Tehkäämme Hernesaaresta täysin autoton

Helsingin suuret suunnitelmat Hernesaaresta kaatuivat – oikeuden mukaan kaava oli lainvastainen (HS 19.05.2022):

”Laadittujen selvitysten perusteella oli mahdollista, että kaavaratkaisu kasvattaisi autoliikenteen määrää. Se taas heikentäisi merkittävästi autoliikenteen sujuvuutta kaava-alueen ulkopuolella.”

Tähän ongelmaan löytyy helpohko ratkaisu Shenzenistä Kiinasta:

City for People, Not Cars (nbbj.com, 2020):

”The tech and industrial conglomerate Tencent is behind plans to radically redevelop a 132 hectare stretch of docklands in Shenzhen, creating an area known as Net City – which will be almost entirely free of cars.”

Vertailun vuoksi, Hernesaari on kooltaan 55 hehtaaria. Toki hälytysajoneuvoille on sallittava pääsy, ja esim. ruokakauppojen logistiikka on pakko hoitaa jollakin ajoneuvolle, mutta Hernesaari kokonaisuudessaan voisi olla tutun ”Ei moottoriajoneuvoja, vain huoltoajo sallittu” kyltin takana. Näin KHO:n huoli siitä että alueen ulkopuolella autoliikenne kasvaisi olisi turha.

Nähtäväksi jäisi riittäisikö alueelle asukkaita, ja mille tasolle asuntojen hinta asettuisi, mutta näitähän asioita ei voi mitenkään etukäteen tietää ellei empiirisesti kokeile.

Kirjoittaja on liberaali filosofi.

+1
AmosAhola
Helsinki

Olen 39-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 12 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan maailmaa parantamaan.

Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa.

amosahola@gmail.com

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu