Tehkäämme Hernesaaresta täysin autoton
Helsingin suuret suunnitelmat Hernesaaresta kaatuivat – oikeuden mukaan kaava oli lainvastainen (HS 19.05.2022):
”Laadittujen selvitysten perusteella oli mahdollista, että kaavaratkaisu kasvattaisi autoliikenteen määrää. Se taas heikentäisi merkittävästi autoliikenteen sujuvuutta kaava-alueen ulkopuolella.”
Tähän ongelmaan löytyy helpohko ratkaisu Shenzenistä Kiinasta:
City for People, Not Cars (nbbj.com, 2020):
”The tech and industrial conglomerate Tencent is behind plans to radically redevelop a 132 hectare stretch of docklands in Shenzhen, creating an area known as Net City – which will be almost entirely free of cars.”
Vertailun vuoksi, Hernesaari on kooltaan 55 hehtaaria. Toki hälytysajoneuvoille on sallittava pääsy, ja esim. ruokakauppojen logistiikka on pakko hoitaa jollakin ajoneuvolle, mutta Hernesaari kokonaisuudessaan voisi olla tutun ”Ei moottoriajoneuvoja, vain huoltoajo sallittu” kyltin takana. Näin KHO:n huoli siitä että alueen ulkopuolella autoliikenne kasvaisi olisi turha.
Nähtäväksi jäisi riittäisikö alueelle asukkaita, ja mille tasolle asuntojen hinta asettuisi, mutta näitähän asioita ei voi mitenkään etukäteen tietää ellei empiirisesti kokeile.
Kirjoittaja on liberaali filosofi.
Yleensä autottomat ovat toimeentulotuella ja asumistuella eläviä, että mitenkä kaavailuihisi sopivat em. kansalaiset ”Amoksen Hernesaaressa”?
Ilmoita asiaton viesti
Olen itsekin autoton, enkä elä toimeentulotuella enkä asumistuella. Olettaisin että kaupungista löytyy ihan riittävästi porukkaa jotka ovat vastaavassa tilanteessa, että olisivat valmiit harkitsemaan asunnon ostamista autottomalta alueelta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos aihe kiinnostaa, niin kannustan lukemaan dataa:
https://www.hel.fi/hel2/Helsinginseutu/HS_tunnusluvut/liikennemaara_ja_autonomistus.pdf (2 viimeistä kalvoa)
-> yli puolet kotitalouksista on autottomia kaupungin kalleimmissa sijainneissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kalleimmissa sijainneissa esim. Katajanokalla uudet autopaikat maksavat jopa 160.000 € / kpl. Sillä saa vissiin Hernesaareessa jo asunnon.
Ilmoita asiaton viesti
Hernesaari, Jätkäsaari ja Ruoholahti ovat inhokkialueitani Helsingissä.
No eipä noihin ole asiaakaan. Joskus Ruoholahdesta joutuu ajamaan autolla ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Hernesaaressa on kaavan mukaan satama. Satamaliikenteen on oltava mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Risteilyalukset eivät onneksi ole autolauttoja. Siis ne samat jotka jo nyt laittavat Hernesaareen parkkiin.
Ilmoita asiaton viesti
Muistaakseni Jätkänsaareen oltiin suunnittelemassa jalankulkutunneleita joissa olisi ollut samanlaisia liukuhihnoja kuin isoilla lentokentillä. Niiden yksi lähtöpaikka olisi ollut Ruoholahden metroasema.
Toki sellaisia olisi voitu rakentaa maanpäällekkin.
Niitä voisi rakentaa Hernesaareen.
Ilmoita asiaton viesti
Niitä pitäisi rakentaa lentoasemalle, koska sinne ne kuuluvat ja ovat tarpeellisia. Mutta se, että fyysisesti terveille suunniteltuihin kaupunginosiin sellaisia tehtäisiin on perseestä.
Ilmoita asiaton viesti
Toki noin.
Sen takia henkilöautolla liikkuminen Helsingin alueella tulisi kieltää.
Ilmoita asiaton viesti
Ei lainkaan hullumpi idea. Sulkee heti pois liikuntarajoitteiset eli selkeästi reippaiden ihmisten kaupunginosa. Mahtavaa!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos jakamisesta ja hyvän asian kannatuksesta. Näyttää siltä että positiivinen asenne autottomiin kaupunkeihin on nousemassa. Ai että jos Tampereen keskustakin olisi täysin autoton rautatieasemalta Hämeenpuistoon.
Se olisi maailmanluokan kaupunkikeskustaluksusta.
Yleisesti kunta kuin kunta niin 2×2 km keskusta-alueella on kaikki palvelut – eikä sen alueella eikä sen kilometrin ympäristöalueellakaan tarvita ollenkaan autoja.
Jokainen voi sen havaita kunnastaan rajaamalla keskustasta 2×2 km alueen.
Siitä pitäisi tehdä suorastaan kaavanormi.
Ilmoita asiaton viesti
No eipä keskustassa saa nytkään ajella ihan kaikilla kulmilla mutta ne asiat hoidamme itse Tampereella emme tee kenenkään määräämistä asioista
No onneksi ei tarvii keskustassa edes käydä ja aina se tulee maksaan tuon 80 ekee terv tepivaari
Ilmoita asiaton viesti
Joo ne apu autotkin ovat autoja tuleekos sinne eka Suomen muuli ampulanssi kun kaikki liikenne kielettään
No oma asianne se on mitä kiellätte terv tepivaari
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus ylläolevasta kirjoituksesta:
”Toki hälytysajoneuvoille on sallittava pääsy”
Ilmoita asiaton viesti
Saman tien voitaisiin häätää Helsingin ulkopuolelle kaikki kauppaliikkeet, joissa asioiminen edellyttää autokuljetuksia, ja tehdä Jätkäsaaresta perinteinen nukkumalähiö!
Ilmoita asiaton viesti