Olette soittanut Akselin ajanvaraukseen

Tämä kirjoitukseni julkaistiin Vakka-Suomen sanomissa 3.11.2020

Seuraavat tapaukset ovat oikeita esimerkkejä Akselin mainiosta toiminnasta lähipiirissäni.

Adrenaliinipiikki jäätyi pakkasessa, varapiikin päiväys oli vanhentunut ja anafylaktisen reaktion varalle tarvittiin uusi piikki, mutta apteekissa kerrottiin reseptinkin vanhentuneen. Asiakas soitti Akseliin, hoitaja oli yhteydessä lääkäriin, lääkäri soitti asiakkaalle ja resepti saatiin uusittua asiakkaan kauppareissun aikana ja piikki oli taskussa saman tien apteekista päästyä. Erästä asiakasta oli neuvottu jättämään ulostenäyte Tykslabin Mynämäen toimipisteeseen Tyksin pyytämää laboratorio-analyysiä varten. Asiakas kirjoitti nimensä ja yhteystietonsa purkkien etikettiin, jätti tuotteet labraan ja lähti kiireessä töihin. Hetken päästä laboratoriosta soitettiin, että kiitos näytteistä, mutta valitettavasti Tyksin lähete puuttuu, joten purkit eivät jatka matkaa ennen kuin saamme lähetteen. Ystävällinen laboratoriohoitaja selvitti asian soittamalla itse Tyksin päähän, lähete tuli ja purkit saatiin analyysiin ja hoitaja soitti asiakkaalle purkkien onnellisesta kohtalosta.

Lapsi oli saanut ison tikun jalkapohjaan terassilaudasta. Vanhemmat yrittivät saada sitä irti jalkapohjasta, mutta lapsi kiemurteli kauhuissaan lahjuksista välittämättä, joten vanhemmat veivät hänet Mynämäen terveyskeskukseen hoitajan vastaanotolle, jossa ammattilaisen otteilla tikku saatiin pois nopeasti, koska lapsi rauhoittui välittömästi hoitajan astuessa huoneeseen. Eräs asiakas varasi itselleen ajan Akselin hammaslääkäriin toimenpidettä varten, unohti tarkistaa oikean toimipaikan vastausviestistä, ajeli tutulle vastaanotolle jossa käynyt melkein 15 vuotta ja odotteli siellä aikansa, mutta ihmetteli, miksei kutsua vastaanottohuoneeseen kuulunut. Tässä vaiheessa hän huomasi vastausviestistä menneensä väärään toimipisteeseen, kiiruhti oikeaan pisteeseen, mutta oli liian myöhässä ja aika oli jo mennyt. Pois lähtiessään hän soitti ajanvaraukseen, josta reilu hoitaja sai järjestettyä hänelle uuden ajan kuukauden päähän tuttuun vastaanottopaikkaan ja ehdotti sakkomaksun poistamista, koska asiakas oli kuitenkin ollut paikalla, vaikka toimipiste olikin väärä. 

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, että Perusturvakuntayhtymä Akselissa on empaattisia, ammattitaitoisia ja työnsä vaivojaan säästämättä hoitavia ammattilaisia. Akselista puhutaan paljon pahaa ja varmasti toiminnassa on paljon kehitettävää, mutta hyviä ammattilaisia ei korvaa mikään. On kaikkien etu pitää kiinni hyvistä työntekijöistä Akselikuntien sote-palveluissa. Tulevan sote-uudistuksen tarkka muoto ja aikataulu ovat vielä pitkään hämärän peitossa, mutta yksityiskohdista riippumatta hyvä hoito Mynämäen, Maskun ja Nousiaisten sosiaali- ja terveyspalveluissa riippuu riittävän rahoituksen lisäksi ammattitaitoisten ja ihmisiä empaattisesti kohtaavien sote-ammattilaisten saatavuudesta. Pidetään osaltamme huolta, että nykyisillä sote-työntekijöillä on motivaatiota pysyä alalla ja alueella. Tällä kirjoituksella haluan kiittää kutsumusammatissaan toimivia hienoja ammattilaisia Akselissa ja toivottaa teille jaksamista ja tsemppiä sote-tulevaisuuden edessä ja koronapandemian keskellä. Kiitos!

AnnukkaKaatrasalo

Olen 42-vuotias Kristillisdemokraattien puolueaktiivi, puoluevaltuuston jäsen ja kuntavaaliehdokas 2021. Olen aktiivinen sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Twitterissä, työskentelen lukion opettajana ja harrastan kuvataidetta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu