Verenpaineen kohotuslääke

Tätä on asiointi julkisessa terveydenhuollossa tänä päivänä:

Soitin terveysasemalle saadakseni ajan lääkärille.

Siellä vastasi automaatti, joka lateli erilaisia valintoja, viimeisenä ”muut asiat”. Minulla oli muu asia, joten en painanut mitään numeroa.

Automaatti ilmoitti, että minulle soitetaan takaisin ”mahdollisimman pian”. Päinvastoin kuin pelkäsin, sieltä soitettiinkin melko pian, noin tunnin kuluttua. Olen nähnyt valituksia joiden mukaan ei ole koskaan soitettu takaisin. Tämä oli kuitenkin ainoa hyvä asia koko kokemuksessa.

Oikea ihminen siis soitti. Hän kysyi oireeni ja kysyi sitten, otanko vastaan palvelusetelin, koska heillä ei ole antaa lääkäriaikoja. Otin sen vastaan ja sainkin tekstiviestin aika pian. Tekstiviestissä oli palvelusetelin numero ja puhelinnumerot kolmeen yksityiseen terveysyritykseen.

Soitin siihen, jossa olen ennenkin asioinut. Automaatti ilmoitti, että kyse on ajanvarausnumerosta, että olen jonossa ja että jonossa voi mennä useita kymmeniäkin minuutteja, koska asiakaspalvelussa on ruuhkaa. Se ilmoitti myös, että voin tehdä ajanvarauksen netissäkin, ja että olen sillä hetkellä jonossa nro 4.

Automaatti ilmoitti myös, että numero on maksullinen ja että sitä on myös jonotus (hintaa se ei kertonut).

Odotin ja odotin. Muutaman minuutin välein automaatti kertoi, että ruuhkaa on ja että olen jonossa nro se ja se. Kerran pääsin yhden pykälän eteenpäin.

Kyllästyin ja päätin varata ajan netistä, kun automaatti oli kertonut sen olevan mahdollista.

Menin nettiin ja yritin varata ajan. Netissä piti kertoa kuka maksaisi. Kun valitsin ”palveluseteli”, ponnahti esille teksti joka kertoi, että palveluseteliasiakkaat eivät voi varata aikoja netissä. Siinä oli puhelinnumero (eri numero kuin terveysaseman tekstiviestissään kertoma). Soitin siihen. Automaatti esitti samat luritukset kuin toisessakin numerossa yhdellä erolla: puhelun ja jonotuksen hinta kerrottiin. Se on korkea.

Minun on vaikea uskoa, että ajanvaraukseen per asiakas menisi niin kauan kuin jonotuksen kesto antaisi ymmärtää. Epäilen, että yksityiset terveysyritykset vieroksuvat julkisen sektorin lähettämiä palveluseteliasiakkaita ja jonotuttavat heitä toivoen heidän luovuttavan. Ja terveysasema ei siis voinut antaa aikoja ollenkaan.

Koronaan on helppo vedota syynä ruuhkiin, mutta kun yksityinen yritys ei tappiolla ottane vastaan palveluseteliasiakaitakaan, vähän heiveröinen sekin selitys on. Oli miten oli, se selvä epätotuus, että palveluseteliasiakas muka voisi varata ajan verkossa, pitäisi tämän firman pikimmiten korjata.

No, lopulta itsepintainen mutta kalliiksi käynyt roikkuminen linjoilla palkittiin ja sain ajan varattua; en tosin haluamalleni lääkärille, koska hän ei ollutkaan palveluseteliasiakkaan käytettävissä (huolimatta siitä, että on hoitanut minua vuosikausia).

Että silleen. Kauan sitten katsoin brittiläistä TV-sarjaa, jossa työttömälle sanottiin, että työn hakeminen on kovaa työtä. Niin on hoidonkin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu