HSL on kierteessä, josta ei ole ulospääsyä ilman kunnollista saneerausta
Viime aikoina olemme saaneet lukea lehdistä, kuina HSL on jälleen kerran korottamassa matkalippujen hintoja sekä viemässä erityisryhmien alennusoikeudet. Tämän lisäksi HSL on pyytänyt sen omistamilta kunnilta suuria rahallisia lisäpanostuksia.
HSL on syyttänyt pito -ja vetovoimansa menetyksestä koronaa ja sen myötä yleistynyttä etätyötä. Tähän syyhyn ei voida vedota ikuisesti, vaan HSL:n tuleekin tarkastella omia toimiaan kriittisesti. Totuushan on, että HSL ei ole enää vuosiin pystynyt vastaamaan asiakkaittensa tarpeisiin joustavilla, nopeilla ja palvelevilla julkisen liikenteen linjoilla.
On täysin kestämätöntä, että esim. Tuusulantietä pitkin rautatieasemalle kulkee peräkkäin jopa kymmeniä bussilinjoja eri lähiöistä, mutta lähiöiden välistä sujuvaa ja nopeaa liikennöintiä ei ole. Lähiöiden välinen sujuva ja nopea liikennöinti palvelisi kaikkia ikäryhmiä päivittäisessä liikkumisessa.
HSL:n tuleekin keskittyä tekemään rohkeita linjastosaneerauksia kokonaisvaltaisesti, eikä vain poistamalla suosituimpia linjoja. Tulevaisuuden linjasto tulisi suunnitella joustavalla lähiölinjastoilla, jotka toimivat saumattomasti pääteitä pitkin liikennöiviä runkolinjojen (kumipyörämetrojen), junien ja raitiovaunujen sekä metrojen kanssa.
Vaadimme, että HSL ryhtyy pikaisiin toimiin julkisen liikenteen pito -ja vetovoiman palauttamiseksi, eikä tyydy pelkkään rahastajan asemaan.
Anne Vuori
toimistosihteeri, TorpparinmäkiSari Kumin
varhaiskasvatuksen eritysopettaja, Vuosaari
Oman auton käyttö poistaa ongelman. Julkinen liikenne on pääosiltaan luonnoton ja joustamaton tapa liikkua päivittäin keskustan ulkopuolella.
HSLää voidaan pienentää merkittävästi ja samalla helpottaa yksityisautoilua, joka on hyödyllinen pääosalle kansasta. Oman auton käyttö tulee lisääntymään, kun autokanta muuttuu lähes päästöttömäksi. Ajokortin voi hyvin myöntää jo 16v ikäiselle.
Isäni ajoi autoa vielä 100v iässä ja säilyi vireänä voidessaan hoitaa asiansa itse ilman sosiaalitanttoja. Hän ei olisi millään viitsinyt seisoa pysäkeillä, tuhrata aikaansa älyttömiin ajoreitteihin tai tavaroiden raahaamiseen.
Yhteiskunnan varaan ja julkiseen liikenteeseen tiputtaessa jo nuorina katoaa kaikki oma-aloitteisuus ja henkinen vireys. Seuraukset ovat nähtävissä koko yhteiskunnassa.
Ilmoita asiaton viesti
Noh, tässä voi olla tatcherilainen taktiikka: vähennetään verotukia ja kurjistetaan posti, VR ja kunnalliset bussipalvelut. Sitten aletaan huutaa kaupallista vaihtoehtoa, koska julkinen palvelu ei näköjään toimi. Lopuksi ollaan kaaostilanteessa, jossa esim. postipakettipalvelut jo nyt ovat. Siinä vaiheessa maailmanlopun libertaarinen henki pääsee todella vallalle: kukin itsensä puolesta niin kuin keskiajan aateliskärhämissä.
Ilmoita asiaton viesti
HSL on ajautunut ongelmiin panostaessaan massiivisesti kalliiseen ja joustamattomaan raideliikenteeseen.
Ilmoita asiaton viesti