Veikkauksen markkinointi on nykylain mukaan laitonta

Helsingin Sanomien kolumnisti Ari Pusa ei näe metsää puilta kirjoittaessaan:

Suojele meitä mainosvyöryltä, kun Veikkauksen monopoli puretaan (HS 27.2.2020):

”Ruotsin rahapelimainonta on noin 20 kertaa suurempi kuin Suomessa.”

Vuonna 2019 Ruotsissa rahapelien markkinointiin käytettiin noin 5 mrd SEK, eli noin 500 meur. Suomessa vastaava luku on Veikkauksen markkinointibudjetti, eli noin 50 meur. Pelkästään näillä luvuilla Pusa on jo puolet metsässä, mutta ei siinä vielä kaikki:

LM: Veikkauksen pelikoneet tuovat kaupoille kymmeniä miljoonia euroja vuodessa (Yle 15.2.2020):

”S-ryhmän mukaan korvaus on ollut vuosittain sama eli noin 21 miljoonaa euroa.”

Jokainen joka on yrittänyt joskus saada tuotteensa jonnekin esille, tietää että lysti maksaa, ja nämä kulut katetaan markkinointibudjetista. Suomessa on 18 500 hajasijoitettua automaattia (Aamulehti 9.2.2018), joista Veikkaus maksaa noin 100 miljoonaa euroa firmoille. Jokainen automaatti on itsessään vilkkuva mainos, mutta tämän lisäksi kauppojen myyntipisteet ovat tapetoitu Veikkauksen evankeliumilla:

Kaiken kaikkiaan Veikkauksen tilinpäätöksen rivillä myyntipalkkiot ja sijoituspaikkamaksut on n. 160 Meur, eli yhteensä ollaan n. 210 miljoonassa eurossa vuosittain.

Osasta markkinointia ei edes tarvitse maksaa mitään, lähes viikottain voimme lukea mediasta minne päävoitto meni tai ei mennyt:

Loton 8 miljoonan täysosuma meni Jyväskylään(HS 4.5.2019)

Miljonäärijuhlat jatkuvat Suomessa – Loton 3,6 miljoonan päävoitto Karkkilaan (Yle 24.8.2019)

Loton päävoitto osui yhdelle riville – 1 200 000 euroa(Iltalehti, 02.11.2019)

Lotossa jaetaan kaikkien aikojen suurin päävoitto(IS 18.1.2020)

Pahinta läpitunkevassa kotimaisessa rahapelimarkkinoinnissamme on se, että siltä ei voi välttyä, vaikka olisi alaikäinen (tämä kuva on Veikkauksen sivuilta):

tai peliongelmainen. Nykylain (kts. alla) mukaan Veikkaus edes saisi markkinoida kaupoissa millään tavalla, varsinkaan kaikkein koukuttavimpia pelejä.

Valtaosassa kansalaisistaan välittävissä maissa rahapelien markkinointi alaikäisille on kielletty kaikissa muodoissa, ja aikuinenkin voi vaihtaa kanavaa jos Eurosportin rahapelimainokset ärsyttävät.

Kirjoittaessaan Ruotsin tilanteesta, Ari Pusa jätti myös mainitsematta, että Ruotsissa rahapelien markkinointi väheni vuonna 2019 noin 40% verrattuna vuoteen 2018. Jos tämä trendi jatkuu, Suomi voittaa tämän maaottelun hyvin pian.

Että se siitä mainosvyöryn pelosta. Sillä on Ari ihan syynsä miksi olemme peliongelmien suhteen maailman kärkeä, ja yksi niistä syistä ovat sinun kaltaisesi kriittiseen analysiin kykenemättömät journalistit.

Riippumatta siitä puretaanko Veikkauksen monopoli vai ei, tuomiovallan pitäisi puuttua jo nyt nykylain mukaiseen mainontaan. Tulevaisuutta ajatellen lakia voidaan myös selventää kieltämään rahapelien mainonta kaikissa tiloissa ja verkkosivustoilla, alaikäisillä on pääsy.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu.

Appendix: Arpajaislaki määrittelee jo nykyisellään miten rahapelejä saa markkinoida, kukin voi omalta osaltaan arvoida noudatetaanko lakia:

”Rahapelien markkinointi
 
Veikkaus Oy saa markkinoida rahapelejä ja yhtiötä, jos markkinointi ei edistä taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa pelaamista ja jos markkinoinnilla ohjataan rahapelikysyntää tämän lain nojalla harjoitettavaan rahapelitoimintaan. Markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisiin. Markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti. Rahapelien markkinointi on kielletty sellaisessa televisio- ja radiotoiminnassa, kuvaohjelman elokuvateatterissa tapahtuvassa julkisessa esittämisessä ja julkaisutoiminnassa, joka on suunnattu alaikäisille.

 
Rahapelien markkinointi on kielletty muualla kuin sellaisissa erityisissä pelisaleissa, pelikasinoissa ja raviradoilla, joihin pelit tai niiden myyntipiste on sijoitettu, jos peleihin on pelisääntöjen antamisen yhteydessä todettu liittyvän erityinen pelihaittojen vaara. Pelaajille voidaan kuitenkin antaa tietoa tällaisten pelien pelikohteista, pelipaikoista, peliehdoista, pelimaksuista, voittojen todennäköisyydestä ja voitoista.

 
Poliisihallituksen tehtävänä on valvoa, että rahapelien markkinoinnissa noudatetaan tämän lain ja kuluttajansuojalain (38/1978) säännöksiä. Veikkaus Oy:n on annettava vuosittain sisäministeriölle ja Poliisihallitukselle selvitys rahapelien markkinoinnista.

 
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 3 momentissa tarkoitetun selvityksen sisällöstä.”

AmosAhola

Olen 38-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 10 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan politiikkaan ja Liberaalipuolueen aktiivijäseneksi. Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa. Liberaalipuolueen Helsingin piirijärjestön puheenjohtaja, varavaltuutettu: amos.ahola@liberaalipuolue.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu