Uljas uusi ihminen
Kun on tullut (aiheesta) arvosteltua Helsingin Sanomia useaankin kertaan, on ilon aihe vaihteeksi arvostaa sitä, mitä se on julkaissut: freelancetoimittaja (ei siis Hesarin oma) Oskari Onnisen, nuoren teräväkielisen ja vähän itseään täynnä olevan tuntuisen miehen, ”esseen” siitä, miten ihmiset ovat menettämässä, elleivät jo menettäneet, kyvyn erottaa toden epätodesta. Ilmiö on saavuttanut ennennäkemättömän laajuuden ja syvyyden internetin, erityisesti aina mukana kuljetettavan mobiilin internetin, ja sen ylläpitämän addiktiivisen elämystulvan takia. Se on kuitenkin paljon vanhempaa perua, viimeistään television yleistymisen myötä ilmaantunut, ja visioitu sitäkin aiemmin, alkaen Aldous Huxleyn kuuluisasta teoksesta ”Brave New World”, joka julkaistiin jo vuonna 1932. Jatkoa seurasi George Orwellin vielä kuuluisammassa dystopiassa ”1984” (vuodeltan 1949) jota tosin oli edeltänyt hieman aikaisemmin hänen ”Animal Farm” -teoksensa (sitä Onninen ei muista mainita). Kanadalaisen kulttuurifilosofin Marshall McLuhanin pääteos Understanding Media: the Extensions of Man (suomeksi ”Ihmisen uudet ulottuvuudet”, julk. 1964), jossa hän esitti kuuluisan teesinsä ”väline on viesti”, ei ole tieteiskirjallisuutta, mutta kertoo samaa.
Tähän mennessä näyttää, että Huxleyn visio ennusti tulevaisuutta paremmin kuin Orwellin, vaikka McLuhan ei minusta jää hänestä jälkeen. Orwellin kuvaamaa painajaismaista, kaikkivoipaa väkivaltakoneistoa ei välttämättä tarvita: ihmiset alistuvat ajatuskontrolliin hyvillä mielin ymmärtämättä edes sen olemassaoloa. Molemmat visiot ovat itse asiassa hyvin dystooppisia ja kirjat päättyvät tragediaan, mutta epäilemättä Huxleyn dystopia on siinä eläville helpompi kestää. Todellisesta maailmasta löytyy kuitenkin molempia versioita; Huxleyta muistuttavat demokratioista, Orwellia diktatuureista.
Onninen olisi voinut mainita myös kolmannen kuuluisan scifi-vision, Ray Bradburyn ”Fahrenheit 451” vuodelta 1953. Ei tosin sen pääidean takia (että palokunnat ovat muuttuneet sammutuslaitoksista kirjojen polttolaitoksiksi), vaan siksi, että päähenkilön vaimo viettää aikansa transsinomaisessa tilassa asuntonsa seinänkokoisten televisioruutujen suoltamien päiväunidraamojen, senaikuisten ”Kotikatujen” ja ”Salkkareiden”, maailmassa. Tällaista iltapäiväohjelmaa olivat TV-kanavat Amerikassa täynnään todellisuudessakin jo vuonna 1977, jonka syksyn vietin New Yorkissa.
Mistä on kysymys? Mieleen tuli aivotutkimuksen tuloksia. Aivot ovat varsinkin nuorena hyvin muovautuvat, ja ärsykkeet, joille lapsi altistuu lapsuudessa ja nuoruudessa, vaikuttavat suuresti siihen, mitä kognitiivisia ja emotionaalisia kykyjä ihmiselle kehittyy ja – mikä on ehkä vielä ratkaisevampaa mutta unohtuu – mitkä jäävät kehittymättä. Ennen nykyaikaista aivotutkimustakin tämä ilmiö tunnettiin, ja muistelen sitä kutsutun sosiaalistumiseksi.
Lapsena ihmettelin Kalevalaa lukiessani, kun siellä alinomaa etsittiin oikeita ”sanoja”. Väinämöinenkin meni Antero Vipusen luo niitä etsimään, ja taisi niitä löytääkin. Kun tiesi oikeat sanat, sai ne lausumalla asioita tapahtumaan. Myöhemmin ymmärsin, että kyse oli shamanistiseen kulttuuriin kuuluvasta loitsuamisesta, joissa tiettyjä sanoja laulamalla pyydettiin jumalilta (millä nimellä heitä kutsuttiinkin) apua omille pyrkimyksille tai suojelusta vaaroja ja uhkia vastaan. Vaaroja ja uhkia, joiden varsinaisista, ”maallisista” syistä ei ollut tietoa ja joita siksi pidettiin jumalten/kohtalon oikullisuudessaan aiheuttamina.
Tämä maaginen maailmankuva ei kadonnut minnekään vielä pitkään aikaan senkään jälkeen kun shamanistiset kulttuurit väistyivät sofistikoituneempien uskontojen tieltä: rukoukset jumalille (myöhemmin monoteistiselle jumalalle) ovat vielä tätäkin päivää. Näin siitä huolimatta, että havaintoihin ja päättelyyn perustuva totuuskäsitys ja totuuden etsimismetodi, jolla oli juuret jo Kreikan antiikissa, löivät itsensä läpi uudella ajalla ja varsinkin Valistuksen aikana.
Onko nyt tapahtumassa jotain perustavanlaatuista, paluuta ihmislajin ikiaikaiseen yhteisölliseen ja maagiseen maailmankuvalliseen menneisyyteen? Jos on, miten käy sen ansiosta syntyneelle maailmalle, niin materiaalisesti kuin immateriaalisesti? Millaiseksi muuttuu maailma, jossa aivot muovautuvat gangstaräppiä eikä Albinonin Adagiota kuuntelemalla (Cha cha chata en tohdi mainitakaan…), Instagramin, Snapchatin ja TikTokin kaltaisten mielenpäihteiden tuottamassa jatkuvassa impulssivirrassa? Ne eivät opi lukemaan eivätkä kirjoittamaan, ne eivät opi keskittymään, vaan ”multitaskaavat” hyppelehtien keskeneräisestä ajatuksesta ja askaresta toiseen, ne eivät kykene pitkäjänteiseen ja itsekuria vaativaan toimintaan, vaan etsivät välitöntä tarpeentyydytystä. Narsistinen itsekeskeisyys on niille päällimmäinen motiivi menestyksen hankkimiseksi yhteisössä ja leimaa ihmissuhteita. Ja niin, totta ne eivät erota valheesta, eivät edes välitä niiden erosta; faktat korvaa ”narratiivi”, kertomukset, joiden totuusarvo on irrelevantti.
Vaikka edellä oleva ei kata eikä leimaa kaikkea eikä kaikkia, dystooppinen (ja toteenkäyvältä näyttävä) pelkoni on, että yhä pienempi osa ihmisistä pystyy pitkäjänteiseen ajatteluun ja ylipäänsä toimintaan. Samoin yhä pienemmällä osalla on edes ne tekniset tiedot ja taidot, joita tarvitaan yhteiskunnan teknisen ja taloudellisen perusrakenteen ylläpitämiseen ja kehittämiseen (ja paradoksaalista tai ei, yhteiskunnan tekninen ja taloudellinen perusrakenne ja varsinkin sen edelleen kehittäminen vaativat yhä enemmän tässä suhteessa). Silloin päädytään ennemmin tai myöhemmin umpikujaan, jossa tällaisia ihmisiä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi noihin tehtäviin. Paljonko heitä tarvittaisiin? Riittäisikö se muutama prosentti väestöstä, jolla ihmiskunnan pitkässä historiassa, ennen tätä nyt ehkä päätymässä olevaa lyhyttä poikkeuskautta (muutama sata vuotta) lukuun ottamatta on ne ollut? Jos ei riitä, eikö silloin edessä ole katastrofi, jolla ei ole vertaista, koska sen uhriksi joutuvien ja siitä kärsivien määrä on mitattava miljardeissa?
Mitä tällä on tekemistä juuri päättyneen vaalikampanjan ja sen tuloksen kanssa? Ensinnäkin, vaikka yksinkertaisia slogaaneita loputtomasti toisteleva vaalisanoma on kai aina ollut osa poliittista propagandaa, se näyttää trendinomaisesti lisääntyvän. Varsinkin vaaleissa parhaiten menestyneet (en viitsi mennä erisnimitasolle) kutistivat sanomansa miltei pelkästään poliittisten viestintätoimistojen luultavasti esille tislaamiin fraasikokoelmiin. Toiseksi, sosiaalinen media kampanjavälineenä löi itsensä läpi vielä selvemmin kuin esimerkiksi viime kuntavaaleissa, jopa niin, että eräät kaikkein korkeimman äänisaalin haalineista kävivät kampanjansa pääsiassa sitä hyväksikäyttäen, ja heidän jos kenen ”sanoma” oli kaikkein yksinkertaisinta ja demagogisinta propagandaa. Kolmanneksi, myös vaaliasetelmien kärjistyminen etukäteisine ulossulkemissineen ja vaalikeskustelujen päällehuutamiseksi muuttumisineen heijastaa tätä samaa trendiä. Suomeenkin rantautui viimein vaalikeskustelu- tai väittelytyyli, joka on ollut arkipäivää jo vuosikymmeniä esimerkiksi Ranskassa kuten voin siinä maassa ja sen lähiympäristössä pari vuosikymmentä asuneena todistaa (ranskalaisten eleganssia tämänkin toteuttamisessa täällä kuitenkaan tuskin koskaan tavoitetaan). Yhteiskunnalliset asiat ja niiden hoitaminen, politiikka, muuttuu yhdeksi viihdeteollisuuden haaraksi, karnevaaliksi, joka pyörii loputtomana karusellina.
Onko mitään tehtävissä tälle megatrendille? Tuskinpa ainakaan millään ennakoivalla, tietoisella politiikalla. Jossain se todellisuus kuitenkin luuraa, ja iskee sieltä konkreettisten katastrofien kautta. Perustarpeiden tyydyttäminen alkaa horjua, elintaso laskea ja siellä ja täällä kylmä ja nälkä tulla ovista sisään samalla kun rakkaus on lentänyt ikkunasta ulos eli sosiaaliset, keskinäiseen luottamukseen perustuvat turvaverkot haperoituvat. Se teknologinen pohja, jolla yhteiskuntamme lepäävät, alkaa pettää yhä useammasta kohdasta. Ei se minun ikäpolveani Suomessa ja kaltaisissamme maissa ehdi paljon koskea, mutta niiden meistä, joilla on lapsia ja lapsenlapsia – minulla on – pitäisi tuntea väristyksiä selkäpiissään. Minä tunnen.
Poliitikkoja on helppo syyttää karnevalisoituneesta politiikanteosta, mutta he eivät kuitenkaan ole viimekätiset syypäät. Johtajien valikoituminen on darvinistinen prosessi eikä vain diktatuureissa, joissa ovelin ja brutaalein voittaa. Demokratioissa voittaa suosituin, ja jos karnevalistia pidetään parhaana, hänet valitaan. Äänestäjä on viimekätinen syypää ja äänestäjä on pohjimmiltaan samanlainen kuin jo kivikaudella.
Öykkäröivät suomalaiset poliittiset mielipidejohtajat, myös HS:n toimittajat, ovat opiskelleet ”yliopistoissa”. Ranskassa, Venäjällä, Kiinassa, Ruotsissa ym.opiskellaan universityssä. ”uni” ja ”versus” ovat hyvin vanhoja kisailevan demokratian ideoita ”yksi vertaistesi” joukossa.
Otaniemessä on Aalto-yliopisto. Wikipedia kertoo Alvar Aallon toimineen sisällissodassa Tampereen taisteluissa ruotsalaisen pataljoonan tulkkina.
Suomalainen arkkitehtuuri on maailmanluokkaa, kirjoitti Paavo Lipponen HS:ssa Alvar Aallon suunittelemista Kotkan seudun tehtaanjohtajien asunnoista.
Ilmoita asiaton viesti
Aalto ja politiikka on sikäli lyhyesti käsitelty aihe, että hän ei äänestänyt ollenkaan ja julistautui useinkin anarkistiksi. Suunnitteli kuitenkin halvalla niin työväentaloja kuin suojeluskuntatalojakin, Kulttuuritalon kommunisteille ilmeisesti ihan ilmaiseksi.
Saksan-suhteissaan hän pärjäsi yhtä hyvin natsien kuin demokraattien kanssa.
Huonekalujen ja kerrostaloalueiden Aalto halusi olevan standardoituja ja kaikille sopuhintaan saatavissa, mutta esimerkiksi Rovaniemen kirjastoon ei saanut käyttää edes valmiita saranoita vaan pieninkin osa oli erikseen suunniteltu taideteos.
Erinomainen hahmo tämä Aalto symboloimaan uljasta uutta maailmaa, lähinnä tietysti pelottava:
https://voima.fi/blogit/henkilokohtaista/2011/opportunistinen-oppositsionimies/
Ilmoita asiaton viesti
Göran Schlidt kirjoitti aikoinaan ystävästään Alvar Aallosta todella ison elämänkerran. Kantsii ostaa jos jostain löytyy.
Kuten aina kun joku saa kansainvälistä mainetta tässä maassa. Sinut nostetaan jakkaralle, josta et voi pudota. Sellaiseen lasten syöttötuoliin. Jorma Ollila Nokiasta on samanlainen esimerkki. Aalto oli hyvä, mutta samalla loppupeleissä äärettömän jääräpää… Niinkuin me kaikki tuppaamme olemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kivikaudella johtajat valittiin varmaan samaan tapaan kuin nytkin: Ruumiin eli kehokieltä käyttäen, äänenvoimakuuden, ja houkuttelun avulla. Antiikin Kreikassa ja Roomassa samoin. Lisäksi käytettiin leipää ja sirkushuveja suosion lisääjinä.
Ei mitään uutta taivaan alla kirjoittaa Saarnaaja.
Ilmoita asiaton viesti
Sumutustapa A (SA), ei välttämättä sulje pois sitä, etteikö myös SB, jne.
Harhauttaminen on osa pärjäämisen ja mm sodan toimia. Harhaisuutta ei ole eikä ilmene, kuten ei suokaan syyttä, eikä perusteetta tee. Miksi tällaisen toteaminen on sitä parasta käytännön lääkettä (=eväs)?
Tieteellisen menetelmän oloinen käytännön sovellutuspaikka. Virheitä (=dissonanssimahdollista) on tosi paljon, ja hyvin monimuotoisesti ilmenevänä. Mitähän mahtas toisaalta tarkoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Peukutin Kuosmasen kirjoitusta, mutta olen kuitenkin vähän eri mieltä. Netissä roikkumisesta huolimatta nykynuorista ja keski-ikäisistä löytynee ihan riittävästi väkeä viemään tieteellistä ja teknologista kehitystä eteenpäin. Demagogialle oltiin alttiita aikaisemminkin, muistellaanpa vain 90-100 vuoden takaista aikaa.
Klassisesta musiikista olisin etsinyt paremman esimerkin kuin vähän banaalin Albinonin Adagion 😁
Ilmoita asiaton viesti
Bolero esimerkiksi ja annettaan nuorille mahdollisuus käyttää käsiään ja luoda tuotteita markkinoille niiden kautta, ilman digitilaalisointia.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikea sanoa kumpi on syypää tilanteeseen. Kivikautinen äänestäjä vai ultramoderni poliitikko. Luontoa ja eläinten käytöstä, niiden omassa elinympäristössään ovat monet tutkijat kautta aikain, peilanneet ihmissuvun käytökseen. Laumakäyttäytyminen lienee se kovin juttu…..
Näillä mennään turpa rullalla päin seinää, ellei joku tai jotkut tulevaisuudessa saa jälleen kerran uutta aikaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
HS:n emoyhtiö Sanoman hallituksen jäsenistä on pian puolet hollantilaisia, mistä ehdittiin panna ansio Hanken -taustaisille konsulteille, kunnes Jorma Ollila eilen illalla tv:ssä kertoi omiin kokemuksiinsa perustuen hollantilaisten yritysjohtajien olevan korkeinta luokkaa mitä maailmalta löytyy.
On epäilty ettei suomalaisuus ole HS:ssa juuri näkynyt sitten Juhani Ahon aikojen 1800-luvun lopuilla, jolloin kulttuurin arvoa mitattiin sillä miten se kaikkein pienimpiä jäseniään kohtelee.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostava aihealue – herra Kuosmanen. Muutama havainto tai pohdinta täydentämään näkemyksiänne. Tai ainakin tarpeettomaksi materiaalintäydennykseksi.
1. Sanotaan, että kyvyt yhteiskunnallistuvat. Aivotutkimus on todellakin täydentänyt sen, mitä aiemmin väkevästi tiedostettiin. Ihminen syntyy ajallisessa prosessissa, jossa kykyjen ilmiasun lisäksi niiden takana olevan rakenteen kehittyminen on kiinni yhteisön ”ilmasta”. Sillä tarkoitan kaikkea sitä mitä ao. yhteisö ihmiselle antaa.
2. Ajatellaanpa kahta 3 -vuotiasta lasta 1970 -luvun yhteiskunnassa. Toinen on syntynyt pientilalle josta apuhoitaja-äiti käy töissä. Isä viljelee, metsästää, kalastaa, hiihtää ja kiroilee ankeaa osaansa.
-Toinen diplomaattiperheeseen. Äiti diplomaatti, mies hammaslääkäri.
= Lapsilla on täysin sama geneettinen älykkyysperimä ja kyvykäs rakenne muutenkin. Noin kolmen vuosikymmenen jälkeen nämä lapset ovat muuttuneet a) ajatuskoneeltaan, b) tunnekoneeltaan sekä c) informaationkäsittelyn tavoiltaan (ulottuen myös aivorakenteen anatomis-fysiologisiin ominaisuuksiin nähden) kovin erilaisiksi.
= ei ole olemassa kyvykkyyttä joka ei olii sosiaalinen/sosiaalistettu. Tuon kasvuprosessin kesto on abour 25 -vuoteen asti.
2. Samassa geneettisessä valmiustasossa syntyneet tekevät 25 -vuotiaina samoista asioista / ilmiöistä / ongelmista / valinnoista merkitykseltään itselleen täysin erilaisia!
3. Tuo ylläkuvattu mahdollistaa hyvin sen että kumpikin henkilö on oikeassa kun toteaa ”itse oon oman polkuni valinnut ja vapaasti valintani tehnyt
= Kyllä, valinnat ja ohjautuminen on jo nykyisessä yhteiskuntamallissa ollut vapaata. Mutta ”valintojen valikot ovat pääsääntöisesti ennalta annettuja”.
Poliittisempi päätelmä!
Minusta ihmisen itseohjautuvuus ja sen mahdollisuus on arvo, jota suuresti arvostan ja pyrin vaalimaan.
Nykyajan ”tiedostajat” ja ”vapauttajat” eivät kuitenkaan ymmärrä ihmisen kasvun logiikkaa. Ihmisen kykykonfiguraatio rakentaminen on prosessi. Ja vaiheittainen. Edeltävä vaihe on saavutettava, jotta seuraavan ”valmiustason” mahdollisimman räväkkä eteneminen olisi mahdollista.
Niinpä: ensiksi on liityttävä joukon jäseneksi, sitten siitä on irtaannuttava myöhemmin. Mutta se kunnon individuaation tuotto ei onnistu, jos jo suoraan lähdetään höpisemäään ”kasva itseksesi omanlaiseksi, valitse,, tunnustele identiteettiäsi”!
Tuo ensimmäinen, ”tiedostajien”, tapa on suosittu. Niin mihin? Kasvattaa ja kouluttaa ihmiset niiden Dystopioiden kansalaisiksi, joita blogissanne sivusitte. Itse pidän jälkimmöitä tapaa parempana.
Ilmoita asiaton viesti
Ps. 1. Omat näkemykseni hyvästä ”kasvun kokonaisuudesta” saivat todella paljon virikettä kahdesta elämänkerrata. Kirjailjoiden Tolkien ja Carroll elämästä on olemassa paksus suomennetut elämänkerrat.
– olisivatko ne olleet paksuudeltaan noin 600-700 sivua.
Heidän kehitysvuosiensa ympäristlön, arvostuksien, itseohjautuvuuden ja sitoutumisten sekä yhteiskunnallisen asemansa kuvaus ikävuosilta 2 – 25 vuotta olivat todella ajattelemaan panevia.
Ps. 2. Hesarissa kasvatustieteen professorit Simola ja Heikkinen kirjoittavat ilmiöstä ”oppistautuminen”. He ovat oikealla polulla. Ja puhuvat tämän ajan kieltä paremmin kuin minä.
– Suosittelen luettavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen kirjailijan Erkki Ahosen vähän tunnetussa tieteiskirjassa ”Paikka nimeltä Plaston” maalaillaan samantyyppinen dystopia. Siinä mm. on merkittävien tiedemiesten persoonallisuudet ladattu tietokoneisiin, joten enemmistö saa ollakin heikkolahjaista massaa. Tuoreessa kiinalaisessa tieteisfilmissä Wandering Earth II muuten tehdään sitä samaa. Jokohan ne ovat sen tehneet?
Ilmoita asiaton viesti