Markkinahintainen asukaspysäköinti on kaikkien helsinkiläisten etujen mukaista
Monen autoilu voi kallistua roimasti: Helsingissä pysäköintipaikat saattavat vähentyä ja maksut nousta rajusti – asukas: ”Ei mitään järkeä” (Yle 2.5.2022) on monella tapaa surullinen esitys:
”Tuuli Metsämerelle ongelmia on aiheuttanut se, ettei kylään tuleville vieraille tunnu löytyvän parkkitilaa helposti. Metsämeren mielestä kadunvarsipaikkoja tulisi löytyä vastakin kohtuulliseen hintaan.”
Ensinnäkin, jotta asiasta saadaan kunnollista kansalaiskeskustelua, journalistin tulisi terävöittää kaupunkilaisille, että he voivat valita kahdesta vaihtoehdosta vain toisen, molempia ei voi saada:
- Pysäköinti on edullista
- Pysäköintiä on aina saatavilla
Näin asukkaat voivat arvottaa mielessään kumpi on tärkeämpää. Jos päädytään siihen, että saatavuus on tärkeämpää, niin asukaspysäköinnin markkinahintaisuus on tähän hyvä ratkaisu.
Toiseksi, jutussa poliitikot pohtivat, että paljonko sopiva markkinahinta mahtaa olla? Tällähän ei ole markkinahinnoittelun kanssa mitään tekemistä, eikä luku edes indikoi sitä paljon poliitikot itse olisivat valmiit maksamaan, sen sijaan poliitikot yrittävät arvata millä vastauksella saa eniten ääniä.
Markkinahintainen ratkaisu tarkoittaisi sitä, että poliittisesti päätetään paljonko asukaspysäköintilupia huutokaupataan x kuukauden välein milläkin alueella, ja lupien jälleenmyynti sallitaan. Vastaavasti kunnallisveroa tulee laskea pysäköinnin kasvaneiden tuottojen verran.
Ratkaisuun voi kokeilla myös poliittista litmus-testiä: jos kukaan ei ole lopputulokseen erityisen tyytyväinen, ratkaisu on reilu.
Kirjoittaja on liberaali filosofi.
Tästä ei nyt olla lainkaan samaa mieltä. Autoilun kustannuksia tulee vähentää tuntuvasti ja julkiselta liikenteeltä on otettava kaikki tuet pois. Palvelun käyttäjät maksakoot kaikki kustannukset.
Ilmoita asiaton viesti
Autoilun kustannuksista pääsee eroon kun ei autoile. Sinun mukaasi Helsingissä mitään rakentamisen optimointia ei tarvita joten ei pitäisi autoillekaan olla tarvetta.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi tapa ratkoa asiaa olisi pienentää parkkiruutujen kokoa, ja huolehtia siitä että mikään pykälä ei rajoita pienempien autojen saatavuutta markkinoilla. Kyllä se joku tuktuk vaan vie vähemmän tilaa kuin joku katumaasturi.
Ongelmien juurisyy kun on autojen viemä tila. Että joko autoja pitää olla vähemmän tai niiden pitää olla pienempiä.
Ilmoita asiaton viesti