Mitä Ylen koulukone tekee tai ei tee?
Yleisradio oli laittanut nettisivuilleen ”koulukoneen”, jossa voi etsiä yksittäisen koulun ja saada näkyville koulun päättäneiden keskiarvon vuonna 2022; S2-oppilaiden eli ”suomi toisena kielenä”-opetuksessa olevien lasten määrän suhteessa koulun oppilaiden kokonaismäärään; ”alueen” eli ilmeisesti koulun postiosoitteen postinumeroalueen asukkaiden mediaaninettokuukausitulon; korkeakoulutettujen määrän asukkaista ”alueella” ja ”alueen” työllisyysasteen.
Keksintöä on arvosteltu ja niinpä kolme päivää myöhemmin Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen on kirjoittanut puolustelevan kirjoituksen. Kirjoitus on otsikoitu ja esitelty netissä tekstillä: ”Vastaavalta päätoimittajalta: Miksi Ylen koulukone huolestuttaa? Yleisradion tehtävä on tarjota faktoihin perustuvaa tietoa mielipiteiden ja päätöksenteon pohjaksi, kirjoittaa Jouko Jokinen.”
Ensinnäkin voidaan kysyä, huolestuttaako Ylen tekemä datayhdistely ja toiseksi mitä annettavaa päätoimittajalla on tuohon esitettyyn huoleen.
Päätoimittaja väittää, että: ”Jotkut ovat myös olleet kovasti huolissaan, kun Yle tekee faktoihin perustuvaa uutisointia.” Ingressin tapaan kirjoituksessa toistetaan, että Yle on vain ”viestintuoja” ja ”Yleisradion tehtävä on tarjota faktoihin perustuvaa tietoa mielipiteiden ja päätöksenteon pohjaksi”.
Jotenkin toivoisi, että Suomen journalismin huipulla olisi jo tiedossa se yksinkertainen asia, että kaikki tietojen esittäminen on ”puolueellista”. Ei ole ”neutraalia” tapaa esittää tällaisia tietoja. Ja varsinkin tässä tapauksessa, kun on aktiivisesti yhdistelty eri lähteistä saatavia tietoja, ollaan tuotettu jotain ”uutta”, toisin sanoen annetaan ymmärtää, että näillä asioilla on tekemistä keskenään, vaikka asiaa tai asioiden välistä mahdollista yhteyttä ei ole mitenkään esitetty eikä varmaankaan edes tutkittu.
Tosin kirjoituksessaan Jokinen väittää, että ”tietoja tarkastelemalla huomaa, että kouluissa, joissa on määrällisesti eniten S2-oppilaita, päästötodistusten keskiarvo on samaa tasoa kuin koko maan keskiarvo”. Se ei ole oikeastaan totta. ”Koneesta” saa ulos kerrallaan vain yhden koulun tai yhden kunnan koulujen tiedot. Päästötodistusten keskiarvoja ei ole kaikista kouluista ja kyseisen keskiarvon ja S2-oppilaiden suhteellisen määrän välistä yhteyttä ei ole mitenkään laskettu tai esitetty. Sen voisi laskea, mutta tuskin kannattaa ainakaan julkistaa sitä yleiseen päivittelyyn ja ennakkoluulojen lietsontaan. Ei nimittäin ole mitenkään selvää, että mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat asioiden välisiin yhteyksiin.
Jokinen toki näkee luvuista, että: ”Alueen sosioekonomisella taustalla näyttää olevan suurempi vaikutus keskiarvoihin.” Huoh.
Huolestuttavaa minun mielestäni on se amatöörimäisyys, miten esitetään yhteiskunnallisia tilastotietoja ja nähdään niiden välillä korrelaatioita oikeasti tutkimatta ja jopa laskematta mitään annettujen lukujen perusteella.
Jokinen taas on huolissaan siitä, ”Kuinka vaikea Suomessa on puhua maahanmuuton vaikutuksista tai sosiaalisesta eriytymisestä, jossa maahanmuutto on vain yksi osatekijä? Puhutaan vain ääri-ilmiöistä tai sitten halutaan hyssytellä ja jopa tehdä kaikkein suurin virhe eli vaieta.” En tiedä, miksi Jokinen toistaa suomalaisten maahanmuuton vastustajien väitettä, että ”maahanmuuton vaikutuksista on vaikea puhua” tai mistä hän on saanut käsityksen, että Suomessa on ongelmana ”sosiaalinen eriytyminen”. Tuskin kukaan rehtorin kanslian ulkopuolinen on ollut hyssyttelemässä opetussuunnitelmiin tai opetuksen järjestelyihin liittyviä keskusteluja, niistähän kai ”koulukoneessa” on kyse, eikä ”sosiaalisesta eriytymisestä” tai ”maahanmuutosta”.
Lopussa Jokinen lupaa Ylen ”pureutuvan” ”seuraavaksi päiväkoteihin” – ”Luvassa on lisää kiinnostavaa ja merkityksellistä faktaa.” Valitettavasti pelkään, että vastaava hieno datayhdistely on jo pitkällä, eivätkä edes kuninkaan miehet pysty saamaan lisää ymmärrystä toimituskuntaan, jonka päätoimittaja esittää tuollaisia näkemyksiä.
Antaisin kuitenkin vinkin vielä näille datan kaivelijoille – niin ja ideani käytännön toimenpiteestä: Kokemuksesta tiedän, että ”painottavien koulujen” painotuksetkaan eivät jakaudu tasaisesti väestöön. Voi olla, että esim. musiikkiluokilla ei ole yhtään maahanmuuttajataustaisen perheen lasta, vaikka muuten kunnassa heitä asuisi. Onko kyse siitä, että maahanmuuttajataustaisten perheiden lapset eivät ole musikaalisia? Eivätkö maahanmuuttajataustaiset perheet halua, osaa tai jaksa ohjata lapsiaan oppimaan lisää musiikkiin liittyviä asioita? Eivätkö koulujen edustajat osaa tarjota musiikkiluokkia kaikille? Olisiko toimiva idea, jos kuntien koulutoimet teettäisivät pieniä esitteitä tai nettisivuja eri kielillä, joissa kerrotaan ”painotetuista kouluista”, jos nyt sellaisia kohta enää onkaan?
Tästä asiasta ja ongelmasta on (viimein) alettu käydä keskustelua, niin osa – alustajan tavoin – yrittää kaikin tavoin vaientaa sen. Kolahtiko niin pahasti, kun punavihreä YLEkin edes tässä asiassa tunnustaa faktat ja tekee niiden pohjalta oman uutisensa?
Ei se ole jumalan sanaa eikä kaiken kattava analyysi, vaan osallistuva, keskusteluun erään näkökulman tuova artikkeli, jonka osana on mahdollisimman yksinkertainen sovellus omine rajoitteineen.
Ongelma on olemassa, se pitää ratkaista. Se on ennen kaikkea tämän sukupolven lasten (taustasta riippumatta) etu. Heidän varaansa tämä maa tulevaisuudessa rakentuu.
Hyssyttelyn ja vaikenemisen aika on toivottavasti ohi. Meillähän on erinomaisen huonoja kokemuksia tamperelaisesta koulupolitiikasta ja – kokeilusta. Salaa ja vaikenemalla sekin toteutettiin. Tietysti.
Ilmoita asiaton viesti
Höpölöpö. En yritä tai halua vaimentaa mitään. Jos et ymmärrä kirjoittamaani, en voi mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tässä nyt Antti on niin päin, että sinä et ymmärrä mitä olet kirjoittanut.
Ja tuon vastauksesi perusteella, olet vielä suurempi osa ongelmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Totta! Kirjoitin oikein blogikirjoituksen aiheesta, jotta siitä ei keskusteltaisi!
Ehkä olen vain turhaan huolissani siitä, että suomalaiset eivät osaa tulkita tuollaisia yhdisteltyjä tilastotietoja, kun meillä on niin paljon ihmisiä, jotka tietävät, mihin minä pyrin kirjoituksellani! 😁
Ilmoita asiaton viesti
Niin ethän sinä halua toki vaientaa keskustelua, vaan vain sen osan, joka mielestäsi nostaa esille ikäviä asioita. Joku voisi niitä kutsua myös totuuksiksi.
Minähän itse juuri kannustan tähän keskusteluun, mutta varaan toki oikeuden osallistua siihen ja esittää eriävän mielipiteeni silloin, kun joku – tässä tapauksessa sinä – liityt selkeästi siihen joukkoon, jonka mielestä esimerkiksi kyseinen ”koulukone” tulisi poistaa YLEn sivuilta. Tai esittää muita päättömyyksiä. Sananvapauden nimissä nekin ovat sallittuja, mutta niihin saattaa saada joltain ainakin välillä myös vastauksen.
Koita nyt vain kestää. Sitä kutsutaan sananvapaudeksi ja se taas on erottamaton osa länsimaista demokratiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Joko et ymmärrä, että et pysty omasta päästäsi keksimään, mitä olen kirjoittanut ja mihin pyrin ja väittämään sitä todeksi tai sitten vain luulet, että sellainen on fiksua. Olen varma, että muiden kommenttien kirjoittajissa on kyllä komentillesi nyökyttelijöitä.
Otetaan siis vielä ainakin kerran näin yksinkertaistetusti:
1) En ole yrittänyt vaientaa minkäänlaista keskustelua.
2) En ole missään vaiheessa väittänyt, että ”koulukone tulisi poistaa Ylen sivuilta.
Huoh.
Tavallaan on siis hyvä, että tuollainen tökerö ”koulukone” on tehty ja jopa päätoimittaja puolustelee sitä.
Nyt on jo näkynyt, että oikeat yhteiskuntatieteilijät ovat myös heränneet kommentoimaan ja he toivottavasti osaavat antaa parempia tulkintoja ja toteutustapoja aiheelle.
Ennen kaikkea hyödyllistä on se, että nämä ”koulukoneen” takanakin olevat yksinkertaiset ajatukset tulevat esille: että koulun hyvyyden voi päätellä siitä, miten paljon siellä on S2-oppilaita tai mikä on koulun(?) (postinumero?)alueen asukkaiden mediaanitulo tai koulussa annettujen päästötodistusten keskiarvo jonain vuonna.
Ilmoita asiaton viesti
Toistat itseäsi ja jos ymmärtäisit mitä jankutat, huomaisit, että mitä enemmän toistat, sitä syvemmälle uppoat.
”Oikeat yhteiskuntatieteilijät..” salli minun nauraa. Haetko tällä verrokkiryhmää itseesi? Huvittavaa suorastaan.
Koita nyt ymmärtää; alun alkaen tuo pitkä vuodatuksesi oli ja on täyttä roskaa. Se ei muuksi muutu.
Ilmoita asiaton viesti
Olen pahoillani, jos uppoan jonnekin ajatuksiisi.
”Oikeat yhteiskuntatieteilijät” ei tietenkään viittaa minuun, vaan otin esille suhteessa siihen, että kuten mainitsin, ”koulukoneessa” ovat ilmeiset journalistit ja heidän päätoimittajansa, journalisti hänkin, yhdistelleet tietoja ja kuvittelevat sen tuovan esille jotain uutta ja erityistä. Noilla journalisteilla on valitettavan vähän ymmärrystä yhteiskunnallisesta tutkimuksesta. He ovat vain toteuttaneet maahanmuuttopelkoisten ajatuksia tietoteknisin keinoin.
Kaikki tietävät, että ”koulukonetta” käytetään perusteettomaan koulushoppailuun, mutta päätoimittaja yrittää selittää päinvastaista.
Otetaanpa lainaus asiallisemmasta analyysistä:
”Vertailin pistokoeluonteisesti Vantaan, Helsingin ja Turun listausten huonoimpien keskiarvojen kouluja sekä näiden alueiden kuntavaaliäänestystuloksia (-21). Kuinka ollakaan, näillä alueilla (mm.) persuja äänestettiin huomattavasti kaupungin kokonaistulosta aktiivisemmin.
Ei tuo ole yhtään hedelmällisempi lähestymistapa kuin S2-kulmakaan, mutta samalla tavalla perusteltavissa. ”Jos haluat lapsesi hyvään kouluun, valitse asuinalue, jossa persuja ei juurikaan äänestetä”. Disclaimer: en oikeasti ajattele näin.”
https://twitter.com/Heykki80/status/1627758738802200590?s=20
Ilmoita asiaton viesti
”Jos haluat lapsesi hyvään kouluun, valitse asuinalue, jossa persuja ei juurikaan äänestetä”. Disclaimer: en oikeasti ajattele näin”
No tuota, mikäs tässä analyysissä/ johtopäätöksessä on pielessä? Tuloshan on suorastaan herkullinen, ja ansaitsisi kattavammankin analyysin.
Toki pitäisi erottaa toisistaan kausaliteetti ja korrelaatio, sekä analysoida sitä, kuinka laajasti persujen äänestäminen korreloi muiden muuttujien kanssa, ts. mitkä ne lopulliset muuttujat mallissa ovat. Selittääkö persujen äänestäminen muita muuttujia, vai ne muut muuttujat persujen äänestämistä?
Edit. ja voisihan sitä analyysiä laajentaa samalla muihinkin puolueisiin. Joku voisi jopa tehdä analyysiä siitä, elävätkö asiasta kohkaavat poliitikot niin kuin opettavat, vai onko oma/ lapsen kouluputki sittenkin valittu juuri niiden muuttujien mukaan, joista nyt ei saisi keskustella.
Ilmoita asiaton viesti
Nokun ei tuollakaan mahdollisella korrelaatiolla ole välttämättä mitään selitysvoimaa eikä sitä kannata käyttää koulun valitsemiseen.
Kuten kirjoitit, vaikka yhteys olisi, syyn ja seurauksen suuntaa voi olla vaikea tietää – ja jos takana onkin joku muu vaikuttava tekijä, niin miten se vaikuttaa jne.
Parempi tutkia ja hoitaa ihmisten huolia ja pyrkiä mahdollisimman hyvään kouluun kaikissa kouluissa kaikille.
Päätoimittaja Jokinen haluaa muistuttaa S2-oppilaiden olevan yksilöitä (en tiedä, miksi nostaa juuri heidät, paitsi jos Jokinen todellakin luulee S2-oppilaiden vaikuttavan siihen, miten hyvä tai huono koulu on), mutta minusta on olennaisempaa tajuta, että jokainen koulu on oma kokonaisuutensa, yksilönsä. Koulun toimivuuteen vaikuttavat monet tekijät: rehtori, tilat, opettajat jne., mutta lasten vastuulla se ei ole. Itse katson, että suurin vaikutus on yksittäisellä opettajalla. Hyviä ja täydellisiä on paljon, mutta ei-niin hyviä opettajia voisi ehkä jotenkin auttaa kehittymään – jos se tiedostetaan ja he ovat valmiita siihen.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, ei missään tapauksessa olisi pitänyt julkistaa mitään. Eikä analysoida. Tai ei ainakaan ikäviä numeroita pyöritellä väärin ymmärrettäväksi. Mieluummin vain joku asiantuntija (puolue) kertomaan laadulliseen pohdintaansa perustuen, että millään ei ole tekemistä minkään kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän kommentin on varmaankin tarkoitus edustaa sarkasmia, mutta ajatus on silloin sama kuin tuolla ensimmäisellä jankkaajalla, että minä olisin halunnut kieltää jonkun tiedon julkistamisen. Se on toki vain teidän kommentoijien projisointia minuun mustavalkoisen maailmankuvanne mukaisesti.
Minusta nuo tiedot ovat mielenkiintoisia, mutta naurettavan suppeita. Koulujen hyvyyttä, lasten tai koulujen ongelmia ei voi selvittää sillä, paljonko koulussa on S2-oppilaita, mikä on ollut päästötodistusten keskiarvo tai alueen(?) asukkaiden mediaanitulo.
Jos noista faktoista haluaa keskustella, kaipaan vähän laajempaa ymmärrystä siitä, miten yhteiskunta ja koulut toimivat. Luultavasti ongelmat ja ratkaisut ovat vähän laajempia kuin nuo esitetyt luvut.
Ilmoita asiaton viesti
No milläs muuttujilla sitä sitten pitäisi selittää, erityisesti julkaisematta dataa yksilötasolla? Asukkaiden mediaanitulo toimii proxyna sosioekonomisesta asemasta, joka on usein saatu merkitseväksi selittäjäksi. Siihen päälle siellä on korkeakoulutettujen osuus alueella. Aiempi tutkimus on ymmärtääkseni identifioinut erityisesti äidin koulutustason oppilaan koulumenestystä selittäväksi tekijäksi.
Ilmoita asiaton viesti
S2 luokittelu on äärimmäisen typerä kaikkine vaillinnaisuuksineen.
Se esimerkiksi sekoittaa Vantaan kansainvälisen koulun erityislahjakkaat lapset Helsingin Merirastilan alueen keskimääräistä vähemmän lahjakkaaseen oppilasainekseen ja Helsingin Brandö Gymnasietin huippuoppilaat Vantaan Havukosken lukion keskivertoainekseen.
Suomi toisena kielenä ei sano välttämättä yhtään mitään tilastoissa. Vasta käytännössä näkee, mitä porukkaa koulussa luuraa. Itse laitan mieluummin lapset lukioon, jonne pääsemiseen on 9.1 keskiarvovaatimus kuin lukioon, jonne pääsee seiskan keskiarvolla.
Omana lukioaikanani 80-luvulla Helsingissä eikä oikein Vantaallakaan päässyt ensinkään lukioon, jos peruskoulun keskiarvo ei ollut vähintään kasin paikkeilla. Omaan historiaani tosin kuuluu vielä kansakoulu ja keskikoulu sekä pari viimeistä vuotta peruskoulussa ennen lukiota.
Ilmoita asiaton viesti
Lukion keskiarvovaatimuksella on aika vähän tekemistä minkään kanssa, koska pahimmat perseilijät karsiutuvat joukosta joka tapauksessa. Olennaista on se, millaiseen peruskouluun lapsensa laittaa, koska siellä se pohja luodaan, ja sieltä tapahtuu karsinta toiselle asteelle.
Ilmoita asiaton viesti
Kansakoulu oli tietenkin kaikille yhteinen, mutta sitten oli keskikoulu, johon jo pyrittiin ja karsittiin ja kaikki halukkaat eivät päässeet tai eivät päässeet heti neljännen jälkeen. Siltikin tasoerot olivat tietenkin isoja – kuten myös lukiossa.
Ei se minua haitannut ja yläasteen matematiikan opettaja eriytti meitä antamalla omia kirjojaan, että saimme tunnilla derivoida f(x) = x^x. Se mun luokan Tomi on ollut tietotekniikan professori jo pitkään. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän juuri tuon sekoitusvaaran takia koulukoneessa ole esillä myös keskiarvo? Tietysti S2 sekoittaa pakkaa siinä mielessä, että joissakin kunnissa ilmeisesti on oppilaita S2-opetuksessa, vaikka pärjäisivätkin suomenkielisten ryhmissä.
Ilmoita asiaton viesti
S2-opetuksesta on todellakin myös keskusteltu jo ennen tätä ”koulukonetta” ja toivottavasti myös sen jälkeen. Mielelläni annan opetussuunnitelmien ja käytännön toteutusten vallan kasvatusalan ammattilaisille, mutta käytännössä tiedän, että niin moni asia riippuu lopullisesta toteutuksesta siellä koulussa ja luokassa.
S2 voi olla hyödyllinen asia, mutta jos sitä käytetään yksioikoisesti maahanmuttajataustaisille lapsille ilman muuta logiikkaa, tulokset voivat olla myös haitallisia.
Lukio on sitten vähän eri asia. Kun itse menin lukioon -80, edellisenä vuonna Tampereen kaupunki oli puuttunut asiaan, eikä antanutkaan parhaiden keskiarvojen oppilaiden päästä ykkösvaihtoehtoihinsa, vaan ”hajauttivat” heitä, käytännössä ”lähilukioihin”. Minun vuonnani kuitenkaan ei niin tehty ja hyvässä lukiossa oli toki hyviä opettajia, vaikka todistusta viedessäni tuleva saksanopettajani sanoikin halveksuen: ”Tesomalta”. 🙂 Onneksi saksan koe oli kirjoituksissa kolme vuotta myöhemmin vaikea ja minäkin sain siitä sitten L:n. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Katos vaan, minäkin kirjoitin saksasta L:n vaikka opettajani ei olisi sitä minusta uskonut. Sen sijaan hänen lempioppilaansa ei olisi sitä saanut ellei pisterajoja olisi laskettu vaikean kokeen vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
On ymmärrettävää, että vanhemmat toivovat lapsilleen kaikkea parasta, myös hyvää koulua.
Nyt tuo (mahtipontisesti nimetty) ”koulukone” näyttää antavan koulun valintaan eväät: Jos valitsee koulun, jossa on mahdollisimman vähän S2-oppilaita, korkein päästötodistuksen keskiarvo ja vielä (koulun ympäristössä?) asukkailla korkein mediaanitulo, niin koulu on paras valinta omalle lapselle.
Onko asia oikeasti niin? Yksinkertainen ajattelu puree varsinkin meihin yksinkertaisiin ihmisiin, mutta onkohan tuossa nyt vähän oiottu mutkia?
Ilmoita asiaton viesti
Jos minulla olisi vielä kouluikäisiä lapsia, voisin hyvinkin tehdä niin. Käytännössä lasteni koulut kuitenkin valittiin asuinpaikan, erityistarpeiden ja -kykyjen mukaan.
Ilmoita asiaton viesti