Yksityisautoilu, tuo eniten verotettava pahe

Helsingissä olemme tilanteessa, jossa yksityisautoilu on jatkossa rikkaiden luxus, johon tavallisella työssäkäyvällä ei ole varaa. Helsingin seudun ja valtion MAL-sopimuksen 2020-2031 neuvottelutuloksena valtio aloittaa ruuhkamaksujen mahdollistamista koskevan säädösvalmistelun. Valmistelu toteutetaan yhteistyössä kuntien ja HSL:n kanssa.

Päätökset ruuhkamaksujen mahdollisesta käyttöönotosta tehdään erikseen, mutta kuten tiedämme, Helsingissä ruuhkamaksujen käyttöönotosta on keskusteltu pitkään valtuustossa istuvien valtapuolueiden taholta ja voimme olla varmoja, että ruuhkamasut tulevat heti, kun sitä koskeva säädös on saatu nuijittua läpi eduskunnassa.

MAL 2019 -suunnittelun kärkitavoitteena oli leikata liikenteen CO2 -päästöjä Helsingin seudulla vähintään 50% vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen päästövähennystavoite saavutetaan vuonna 2030, mutta se edellyttää, että kaikki suunnitellut toimet toteutuvat. Jos kaikkia päästöihin vaikuttavia keinoja ei saada käyttöön, tulee joitakin toimenpiteitä kiristää entisestään.

Näistä kiristyksistä yksi keino on rokottaa yksityisautoilun kustannuksia niin, että tavallisella työssäkäyvällä ihmisellä ei ole enää varaa ajaa autolla. Ihmetystä herättää myös se, että miksi päästöjä verrataan vuoden 2005 lukuihin, vaikka mm. autokanta on nuorentunut tuosta ja näin ollen päästöt ovat luonnollisen vaihtuvuuden kautta vähentyneet.

Jatkossakin yksityisautoilu on eniten verotettava pahe, jonka tie- ja pysäköintimaksut muodostavat ison kustannuserän käyttäjille, mutta palautuvat tuloeränä julkistalouteen edelleen ohjattavaksi muihin, kuin mm. teiden korjausvelkaan.

Yksityisautoilun kustannusten lisääminen ruuhkamaksujen muodossa tulee köyhdyttämään keskustan palveluja ja tarjontaa. Näistä kärsivät erityisesti keskustan alueella toimivat pienyrittäjät. Mikäli ruuhkamaksujen kerääminen aloitetaan julkisuudessa olevien suunnitelmien mukaan jo kehä ykkösen tuntumasta, asettaa se kuntalaiset eriarvoiseen asemaan ja lisää segregaatiota.

Helsinki on asuinkuntana hinnoitellut itsensä jo ulos, onko Helsingillä varaa menettää myös yritysten maksamat yhteisöverotkin? Uskon myös, että moni suuryritys tulee siirtämään konttorinsa Helsingin ulkopuolelle, koska työntekijöillä ei ole varaa käydä Helsingissä työssä ja asiakkaat eivät halua maksaa perittäviä ruuhkamaksuja.

AnneVuori

Asukasaktiivi Helsingin kaupungin asunnot Oy:ssä (HEKA).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu