Kiinako katumapäällä; tuskin
Tämä Tanskan ulkoministeriön entisen valtiosihteerin ja nykyisin Singaporessa vaikuttavan tutkijan ja kommentaattorin Jørgen Ørstrøm Møllerin artikkeli: https://responsiblestatecraft.org/2023/01/30/china-is-sending-interesting-signals-to-the-us-is-anyone-listening/ muistutti ensimmäiseksi mieleen Henry Kissingerin, Yhdysvaltain presidentti Richard Nixonin turvallisuuspoliittisen neuvonantajan ja sittemmin sekä hänen että Gerald Fordin ulkoministerin, muistelmissaan kertomia asioita.
Nixon neuvotteli Pohjois-Vietnamin edustajan Le Duc Thon kanssa Vietnamin sodan rauhansopimuksen. Se ei kauan kestänyt ja vain pari vuotta myöhemmin Pohjois-Vietnam valloitti koko Vietnamin. Se on eri juttu kuin mitä nyt on esillä, nimittäin valtioiden yleensä ja suurvaltojen ehkä eritoten tapa lähettää toisilleen vaivihkaisia signaaleja tilanteissa, joissa julkisesti puhuminen ei ole mahdollista tai sitä ei pidetä tarkoituksenmukaisena.
Vietnamin sodan rauhanneuvottelujen esimerkki tuli mieleen siksi, että ne olivat Kissingerin mielestä ainutlaatuinen prosessi, koska virallisissa neuvotteluissa, jotka oltiin käyvinään Pariisissa maiden neuvotteluvaltuuskuntien kesken, ei missään vaiheessa tapahtunut mitään neuvotteluja. Julkisuudessa nuo ”neuvottelut” jäivät historiaan teatterina, jossa ensin riideltiin neuvottelupöydän muodosta ja kun se oli jotenkin saatu ratkaistua, pidettiin propagandapuheita. Ainoa kerta kun niissä oikea asia tapahtui, oli muualla, julkisuudelta piilossa käytyjen neuvottelujen tuloksen virallinen hyväksyminen.
Toinen, myös Kissingerin muistelmista mieleen tullut käsillä olevaan aiheeseen liittyvä seikka koskee historiaan jäänyttä Nixonin Kiinan matkaa ja Korean sodasta asti jäissä olleiden suhteiden uudelleen avaamista. Historioitsijat ovat jälkeenpäin analysoineet tuon prosessin perusteellisesti, mutta tämän aiheen kannalta kiinnostaa, miten kontakti Kiinaan ylipäänsä saatiin avattua, kun maat virallisesti olivat täysin vihamielisissä väleissä.
Yhdysvaltain pöytätennisjoukkueen pääsy Kiinaan ja sen siellä saama ystävällinen vastaanotto oli tietenkin yksi tunnettu ”signaali”, jota osattiin myös lukea, mutta oli muutakin. Kissinger kuvaa muistelmateoksessaan, miten Yhdysvaltain puolella mietittiin, mitä kautta Kiinan edustajiin, edes suhteellisen matalalla tasolla, saataisiin yhteys. He päätyivät Varsovassa olevaan suurlähetystöönsä. Yhdysvaltalainen diplomaatti siellä sai ohjeen mennä jollain vastaanotolla tai vastaavassa tilaisuudessa kiinalaisen diplomaatin luo ja esittää hänelle ohjeen mukaisen suullisen viestin. Kiinalainen, kulttuurivallankumouksen aikainen diplomaatti oli säikähtänyt jo pelkkää amerikkalaisen kanssa puheisiin joutumista ja suurin piirtein juossut karkuun, mutta oli tietenkin raportoinut kuulemansa, ja se oli myös noteerattu Pekingissä. Siitä sitten kontaktit jatkuivat, edelleen täysin julkisuudelta salassa, ja huipentuivat Pakistanin hallituksen avulla toteutettuun Kissingerin salaiseen matkaan Pekingiin, jolla Nixonin julkinen matka valmisteltiin. Pakistanhan oli miltei ainoita maita, joihin sekä Yhdysvalloilla että Kiinalla oli hyvät suhteet. The rest is history, kuten sanotaan.
Tällaiset historiaan jääneet tapahtumat eivät tietenkään ole ainoita, joita on valmisteltu varovaisin ja julkisuudelta piilossa pidetyin signaalein. ”Heikkojen signaalien” etsiminen ja niiden perusteella johtopäätösten vetäminen on niin diplomatiassa kuin epäilemättä muissakin ammateissa, joissa pitää ennakoida tulevaisuutta, osa arkista aherrusta. Aina ei niiden etsijä ja löytäjä myöskään voi olla varma siitä, ovatko kyseessä tahattomat vai tarkoituksella lähetetyt signaalit. Møller (kuten myös The Economist äskettäisessä artikkelissa) uskoo Kiinasta nyt tulevien signaalien olevan viimemainittuja ja että taustalla on Kiinan johdon päätös muuttaa kurssiaan ja muualla maailmassa muodostunutta käsitystä heistä maailman tähänastisen talous- ja poliittisen järjestyksen kaatajana. Kurssinmuutoksen taustalla puolestaan olisivat Kiinan omat sisäiset vaikeudet ja vääräksi osoittautunut usko Venäjän helppoon voittoon Ukrainasta ja lännen sodassa osoittaman yhtenäisyyden aliarvioiminen.
Møller pitää myös hätiköitynä ja väärään osuneena johtopäätöksenä sitä, että puoluesihteeriksi kolmannen kerran valitun (ja pian uudestaan presidentiksi valittavan) Xi Jinpingin asema olisi niin kiistaton ja hallitseva kuin miltä se näyttää. Päinvastoin: korostetun ylivertainen asema – tai pikemmin korostetun ylivertaisen aseman toitottaminen – kertovat pikemminkin päinvastaista. Kontrastiksi hän nostaa Deng Xiaopingin, joka luopui kaikista muodollisista asemistaan Kiinan bridgeliiton puheenjohtajuutta lukuun ottamatta, mutta säilyi silti kiistattomana korkeimpana johtajana lähes kuolemaansa saakka. Muodolliset asemat eivät kerro totuutta todellisesta voimasta, sillä Kiinaa ovat kommunistien vallan alusta saakka todellisuudessa hallinneet epäviralliset, näkymättömissä olevat verkostot. (Itse olen kyllä sitä mieltä, että tuota huvittavantuntuista bridgeliiton puheenjohtajuuttakin olisi pitänyt osata lukea oikein: sillä hän signaloi todellista asemaansa.)
Niinpä se, että korkein johto voi olla lojaali Xin ajamille asioille ei merkitse, että se olisi lojaali hänelle – tai päinvastoin. Oli kummin päin tahansa, kurssinmuutos on tarpeen, ja se johdossa nähtiin jo ennen viime marraskuun puoluekokousta. Siihen pakotti kansan kasvava kyllästyminen koronarajoituksiin, mutta vielä perustavampi oli havainto, että Kiinan talouskasvu uhkasi vajota pysyvästi alemmalle uralle kuin tähän asti. Siihen on puolestaan monenlaisia syitä, myös sellaisia, joita ei voi lukea puolueen syyksi, mutta monia jotka voi, ja viimeisten muutaman vuoden ajan harjoitettu puolueen kaikenlaatuinen otteen kiristäminen yhteiskunnasta ja varsinkin yksityisestä yrittämisestä on niistä yksi keskeinen. Riskinotto ja investointihalukkuus ovat laskeneet, omaisuudensuojaan uskominen heikentynyt. Yhteiskunnan ylläpitämisen taakan kantaminen, joka ruumiillistuu veroissa, samalla kun poliittista osallistumisoikeutta ei ole, kummittelee Kiinassakin potentiaalisena uhkana valtamonopolin haltijalle. Kommunistisen puolueen legitimaation pohjana on ollut ja on nopean talouskasvun tuottama hyvinvointi kiinalaisille, ja se ja sen myötä ”Taivaan mandaatti” saattaa olla vaarassa.
Niinpä koronarajoitukset purettiin pikavauhtia heti puoluekokouksen jälkeen. Mitä Venäjään tulee, Kiinan tyytymättömyys (ja kenties ärtymys) Putiniin näkyi jo aikaisemmin, mutta tuli entistä selvemmin esiin joulukuussa entisen presidentin ja pääministerin Dmitri Medvedevin vierailulla Pekingiin. Vaimeampia signaaleja ulkopolitiikan pehmentämisestä ovat olleet eräät henkilövaihdokset ulkoministeriössä kuten ”susisoturidiplomatian” airuena toimineen spokesmanin arvonalennus ja Kiinan Yhdysvaltain suurlähettilään nousu seuraavaksi ulkoministeriksi.
Kaiken kaikkiaan, signaaleja siis on lähetetty varsinkin Yhdysvaltain suuntaan (ja kielteisinä Moskovaan), mutta on joitain signaaleja lähetetty Eurooppaankin päin. Ulkoministeristä seuraavalle portaalle arvossa ylöspäin nouseva tähänastinen ulkoministeri Wang Yi on tulossa vierailulle Eurooppaan ja Kiinan EU-lähettiläs on puhunut julkisesti halusta vahvistaa kahdenvälisiä suhteita, mukaan lukien jäissä olevan EU:n ja Kiinan välisen investointisopimuksen henkiin herättämisestä.
Edellä kuvattu ja spekuloitu signalointi on kuitenkin jo ehtinyt vaihtua uuteen synkkyyteen, joka alkoi Yhdysvaltain ammuttua alas kiinalaisen ilmapallon. Olipa se vakoilupallo tai ei, teko ja sille annettu suuri julkisuus saattoi näyttäytyä provokatiivisena nöyryyttämisenä Kiinan johdolle, ja sananvaihto on ollut sen mukaista. Vakavampaa kuin tämä sinänsä mitätön episodi olisi se, että väitteet Kiinan suunnitelmista ryhtyä tukemaan Venäjää myös asetoimituksin pitäisivät paikkansa. Paljon nähneelle Kiinan ilmoitus aikomuksestaan esittää oma rauhanehdotuksensa sodan lopettamiseksi Ukrainassa haiskahti sekin viime kädessä tuelta Venäjälle, eikä ainakaan sen julkinen versio juuri propagandaelettä kummemmalta näytäkään.
Laajemmassa katsannossa Kiina varmasti pitää kiinni tavoitteestaan nousta Yhdysvaltain rinnalle ja ohi maailmaan johtavaksi valtioksi eikä Yhdysvallat luovu tavoitteestaan estää se. Epäillä sopii, hellittääkö kommunistipuolue kiristämäänsä otetta Kiinan yhteiskunnasta tai vähemmistöjen sortamista, jonka takia mainittu investointisopimuskin jäihin joutui. Presidentti Bidenin virkakausi lähestyy loppuaan eikä ole mitään takeita siitä, että hänen seuraajansa – vaikka se olisi hän itsekin – voisi tai haluaisi tehdä mitään perusteellista suunnanmuutosta Kiinan suhteen. ”Jää nähtäväksi” kuten sanotaan, saako suhteiden parantamisyritys jatkoa ajankohtaisen tilanteen rauhoituttua. En odottele sitä henkeä pidätellen.
Mielenkiintoinen kirjoitus jossa on historiallisia faktoja Yhdysvaltojen suhteista Aasiaan ja lähinnä Kiinaan. Onko Xi Jinpingista tulossa Maon kaltainen hallitsija, josta tehdään monumentaalisia patsaita vielä vuosikymmenten päästä vai mihinkä historialliseen hallitsijakategoriaan Xi asettuu? Eikö Deng Xiaoping tosiaan ollut merkittävä kansantalouden kehittäjä, kun aloimmehan me Suomessakin 1990-luvulla yhä enemmän puhua pahenevasta ns. Kiina-ilmiöstä, vaikka monet vientiyritysemme ovatkin saaneet tuottoja juuri Kiinan kautta paremmiksi. Kappaletavaratuotannon maailman johtava talousmahti käsitykseni mukaan Kiina on ollut jo jokusen vuoden.
Sitten toinen pointti jota olen miettinyt ja varmaan moni muukin on miettinyt, että onko käynnissä diktatuuristen valtioiden ja länsimaisten demokratioiden välinen erkaantumisvaihe, joka pahimmillaan voisi johtaa Ukrainan sodan eskaloitumiseen? Kiinassa on muutenkin niin pitkät perinteet hallintokulttuurissa, että ainoa mikä on varmaa yhteiskunnissa on se, että turha varmaan odottaa Kiinassa mitään radikaaleja muutoksia, koska kyse lienee silloin utopistisesta toiveajattelusta.
Itse epäilen, että Xi Jinping on muodollinen hallinnon keula, mutta oikeasti hallintoa pitää laajempi kollektiivisen puoluekoneiston joukko, vaikka kiinalaisten sotilasparaateissa Xi on kyllä melko näkyvä hahmo. Samantapainen hallintokulttuuri lienee myös Venäjällä ja mikä lie sellaiselle hallinnolle oikea nimitys? En usko, vaikka Xi ja Putin joutuisivat syrjään, etteikö tilalle tulisi joku uusi kulttijohtaja diktatuuriselle kollektiiville tai joukkiolle.
Ehkä moni voi olla eri mieltä, mutta mielestäni Venäjän muutos kohti demokraattisempaa yhteiskuntaa voi olla jopa todennäköisempi kuin Kiinan ja Kiinassa puolestaan puoluediktatuurihallinto pelkää juuri tätä, että venäläiset heittävät Putinin monttuun ja alkaisivat laajemmin herätä siellä vallitsevasta yhteiskunnallisesta psykoosista.
Ilmoita asiaton viesti
Hesarissa tohtori Wigell arvioi Kiinan ja Venäjän suhteita:
Wigell sanoo: ”Se voi tarkoittaa entistä syvempää juopaa kansainväliseen järjestelmään autoritaaristen ja demokraattisten maiden välillä.”
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009414502.html
Kiina saattaa olla epävarma omista voimistaan ja oman puoluediktatuurin jatkuvuudesta, kun he tukevat jo ilmeisesti vähän hädissäänkin Putinin Venäjää. Xi Jinpingin Kiinassa ei silti ole aihetta mihinkään pelkoon, koska olisi hyvin vaikea uskoa maailman pitkäaikaisimman suurvallan kompastuvan Putinin tappion myötä.
Ilmoita asiaton viesti
Veikkaan että kehitys Kiinassa menee yhä totalitäärisempään suuntaan eikä sapelin kalistelu tule ainakaan vähenemään CCP:n pyrkiessä pitämään kansan rivit yhtenäisinä.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmapallokeissistä tulee mieleen Taiwan, ja välialuemaiden kautta vaikuttaminen… siis myös Ukraina ja Suomi.
Venäjän yhteydessä mainittava kylmä sota, ja mm (ydin)asevarustelukierre, Vietnam, eri talousjärjestelmät…
Kokonaiskuva ei ole ollut kovin epäselvä, vaikka vaikeampi nähdä se, mitä on paraiaikaisuus.
Jos ei paljoa tietoa, ainakin voi kysyä relevantisti, onko jotain oleellista muuttunut. Venäjä hiljaisesti hävinnyt jo, ja jäljellä vain loppunäytös, tyyliin Saddam, Gaddafi,…
On oikeutta, on oikeuden päätöksiä, sekä taistoja ennen näitä huipentumia, jos nyt on sellaiseksi joskus hyödyllistä saattaa, jos valtaa tähän on.
Tämä siis ei välttämättä tule toteutumaan: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/rescordis/putinille-ei-saa-haagissa-24-2-2024-jattaa-mahdollisuutta-armahtaa-itseaan-oman-kaden-kautta/
Tuollaista osa tosiaan ajattelee tärkeäksi, kaikesta huolimatta. Mitä sitten reaalisesti ottaen voisi merkitä.
Ilmoita asiaton viesti
”Laajemmassa katsannossa Kiina varmasti pitää kiinni tavoitteestaan nousta Yhdysvaltain rinnalle ja ohi maailmaan johtavaksi valtioksi eikä Yhdysvallat luovu tavoitteestaan estää se.”
Yhdysvaltojen naapureina ovat ystävällismieliset (ja USA:n verrattuna heikot) Kanada ja Meksiko. Kiinan lähinaapureina ovat tuleva supervalta Intia, suurvallat Japani ja Venäjä, pienempinä Pakistan, Pohjois- ja Etelä-Korea, Vietnam, Filippiinit ja Indonesia. Pienemmistä Afganistanista, Kirgisiasta, Bhutanista, Laosista, Myanmarista, Nepalista ja Tadžikistanista puhumattakaan.
Millaisia haasteita ja mahdollisuuksia näkisit Kiinan naapuruston antavan Kiinan projektille kohota johtavaksi maailmanvallaksi?
Ilmoita asiaton viesti
En osaa sanoa onko Kiinan intressissä Venäjän hajoaminen, heikentäminen vai vahvistuminen suhteessa Eurooppaan. Teoriassa aseiden myynti Venäjälle on riippuva tuosta tekijästä.
Sotaa käydään Euroopassa. Jos Kiina toimittaa aseita Venäjälle, Kiina valitsee puolensa Euroopassa käytävässä sodassa ja samalla siirtää sodan omille ”vesilleen” muodossa tai toisessa.
Veikkaan, että macronismin hengessä Ranska yrittää saada Kiina pysymään erossa sodasta perinteisellä tavallaan eli ostamalla rauhaa ja rakkautta lupaamalla ja tekemällä taloudellisia myönnytyksiä ilman vastinetta.
Ilmoita asiaton viesti
Kiina on iso maa väestöltään, ja tuo mieleen väistämättä tilan puutteen, ja ihmisjoukkoihin kuuluvat sidonnaisuudet. Tässä mielessä on kuin kaupunki, maaseutuun nähden.
Kiina voi olla kurinalainen, myös hallintonsa puolesta, ts samantyyppisen kulttuurin vaikuttama, mikä tilanteesta rakentuu. Tällainen voi vangita, ja pitää säyseänä sisäisesti, mikä ei tarkoita sitä, etteikö ihminen voisi ympäristössä olla kuin eläin turkishäkissä.
Kun Kiina kaukana, ja joskus kuitenkin puheenaiheena, ja samalla näitä ajattelee eläimenä olemisen vinkkelistäkin… mieleen ei voi olla tulematta reunaehdot, jotka voi poiketa muista tienoista, ja joita ei ehkä oivalleta. Venäjää koskee sama, vaikka eri tavoin.
Suomi taas erottuu muuhun maailmaan nähden siinä, että tänne rantautuu asioita usein myöhemmin, ellei sitten kyse jostain jalusta-alueesta. Ruotsi taitaa globaalisti ottaen hiukan suojata Suomea, vaikka idästä olisimme Ruotsille jeesiä.
Alueet merkitsee, ja niiden aiempi historia, ts kulttuuri, jota (automaattisesti) otettu elettäväksi.
Muita veikkaillessa, länsi voi olla sitä, mitä Venäjä vainoharhaisimmillaan, tai mitä nyt on edullista täällä puhua. Tämä blogi-kirjoitus oli mielestäni aika osuvan oloinen tilannekuvaus, tai mitään ei erityisesti töksähtänyt, jos nyt ajattelee, että voisin sellaista aistia.
Ilmoita asiaton viesti
En muista yksityiskohtia tuosta Kissingerin muistelmissaan kertomasta ping pong -diplomatian alkuasetelmista.
Olen nähnyt dokumenttielokuvan jossa asia kerrotaan kiinalaisen pöytätenniksenpelaajan inhimillisestä erehdyksestä Japanin MM-kisoissa 1971. En osaa sanoa oliko tämä acsidentti järestetty tai aito moka.
Tuo ”kohtalokas” sattumus kerrotaan wikissä kutakuinkin samoin kuin tuossa mainitussa amerikkalaisessa dokumentissa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ping_pong_-diplomatia
Ilmoita asiaton viesti
Yhdysvaltain pöytätennisjoukkueen saama kutsu Kiinaan ja Yhdysvaltain vaivihkainen yhteydenotto Kiinaan Varsovan suurlähetystönsä kautta eivät suoraan liittyneet toisiinsa, joskin ensin mainittu toimi varmaankin merkkinä amerikkalaisille, että Kiina voisi olla vastaanottavainen. Motiivina heillä oli suurpoliittinen tavoite muuttaa kylmän sodan voima-asetelmat ja lisäksi tarve neutraloida Kiina Vietnamin sodassa.
Ilmoita asiaton viesti
No communist in history has ever kept an agreement. Never! Communist ideology called by many names is only achieving objective of world domination by hook or crook.
Poor nations they infiltrate by lend to buy harbors, roads, bridges and land.
Others they set up cultural institutes to locally infiltrate and steal secrets and TikTok to know more about us.
There are 175 million party members of which 55 million devout nomenklatura. Falun Gong has 300 million ready to be martyrs.
65% of assets invested in US debt now being reduced as we can freeze it if we go to war.
US have weapons never shown like in Iraq first time camera laser guided bombs were revealed and Taiwan will bring them out.
Concentration camps w Uighur Falun and body parts biz – and we make iPhone in China ???
Hitler laughing in his grave
Ilmoita asiaton viesti