Li-ion-akut voivat pilaantua kiertävien sähkökatkojen yhteydessä.

Kun täyteen ladatuttu Li-ion-akku on laturissa kiinni sähkökatkon aikana, tapahtuu
ohjekirjoissa nimenomaan varoitettu täyden akun lataaminen sähköjen palatessa.
Latureissa ei ole kykyä muistaa olevansa kiinni täydessä akussa, jos sähköt käyvät välillä poikki.

Yleisesti ottaen li-ion-akkujen parhaana käyttövälinä pidetään 80-30% täydestä latauksesta.
Eli li-ion-akkujen täyteen latautumista ei ainakaan kannata odotella, jos on jonnekkin lähdössä.

Jos nyt oikein turvallisiksi ruvetaan, niin kännykät ja muut litiumakulliset laitteet kannattaisi ladata kattiloissa, joiden päällä ei ole mahdollisesti palavia materiaaleja. Suositusten mukaiseen latauksen kokoaikaiseen valvontaan taitaa aika harva kyetä.

Juu, sähköautoillekin pitäisi ehkä olla oma ”kattila”…

Ja erityiskiitos kaikille niille, jotka järjestävät Suomea yhä enemmän satunnaissähkön varaan, ihan liian tylsä ja virikkeetön maa elää ja asua tämä ilmeisesti onkin monelle ihmisparalle jo ollut tähän asti.

+1
AnteroHelppikangas

Ihminen simuloimassa tekoälyä
Ensin vanhoista mielipiteistä luovutaan, sitten valitaan lähestymiskulma ja sen jälkeen kerätään dataa, josta johdetaan uusia ajatuksia. Data-aineiston voi olettaa olevan jossain määrin virheellistä ja vaillinaista. Tämän ei kannata antaa estää johtopäätösten tekemistä, koska täydellistä data-aineistoa tuskin on mihinkään asiaan edes käytettävissä ja mikään mielipide ei todennäköisesti päde kaikissa olosuhteissa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu