On tämä uusikin kylmä sota ideologioiden välinen
Italialainen sinologi Francisco Sisci viittasi äskettäin virallisen Kiinan julkaisemaan asiakirjaan, jossa hahmotellaan näkemyksiä kansainvälisestä yhteistyöstä. Kuten puoluevaltiolta voi odottaa, ne on pantu ylistävässä sävyssä maan johtajan nimiin. Kukaties ne ovatkin hänen ajatuksiaan, ja ainakin ne ovat hänen hyväksymiään ajatuksia. Konkreettisten asia-alueiden taustalla on, eikä ensimmäistä kertaa, teesi, että erilaiset kulttuurit ja sivilisaatiot elävät maailmassa rinnakkain. Tämä kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta kätkee taakseen vaatimuksen, että ei saa olla mitään suvereeneja valtioita sitovaa sääntöjärjestelmää. Tai ainakaan sellaista joka sitoisi Kiinaa. Se on siis haaste ”sääntöpohjaiselle kansainväliselle järjestykselle”, joka Kiinan mielestä (ainakin sen retoriikassa) edustaa ”kylmän sodan mentaliteettia”.
Kylmänä sotana tunnettu kamppailu käytiin kahden ideologisen blokin välillä, ja sen päättyminen Neuvostoliiton täydelliseen tappioon aina valtion ja sen yhteiskuntajärjestelmän romahtamista myöten harhautti voittajat, siis ennen muuta Yhdysvallat, luulemaan, että se oli jotenkin vääjäämätön kapitalistisen markkinatalouden ja sen erottamattoman kumppanin, amerikkalaistyyppisen demokratian voitto, jonka saavutettuaan voittajan ei tarvinnut tehdä mitään lisää, vaan seuraisi ”historian loppu”. Tällainen usko vapautti uskojansa määrittelemästä itselleen loppupäämäärää ja siis myös siitä, että oli luotava politiikka, jolla siihen päästäisiin. Traagista hintaa tästä harhaluulosta maksavat yhä esimerkiksi irakilaiset ja afganistanilaiset, mutta varsinainen maailmanpoliittinen seuraus on ollut sokeus Kiinan nousulle ja – luultavasti – väärin reagointi, kun siihen lopulta herättiin.
Valituksen aiheet Kiinan harjoittamasta politiikasta eivät sinänsä ole uusia. Ensimmäinen on Kiinan harjoittama ”merkantilismi”. Termi on muodissa mutta vanhanaikainen, sillä kysehän on 1600-luvulla muodissa olleesta, Euroopan valtioiden harjoittamasta kauppapolitiikasta, jolla pyrittiin viennin lisäämiseen ja tuonnin estämiseen kaikin keinoin. Ei Kiina tietenkään toimi minkään 1600-luvun teorian nojalla, mutta on sen toiminnassa kyllä samankaltaisia piirteitä. Vientiylijäämä on ollut suuri lähes koko sen niin sanotun reformi- ja avoimuuspolitiikan neljän vuosikymmenen ajan ja sen ansiosta myös valuuttavaranto on ennennäkemätön. Merkittävä osa tästä on sen tuotteiden kilpailukyvyn ansiota, mutta se ei ole sille riittänyt, vaan se turvautuu erilaisiin yhteiskuntajärjestelmänsä mahdollistamiin keinoihin kontrolloidakseen pääsyä omille tuote-, palvelu- ja erityisesti rahoitusmarkkinoilleen samalla kun se (väärin)käyttää avoimen kauppajärjestelmän suomia mahdollisuuksia viennissään ja investoineissa ulkomailla. Kaiken taustalla on kommunistinen puoluevaltio, jolle myös Kiinan yksityinen talouselämä on asemansa velkaa ja jonka on sitä viime kädessä toteltava.
Toinen ärsyttävä ja yhä suurempaa vastarintaa aiheuttava asia on Kiinan kasvava ekspansionismi. ”Ekspansionismilla” tarkoitetaan toisaalta konkreettisia aluevaatimuksia, toisaalta yleisempiä ja vaikeammin täsmennettävissä olevia valtapyrkimyksiä, ”etupiiriajattelua” ja poliittisen, taloudellisen ja kulttuurisen vaikutusvallan levittämispyrkimyksiä. Kiinalla on niitä kaikkia, mutta ei se siinä ainutlaatuinen ole; tuollaista asennoitumista voisi jopa pitää suurvallan keskeisenä yleisenä tunnusmerkkinä.
Pitkään Kiina harjoitti erittäin pidättyvää ulkopolitiikkaa ohjenuoralla ”kätke kykysi ja odota aikaasi”. Vaikka tämä ohjenuora itse asiassa hyvin selkeästi kertoi, että kyse oli tilapäisestä taktisesta suhtautumisesta muuhun maailmaan, siihen suhtauduttiin ikään kuin aika ei koskaan koittaisi. Kiinan todellisesta asennoitumisesta ympäröivään maailmaan olisi tietenkin voinut saada osviittaa jo sen vuosituhantisesta historiasta, mutta ei se heikoimpinakaan hetkinä ole siitä kokonaan luopunut. Tätä kuvaavana anekdoottina on mieleeni piirtynyt historioitsija Margaret MacMillanin teoksesta ”Nixon in China” tieto, että kutsun Nixonin historialliselle vierailulle Kiinaan vuonna 1972 esitti pääministeri Zhou Enlai, joka ei ollut Kiinan ykkösjohtaja, vaan vain Mao Zedongin apuri, jopa tämän monesti nöyryyttämä apuri. Nixon ei myöskään aivan viime hetkiin saakka saanut varmistusta sille, että saisi edes audienssia Maon luo.
Ensimmäisiä merkkejä pidättyvyyden loppumisesta oli havaittavissa jo 2000-luvun koittaessa ja ensimmäiseksi sen joutuivat havaitsemaan Kiinan pienemmät naapurit. Varsinaisesti kykyjen kätkeminen alkoi kuitenkin päättyä heti puoluejohtaja Xi Jinpingin noustua valtaan vuonna 2012.
Kiina pyrki reformi- ja avoimuuspolitiikkansa osana tyynnyttämään rajakiistojaan naapureiden kanssa, selkeimpänä esimerkkinä Venäjä, jolle se oli menettänyt yli miljoona neliökilometriä aluettaan 1800-luvulla. 1960-luvulla Kiina nousi uhmaamaan Neuvostoliiton vaatimuksia ideologisesta johtoasemasta, mutta riidat sovittiin myöhemmin. Vähän kummalliselta tuntuikin siksi uutinen Kiinassa julkaistusta kartasta, jossa yksi, tosin pieni, Venäjällekin kuuluva alue oli esitetty kuuluvaksi Kiinaan. Japani on saanut pitää perivihollisen asemansa ja sen kanssa on myös aluekiistoja (ainakin yksi). Tunnetumpi esimerkki aluekiistoista on Etelä-Kiinan meri, jonka Kiina haluaa sisämerekseen valtaamalla sen saaria ja kareja ja rakentamalla niille sotilaallisia laitteita, omimalla sen luonnonvaroja ja kontrolloimalla liikennettä sen läpi. Kyse on kansainväliselle kaupalle kriittisestä alueesta, joten Kiinan pyrkimyksillä siellä on maailmanpoliittista merkitystä. Intian kanssa Kiinalla on useita aluekiistoja, joita molemmat pitivät pitkään ”jäissä”, mutta jotka ovat viime vuosina taas aktualisoituneet.
Taiwanin ongelmakin on japanilaista perua, koska Kiina menetti sen viimemainitulle vuonna 1895, ja se jäi kommunistien vastustajien käsiin kansantasavallan perustamiseen päättyneen sisällissodan jälkeen. Jos on epävarmaa, onko Kiinan nimenomaisena tavoitteena liittää kiistojen kohteena olevia muita alueita itseensä vai vain ylläpitää poliittista painetta (ja osoittaa ylemmyyttään pienempiään kohtaan), Taiwanin kohdalla aluevaatimus on eksplisiittinen.
Ekspansionismiksi voi luonnehtia myös Kiinan pyrkimyksiä ulottaa taloudellinen vaikutusvaltansa yhä laajemmalle ja syvemmälle, perustaa multilateraalisten laitosten rinnalle kilpailevia omiaan, vuosikymmeniä jatkunutta sotilaallisen voimansa kasvattamista ja modernisointia (myös ydinasetta on ryhdytty kasvattamaan) ja kulttuurista vaikuttamista, vaikka viimemainittu on toistaiseksi onnistunut huononlaisesti.
Kolmas, omalla tavallaan perustavanlaatuisin vastakainasettelu Kiinan kanssa konkretisoituu kysymykseen demokratiasta ja ihmisoikeuksista. Oikeammin kyse on yhteiskuntajärjestelmistä ja niidenkin taustalla olevista yhteiskuntafilosofisista lähtökohdista. Kommunismi kiinalaisin ominaispiirtein ei ole näissä suhteissa yhtään lempeämpi kuin kommunismi ilman noita ominaispiirteitä, mutta Kiinaan kohdalla on lisäksi kyse vuosituhantisesta kulttuurista, jossa yksilön ja yhteisön suhde on perustavalla tavalla erilainen kuin länsimaisessa, valistuksen aikakaudella nykyisen muotonsa saavuttaneessa perinteessä. Kun Kiina on – ainakin itselleen – todistanut oman järjestelmänsä elinvoiman ja jopa ylivoiman, ei se näe tarvetta tehdä näissä asioissa myönnytyksiä, ei enää edes verbaalisesti.
Kaikki kolme ideologisen, poliittisen, taloudellisen ja mahdollisen sotilaallisen konfliktin aiheuttajaa vaikuttavat yhdessä, mutta eri painoilla riippuen osallistujasta. Yhdysvalloissa on viime aikoihin asti ärrytty Kiinan taloudellisesta penetraatiosta, mutta nyttemmin myös ekspansionismista, samoin Intiassa. Euroopassa keskityttiin pitkään Kiinan demokratian ja ihmisoikeuksien tilaan, kunnes todellisuus on alkanut pakottaa kohdistamaan huomio talouteen ja ehkä pian myös ekspansionismiin. Jotain samaa kuin ”vanhassa” kylmässä sodassa tässä uudessakin on: kaksi perustavanlaatuista yhteiskuntakäsitystä törmää.
Kiinan talouskasvu on hiipunut lähemmäs muun maailman tasoa, ja jos hiipuminen jää pysyväksi, sillä tulee olemaan suuria vaikutuksia Kiinan mahdollisuuksiin jatkaa vaikutusvaltansa kasvattamista. Pitkään vallinnut mantra, että Kiina pian ohittaa Yhdysvallat, onkin alettu kyseenalaistaa. Kiinalta tuskin ovat jääneet huomaamatta Yhdysvaltain pyrkimykset koota voimia yhteen Kiinalle vastaamaan: se näkyy Filippiineillä, Vietnamissa, Japanin ja Korean suhteiden parantamisessa, niin sanotussa QUAD-yhteistyössä ja AUKUS-sopimuksessa. On merkkejä, että molemmat pyrkivät taas stabilisoimaan tilannetta välillään. Miten hyvin se onnistuu ”jää nähtäväksi” kuten on tapana sanoa kun ei tiedetä mitä sanoa. Ennen muuta jää nähtäväksi, miten hiipumista pystytään estämään lännessä; suhteelliset voimasuhdemuutokset ovat oleellisempia kuin absoluuttiset.
Onko nykyisin enää syytä puhua Kiinasta kommunistisena valtiona?
Toki se on totalitäärinen yksipuoluejärjestelmä, mutta laaja yksityisomistus on kovin kaukana kommunismin ideologiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Kiinassa on/olisi oma ”suurlähettiläs Kuosmasensa”, hän ehkä kirjoittaisi vastaavalla tavalla Jenkkilästä.
– mikäli tarkastelu olisi historiallisempi, niin Euroopan roistvaltiot saisivat myös sanansijaa 1700-1800 – lukujen tarkastelussa.
****
Konflikti on ihmiskunnan ja -yhteisöiden kehitystä eteenpäin työntävä voima.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on ”Jenkkilä”? Huhtamäki Oy:n purukumimaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole Jenkki ollut useampaan vuosikymmeneen enää Huhtamäen merkki. On Cloetan.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. Mutta ”Jenkkilästä” puhuminen on yhtä tuoretta kuin kyseisen purukumin muistaminen nykyisen pakkausalan konsernin tuotteena.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä Kiina olisi Riikosen mielestä? Ei ainakaan kapitalistinen valtio.
Mitähän jää jäljelle, fasistinen, feodaalinen. jotain muuta?
Ilmoita asiaton viesti
Poliittinen, nimenomaan ulkopoliittinen muutos alkoi näkyä Kiinassa jo siinä 2010-luvun alussa, kun Hu Jintaon aika alkoi loppua.
Asuin Shanghaissa (ja Hongkongissa) 1996-2017.
Melko nopeasti Xi Jinpingin valtaantulon jälkeen syntyi yltiöisänmaallisia liikkeitä (”Xin punakaartit”), jotka vastustivat kaikkea mahdollista ”länsimaista”.
Kävin Shanghaissa viimeksi 2019 ja HK:ssa 2020 juuri ennen koronaa. Molemmat kaupungit olivat muuttuneet ”ei-houkutteleviksi”, kun ne ennen olivat loistavia megapoleja, joista pitkän asumisenkin jälkeen löytyi aina jotain uutta ja mielenkiintoista.
Millaisia nuo mainitut kaupungit ovat koronakriisin jälkeen, tiedän vain ystävieni kertoman kautta.
Ilmoita asiaton viesti
”Ennen muuta jää nähtäväksi, miten hiipumista pystytään estämään lännessä; suhteelliset voimasuhdemuutokset ovat oleellisempia kuin absoluuttiset.”
Niin, YK:n väestöennusteen mukaan Kiinan ja Venäjän työikäisen väestön (20-64) määrän ennustetaan supistuvan noin 20% vuoteen 2050, USA:n taas kasvavan n. 8%. Esimerkiksi Pohjois-Euroopassa työikäisen väestön ennustetaan pysyvän ennallaan. Toisin sanoen Kiina heikentyy nopeasti ja on vaikea nähdä että se pystyisi haastamaan edes USA:a taloudellisesti ja sotilaallisesti.
Sotilaallisesti vaaran merkkejä ei ole oikein nähtävissä. Kiinan sotilasmenot ovat noin kolmanneksen USA:n sotilasmenoista ja kun Kiinan sotilasmenojen bkt-osuus on karkeasti puolet USA:n vastaavista ei ole nähtävissä kehitystä jossa maa voisi ohittaa USA:n sotilaallisesti. Toki toisenlainenkaan kehitys ei olisi mahdoton, mutta vaatisi Kiinan varustautumisen merkittävää kiihdyttämistä ja USA:n sotilaallisen panostuksen merkittävää heikentymstä.
Kiinan geopoliittinen lähiympäristö on myös hyvin haastava. Kiinalla on naapureinaan lähinnä vihollisia tai maita joiden suhteen se joutuu olemaan varovainen, USA:lla on naapureinaan ystäviä, Euroopalla toki sotilaallisesti jatkuvasti heikentyvä Venäjä ja kaoottinen Lähi-Itä sekä Pohjois-Afrikka.
Yllä olevalla en tarkoita että voisimme olla huolettomia, ainoastaan totean vaan että fundamentit ovat lännen puolella. Toki ne on mahdollsuus sisäisellä sekoilulla tössiä.
https://population.un.org/wpp/Graphs/Probabilistic/POP/20-64/156
https://www.sipri.org/sites/default/files/2023-04/2304_fs_milex_2022.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Miten Kiinan kansa suhtautuu aluelaajennuksiin?
Putinin suosio nousi Krimin jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Taisin jo jossain kommenttoida. Ei kiina ostovoimaltaan heikkoa eurooppaa hae. Päinvastoin. Maailman taloutta sotkevat eri jutut. Pikavoittoja….
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan ja lännen välissä olevien maiden kannalta Kiina merkitsee rauhaa, kulutustavaroita ja Infrastruktuurihankkeita. Junaradat Indonesiasta Saudi-Arabiaa ovat myönteisiä asioita. Saudi-Arabia sai Kiinalta nopean junaradan Mekasta Medinaan. Viimeksi kun Saudi-Arabiassa tehtiin amerikkalaisten kanssa asekauppaa, siinä paloi 300 miljardia. Jenkkiromut eivät edes pysäyttäneet Jemenistä tulleita ohjuksia ja drooneja.
Parempi valita rauha Iranin kanssa ja keskittyä omien kansalaisten hyvinvoinnin rakentamiseen. Siinä Kiinan osaamisesta on hyötyä.
Kysymys jostain demokratiasta ei ole niin olennainen. Singaporen malli on houkutteleva. Talous kun kohenee, niin legitimeetti hallita kumpuaa siitä.
Kun Lähi-idässä soditaan, niin ei siellä kansalaisille anneta mitään oikeuksia. Suuri osa maailmasta haluaa ratkoa omia ongelmiaan. Lännen asettamat kauppasaarrot ja sen harjoittama mielivaltainen hyväksyntä ”demokraattiseen leiriin” ei ole kovassa huudossa. (Siksi BRICS)
Sikäli monille kysymys tiivistyy kysymykseen sota vai rauha? Amerikkalaiset ovat sotineet hullunlailla viimeiset vuosikymmenet. Sikäli Kiina näyttää rauhanomaisemmalta.
Ilmoita asiaton viesti
Saudi-Arabia valitsee rauhan Iranin kanssa? Tuskin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan välityksellä tällaista suhteiden normalisointia on tapahtumassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinan vinkkelistä, tilanne on myös uhkaava, kuten käyttöönkytkettyjen tapauksessa helposti ilmenee.
Sisäinen jännite, ja sen rajun oloinen hoitaminen,… voi olla seurausta ulkoisesta paineesta. Näin toteutuu tiettyinä aikoina helposti, joka maassa.
Koko maailma elää stalinismin tilaa. Mitä tässä yksittäisiä on osoittelemaan. Joskus ongelmien mielessä merkittäviä, joskus eivät sen erikoisempia.
…
Ideologia on hutimenevä kytkentä jännitteisiin.
Kyse on joukkovoiman hakemisesta, jossa ideologialla on osuutensa, tosin kuin mitä oli Venäjällä Mainilan selityksessä. Merkitsee, mutta ihan verukkeena.
Näitä puolustavat he, jotka järjestelystä voivat kokea hyötyvänsä. Ei kaikki. Osa ei halua tällaisia, vaikka jäisi ns hyvälle puolelle, ja sitä aikaa riittäisi, oman täälläoloajan verran.
Yhteisöllinen jatkuvuus toki merkkaa pitkän jatkumon takia, ja on meissä. Näyttäs kanavoituvan aika … ajan mukaisesti.
Kyse on tosiaan reaalisesta, ei idelogisesta, vaikka reaali laittaa hakemaan sen joukkoistumisensa.
…
Ideologia on reaali-väline, samoin uskonto. Kyse ihmiselle ominaisesta reaalisektorista.
Ilmoita asiaton viesti
Tuolla hieno tuore kirjoitus Kiinan tulevaisuudesta:
https://www.newyorker.com/magazine/2023/10/30/chinas-age-of-malaise
Ilmoita asiaton viesti