Päivän Sana!
”Älkää kootko aarteita maan päälle, jossa koi syö ja ruoste raiskaa, varkaat kaivavat ja varastavat. Sillä missä on aarteenne, siellä on myös sydämenne.”
”Ette voi palvella kahta Herraa, sillä jos hän toista rakastaa ja hän toista vihaa taikka hän toisen suostuu toisen katsoo ylön. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.”
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.”
Mitä ajatuksia tämä herättää?
————————–
No persut ei ainakaan pääse taivaaseen.
Ilmoita asiaton viesti
Okei!
Ilmoita asiaton viesti
Pitääkö paikkansa, että Jumala käski myös kerätä mammonaa? Tuhlaajapoika stoorin tunnen, mutta oli joku muukin tarina, missä toinen poika sijoitti kaiken pörssiin ja toinen porttojen haaroväliin. Muistanko väärin?
Ilmoita asiaton viesti
Muistat.
Ilmoita asiaton viesti
En varmana muista väärin, mutta en muista miten se meni? Käskettiin pistää kasvamaan korkoa. Toinen pisti ja toinen ei.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä on kyse eri asiasta.
Toinen ei edes pyytänyt perintöään.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki Aukee tarkoitat varmaan tätä. Jolla oli 5 talenttia ja jolla 2 hankkivat niitä samanverran lisää. Mutta jolla oli yksi kätki sen maahan, jolle Herra sanoi ” sinä paha palvelija”
(Luuk. 19:11-27)
”On tapahtuva niin kuin silloin, kun mies oli lähdössä matkalle. Hän kutsui palvelijansa ja uskoi omaisuutensa heidän haltuunsa.
15. Yhdelle hän antoi viisi talenttia, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan. Sitten hän lähti matkalle”
Ilmoita asiaton viesti
Talentti ei tässä tarkoita rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän tuossa omaisuudesta puhutaan
Luuk. 19:11-27)
”On tapahtuva niin kuin silloin, kun mies oli lähdössä matkalle. Hän kutsui palvelijansa ja uskoi omaisuutensa heidän haltuunsa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei. Teksti on vertauskuvallinen.
Ilmoita asiaton viesti
”Ei. Teksti on vertauskuvallinen”
Teksti on vain silloin vertauskuvallinen kun esim.Jeesus sanoo ” tämä on vertaus”
Muuten niitä vertauskuvia voidaan tulkita mielivaltaisesti
Ilmoita asiaton viesti
Se oli vertaus, ettei kynttilää sovi laittaa vakan alle tai penninkiä maahan.
Ilmoita asiaton viesti
”Tämä oli vertaus, ettei kynttilää sovi laittaa vakan alle tai penninkiä maahan.”
Sekoitat kaksi asiaa. Kynttilän vakan alle tarkoittaa jos salaa uskonsa. Mutta sinä pidät esimerkillisesti uskoa esillä
Ilmoita asiaton viesti
Aivan kuten talentin laittaminen maahan.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyin tekoälyltä QGPT Chat
Kohta 1)
Tämä lausunto tulee Raamatusta, Matteuksen evankeliumista (Matt. 6:19-21), ja se kehottaa ihmisiä olemaan keräämättä aarteita maan päälle. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät saisi keskittyä vain maallisiin, materiaalisiin asioihin ja aineellisiin rikkauksiin, vaan heidän tulisi etsiä henkistä rikkautta ja arvoja, jotka kestävät elämän loppuun asti.
Lausunnon keskeinen opetus on, että ihmiset eivät voi omistaa maallisia aarteita ikuisesti. Materiaaliset tavarat voivat kadota tai tuhoutua ajan myötä, joten niiden kerääminen ei ole lopullinen päämäärä. Sen sijaan ihmisten tulisi keskittyä sydämen rikkauteen, joka on heidän sisäinen, henkinen arvonsa. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisten tulisi keskittyä henkilökohtaiseen kasvuun, henkiseen kehitykseen ja arvojen löytämiseen, jotka ovat tärkeitä heille itselleen.
Tämä lausunto on edelleen merkityksellinen tänä päivänä, sillä se muistuttaa meitä siitä, että elämän tärkeimmät asiat eivät ole materiaalisia. Vaikka raha ja aineellinen vauraus voivat tarjota hetkellistä tyydytystä, ne eivät voi korvata syvällistä, henkistä rikkautta, joka antaa elämälle merkityksen ja tarkoituksen.
Kohta 2)
Tämä lainaus on Raamatusta, Matteuksen evankeliumista luvusta 6, jakeista 24. Se on osa Jeesuksen vuorisaarnaa, jossa hän puhuu siitä, että ihmisten tulisi asettaa Jumala etusijalle elämässään ja luottaa häneen kaikessa. Jeesus vertaa tässä jakeessa Jumalaa ja mammonaa, joka tarkoittaa rikkautta tai maallista omaisuutta, ja hän korostaa sitä, että ihmiset eivät voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa yhtä aikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät voi asettaa rahaa ja omaisuutta Jumalan edelle, vaan heidän tulisi luottaa Jumalaan ja uskoa, että hän huolehtii heistä ja heidän tarpeistaan. Tämä opetus on keskeinen kristinuskon opetuksissa, ja se korostaa uskon merkitystä ihmisen elämässä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei huono.
Se mihin tekoäly ei päässy oli tuonpuoleinen.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyin nyt sitä?
Kysymys: Mitä tiedät tuonpuoleisesta? Siis kuoleman jälkeisestä olotilasta? Kristillisen näkökulman mukaan?
Vastaus: ChatGPT
Kristillisen näkemyksen mukaan kuoleman jälkeen ihminen kohtaa joko iankaikkisen elämän taivaassa tai iankaikkisen kadotuksen helvetissä. Tämä riippuu siitä, onko henkilö uskonut Jeesukseen Kristukseen ja seurannut häntä elämässään.
Raamatun mukaan ihmiset ovat syntisiä ja erossa Jumalasta syntiensä tähden. Jeesus tuli maailmaan pelastamaan ihmiset synneistään ja avaamaan tien iankaikkiseen elämään. Jokainen, joka uskoo Jeesukseen ja tunnustaa hänet Herrakseen, saa syntinsä anteeksi ja pääsee taivaaseen.
Taivaassa uskovia odottaa ikuisuuden kestävä yhteys Jumalan kanssa. Siellä ei ole kipua, kärsimystä tai surua. Sen sijaan siellä vallitsee täydellinen rauha, ilo ja rakkaus.
Helvetissä taas ne, jotka eivät ole uskoneet Jeesukseen, joutuvat eroon Jumalasta ja kohtaavat iankaikkisen kadotuksen. Siellä vallitsee kauhu, pimeys ja tuskallinen ero Jumalasta.
On kuitenkin tärkeää muistaa, että jokaisen kohtalo kuoleman jälkeen on henkilökohtainen ja riippuu hänen uskostaan ja elämäntavastaan. Kristillinen näkemys siitä, mikä odottaa kuoleman jälkeen, perustuu Raamatun opetuksiin ja kristilliseen uskoon.
Ilmoita asiaton viesti
Melkein oikein taas.
Kristityksi voi kääntyä kuolinvuoteellakin.
Ilmoita asiaton viesti
Kristityksi voi kääntyä kuolinvuoteellakin.
————————-
Itse asiassa viimeisen henkäyksen aikainen usko ratkaisee. Sitä edeltävällä elämällä ei ole mitään merkitystä.
Ilmoita asiaton viesti
Jotenkin noin.
Ilmoita asiaton viesti
Onko se mielestäsi oikein?
Ilmoita asiaton viesti
Tärkeintä on että viimeisenä hetkenä on uskossa.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyin, onko se oikea tapa ratkaista kuka menee helvettiin, kuka taivaaseen?
Ilmoita asiaton viesti
On.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko perustella?
Ilmoita asiaton viesti
Tuhlaajapoika oli tuhlannut kaiken omaisuutensa ja isä antoi hänelle parhaat vaatteet ja tappoi syötetyn vasikan.
Siitä ei vanhempi veli tykännyt, vaikka hän oli ollut koko ajan isän kodissa.
Lopuksi isä käskee hänen iloitseman, koska hänen veljensä on löydetty.
Toisessa paikkaan.
Niin pitää ilo oleman taivaassa yhdestä syntisestä kuin enemmän 99 hurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni ihmisten ikuisuuden viettopaikkaa ei pitäisi ratkaista tarinoiden perusteella.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesushan on todistetusti historiallinen henkilö, sillä ajanlaskumme alkaa hänen syntymästä.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesushan on todistetusti historiallinen henkilö
——————-
Ei se ihan kirkossa kuulutettu ole. Ja Jeesuksen Jumaluus on taas puhtaasti uskon asia.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se on.Kyse on uskosta.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka käy niiden, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksesta?
