Kaupunkien elinvoimaista kehitystä ei saa jättää oman onnensa nojaan

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset eli MAL-sopimukset ovat viimeisten 10 vuoden aikana saaneet vahvan jalansijan suurten kaupunkiseutujen kehittämisessä. Kannan huolta siitä, että tällä hetkellä MAL-sopimuksissa ollaan sopimuksettomassa tilassa. Uusimpia MAL-sopimuksia on valmisteltu jo pitkään ja alkuperäisen aikataulun mukaan niiden tulisi jo olla voimassa, mutta neuvottelut ovat välillä olleet tauolla. 

Nyt on aika ottaa loppukiri MAL-sopimusneuvotteluissa. Monet hankkeet kaupunkiseuduilla ovat odottavassa tilassa, kunnes valtion sitoutuminen varmistuu. Kun koronakriisistä nousemiseksi haetaan välineitä elvytykseen, MAL-hankkeista sellaisista olisi helppo sopia kaupunkiseutujen kanssa hyvin konkreettisella tasolla.

MAL-sopimusten ydin on vahvassa kaupungistumiskehityksessä. Kun kaupunkiseudut kasvavat voimakkaasti, MAL-sopimuksilla on mahdollista hakea ratkaisuja, joilla kasvu voidaan ottaa kestävästi vastaan kehittämällä liikennejärjestelmää sekä laadukasta asumista ja elinympäristöä. Odotan, että valtio lähtee mukaan mm. kaupunkiseutujen vähähiilistä ja sujuvaa liikkumista sekä kestävää kaupunkirakennetta edistäviin raidehankkeisiin entiseen tapaan vähintään 30 prosentin rahoitusosuudella.

Sopimuksista ei saa unohtaa myöskään saavutettavuuden näkökulmaa. Kansallinen ja kansainvälinen saavutettavuus niin raiteilla, maanteitse kuin lentäen korostuvat paitsi pääkaupunkiseudulla myös Tampereen, Turun ja Oulun seuduilla, sillä toimivat yhteydet ovat kriittisen tärkeitä alueiden elinvoimalle, yritysten kuljetuksille ja ihmisten liikkumiselle.

Toivon, että neuvotteluissa ei enää aikailla vaan otetaan rohkeita askelia kaupunkiseutujen kehittämiseksi ja sitoudutaan yhdessä askeliin, jotka edistävät koko maan kehitystä. Yhteistyöllä saadaan vaikuttavuutta ja siksi valtion on syytä lisätä sopimuksellisuutta ja kumppanuutta kaupunkien kanssa MAL-sopimusten ohella muissakin asioissa.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset (MAL) ovat sopimuksia, jotka valtio solmii suurimpien kaupunkiseutujen kanssa. Sopimuksilla tuetaan kaupunkiseudun kuntien sekä kuntien ja valtion välistä yhteistyötä yhdyskuntarakenteen ohjauksessa sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa.

Tavoitteena on parantaa kaupunkiseutujen toimivuutta ja kilpailukykyä sekä kuntien tasapuolista kehittämistä. Sopimuksissa määritetään esimerkiksi tavoitteet lähivuosien maankäytön kehittämiselle ja asuntotuotannolle sekä liikenneverkon keskeiset kehittämishankkeet.

Anna-Kaisa Ikonen

Kansanedustaja, kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, yhteiskuntatieteiden tohtori, työelämäprofessori, Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja kulttuuriharrastaja. Kiinnostunut elämästä ja ilmiöistä. Mukana monessa. Käy lukemassa lisää: www.anna-kaisaikonen.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu