Näin yhteiskunnat kaatuvat, sanoo big data
Antaisiko iän karttuminen oikeuden tiettyyn olympolaiseen suhtautumiseen maailman menoon? Antoi tai ei, inspiraation tähän kirjoitukseen antoi viime toukokuun lopulla The Financial Timesissä Gillian Tettin kolumni siitä, miten ja miksi yhteiskunnat kaatuvat. Hän viittasi siinä biologi ja kompleksisuustutkija Peter Turchinin (synt. 1957 Neuvostoliitossa, muuttanut karkotetun isänsä mukana Yhdysvaltoihin vuonna 1980) esittämän teorian, ”cliodynamiikan” (Clio oli antiikin Kreikan mytologiassa historiamuusa), nojalla esittämiin väitteisiin, joihin tämä on päätynyt ”big dataa” analysoimalla. Turchin oli minulle uusi tuttavuus, mutta mielenkiintoinen.
Ensin siis lyhyt yhteenveto Turchinin kuvaamasta romahdusprosessista, sellaisena kuin Tett sen esitti. Sen mukaan monimutkaiset yhteiskunnat joutuvat poliittisen hajaannuksen tilaan noin sadan vuoden välein. Se, tai oikeammin koko sykli, tapahtuu suunnilleen tällaisten välivaiheiden kautta:
- eliitti ottaa vallan,
- se yrittää pitää valtansa kahmimalla itselleen ajan myötä yhä enemmän yhteiskunnan resursseja,
- tämän takia köyhät köyhtyvät (ja oletan että heitä tulee yhä lisää),
- eliitti paisuu ja alkaa kilpailla asemista (korkeakoulutettujen ylituotanto on tästä ajankohtainen esimerkki),
- seuraa äärimmäistä turhautumista, ahdistusta ja keskinäistä kamppailua, ja sen seurauksena
- yhteiskunnallinen räjähdys ja poliittinen hajaannus.
Ja tämän jälkeen sykli alkaa jossain vaiheessa uudestaan uuden eliitin voimin.
Innoituksena aiheen esiin ottamiseen on – tietenkin – usko tai epäily, että hajaannuksen aika olisi taas koittamassa ellei jo koittanut. Jos ja kun Amerikka on se, josta Turchin on eniten kiinnostunut ja josta hänen aineistonsakin lienee pääasiassa peräisin, epäilyyn antaa aiheen se, että edellisestä hajaannuksesta, suuresta lamakaudesta 1930-luvulla, alkaa kohta olla sata vuotta. Pelkkä kulunut aika ei kuitenkaan yksin riitä, mutta tässä ajassa on elkeitä, jotka antavat ounasteluun myös muita perusteita. Donald Trump ja ilmiöt, jotka hänen nousunsa mahdollistavat, ovat sellaisia hälytysmerkkejä.
Yhdysvallat on tärkeä maa, maailman vahvin ja monessa mielessä myös pisimmälle kehittynyt, mutta ei se koko maailma ole eikä Yhdysvaltainkaan historia ala kolmikymmenluvun lamakaudesta, vaikka se maailmanmitassa aika nuori maa onkin. Myös on syytä kysyä, millainen ”poliittinen hajaannus” ja ”yhteiskunnallinen räjähdys” on riittävän voimakas, jotta se kelpaisi todistuskappaleeksi teesiä havaintoja vastaan testattaessa. Yhdysvalloissahan esimerkiksi perustuslaillinen järjestys kuitenkin säilyi suuren lamakauden aikana, joten vaikka suuria vaikeuksia ja kuohuntaa esiintyikin, vallankumousta sanan varsinaisessa merkityksessä ei voi sanoa tapahtuneen. Sisällissota, joka siellä käytiin vajaa vuosisata ennen lamakautta, kelvannee paremmaksi esimerkiksi sekä hajaannuksesta että räjähdyksestä, mutta senkin jälkeen palasi kuitenkin entinen perustuslaillinen järjestys.
Koko maailma on niin suuri, että ei sitä yhdessä kirjoituksessa voi edes pinnalta kunnolla raapaista. Otan siksi vain pari esimerkkitapausta, yhden Euroopasta ja yhden Aasiasta, joihin olen elämänkierron johdattamana päässyt/joutunut hieman lähemmin tutustumaan.
Ranskassa on meneillään niin sanottu viides tasavalta, joka sai alkunsa vuonna 1958, kun valtaan astui Charles De Gaulle, tasavallan perustaja. Jos kanaalin takana, Englannissa/Britanniassa on eletty suunnilleen saman (tosin kirjoittamattoman) perustuslain puitteissa vuosisatoja (vähättelemättä asteittaisen evoluution kumuloitunutta vaikutusta), Ranskassa on tapahtunut ihan oikeita vallankumouksia, kuuluisimpana tietenkin Suuri vallankumous vuonna 1789. Sitä ennenkin voisi varmasti löytää edellä mainittuun hajaantumiseen ja yhteiskunnalliseen räjähdykseen johtaneita tapahtumia, mutta jääkööt ne, ja katsotaan mitä on tapahtunut suuren vallankumouksen jälkeen. Noin sata vuotta myöhemmin Ranska hävisi sodan Preussille ja kuningasvalta lopullisesti kumottiin. Suurempaa yhteiskunnallista mullistusta piti kuitenkin odottaa maailmansotiin saakka. Kun niiden jatkoksi pannaan Ranskankin siirtomaaimperiumin hajoaminen, voi sanoa, että taas kului karkeasti sata vuotta uuteen mullistukseen. Sata vuotta tulee taas täyteen noin 2060-luvulla, mutta auki on, koittaako seuraavan mullistuksen aika jo ennen sitä. Merkkejä siitä jotkut näkevät jo nyt.
Kiina on ikivanha valtio ja vielä vanhempi sivilisaationa. Senkin hulppean nimityksen se kenties ainoana valtiomuodostelmana ansaitsee. Myyttien verhoama, perinteisesti dynastioihin jaettu historia alkaa jo 4-4500 vuotta sitten ja yhtenäisen valtion historia 2200 vuoden takaa. Dynastiat ovat useimmissa tapauksissa vaihtuneet hyvinkin paljon tavalla, joka täyttää Turchinin kriteerit, itse asiassa paremmin kuin länsimaiset esimerkit. Sadan vuoden sykli ei kuitenkaan oikein näytä toteutuneen, vaan ne ovat ainakin ”suurten” dynastioiden kohdalla olleet paljon pidempiä. Kommunistipuolueen hallitsema nykyinen Kiina ei tietenkään pidä itseään dynastiana, mutta pitkällä historiallisella sihdillä tarkasteltuna se muistuttaa niitä aika lailla. Sattuma, mutta silmiin pistävä, on epäilemättä se, että Kiinan nykyjohto on asettanut tavoitteekseen Kiinan nostamisen johtavaksi maailmanvallaksi juuri täyttäessään sata vuotta. Ken elää, hän näkee.
Mitä näiden havaintojen pohjalta ja muutenkin Turchinin ”big datasta” esiin kaivamista yhteiskuntien hajaantumis- ja sortumismekanismeista voisi/pitäisi päätellä? Kaksi peruskysymystä kaipaa vastausta. Ensimmäinen on, noinko se tapahtuu? Toinen on, tapahtuuko se meidänkin yhteiskunnillemme ja jos tapahtuu, koska?
Mullistavia taite- tai käännekohtia, joissa tapahtuu selvä entisen järjestelmän murtuminen ja uuden yhteiskuntaluokan esiinmarssi, löytyy historiasta runsaasti, mutta vaikka huomio kiinnittyy niiden dramaattisuuden takia helposti vain niihin, syklit, olivat ne satavuotisia tai jotain muuta, ovat voineet toteutua myös ”evolutiivisesti”, vähitellen. Niin ikään pistää silmään populistinen termi ”eliitti” vallan haltuunottajana. ”Parhaimmisto” ei ainakaan sanan nykyaikaisessa moraalisessa merkityksessä vallan tavoittelussa yleensä menesty (jos sitä edes tavoitteleekaan), vaan pikemminkin darvinistinen menestyjä, ”survival of the fittest” -periaatteella valikoituva voittaja.
Näillä huomautuksilla on kuitenkin pakko myöntää, että kyllä Turchinin hahmottelema yhteiskuntien syklinen vallanvaihtoprosessi tuntuu tavoittavan jotain olennaista. Olennaista myös sikäli, että meidänkin demokraattisissa yhteiskunnissamme voi havaita ilmiöitä, jotka johtavat tai ainakin voivat johtaa vallitsevan järjestyksen horjumiseen, jopa ehkä hajaannukseen ja romahdukseen. Vaikka demokratian ensimmäiset yritykset antiikin Keikassa ja Roomassa poikkesivat niin paljon (oleellisimpana erona edustuksellisuuden puuttuminen) sen nykyaikaisesta versiosta, että niihin ei kannata liikaa fiksaantua, muistettakoon, että nehän päätyivät huonosti: Kreikassa vieraan valloittajan alle joutumiseen, Roomassa sisällissotiin ja yksivaltiuteen.
Ennen muuta kaksi Turchinin listan kohtaa pistää silmään, kun miettii sen soveltuvuutta (ja mahdollista ennustearvoa): ”köyhien köyhtyminen”, minkä konventionaalisemmin ilmaisisin tulon- ja omaisuudenjaon epätasaistumisena (ja huono-osaisten joukon suhteellisena kasvuna), ja ”eliitin paisuminen”. Ensin mainittua on kiistattomasti tapahtumassa. Viimemainittu vaikuttaa ensi silmäykseltä ristiriitaiselta ensi mainitun kanssa, mutta jos sen ymmärtääkin ”hallitsevan eliitin” asemesta erilaisista yhteiskunnan kustantamista etuisuuksista nauttivien ja niihin itsensä oikeutetuiksi tuntevien (englanniksi käytetään termiä ”entitlement”) joukon paisumiseksi, luonnehdinta alaa tuntua oikeaan osuneelta.
Turchinin lista kuvaa viime kädessä ”prosessia”, ei syvimpiä syitä yhteiskuntien ajautumiselle umpikujaan, josta on päästy vain vanhan vallan kaatamisella ja uuden siihen pääsyllä, ei aina mutta useimmiten vähintään kivulloisesti ja usein väkivaltaisesti. Tärkein opetus onkin hänen teesiensä yleispätevyys eli että mitään sellaista ei meidänkään yhteiskunnissamme ole, mikä tuollaiselta sykliltä automaattisesti pelastaisi. Onko se vältettävissä aktiivisilla toimilla, sen voi paradoksaalisesti todeta vasta jälkeenpäin ja silloinkin vain, mikäli välttäminen on epäonnistunut, sillä olevien olojen jatkuminen ja/tai vähittäinen muuttuminen ilman mullistuksia ei tällaisia teorioita tuota eikä niihin huomiota kiinnitä.
Minusta tuo esitetty mekanismi ei päde toimivassa demokratiassa, jossa vallanpitäjät voidaan vaaleilla vaihtaa. Ja erityisen heikosti se näyttäisi toimivan hyvinvointivaltion kohdalla.
Ilmoita asiaton viesti
Määrittele toimiva demokratia, onhan Venäjäkin ”demokratia”, ja Yhdysvallat on myös ”demokratia”, vaikka valtaan pääsee vain Plutokraatti.
Isoilla mailla näyttää olevan kaikkein vaikeinta ja kun iso valtakeskittymä romahtaa, on lopputulos pienille valtioille vähintäänkin arveluttava. Tätähän ounastellaan myös Venäjän romahtamisen suhteen, että kuinka epävakaus naapurissa alkaa näkyä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, ei ole pahasta ainakin muistutella itseään, mihin yhteiskuntavakaus perustuu ja miten helposti se horjuu.
Ilmoita asiaton viesti
Vähän aikaista sanoa, tietenkin, koska ainoakaan hyvinvointivaltio ei ole lähimainkaan satavuotias.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen kirjoitus. Samalla se osoittanee, miten ”big data” – kaipaa tuekseen teoreetttisia käsitteitä. Niiden etuna on a) arvovapaus sekä b) siirrettävyys paikasta ja kulttuurista toiseen.
Turchinin työ heijastuu minulle nyt vain teidän kuvauksenanne toisen kolumnistin kirjoituksesta. ”Rikkinäinen puhelin” – leikki on siis käynnissä.
Ohessa kuitenkin asiaan oma jäsennykseni ”muotoa luovan yhteiskunnallisen murrosprosessinn vaiheistuksesta.
– Seuraavat neljä A – alkuista kirjainta kuvaavat sitä ”väestön mielellistä keskiarvosiirtymää”, jonka pitäisi esiintyä jotta yhteiskunnan muotoa luodaan toiseksi (siis laadullinnen rakenne muuttuu jne…).
1. Apatia (tulevaisuus on harmaa, ei jaksa enää vaivautua).
2. Alienaatio (vieraantuneisuus, osattomuus niin omasta itsestä kuin erityisesti yhteiskunnan kiinnittyneidyydestä).
3. Akkleraatio (kiihdyttävä ärsyke, luo tietoisuuden, joukot syntyvät..)
4. Aggeressio (matsi otetaan, joskus vain lakien mukaan, toisinaan vetästään kunnolla pataan kuten Suomessa sata vuotta sitten kaksi prosenttia väestöstä deletoitiin).
**** *****
Suomen sisällissotaan johtaneen prosessin kuvauksena tuo malli istahtaa oikein asiallisesti. Samoin Neuvostoliiton sortumiseen.
Ps. Yksinkertaisesta vaihekuvauksesta on helppo edestä varsinaisiin taustateorioihin asiassa eli ”elävien järjestelmien order through chaos” -ajatteluun. Sekin on vain yleinen mallinnnos, mutta siihen on mahdollista ympätä, istuttaa keskeisiä meso- ja mikrotason psykologisia sekä sosiologisia teorioita. Niiden avulla malli päästään sitten kunnolla tieteen vaatimukset täyttävästi testaamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sama pyörii Apple tv+ n ohjelmistossa eli Isaac Asimovin Foundation sarja. Siinä piisaa tätä ”big dataa” eli sarjan termein psykohistoriaa.
Muutoin ties kuka on näitä historian syklejä ihmetellyt ja kirjoja on hyllyittäin aiheesta kirjoitettu
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä, miten tarkasti TV-sarja seuraa kirjan tapahtumia, mutta Hari Sheldon kehitti psykohistorian perusteet, koska aavisteli, että imperiumin hajoaminen johtaisi ihmiskunnan degeneroitumiseen, vai oliko se toisin päin? Psykohistorioitsijoiden tehtävä oli laskea/ennustaa, miten ihmiskunta selviäisi tästä taantumuksen ajasta mahdollisimman pienin vahingoin. Keisari tietysti koki Sheldonin luomat säätiöt uhkaksi itselleen ja valta-asemalleen.
Vuorela totesi hyvin, että modernit hyvinvointivaltiot alkoivat esiintyä enenevissä määrin vasta 1950-luvulla ja sata vuotta on muutoinkin lyhyt aikajänne katsastaa kulttuurien elinkelpoisuutta.
Realiteetti on se, että Suomen kaltainen hyvinvointivaltio saattaa pahimmillaan romahtaa muutamassa vuodessa pahoinvointivaltioksi,oli hallinto demokraattinen tai ei. Siihen riittää syvä lama, valtaisa työttömyys ja yhteiskunnan kyvyttömyys tukea uusköyhälistöä sekä valtion väkivaltakoneiston toiminta. Muistellaanpa vaikkapa vuotta 1918.
Eihän Roomakaan ollut ikuinen.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on vahvasti tuolla tiellä jos eliitiksi ajatellaan julkishallinnon johtajat ja virkamiehet. Verovaroista suoraan tai epäsuoraan toimeentulonsa saaneiden määrä on kasvanut niin suureksi että he määräävät harjoitettavan politiikan suunnan. Suomen talouden tervehdyttäminen vaatinee siis jonkinlaisen romahduksen. Hallitus pystyy vain hiukan hidastamaan sen vääjäämätöntä tapahtumista.
Ilmoita asiaton viesti
Sano se, Valtosenkin vaalirahoitus pomppasi ”vain” neljälläkymmenellätuhannella Eurolla ilmoitetusta sadastakolmestakymmenestätuhannesta.
Ilmoita asiaton viesti
Poikkesin Tampereella tällä viikolla ja luin paikallista lehteä.
Aamulehti julkaisi hyvinvointialueensa johdon palkankorotukset. Ylimmän johdon palkkoihin uppoaa sivukuluineen runsaat 6,9 miljoonaa euroa vuodessa ilman lomarahoja. Useimpien johtajien toimipaikka tai asema ei ole lehden mukaan muuttunut. Johtajat vain saavat isomman palkan samasta työstä mitä ovat tehneet aiemmin. Sopii nyvin Antin esittämään teoriaan yhteiskuntien kehitys sykleistä.
Hyvinvointialueen (Pirha) palvelukseen siirtyminen tiesi muhkeita palkankorotuksia varsinkin pienten kuntien sote-johtajille.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen ajatusrakennelma.Historian ja jälkiviisauden kirkkaassa valossa näkee, että imperiumit ovat syntyneet, kukoistaneet ja sortuneet.
Osoittaa,että ihminen , human beeing, ei kestä menestystä. Näyttää pätevän sekä maallisiin että hengellisiin rakennelmiin.
Sykilin pituus vaihtelee. Voisi ajatella, että tekniikan ja tiedon välityksen kehittyessä ja nopeutuessa myös syklit nopeutuvat. Ihminen ei perusolemukseltaan muutu.Syntyy , elää ja kuolee. Mitä senjälkeen on jo toinen juttu.Kristinuskon vastaus on iankakkien elämä, niille jotka uskovat Jeesuksen kuolemaan ,ylösnousemukseen, syntien sovitukseen ja Taivaan valtakuntaan.Puhutaan uudestisyntymisestä.Hindut ja monet muut uskovat puolestaan sielun vaellukseen. Ikuinen sekin.
Iankaikkisen elämän sykli on ikuinen. Maallisen elämän rajallinen: 70, 100, 300, 1000 vuotta. Siinäpä haastetta tutkijoille.
Sitten vähän lähemmäksi tätä päivää. Kommunismi romahti n. 100 vuodessa, kapitalismi on jo käytännössä romahtanut, Uusliberalismi kasvaa ja kukoistaa. Omaisuus kasautuu entistä harvempien käsiin. Noin kolme vuotta sitten maailman 8 rikkainta omisti enemmän kuin puolet maailman väestöstä. Kehtitystä johtaa USA ja länsimaat hyvänä kakkosena Jokohan mitta alkaa olla täynnä?Entäs sitten? Se onkin jo toinen juttu.
Ilmoita asiaton viesti
Nopsasti nyt vain pari pointsia:
Yhteiskunnat ovat muuttuneet erityisesti teknologisen kehityksen ja globalisaation myötä niin nopeasti ja perusteellisesti, että vuosimäärissä (100 v.?) kuvaillut sykliteoriat ovat väkisinkin huteralla pohjalla. Oleellisia muuttuvia tekijöitä on aiempiin vastaaviin jaksoihin verrattuna tullut huikeasti lisää.
Yksi näistä on uudenlaisen ylikansallisen eliitin muodostuminen. Toki ylikansallisia eliittejä on noussut ja heikentynyt ennenkin. Vaikkapa Oxfamin varallisuuseroraportteja seuraava ei voi kuitenkaan nykyisin olla haukkomatta henkeään. Ylin varallisuusprosentti poliittis-ideologisine hengenheimolaisineen on sisäisistä jännitteistään huolimatta ihan erilainen toimija kuin jokin kartanoon kokoontunut ruhtinasjoukko taannoisina vuosina.
Nykyeliitit eivät noin vain romahda. Jos kuitenkin tavallisen kansan kannatus menee, jännitteet varmasti kärjistyvät sekä kontrollin ja vallan keinot kovenevat.
Ilmoita asiaton viesti
On pelkkää arvailua vailla historian perusteita yrittää hahmottaa tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä – ellei huomioida että nyt on olemassa aivan uusia vaikuttavia megavoimia kuten ilmastonmuutos tai materialistisen kiihtyvän kasvun mahdottomuus.
Ilmoita asiaton viesti
Sykliteoriat – joihin Päivänsalo viittasi – jäsentävät muutosavaruuden toista puolta.
Teknologia, kauppa, omistus jne ovat muutosavaruuden ”ulkoisen tekijän” päädyssä. Jostakin tulee vain innovaatio – ja se muuttaa yhteiskunnan.
Noinkin. Mutta yhteiskunta on nimenomaan sosiaalinen kokonaisuus. Siihen pätevät, oman uskomukseni mukaan, samat ilmiöt kuin ylipäätään elollisen järjestelmän (systeemin) muutoksissa.
– sisäinen ja ulkoinen muutospaineet kietoutuvat.
Yksi järjestelmän kehitykseen / muutokseen / murrosalttiuteen oleellisesti vaikuttava tekijä on järjestelmän joustavuusrajat! Niillä on taipumus kaventua ajan funktiona. Tuossa ollaan muutosavaruuden ”sisäinen logiikka tuottaa murroksen” -päädyssä.
– ja kun järjestelmä ohjautuu joustavuusrajojensa ulkopuolelle, siinä saattaa käynnistyä muotoa luova muutosprosessi. Eli järjestelmä rakentaa tavoitteisuutensa uudestaaan (brexit, monet avioerot jne… on vain pakko hypätä tulevaisuuteen tietämättä mitä toivoa).
Ps. Joustavuusrajat kääntyvät resilienssi-rajoiksi. Käytin ”resiliency limits” käsitettä 1985 pitäessäni luennon aiheesta The Soviety of General Systems Research – vuosimeetingissä Kaliforniassa. Siellä oikeastaan kiteytin asennoitumiseni yhteiskuntatieteiden metodiikkaan, joten nuori tutkija sai matka-apurahalleen anntia.
Ilmoita asiaton viesti
Varila: ”…kun järjestelmä ohjautuu joustavuusrajojensa ulkopuolelle, siinä saattaa käynnistyä muotoa luova muutosprosessi.”
Tämä vaikuttaisi kyllä ihan mielekkäältä lähestymistavalta joidenkin laajojen trendien (megatrendien?) ja ehkä syklienkin hahmottamiseen. Yhtenä laajojen linjojen kirjailijana tulee mieleen ranskalainen ekonomisti Thomas Piketty, jonka taloushistorian tutkimus auttaa näkemään varallisuuserojen isoa kuvaa 1800-luvun lopulta nykypäivään. Ennen ensimmäistä maailmansotaa eriarvoisuus oli jyrkimmillään, mikä toki ryyditti reaalisosialismin nousua. Isoin tasaus tuli 2. maailmansodan myötä ja 2000-luvulla ollaan taas lähestytty reilun 100 vuoden takaisia takaisia huippueriarvoisuuksia.
Varilan termein talousjärjestelmän joustavuusrajat taitavat taas natista.
Toisena esimerkkinä tulee mieleen filippiiniläis-yhdysvaltalaisen politiikantutkijan Amy Chuan teos Day of Empire, jonka pääteema on suvaitsevaisuus. Hän argumentoi, että kaikki maailmanvallat ovat tarvinneet suhteellista suvaitsevaisuutta vakauden tähden. Aleksanteri Suuri oli tässä lajissa taitava, mutta hänen kuoltuaan hänen laaja valtakuntansa hajosi. Pax Romana oli vastaavalla tavalla suhteellisen suvaitesvaisuuden valtakunta. Kiinastakin Chua kirjoittaa laajasti, mutten uskalla ulkomuistista kertoa esimerkkejä — toivoakseni ainakin blogisti saanee Chuan realistisesta suvaitsevaisuusargumentaatiosta kiinni jo edellisistä esimerkeistä riittävästi.
Chuan mukaan Yhdysvallat on kuitenkin epäonnistunut olemaan riittävän suvaitsevainen esimerkiksi Lähi-Idässä (vähintään Irakin sota). Varilan termein Yhdysvaltain johtaman järjestelmän joustavuusrajat olivat koetteilla sen myötä. Sittemmin, viimeisen 10 vuoden aikana, aikamme imperiumit ovat toki horjuneet taas uusilla tavoilla — jotka eivät siis nähdäkseni kuitenkaan pääasiallisesti selity syklisillä malleilla.
Ilmoita asiaton viesti
”Sittemmin, viimeisen 10 vuoden aikana, aikamme imperiumit ovat tokihorjuneet taas uusilla tavoilla — jotka eivät siis nähdäkseni kuitenkaan pääasiallisesti selity syklisillä malleilla.”
Tuosta taidamme olla eri mieltä. Vaan katsommeko samoja imperiumeja?
1. Jenkkilä.
– 1970 -luvulta käynnistyi punaniskan/perusduunarin tilan ahtaammaksi ja ahtaammaksi käyminen. Talousjärjestelmä loi
reunaehdot. Japsit vyöryivät autoineen, tavara oli kallista ja maailmalla Jenkkien maine Vietnamin vuoksi surkea.
– Mitäpä sitä rasvanahka muuta tekemään kuin sinnittelemään? Mutta tila kävi ahtaaksi kuin Suomessa maanviljelijälle. Tee sitä tai tätä, leipä heikkenee…
2. Reagan loi Jenkkilän kunnian uudestaan. Mutta Sovjetin raunioittaminen ei Rasvaniskan osaa parantanut. Alkoi Juppien aikakausi. Ja rääväsuut huutaa homotusta ja sukupuolen vaihtoa ja muuta saastaa (rasvaniskan mielestä, omaa kantaani en ilmaise).
3. Clinton… jeesusteli, eleli moraalittomasti. Ja edusti ennen kaikkea Washingtonin eliittiä.
4. Bushien kausi – meni taas.
MUTTA
5. Negroidi presidentiksi, ulkoministeriksi Hillary joka aidosti naureskeli Rasvaniskalle… Obama teki samaa kuninkaallisessa ilmeilyssään ja halveksi konservatiiiveja…
= Ulkoiset tekijät (talous, hallinto, epäjärjestys, rasismin vastustus) heikensivät merkittävän ryhmän konservatiivien elämän elinehtoja. Tapahtui siirtymä Anomiasta Alienaatioon.
= Mainetekijät ja pilkka (demokraatit ja kuivatettavat Washingtonin silovikit) olivat yhteiskuntaluona terävöittävä ärsyke eli Aggressio!
*** **** *****
Trump kanavoi jo syntyneen – mielestäni ymmärrettävän – vihan ja raivon. Aggressio ohjautui, kaikesta huolimatta, demokratian rajojen sisällä.
– Valkoisen talon kuohunta oli toisarvoista touhuilua, sanotaanko, kuohan täräys joka ei ollut millään tavalla vaarallinen demokraattiselle järjestelmälle.
**** *****
Britannia selittyy ehkä vielä selkeämmin sisäisillä tekijöillä. Britit yksinkertaisesti totesivat ”Rysselin rälssi ja Maailman merien rohkeat purjehtijat eivät ole henkisesti saman laadun ihmisiä”.
Venäjä – no se nyt olisi ihan oma lukunsa. Siihen ei voimat nyt riitä.
PS. Kiinnittäisin huomiota erityisesti siihen, että Suomessa Persut ovat rynnistäneet aiemmin kuin muissa maissa vastaavat puolueet.
– tässä katsannossa Suomi on kehityksen kärjessä jollakin tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Ville Päivänsalo,
Oliko muuten Paavo Päivänsalo sukujuurtanne? Mutta asiaan:
Ulkoiset tekijät TAI sisäiset tekijät murroksen tuottajina on väärin.
Kyse on aina sekä että ilmiöistä. Ja totaliteetista eli kokonaisuuden summasta.
Jos järjestelmän fluctuaatio on reuna-alueillaan, saattaa jopa satunnnainen tekijä laukaista mitä hyvänsä (vrt. checkpoint Charlin).
– jos järjestelmä on tasapainonsa vakaimmissa kohdin, se on kuin Mike Tyson. Kovakin kolaus kalloa/järjestelmää vastaan ei vaikuta juuri mitään.
Mutta se joustavuusrajojen luonnollinen kaventuminen – se ajaa järjestelmän kuin järjestelmän vaikeuksiin.
Esimerkki: Suomi oli suvaitsevaisimmillaan vuonna 1993. Sen jälkeen on suvaitsevaisuus käynyt yhä kapeammaksi ja kapeammaksi.
– Jossakin vaiheessa kestokyky murtuu. Mutta millä tavalla ja milloin? Ei aavistustakaan. Parempi olisi että kaventuvan Suvaitsevaisuuden murtumapiste tulisi pian. Silloin murros olisi vaikutuksiltaan vähemmän dramaattinen.
Ilmoita asiaton viesti
[Tämä vastaus Varilan alempaan viestiin:] Juu, olen prof. Paavo Päivänsalon sukua, vaikken suoraan alenevassa polvessa. Minulla oli kuitenkin kunnia vielä opiskeluiässä oppia tuntemaan häntä lisää.
Kiinnostavia arvioita Varilalta suvaitsevaisuudesta Suomen lähihistoriassa. Olen itse vähän luovuttanut tästä keskustelusta — hui, apatiaako?
Olin muuten ensimmäisenä toimittajana LIT Verlagin Theorizing the Postsecular -sarjan kirjassa Tolerance: Human Fragility and the Quest for Justice (2017). Tekisi varmaan hyvää, jos jaksaisi pinnistää ja yrittää päivittää käsityksensä suvaitsevaisuudesta nyky-Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ok, tämä selkeyttää, mitä tarkoitit. [Varila: ”1. Jenkkilä…”]
Osa pointseistasi kytkeytyy samalla kiinnostavasti Chua-tyyliseen reaalipoliittiseen suvaitsevaisuusargumentaatioon. Jos eliitti ei aidosti suvaitse tavallista kansaa, tämä kääntyy eliittiä vastaan. Chualaisittain eliitin suvaitsevaisuus on toki väkisinkin jotenkin ylimielistä. Niin on aina ollut.
’Aidolla suvaitsevaisuudella’ tarkoitan kuitenkin sellaista suvaitsevaisuutta, joka on myös kunnioittavaa ja jopa ymmärtävää ja arvostavaa. Tällaista suvaitsevaisuutta ei juuri ole trumpilaisille eikä Britannian Brexit-väelle suotu.
Ilmoita asiaton viesti
Turchin kuulostaa uudelleen lämmitetyltä Oswald Spengleriltä
Alla Wikipediasta lainattua.
Teoksessaan Länsimaiden perikato Spengler pyrkii osoittamaan, että kulttuurit ovat elävän eliön kaltaisia järjestelmiä, jotka syntyvät, käyvät läpi tietyt kehitysvaiheet ja lopulta kuolevat. Hänen mukaansa tällä kehityksellä on tietty säännönmukaisuus, joka toistuu kaikissa menneissä, nykyisissä ja tulevissa kulttuureissa. Tätä hän kutsui kulttuurimorfologiaksi.[1
Ilmoita asiaton viesti
Olen ajatellut samaa mielenkiintoinen on tää väkimäärä ja aseet.
Ilmoita asiaton viesti
Noiden Kuosmasen mainitsemien esimerkkien, Ranskan ja Kiinan, oheen voisi ottaa Venäjän. Tsaarinvalta toki kesti pitkään mutta sen jälkeen onkin ollut myrskyisempää. Neuvostoliitto (nelisen vuotta ensin Neuvosto-Venäjä) kesti reilut seitsemänkymmentä vuotta. Sitten reilut kaksikymmentä vuotta suhteellisen liberaali Venäjä, joka viitisentoista vuotta sittten alkoi muuttua yhä autoritaarisemmaksi ja jota nykyään voi pitää mafia- ja fasistivaltion risteytyksenä.
Yhdysvallat on sisällissodasta, lamakaudesta ja rotulevottomuuksista huolimatta säilyttänyt perustuslakinsa pienin lisäyksin jo yli 230 vuotta. Osaako joku laskea, kuinka mones perustuslaki tuolla itänaapurilla on menossa vuodesta 1917 lähtien?
Ilmoita asiaton viesti
Jenkkilä on tässä hyvä esimerkki. Mahdollisimman suuri vapaus suo murrokselle tilaa ilman että ydin-instituutiot sortuvat (paitsi kerran eli sisällissota).
EU:ssa ja sen nöyrässä oblast-Suomessa on mahdollisimman suuri vapaus käännetty ”ohjatuksi vapauskontrolliksi”.
Saa nähdä purkautuuko Rälssin ies yhtä kevyesti kuin Sovjetissa?
Ehkä lopputulos olisi ollut parempi jos olisivat panneet sisällissodan pystyyn?
Ilmoita asiaton viesti
John Keegan (*) oli Turchininsa lukenut ja täydensi hänen historiallista flipperimekanismiaan yhdellä vipusella:
– Turchin: eliitti paisuu ja alkaa kilpailla asemista (korkeakoulutettujen ylituotanto on tästä ajankohtainen esimerkki),
–> Keegan: ylimääräiset eliiittikaaderit hakeutuvat sisäisen turvallisuuden virkoihin. Alkaa ylivalvonta ja noitavainojen aika.
Kyseessä on tosiaan flipperimekanismi, koska yhteiskunta ainakin yrittää uudistua (flipperinpelaaja flippaa palloa ylöspäin) erinäisillä uudistusimpulsseilla (satunnaisilla ja suunnnitelluilla). Miksi jotkut sivilisaatiot ovat sitten kestävämpiä kuin toiset (Kiina esim.)? Mielestäni on kyse domestikaation asteesta. Kauko-Idän tiukasti kooperatiiviset kyläyhteisöt juurivat pois autistit ja jukuripäät jo kauan sitten, ja jäljellä on geneettisesti domestikoitunut ihmislaji, joka kestää tyranniaa hyvin.
Lännessä kyseinen rodunjalostusvaihe on vasta meneillään. Meillä mekanismina on oopiumiluolien kaltainen Nintendo- maailma, lukioikään huipentuva alienaatio, historiallisesti mahtava masennusaalto, elämäntapahuumeet ja itsensäviiltelymuoti. Ne, jotka selviävät tuosta, voivat olla niin lauhkeita kanasia, että kaduilla mellakointi ja yhteiskunnan kaataminen ei edes tule mieleen.
Historiallisesti ottaen Turchinin kuvaama dynamiikka ei ehkä toteudu. Kansalainen on liian sidoksissa sähkötöpseliin, keskuslämmitykseen ja kansalaispalkalla ostettaviin massaruoka-annoksiin. Koirakaan ei enää kapinoi, se enintään karkaa hetkeksi, tai kuolee masennukseen.
Turchinin kehityskulkua kauheampi kohtalo: yhteiskunnan loppu jää tulematta!?
(*) https://mpkk.libguides.com/lukusuositukset/SOTATL/Palokangas
Ilmoita asiaton viesti