Niitä on paljon – suurin osa ihmiskunnasta.
Ilmoita asiaton viesti
Eipäs nyt tuu mieleen sitä Raamatun kohtaa, mutta heiltä ei edellytetä sitä, mitä sanoman kohdanneilta edellytetään.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesuksen opetuksen mukaan Jumalan valtakunta oli murtautumassa hänen elinaikanaan maan päälle. Tuon murtautumisen seurauksena ne, jotka olivat ylimpinä, tulisivat alimmiksi ja päinvastoin.
Jeesus erehtyi. Jumalan valtakuntaa ei tullut eikä sitä ole tullut, vaikka hänen kuolemastaankin on tullut kuluneeksi 1990 vuotta. Paavalikin uskoi, että hänen kuulijoistaan osa voisi olla elossa, kun Jeesus tulee uudelleen maan päälle. Eiköhän sovita, että tuokin otaksuma meni poskelleen.
Teologia muuttui Jeesuksen kuoltua, mutta lopunajan profetia säilyi vielä alkuseurakunnissa. Myöhemmin kirkko kasvoi ja uskonnosta tuli vain vallankäytön väline. Jännää sinällään, että teologian alkuperäisen ydinajatuksen romuttuminen ei horjuta uskovien luottamusta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei siinä mikään mennyt poskelleen, tuskin loppuviimeiseksi Kaikaan iloitse siitä, että oikeuden Jumala olisi hävinnyt kuin tuhka tuuleen tai Heikki Harmaa lainaten, …väistynyt jollekkin vapaalle.
Kun pääsee Raamattuun sisälle, yksittäiset lauseet, kuten ”Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.” eivät kykene millään lailla horjuttamaan yli 2000 vuoden historiallisen aikajakson sisälle lukemattomien sukupolvien aikana laskeutunutta sanomaa. Kokonaisuus hoitaa vaikeaselkoisset kohdat.
Ilmoita asiaton viesti
Pellolla olleen pojan ilmestyminen pitoihin on jälkikäteen tarinaan liitetty kuvaus tapahtumasta, joka ei liity alkuperäiseen vertaukseen millään tavoin.
Jeesus kuvasi Jumalan valtakuntaa nimenomaan sellaisena, että jumala antaa niillekin, jotka eivät ansaitse, joskus jopa enemmän kuin niille, jotka elävät hänen tahtonsa mukaan.
Vielä parempi vertaus on viljelijän palkanmaksu. Siinäkin tuo sama kateellisuusteema on nostettu kirjoituksessa päällimmäiseksi, mikä ei liene ollut Jeesuksen opetuksen ydinsanoma. Evankeliumin kirjoittajat ja muokkaajat ovat useissa kohdin onnistuneet turmelemaan varsinaisen sanoman.
Ilmoita asiaton viesti
Pötyä! Kain lähteillä on yhtä vahva luotettavuus kuin vapaa-ajattelijoiden raamattu-sivuilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tekoäly ei ole tullut uskoon! Mutta se on todennäköisesti käynyt joogatunnilla, mietiskelyssä, tai mindfullnessissa: henkilökohtaiseen kasvuun, henkiseen kehitykseen ja arvojen löytämiseen, jotka ovat tärkeitä heille itselleen.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän henkilökohtainen kasvu ole aivopesua arvokkaampaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sulla on melko voimakkaat affektit uskontoa kohtaan, kokemuksista vai muista syistä?
Ilmoita asiaton viesti
Se toinen luuli, että kasvaa korkoja haarojenkin välissä.
Monet tarkkaan harkitut sijoitukset ovat olleet paljon
huonompia, kuin tämä.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa Anna. Erehdyin luulemaan jo että otit itseesi,
Ilmoita asiaton viesti
Annalla on hyvä huumorintaju 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Mistä?
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti et mistään….
Ilmoita asiaton viesti
Sanna sanoo sanan saatuaan Helmut Schmidtin nimeä kantavan tulevaisuuspalkinnon.
Ilmoita asiaton viesti
Ylivoimainen valtaosa ihmisistä on mammonan palvelijoita.
Ilmoita asiaton viesti
Näin varmasti on.
Ilmoita asiaton viesti
Raamatun tekstit puhuvat mammonasta todella paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Ylivoimainen valtaosa ihmisistä on mammonan palvelijoita.
——————————
Kaikkihan toki mammonaa haluavat. Kysymys onkin siitä, kuinka paljon kukin haluaa sitä enemmän kuin mitä tarvitsee hyvään elämään toisten ihmisten jäädessä köyhyyteen.
Ilmoita asiaton viesti
Lyhytnäköistä. Taivaalliset tavarat on arvokkaampia.
Ilmoita asiaton viesti
Taivaalliset tavarat on arvokkaampia.
————————–
Minä ymmärsin niin, että olet uskovainen ja ainoa asia mikä ratkaisee taivaspaikan on viimeisellä henkäyksellä oleva usko.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä muu voisi ratkaista?
Ilmoita asiaton viesti
Mutta eikö sellainen korea kesämekko tekisi terää? 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Se jäis kuitenkin kakkoseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä!
Ilmoita asiaton viesti
Jeesus oli ensimmäinen vakaumuksen sosialisti.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesus oli kaiketi lopulta myös valmis taisteluun Jumalan valtakunnan tulemisen jouduttamiseksi. Jeesus turhautui, kun Jumalan valtakuntaa ei tullut, vaikka hän sitä julisti.
Jeesus sanoi, että Jumalan valtakunta tulisi ennen kuin hänen oppilaansa (72 kpl) palaisi lähetysmatkaltaan.
Jeesus lähti lehtimajajuhlaan Jerusalemiin, koska uskoi, että hänen saapumisensa saisi aikaan Jumalan valtakunnan tulemisen.
Lopulta hänen oppilaansa saivat hänetkin vakuuttuneeksi, että hänen itse piti osallistua taisteluun. Taistelua ei syntynyt, sillä Jeesuksen vuoden mittainen pakomatka vangitsijoiltaan päättyi lopulta Öljymäellä, jossa juutalaiset roomalaisten avustamana murskasivat Jeesuksen mukana olleet tukijat.
Jeesuksen joukoista henkiin jäi vain Jeesuksen lisäksi kaksi muuta. Opetuslapset (ne 12) eivät siis olleet mukana tuossa vaiheessa. Olisi vaikeaa uskoa, että ne olisivat päässeet pakoon 200 roomalaissotilaan saarrettua ryhmän.
https://vapaavuoro.uusisuomi.fi/kainiemelainen-2/paul-verhoeven-jeesus-nasaretilainen/
Ilmoita asiaton viesti
Jehovan Todistajien tekstiä. Heidän Raamatun käännöksensä on tunnettu peukaloinnista.
Ilmoita asiaton viesti
”Iankaikkinen elämä” Voiko kammottavampaa ajatusta olla olemassa, tuon suuntaisesti totesi edsmennyt prof, Jorma Palo, samaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Ja ajattelepa, Arto, millaisessa porukassa moista joutuisi viettämään: Räsänen, Paavali, Pietari, Stenbäck, isoisäni ja kaikki nämä hihhulit, jotka tätä autuutta meille tyrkyttävät. Mieluummin jättäydyn tuollaisen ulkopuolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on juuri sitä uskonnollista liturgiaa, jolla jo muinainen kirkko pyrki pääsemään varakkaimman kansanosan kukkarolle.
Uskonto on, kuten lauseista havaitsemme, vallankäytön väline. Uskonnollinen valta ulottuu paitsi tekemisiin, myös ajatuksiin ja käyttäytymiseen. Se vaikuttaa ihmiseen kokonaisvaltaisesti muuttaen ihmistä orjaksi ja tahdottomaksi välikappaleeksi.
Ensimmäinen teksti tuo mieleen ystäväni lapsen. Lapsi ei ollut saanut kotona uskonnollista kasvatusta, mutta vanhemmat kuuluivat kirkkoon, joten koulun uskontotunnilla lapsi pääsi ensimmäisen kerran eläessään kirkkoon. Kun äiti kysyi lapseltaan, mitä kirkossa oli opittu, lapsi kertoi: ”Kolmetoista partahemmoa vaelteli autiomaassa kylistä toiseen ja sanoivat: Jos teillä on kaksi ihokasta, antakaa toinen meille.”
Eiköhän tuo lapsi onnistunut saavuttamaan kristinuskosta ja kirkosta jotain, mitä näilläkin lauseilla on yritetty vakuuttaa…
Ilmoita asiaton viesti