Yksityisautoilu, tuo eniten verotettava pahe
Helsingissä olemme tilanteessa, jossa yksityisautoilu on jatkossa rikkaiden luxus, johon tavallisella työssäkäyvällä ei ole varaa. Helsingin seudun ja valtion MAL-sopimuksen 2020-2031 neuvottelutuloksena valtio aloittaa ruuhkamaksujen mahdollistamista koskevan säädösvalmistelun. Valmistelu toteutetaan yhteistyössä kuntien ja HSL:n kanssa.
Päätökset ruuhkamaksujen mahdollisesta käyttöönotosta tehdään erikseen, mutta kuten tiedämme, Helsingissä ruuhkamaksujen käyttöönotosta on keskusteltu pitkään valtuustossa istuvien valtapuolueiden taholta ja voimme olla varmoja, että ruuhkamasut tulevat heti, kun sitä koskeva säädös on saatu nuijittua läpi eduskunnassa.
MAL 2019 -suunnittelun kärkitavoitteena oli leikata liikenteen CO2 -päästöjä Helsingin seudulla vähintään 50% vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästövähennystavoite saavutetaan vuonna 2030, mutta se edellyttää, että kaikki suunnitellut toimet toteutuvat. Jos kaikkia päästöihin vaikuttavia keinoja ei saada käyttöön, tulee joitakin toimenpiteitä kiristää entisestään.
Näistä kiristyksistä yksi keino on rokottaa yksityisautoilun kustannuksia niin, että tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä ei ole enää varaa ajaa autolla. Ihmetystä herättää myös se, että miksi päästöjä verrataan vuoden 2005 lukuihin, vaikka mm. autokanta on nuorentunut tuosta ja näin ollen päästöt ovat luonnollisen vaihtuvuuden kautta vähentyneet.
Jatkossakin yksityisautoilu on eniten verotettava pahe, jonka tie- ja pysäköintimaksut muodostavat ison kustannuserän käyttäjille, mutta palautuvat tuloeränä julkistalouteen edelleen ohjattavaksi muihin, kuin mm. teiden korjausvelkaan.
Yksityisautoilun kustannusten lisääminen ruuhkamaksujen muodossa tulee köyhdyttämään keskustan palveluja ja tarjontaa. Näistä kärsivät erityisesti keskustan alueella toimivat pienyrittäjät. Mikäli ruuhkamaksujen kerääminen aloitetaan julkisuudessa olevien suunnitelmien mukaan jo kehä ykkösen tuntumasta, asettaa se kuntalaiset eriarvoiseen asemaan ja lisää segregaatiota.
Helsinki on asuinkuntana hinnoitellut itsensä jo ulos, onko Helsingillä varaa menettää myös yritysten maksamat yhteisöverotkin? Uskon myös, että moni suuryritys tulee siirtämään konttorinsa Helsingin ulkopuolelle, koska työntekijöillä ei ole varaa käydä Helsingissä työssä ja asiakkaat eivät halua maksaa perittäviä ruuhkamaksuja.
Jos ruuhkamaksu olisi suorassa suhteessa tuloihin, sitten se motivoisi tasapuolisesti niin köyhää kuin rikastakin. No, rikas menee taksilla jo nykyäänkin. Ja mitenkäs se hyödyttää ympäristöä, jos yksityisen henkilöauton sijasta liikutaan taksi-henkilöautolla?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus! Olen omalta osaltani yrittänyt pitää ääntä henkilöautoa tarvitsevien puolesta mutta pahalta näyttää. Helsingin uusi yleiskaava, MAL 2019 suunnitelma sekä Uusimaa 2050 kaavaehdotus ulottavat Helsingin viherutopian ja yksityisautovihamielisyyden koko Uudellemaalle. Kaavat ja suunnitelmat toteutuessaan tarkoittavat sitä että kaupunkikeskustat kuihtuvat, kaupat katoavat ja meidät pakotetaan raideliikenteen asiakkaiksi koska yksityisautolla ajaminen tehdään liian vaikeaksi ja kalliiksi.
MAL 2019 suunnitelma on vielä osittain ja Uusimaa 2050 kaavaehdotus on kokonaan lausuntokierroksella joten vielä ei ole liian myöhäistä muuttaa nuo kansalaisten arkielämää vaikeuttavat suunnitelmat. Ja ensi vuonna on kuntavaalit, toivottavasti ihmiset miettivät tarkkaan kenelle äänensä antavat. Tämä viherdiktatuuri pitää pysäyttää.
Lisätietoja aiheesta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lumedemokratia/vihrea-utopia-on-pysaytettava-kunnallisvaalit-ovat-jo-ovella/
Ilmoita asiaton viesti
Helsingissä, on aika paljon opiskelijoita ja virkamiehiä? Joten eiköhän tämä mene Taas läpi, uudenmaan töissä käyvien mielipiteistä huolimatta? Ihan veikkaus, onko Hyvinkää, Riihimäki vai Hämeenlinna, jonne työpaikat siirtyvät? Toki Vantaa ja Espoo vaihtoehto, jos sinne ei tule noita maksuja?
Ilmoita asiaton viesti
Kun yksityisautoilu on saatu tapettua, siitä saadut (massiiviset) verot joudutaan kuitenkin keräämään jostain.
Aiotaanko nämä verot kerätä julkisen liikenteen lipuista? Miltä kuulostaa vaikka 200e/kk bussilippu? Tai polkupyörävero?
Ilmoita asiaton viesti