Avoin kirje vihreille: faktat kuntoon sähkön hinnasta

Kävin hiljan väittelyn erään vihreiden jäsenkirjan omaavan kanssa aiheesta Salmisaaren voimalaitos:

Salmisaaren B- voimalaitoksen tuotantokäyttöä jatketaan toimitus-​ ja huoltovarmuuden turvaamiseksi

”Helen on päättänyt jatkaa Salmisaaren B-voimalaitoksen tuotannollista käyttöä lämmityskauden 2024–2025 ajan. Hiiltä käyttämällä vähennetään öljyn ja maakaasun käyttöä tilanteessa, jossa maakaasun toimituksiin liittyy paljon epävarmuuksia.”

Esitin kysymyksen, että laskeeko vai nostaako Salmisaaren voimalaitoksen olemassaolo sähkön hintaa, ja että kannattaako voimala sulkea jo 2025 vaikka investoinnissa vielä henki pihisisi.

Vihreän vastaus oli, että voimalaitos kannattaa sulkea, koska se nostaa sähkön hintaa, sillä fossiilisilla tuotettu energia on kalleinta tuotantoa, ja että sähkön hinta määräytyy kalleimman tuotantomuodon mukaan. Pidän tärkeänä, että myös vihreiden puolue-organisaatio ymmärtää, mitä tämä tarkoittaisi numeroiden valossa.

Kattavan kuvauksen sähkön hinnan muodostuksesta antaa Lappeenrannan Yliopistossa tehty tutkimusraportti Sähkön tuotannuskustannusvertailu (Vakkilainen & Kivistö, 2017), sivu 13:

Koska Salmisaaren kontekstissa puhumme olemassa olevan laitoksen sulkemisesta (emmekä uudesta investoinnista), voimme sivuuttaa pääomakustannuksen kokonaan. Kuvaajasta voimme katsoa, että sähkön tuotantokustannus hiilivoimalla oli noin viisi senttiä per kwh. Päästöoikeuksien hinta on sittemmin moninkertaistunut 80 euroon per  hiilidioksidtonni, joka nostaa sähkön tuotantokustannuksen hiilivoimalla noin kuuteen senttiin per kwh.

Tämä tarkoittaa sitä, että sähkön hinnan ylittäessä kuusi sentti per kwh, hiilivoimalan pyörittäminen on voitollista puuhaa. Sähkön hinnan alittaessa kuusi senttiä per kwh, voimalaa ei kannata pyörittää. Koska hiilivoimalaa ei kannata pyörittää jatkuvasti, syntyy ”turhia” ylläpitokustannuksia ja voimme pyöristää, että sähkön tuottaminen hiilivoimalalla maksaa noin kymmenen senttiä per kilowattitunti.

Entäpä voimalan vaikutus sähkön hintaan? Aivan kuten tuulivoimalat alentavat sähkön hintaa silloin kun tuulee, hiilivoimala alentaa sähkön hintaa silloin kun se tuottaa sähköä (= sähkön hinnan ollessa korkealla) –  hiilivoimalan olemassaolo ei siis nosta sähkön hintaa, vaan laskee sitä.

5.1.2024 korkea sähkön hinta ei siis johtunut hiilivoimasta, vaan korkein myyntitarjous on annettu jollain muulla kuin ”perinteisellä” sähköntuotannolla, veikkaisin että akkuvoimalalla.

Jos vihreiden puolueorganisaatio jakaa väittelykumppanini ymmärryksen sähkön hintamekanismista, on helpompi ymmärtää miksi hiilivoimaloiden ennenaikaista sulkemista juhlitaan kuohuvien kanssa (alleviivaus ei omani):

Olisi tietysti erinomaista, että sähköä tuotettaisiin päästöttömästi säävarmoilla tuotantomuodoilla, mutta sekään ei ole vihreille sopinut:

Tätä kaikkea vasten tämänpäiväinen:

Moni syyttää vihreitä Suomen ”puuttuvista ydinvoimaloista”, mutta myös perussuomalaiset vastustivat ydinvoimaa (HS 14.01.2024) on melkoista viherpesua. Jos HS haluaa selvittää miten eri puolueiden ydinvoimakanta on muuttunut ajan myötä, se onnistuu helposti käymällä läpi hesarin oman vaalikoneen vastausten muutokset. Joka kerta ydinvoimasta on kysytty, ja joka kerta lähes jokainen vihreä on ydinvoimaa vastustanut.

Kirjoittaja on liberaali filosofi.

AmosAhola
Liberaalipuolue Helsinki
Ehdolla europarlamenttivaaleissa

Olen 41-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 14 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan maailmaa parantamaan.

Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa.

amosahola@gmail.com