Onko Alexander Stubbin esitys YK:n uudistamiseksi utopiaa?
Presidentti Alexander Stubb ehdottaa YK:n turvallisuusneuvoston pysyvien jäsenmaiden määrän kasvattamista, nykyisillä pysyvillä jäsenmailla olevan veto-oikeuden poistamista ja mahdollisuutta YK:n peruskirjaa rikkovien turvallisuusneuvoston jäsenten äänioikeuden epäämiseen (puhe löytyy täältä).
Ideaa pidetään yleisesti kuolleena syntyneenä, sillä muutosten toteuttaminen edellyttää YK:n peruskirjan (https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1956/19560001/19560001_2) mukaan myös Venäjän hyväksyntää. Sellaiseen Putinilla ei ole vähäisintäkään kiinnostusta.
Päältä katsoen YK:n peruskirja jakaa todella järjestön jäsenmaat hyvin jyrkästi kahden kerroksen väkeen niin, että järjestö ei voi tehdä mitään oleellisia päätöksiä ilman viiden turvaneuvoston pysyvän jäsenen – nykyisin Britannian, Kiinan, Ranskan, Venäjän ja Yhdysvaltojen – yksimielistä suostumusta. Muilla vajaalla kahdellasadalla järjestön jäsenmaalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin mukautua tähän tilanteeseen. Tämä koskee myös väkiluvultaan maailman suurinta maata Intiaa.
Toisaalta maallikon silmin katsottuna huomio kiinnittyy siihen, että peruskirjan mukaan yksi pysyvien turvallisuusneuvoston jäsenten paikan haltija ei ole Venäjä, vaan Sosialististen Neuvostotasavaltain Liitto. Neuvostoliiton hajottua on vain sovittu, että Venäjä voi käyttää tyhjäksi jäänyttä mandaattia. Koska Neuvostoliitolla on useita muitakin perillisiä, Venäjän oikeutta tuon mandaatin käyttämiseen ei voida pitää minään itsestäänselvyytenä.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että peruskirjan 27. artiklan 3 momentin mukaan ”turvallisuusneuvoston päätökset on tehtävä vähintään seitsemän jäsenen myöntävällä äänellä, jolloin pysyvien jäsenten äänien on sisällyttävä näihin; kuitenkin edellytetään, että VI luvun ja 52 artiklan 3 momentin mukaan tehtävissä päätöksissä on riidassa asianosaisena olevan pidätyttävä äänestämästä”.
Viitatussa 52. artiklassa todetaan ensiksi, että peruskirjan säännökset eivät ”estä alueellisten sopimusten tai elinten olemassaoloa alueellisesti selvitettäviksi soveliaiden kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämiseen liittyvien kysymysten käsittelemiseksi, edellyttäen että tällaiset sopimukset tai elimet ja niiden toiminta ovat sopusoinnussa Yhdistyneiden Kansakuntien päämäärien ja periaatteiden kanssa.” Tällaisiin sopimuksiin osallistuvien YK:n jäsenmaiden ”on kaikin voimin pyrittävä paikallisten riitojen rauhanomaiseen selvittämiseen näiden alueellisten sopimusten tai elinten välityksellä, ennen kuin esittävät niitä turvallisuusneuvoston käsiteltäviksi.”
Artiklan 3 momentissa todetaan, että ”turvallisuusneuvoston on edistettävä paikallisten riitojen rauhanomaista selvittämistä tällaisten alueellisten sopimusten tai elinten välityksellä, tapahtuipa se asianomaisten valtioiden aloitteesta tai siirtämällä asia niille.”
Venäjä on liittynyt tämänkaltaiseen alueelliseen yhteistyöhön sitoutumalla Britannian ja Ranskan tavoin takaamaan Ukrainan turvallisuuden ja alueellisen koskemattomuuden vuonna 1994 vastineeksi siitä, että Ukraina luopui sille Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen jääneistä ydinaseista. Ryhtymällä valloitussotaan Ukrainaa vastaan Venäjä on pettänyt pahimmalla mahdollisella tavalla antamansa sitoumuksen samalla kun se on rikkonut räikeästi YK:n jäseniltään edellyttämiä kaikkein perustavimpia velvoitteita.
Muun muassa näistä syistä YK:lla ja sen turvaneuvostolla on täysin legitiimi syy edellyttää Venäjää pitäytymään äänestämästä päätettäessä sen oikeuksista jatkaa veto-oikeuksin varustettuna turvallisuusneuvoston pysyvänä jäsenenä.
Eri asia tietenkin on, pystytäänkö YK:ssa löytämään riittävä poliittinen tahto tällaisen operaation suorittamiseen. Se on todennäköisesti sopimusjuridiikkaa suurempi este Suomen esittämien uudistusten toteuttamiselle.
Tästä huolimatta pidän presidentin esittämää aloitetta erittäin myönteisenä asiana Suomen kannalta. Jossakin vaiheessa YK:n rakenteet tulevat joka tapauksessa muuttumaan, ja silloin todennäköisesti muistetaan maamme olleen ensimmäisten joukossa ajamassa tuota muutosta.
Presidentti Stubb teki ihan hyvän esityksen ja sillä on myös kannatusta.
Toteuttaminen on kuitenkin hankalaa.
Ehkä helpoin konsti on lakkauttaa nykyinen YK ja perustaa uusi uljas YK. Lakkauttaminen tapahtuisi siten, että lähes kaikki demokraattiset länsimaat lopettaisivat jäsenmaksut nykyiselle YK:lle ja eroaisivat nykyisestä YK:sta. Tuskin se nykyinen sitten kovin pitkään pyörisi.
Uuden perustaminen uusilla säännöillä ei olisi kovinkaan hankalaa. Esimerkiksi Venäjää ei saisi hyväksyä uuden YK:n jäseneksi ennen kuin se lopettaa brutaalin hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan, vetää kaikki joukkonsa Ukrainasta ja maksaa Ukrainalle täysimittaiset sotakorvaukset.
Ilmoita asiaton viesti
Uusi Yk voi olla ainoa tapa pelastaa maailma. Valitettavasti USA:n suhteellinen heikkeneminen ’maailman poliisina’ tuo lisää haasteita.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti USA tosiaan heikkenee suhteellisesti:
– Kiina kasvaa taloudellisesti, kun ”Länsi” työntää sinne typerästi rahaa;
– Intian väkiluku paisuu;
– Afrikassa on väestöräjähdys;
– Myös Etelä-Amerikassa väestönkasvu on kohtuuttoman suurta;
– jne.
Ilmoita asiaton viesti
”Presidentti Stubb teki ihan hyvän esityksen ja sillä on myös kannatusta.”
Toki sillä on kannatusta enkä itsekään ole koskaan pitänyt veto-oikeuksista sun muista höpsötyksistä. Mutta rakenteet itsessään ovat ihan paskana jo alkujaankin ja etenkin nyt. Eli koko helahoito pitäisi aloittaa alusta – ja ehkei ottaa ihan kaikkia maita mukaan ennen kuin saavat jotenkin edes asioitaan kuntoon. Tietenkin tuo luultavasti tarkoittaisi blokkijakoa muutamiin eri tahoihin mikä tavallaan voisi olla hyvä ja/tai huono asia.
Ilmoita asiaton viesti
Rami: ”rakenteet itsessään ovat ihan paskana jo alkujaankin”
Niin, alusta saakka surkea systeemi.
On hyvä, että Stubb yrittää saada parannusta asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä helpompi tapa olisi, kuten presidentti Stubb jossakin vaiheessa väläyttikin, olisi sivuuttaa nykyinen Turvallisuusneuvosto, ja perustaa uusi Turvallisuuskomitea, uusilla säännöillä. Vanhaa neuvostoa ei kutsuttaisi enää koolle.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko parempi olla hiljaa…?
Kyllä Stubb tekee nyt oikein kun puhuu siellä missä pitää puhua.
Ilmoita asiaton viesti
Stubbin esitys oli kovin laaja ja eri maille tuottaa vaikeuksia ymmärtää kokonaisuus. Vallan erinomainen se oli tutkijatasoisen näkökulmasta, verrattuna siihen kaikkeen paatokseen, mitä YK:ssa yleensä kuulee.
Toivoisin, ettei hän sekaannu arvoissaan kaikkeen, vaivu syvälle vihervasemmiston ideologiaan. Jättäisi sukupuolten oireyhtymät vaikka niille, jotka pitävät niitä tärkeinä, sillä vaarana on, että kansan kannatus alkaa huveta ylenmääräisessä hyvesignaloinnissa.
Presidentille ei tietenkään kuulu toisten maitten sukupuoliasiat, mistä Tavion jupakassa on kysymys. Ulkopolitiikka sen sijaan kuuluu.
Ilmoita asiaton viesti
Demokratia on osoittautunut huonoksi vientituotteeksi.
Onkohan selvitystä siitä, miten vientituotteeksi (vaikkapa Ukranaan) soveltuvat nuo mainitsemasi ”oireyhtymät”?
Viennissä olisi kohtalaisen keskeistä huomoida vastaanottavan osapuolen aito intressi ja halu. Siis markkinoijien ikiaikainen AIDA-ohje. Attention, interest, desire and action.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä turvallisuusneuvostoon liittyvällä esityksellään Stubb on astunut vertauskuvallisesti näiden viiden turvallisuusneuvoston pysyvän jäsenmaan ”varpaille.” Käsitykseni mukaan tämä ei ole eduksi Suomelle.
Samoin on asia myös YK-puheessa esiin tuodussa Palestiinaan liittyvässä kahden valtion mallissa. Israel tuskin hyväksyy rajanaapurikseen valtiota, jossa jo nytkään ei ole länsimaisesta demokratiasta tietoakaan. Presidentin vaalit olivat siellä tammikuussa 2005 ja parlamenttivaalit tammikuussa 2006. Sen jälkeen vaaleja ei ole järjestetty.
Ilmoita asiaton viesti
Hannes Kolehmainen juoksi aikanaan Suomen ”maailmankartalle.” YK-puheesta ym. päätellen Stubb puhuu Suomea ”maailmankartalle.”
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010724852.html
Ilmoita asiaton viesti
”Jossakin vaiheessa YK:n rakenteet tulevat joka tapauksessa muuttumaan,”
No aikalailla yhtä ”hyödyllinenhän” tuo on kuin Kansainliitto aikaisemmin. Ja mikäli laitetaan kaikille samat säännöt (tavallaan loogisesti järkevää, mutta…), niin ns. ”länsimaat” saavat jatkuvasti turpaansa ja tulee varsin ”mielenkiintoisia päätöksiä”, ja jos ne ovat velvoittavia… niin me ns. ”länsimaissa” olemme aika kusessa tai sanotaan sitten vain, että aika aikaansa kutakin ja mukaudutaan ”mielenkiintoisiin päätöksiin”. Annetaan diktatuurien ja hyvin erilaisten kulttuurejen maiden blokkien päättää asioistamme – perfecto idea.
En itse lähtisi kyllä mukautumaan niihin päätöksiin – sen verran mielenkiintoisia enemmistöpäätöksiä voisi tulla (”meidän porukat” olisivat ihan altavastaajia ja vähemmistössä eli saamassa turpaansa jatkuvasti). Kyllä vain, olisi blokkinsa/liittoumia ja länsimainen blokki olisi reilusti pienempi kuin moni muu ja seuraamukset sen mukaiset. Siinä vaiheessa ero koko lafkasta ja oman ”länsimaisen liiton” (nimi pitäisi kyllä olla erilainen, koska on niitä omaan makuun sopivia kulttuureja/maita muuallakin) perustaminen voisi olla todella järkevää. Suhteita voisi pitää tietenkin muihinkin maihin löyhästi, muttei antaa niille valtaa päättää miten haluamme toimia. Presidenttimme mielipide asiaan tuntuu olevan äärimmäisen naiivi – jotain jota olisin kannattanut ehkä vielä 15-vuotiaana.
Ilmoita asiaton viesti
Spekuloit sillä, että turvallisuusneuvoston jäsenmäärän kasvattaminen veisikin ojasta allikkoon. Kun tällaista uudistusta pohditaan, niin pitääkin tehdä. Kun kokkien määrä kasvaa, sopasta ei välttämättä tule parempaa. Perusongelma on kiperä, sääntöpohjainen maailmanjärjestys on kriisissä. YK perustuu sen perustamisajan ajattelutapaan. Haluttiin suitsia toista maailmansotaa edeltävä tilanne ajatuksella ”ei koskaan enää”. Nyt Venäjä ja Kiina kärjessä ovat jättäneet tuon ajattelutavan. Voi olla, että niin nykyinen kuin Stubbin ehdottama malli ovat tehottomia, valitettavasti. Tästä huolimatta Stubbin ehdotusta on syytä pohtia, kannattaa edes yrittää.
Ilmoita asiaton viesti
Jos YK:ssa syntyy kapinaliike turvallisuusneuvostoa kohtaan. Vaatisi, että lähes kaikki sen ulkopuoliset jäsenet olisivat valmiita muutokseen sen uhalla, että YK lakkaa kokonaan toimimasta. Turhautuma lienee jo tarpeeksi suurta, mutta en löisi vetoa onnistumisen puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Stubb unohti puheestaan sanan: ”Ilmastonmuutos”, joka olisi varmistanut esitykselle vieläkin laajemman kannatuksen.
Miten se nyt liittyy Turvallisuusneuvoston toimivaltaan?
Ilmoita asiaton viesti
Stubb ei unohtanut puheessaan ilmastonmuutosta, vaan määritteli ilmastonmuutoksen, teknologian, kestävän kehityksen ja konfliktit tämän hetken maailman suurimmiksi haasteiksi.
Ensinmainitusta hän totesi erikseen, että ”ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi sekä luontokadon pysäyttämiseksi tarvitsemme yhteistyötä. Tulevaisuutemme riippuu siitä, miten käytännössä vastaamme näihin haasteisiin. Emme voi reagoida pienten kehittyvien saarivaltioiden todellisiin huolenaiheisiin vain suunnittelulla. Tarvitsemme tuloksia. Jos emme ratkaise ilmastohaastetta, sen jälkeiset kriisit ovat mahdottomia ratkaista.”
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä olemme umpikujassa.
Ilmastohaasteita ei ole mahdollista ratkaista ihmisen kyvyillä. Luonto on liian suuri toimija ihmisen kontrolloitavaksi.
Kautta Maailman historian isot ja elinvoimaiset kulttuurit ovat päättyneet ilmaston muutosten ja siitä seuranneen nälänhädän ja sairauksien toimesta.
Alken vaikkaåa Egyptin kukoistuskaudesta 3000- ennen ajanlaskumme alkua, jatkuen Rooman-, Kreikan-, Mongolien maailman valloituksiin. Kaikkien noiden ja kaltaistensa suurus on kutistunut.
Europpa on seuraavana valmiina menettämään suuruutensa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikäli ”arkkitehti” Stubbin luonnostelema YK-rakennuksen ylin kerros toteutuisi, mitä siitä seuraisi?
Sen toteutuessa YK:sta tulisi BRICSin järjestö.
Etelä-Amerikasta tulisi Brasilia ja Meksiko;
Afrikasta: Nigeria ja Etelä-Afrikka;
Aasiasta: Kiinan lisäksi Intia.
Euroopasta siellä on jo Venäjä.
Koko BRICS-viisikko olisi ”sisällä” YK:n ylimmässä kerroksessa!
Ja odotettavissa olevan puljauksen myötä sisään puikahtaisi Lähi-Idän maiden vaatimuksesta alueellinen suurvalta, äskettäin BRICS-jäsenyyshakemuksen viritellyt Turkki. Sen motiivi YK:n turvaneuvoston pysyväisjäeneksi on ymmärrettävä, onhan sillä hampaankolossa ja ambitioita muutenkin…
Tästä huolimatta pidän Stubbin puhetta hyvänä, harkittuna, tarpeellisena ja kannatettavana. Ei se täydellinen ole, eikä se toteudu, mutta parempi, että kansainvälistä täysin jumittunutta ja menneen maailmansodan loppuasetelmaan raudoitettua vinoa rakennelmaa ravistellaan.
Tosiasia on, että YK on jo nyt, kuten vuosia sitten jo kirjoitin, de facto ”Kiinan taskussa”.
Länsi on kutistunut ja jatkossa kutistuu kiihtyvään tahtiin.
Niin sanottu ”globaali etelä”, joka tarkoittaa käytännössä paljolti aikaisempaa ”kolmatta maailmaa” on se mahti, jonka sana ja tahto YK:ssa jatkossa painaa, sikäli kuin sitä yleensä enää tosiasiassa on.
Tuo kehityssuunta on väistämätön ja vastaa maailman väestön ja tahtojen mukaisia painotuksia.
Pahinta siinä on raju dualismi:
Kiinan asema uudessa globaalissa toimintaympäristössä on hegemoninen, paljon sen varsinaista omaa painokerrointa vaikutsvoimaisempi, mutta se onkin pelannut pelinsä hyvin, paljon paremmin kuin tämä paljon puhuttu länsi.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä, missä länsi diminitoituu, – ja enimmäkseen itsekin jouduttaa tuota predestinoitua muutosta, idän voima nousee.
Ja sen nousukanavaksi YK näyttää muodostuvan vain sivuvirtana, syystä että päärahoittaja lännen sanansijan vaimenemisen myötä koko järjestö ajautuu takavasemmalle, kuin entinen äänenkäyttäjä:
päävirta (meinstream) tuossa hegemonianvaihdoksessa (West > East) näyttää tapahtuvan aivan muualla, löyhästi ja funktionaalisesti kehkeytetyn BRICS-järjestön sateenvarjona alla,
ja siitäkin vielä enemmän sivussa: erilaistan kehitysvirtojen myötä Kiinan Kommunistisen puolueen suppeassa johdossa, siellähän Kiinan linja (kaiketi) määritellään.
YK:n kehittäminen on tärkeää, luovuttaminen on pahaa luovuttamista: mutta voiko mikään ponnistus menestyä silloin, kun se tapahtuu historiallisen aikakausimuutoksen vastavirrassa? Mitä sitten olisi historian saranakohdan valtavirtaan uiminen? Sekään ei kuulosta hyvältä, mutta saataisi parhaimmillaan joissain yksityiskohdissa toimia ”suomalaisen linjan” uskomuspohjan mukaisesti: järkevästi toimimalla voimme joissain meille tärkeissä asioissa hieman vaikuttaa syntyvään ratkaisuun ja kehityskulkuun (näinhän Suomen EU-politiikka tarkkaan katsoen toimii).
Tulevaisuuden globaali todellisuus ei ole meille demokrateille, liberaaleille ja krooniseen huolestuneisuuteen sairastuneille ruusuinen.
Muut päättävät, tekevät sen toisin kuin me halusimme ja uneksimme: meidän asiamme on taipua tai – itkeä ja taipua.
Miten käy hävinneille?
***
– Kuinka meidän käy?
– Niin Suomenko?
– Meidän kaikkien. Koko Lännen…
– Niinkuin hävinneille käy. Luu kurkkuun.
***
Ilmoita asiaton viesti
YK on ihan turha järjestö, koska se kykenee vain antamaan julkilausumia.
Ilmoita asiaton viesti
Stubb on oikeassa, mutta työnsi lusikkansa liian suureen soppaan.
Ensin pitäisi lakkauttaa YK:n mädännäinen turvallisuusneuvosto, sillä pysyvät jäsenet voivat veto-oikeudellaan kumota minkä hyvänsä päätöslauselman.
Eli turvallisuusneuvostosta ei ole koskaan saatu mitään järjellistä.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen toista Maailman sotaa oli ”Kansailiitto”, joka ei onnistunut estämään seuraavaa sotaa.
Kaikelaiset liitot ovat osottautuneet voimattomiksi estämään sotia. Niillä kun ei ole voimaa pakottaa riitelijöitä hiljaiseksi. Sopimuksiin perustuva Maailmanrauha ei näytä toimivan.
Ilmoita asiaton viesti
” Neuvostoliiton hajottua on vain sovittu, että Venäjä voi käyttää tyhjäksi jäänyttä mandaattia. Koska Neuvostoliitolla on useita muitakin perillisiä, Venäjän oikeutta tuon mandaatin käyttämiseen ei voida pitää minään itsestäänselvyytenä.”
Tämä oli mielenkiintoinen havainto. En tähän hätään osaa tehdä luetteloa näistä muista ”perillisistä” mutta ainakin perillisten ”liitto” johon kuuluisivat Baltian maat, Kazakstan jne. voisi välkiluvultaan vastata hyvinkin Venäjää??
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka Stubbin ajatukset nyt saattaisivat ollakin utopiaa, on tarpeen tuoda niitä esille, jotta YK voisi uudistua ja muuttua nykyisestä halvaustilastaan ja merkityksettömyydestään. Stubbilla on näköaloja, joita YK ja maailma todella tässä asiassa tarvitsee.
Ilmoita asiaton viesti