Voiko Kela-taksiin luottaa?
Sain muutama viikko sitten asiakkaalta toiveen, että kirjoittaisin Kela-taksiin liittyvistä asiakkaan/potilaan oikeuksista. Työssäni sosiaali- ja potilasasiamiehenä en ohjaa Kelaan liittyvissä asioissa, vaan Kela hoitaa neuvonnan itse. Koen kuitenkin tärkeäksi nostaa nämä muutamat Kela-kyyteihin liittyvät asiat esille, sillä uskon monen kokeneen ongelmia kyytien kanssa. Tämän tiedon olen myös ihmisten kanssa keskustellessa saanut. Siksi olen kirjannut tähän vähän tietoa kela-taksiin liittyen ja toivon, että siitä olisi apua kyytiä käyttäville ja heidän läheisilleen.
Kela-taksi on monelle suomalaiselle tärkeä palvelu, ja se on ainoa keino saada välttämättömiä terveydenhuollon palveluita. Kela-taksijärjestelmä toimii yhteistyössä eri taksifirmojen ja kuljettajien kanssa. Asiakas tilaa taksin tarpeen mukaan, ja matka voi sisältää muita saman suunnan matkustajia. Kuljettajat ovat olennainen osa tätä palvelua, ja heidän ammattitaitonsa ja kykynsä auttaa asiakkaita vaikuttavat suoraan matkojen onnistumiseen.
Vuonna 2022 Invalidiliitto teki kyselyn Kelan taksipalveluiden käyttäjille. Puolet vastaajista kokivat matkojen onnistuneen ja olivat tyytyväisiä palveluun, mutta loput näkivät kehittämisen tarvetta palvelussa. Tuttu, osaava kuljettaja vahvisti luottamusta matkan onnistumiseen. Haasteina matkojen onnistumiselle koettiin epävarmuus taksin saatavuuteen, kuljettajan heikko kielitaito sekä puutteelliset taidot asiakkaan avustamisessa.
Mitä tehdä, jos tulee ongelmia
Kun kyse on Kelan taksipalvelusta, on tärkeää tietää, mitä tehdä, jos matkalla ilmenee ongelmia. Ensinnäkin kannattaa varmistaa, että matka on tilattu ajoissa ja että saat vahvistuksen tilauksestasi. Tämä auttaa välttämään tarpeettomia viivytyksiä.
Ongelmien ilmetessä, esimerkiksi jos taksi myöhästyy tai kuljettaja toimii epäasiallisesti, ota yhteyttä välityskeskukseen. Heidän tulee ensisijaisesti tarjota apua ja ohjausta tilanteen ratkaisemiseksi. Voit myös pyytää kuljettajan nimeä, jotta saat tapahtumat tarkasti kirjattua itsellesi.
Jos Kela-kyyti ei saavu sovitusti tai palvelu ei toimi odotetusti, tee seuraavalla tavalla: Ensimmäinen askel on ottaa yhteyttä välityskeskukseen ja ilmoita ongelmasta. Sovi välityskeskuksen kanssa, miten asiassa edetään. Jos et saa yhteyttä välityskeskukseen tai ette pääse sopimukseen, voit tilata itsellesi oman, korvaavan kyydin. Välityskeskus on velvollinen korvaamaan tämän itse tilatun kyydin. Ilmoita asiasta välityskeskukselle ja pyydä ohjeet, miten välityskeskuksen korvaus haetaan ja maksetaan.
Jos kohtaat ongelmia Kelan taksipalvelussa, on tärkeää antaa siitä palautetta välityskeskukselle ja Kelalle. Voit tehdä sen Kelan verkkosivujen kautta tai ottamalla yhteyttä heidän asiakaspalveluunsa. Palautteen avulla Kelalla on mahdollisuus parantaa palveluaan ja varmistaa, että se vastaa asiakkaiden tarpeita paremmin tulevaisuudessa.
Jos haluat, että Kela selvittää taksimatkaan liittyvän asiasi yksilöidysti, lähetä viesti OmaKelassa tai soita puhelinpalveluun.
Anette Karlsson
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiamies
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pakanapoika/kelataksi-ei-vienyt-perille/
ja
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/pakanapoika/soitin-kelataksia/
Ilmoita asiaton viesti
Kela-taksilla reissasin Kouvolan ja Kotkan väliä yhteensä 40 kertaa, eikä mitään valittamista.
Luotan Kela-taksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Helvetin kallista touhua, kun kela-taksilla täytyy käydä uusimassa vanhentunut resepti. 50 € hintalappu reseptille on täysin kohtuuton ihmiselle, mutta lisäksi järjettömän kallista yhteiskunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Omavastuuosuuden jälkeen Kela-taksi on asiakkaalle ilmainen.
Miten resepti liittyy Kela-taksiin?
Ilmoita asiaton viesti
Jollakin tavalla sinne tk:hon lääkärin eteen konttaamaan on päästävä. Oletko luullut, että Kannan kautta voi uusia reseptejä ja sairaanhoitajalle pirauttaminen riittää? Onnistuu vain teoriassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin minulla on onnistunut ihan käytännössäkin. Ainoan poikkeuksen ovat tehneet jotkin voimakkaat keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet joiden reseptiin lääkäri on erikseen merkinnyt että niitä ei voi uusia Kannassa. Ne olen saanut uusittua soittamalla.
Ilmoita asiaton viesti
Nii’in, sulla onnistuu. Kiva kuulla. Mulla ei hoidu kummallakaan tavalla. On +50 v. kokemus aiheesta, milloin systeemi toimii, milloin ei toimi ja miksi ei. Joulukuussa lahjoin lääkärin, että sain 100 mg. Ketorin-reseptin. Arvauskirjaukset ja kokonaan puuttuvat kirjaukset yleensä taustalla.
Lisäksi tulppana on Kelan lääke- ja korvausbyrokratia, joka pikkusääntelee lääketoimitukset ja reseptien uusimisen niin, että systeemi ei taivu tarpeisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ei toimi?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kela-taksiin voi luottaa, mutta Kela-taksin tilaamiseen (ainakin ennen uudistusta) liittyi joitakin omituisuuksia. Äitini asui viimeiset vuotensa hoivakodissa Kotkassa. Isäni asui kotonaan kolmen sadan metrin päässä tuosta hoivakodista. Koska molemmat vanhempani olivat rintamamiesveteraaneja pääsivät he kerran tai kaksi vuodessa kuntoutukseen Haminaan. Kelan sääntöjen mukaan heidän kuitenkin piti matkustaa eri taksilla. Äitini matkusti Kotkasta Haminaan invataksissa ja isäni tuli perässä tavallisessa taksissa. Sama tietysti takaisin tullessa. Tämä tapahtui ainakin kolmena peräkkäisenä vuotena.
Ilmoita asiaton viesti
Olen joutunut viimeisen neljän vuoden aikana käyttämään kelataksia paljon, ja aina on auto ilmestynyt ajoissa paikalle. Uudistuksen jälkeen on myöskin paluukyyti samalla taksilla onnistunut useimmiten.
Ilmoita asiaton viesti
Kela-taksissa sinänsä ei mitään ongelmaa, vaan sen omavastuu. Ei siinä ole järkeä, että lanataan tk:t koko maasta veke ja pistetään ihmiset itse maksamaan kyytejä. 50 € / kerta on iso raha monelle. Vastaa viikon ruokaostoksia. Lisäksi tulee hoitomaksuja päälle, jolloin lääkärikäynti hipoo jo yksityisten taksoja. Kahdesta viimeisestä omasta käynnistä hoitomaksuina 50 € / kerta + matkakulut.
Ilmoita asiaton viesti