Helsingin luonnontiedelukion oppilaiden arvot

Palaan ainakin hetkeksi maailmanpolitiikan kuvioista kotipiiriin Helsingin Käpylään. Täällä on Mäkelänkadun ja Tursontien välissä Helsingin luonnontiedelukio. Koulun sivuilla omana lisäyksenä yleisiin oppi-ja sivistystavoitteisiin sanotaan muun muassa seuraavaa:”Sivistys on myös älyllistä uteliaisuutta, eettistä tajua, kykyä nähdä olennaista ja tahtoa toimia.”

Koulun lukiolaiset ovat jo vuosikausia ns.nasujaisissaan osoittaneet ymmärtävänsä varsin huonosti tuon määritelmän sisällön.Tämänvuotisesta tapahtumasta saa hyvän kuvan Iltalehden viikonvaihteen sivuilta, vaikka lehti ei jostakin syystä maininnut koulun nimeä.

Lukiolaiset osoittivat älyllistä uteliaisuuttaa sotkemalla ja likaamalla(kuten aiempinakin vuosina) lähikatujen asukkaiden ympäristöä, töhrimällä ruualla kanssaoppilaitaan ja koppalakit päässä komentamalla heitä konttaamaan kadulla. Lukashenkon Valko-Venäjä voisi olla kiinnostunut tällaisista tyypeistä, jotka vain ”hauskaa pitääkseen”nöyryyttävät ihmisiä.

Eettistä tajua tuskin osoittaa se, että monenlaista ruokaa tuhotaan ja heitetään toisten päälle tai kaduille samaan aikaan, kun Helsingissä on avustusjärjestöjen jonoissa satoja ruokakassia hakevia ihmisiä tai jos osoittaa, sitten koulun etiikan opetus on pahasti hakoteillä.

Mellastaminen asukkaiden riesana, vaikkakin vain yhtenä päivänä vuodessa ei osoita kykyä nähdä olennaista. Sen sijaan tahto toimia näyttää olevan hyvin hallussa, mutta sen kohteen voisi määritellä uudestaan-älyllisesti ja eettisesti.

Nasujaisten jäljet olivat tänään sunnuntaina vielä hyvin nähtävissä. Kanamunan kuoria, asvaltin huokosiin imeytynyttä jauhoa ja muuta mössöä runsain mitoin. Kaupungin puhtaanapitolaitoksella riittää siivoamista, jos  se joskus ehtii paikalle.

 

anttihalinen

toimittaja, eläkkeellä Yleisradiosta vuodesta 2005, entinen YLE:n radiouutisten ulkomaantoimittaja ja Tallinnan kirjeenvaihtaja, mutta erikoistunut espanjan-ja portugalinkieliseen maailmaan.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu