arkipäivä päivystämässä opettaja joka voi vastata mahdollisiin kysymyksiin. Virka-ajan ulkopuolella keskustelufoorumit ajaisivat saman asian. Foorumeilla aktiivisimmat vastailijat saisivat vuosittain stipendin.

Oppiaineiden oheismateriaalit, kotitehtävät sekä mallivastaukset löytyisivät avoimella lisenssillä samalta alustalta, samalla toteuttaen maksuttoman toisen asteen ideaa.

Tämä alusta ei kuitenkaan korvaisi nykyistä opetusta ja kokeita, se vain tukisi niitä valtakunnallisesti.

Arvioisin että tälläisen alustan kehityskustannukset ovat alle miljoonan, ja rahat sekä toteutusmetodi siihen löytyvät tarvittaessa Vakesta samalla tavalla kuin hahmottelin aikaisemmin Apottia:

Toki oppimateriaalin tuottaminen maksaisi tähän päälle muutaman mokoman lisää, mutta tämä kustannus maksaisi itsensä hyvin pian vähentyneiden oppimateriaalimenojen muodossa.

Huomionarvoista on myös se, että joillekin oppilaille etäopetus vaikuttaa sopivan perinteistä mallia paremmin:

Koronaviruksen eri kokemuksia: Etäopetuksen sujuminen koronavirusaikana (Autismiliitto 2/2020):

”Olin etäopetuksen alkaessa varautunut siihen, että emme onnistu tekemään tehtäviä. Olin keskustellut asiasta opettajan kanssa. Opettaja ymmärsi todella hyvin tilanteen haasteellisuuden, kannusti ja tuki todella hienosti.

Yllättäen kävikin niin, että stressitason pudottua Martti aivan kukoistaa ja on ottanut suuria kehitysaskelia etäopetuksen aikana. Yksilötehtäviin liittyy paljon vastustusta, mutta monet kotiin kuuluvat hommat ovat alkaneet sujua, kun olen ujuttanut ne osaksi koulupäivän ohjelmaa.  ”

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu.

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi