Extreme-E, rallin tulevaisuus on sähkössä.
Eilen oli Extreme-E:n ensimmäinen kunnon ajopäivä aika-ajoilla, yllättipä positiivisesti. Oli vauhtia ja vaarallisia tilanteita, multimestari Sébastien Loeb ja el Matador Carlos Sainz pareineen kärkivauhdissa ”yllättäen”. Oman kylän, Corberan mimmi Laia Sanz Carloksen parina toiseksi aika-ajoissa, ehkäpä tuokin vähän nosti fiilistä, mutta kaiken kaikkiaan meno vaikutti rc-auton ääniä lukuunottamalta erittäin hienolta.
Nyt sitten itse kisapäivään, saa nähdä minkälainen tästä tulee, semifinaalit voit katsoa ilmaiseksi klo 9:00 Suomen aikaa alkaen tästä.
Voipi olla
Ihmiset kuitenkin kaipaavat autoilta ääntä. F1-autot menettivät valtavasti suosiotaan, kun infernaalisesti ärjyvät V10 koneet vaihdettiin iniseviin pikkumoottoreihin. Ääni tai melu kuuluu oleellisena osana myös ralliin. Moottorin pauke ja turbon hukkaportin poksahdukset ovat osa teatteria. Ihmiset suorastaan vaativat, että moottorin täytyy tuottaa melua vähintään yli kipurajan, muuten lippurahat eivät anna täyttä vastinetta.
Syystä tai toisesta Tesla ei herätä mitään intohimoja ohi ajaessaan, vaikka sellaisen suorituskyky ylittää monen hyperauton voimat. Sen sijaan vihaisen metallisella soundilla rähisevä Lamborghini Aventador kääntää ihmisten päät missä liikkuukin.
Jotenkin en jaksa uskoa, että Top Fuel Dragsterit saisivat samanlaista yleisöryntäystä aikaiseksi jos niissä olisi sähkömoottorit, vaikka uskoisin, että sähkömoottorilla voitaisiin rikkoa kiihdytysajojen maailmanennätys helpostikin ja erityisesti turvallisemmin, kuin nitrometaanilla. Ei liene suuri ongelma valmistaa sähkömoottoria, joka puskee 4000kW.
Yksi keino toki on lisätä sähköhärpäkkeisiin ääni kaiuttimilla.
En siis tyrmää sähköautojen kisoja. Formula E-sarja on suosittua ja itse asiassa monet autotehtaat panostavat siihen jo merkittäviä summia rahaa. Toinen seikka, mikä lisää sarjan suosiota, on kisojen tasapäisyys. Useammalla kuin yhdellä tallilla on mahdollisuus voittaa kisoja.
Ilmoita asiaton viesti
Totta turiset, tuo rc-autojen ääni varsinkin eilen kun ensimmäistä kertaa seurasi oli se ankea osuus, mutta itse ajaminen-autot viihdytti senkin edestä.
Kyllä ainakin itse aion penkalle mennä katsomaan, kun sähköistyy.
70v juhlaralliin on vieläkin rallipassi, mutta saapa nähdä pääseekö sitäkään katsomaan Jyväskylään. Todella harmi jos ei pääse, viimeistä vuotta nämä ”hyperautot” kehissä.
Ilmoita asiaton viesti
Jep. FIA teki jo päätöksen hybridi-autoihin siirtymisestä myös rallissa. Täyssähköön ei vielä uskaltauduttu, vaikka sitä kautta rallin MM-sarjaan olisi saatettu saada myös uutta verta. Puhdas sähkötekniikka taitaa olla vielä liian kallista jopa MM-sarjaa kiertäville talleille.
Top Gear ohjelman ”dinosaurukset” James May, Richard Hammond ja Jeremy Clarkson piti siirtää eläkkeelle, jotta sähköautoille saatiin markkinarakoa. Se ei ollut niille eduksi, kun ohjelman juontajat vain tuskalla keksivät mitään positiivista sanottavaa sähköautoista.
Itselleni jäi mieleen se, kun Jeremy Clarkson testasi Teslaa ja totesi sen maailman huonoimmaksi autoksi, jolla voi ajaa vain kolme ratakierrosta ja sen jälkeen sitä pitää ladata loppupäivä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo hybridijupakka meni aivan reisille, nyt 5v vanhaa tekniikkaa, eikä ne yksiköt edes toimi, eikä edes latureita ole saatu toimitettua. Aivan järjetön muuvi, olisi antanut speksit millä valmistajat itse valmistaa hybridiyksiköt, eikä tuollaista toimittajaa millä ei mitään kokemusta mistään. Akut on onnettoman kokoiset ja kulut kasvaa – ei laske, vaikka esim alustassa mentiin takapakkia.
Ilmoita asiaton viesti
Rallissa yksi ongelma taisi olla nimenomaisesti kasvanut vauhti ja autojen luotettavuus. Siis samat ongelmat kuin F1:ssa. Tiet eivät enää oikein riittäneet WRC autoille, joiden suorituskyky ja ajo-ominaisuudet alkoivat olla rata-autojen tasoa.
Hybriditekniikan myötä, vaikka tehot kasvavat, myös autojen paino kasvaa, mikä vaikuttaa niiden ajettavuuteen erityisesti sorapinnoilla.
Onneksi rallia ei ole pilattu tyystin pelkillä asfattikisoilla.
Ilmoita asiaton viesti
”Onneksi rallia ei ole pilattu tyystin pelkillä asfattikisoilla.”
Katalonian ralli, nykyinen ”kotirallini” pilattiin, ennen ”only mixed rally”, nyt vain asvalttia. 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen rallimenestys meni asfaltin mukana. Suomalaiset eivät koskaan oppineet ”tarmacin salaisuutta.” Sen sijaan muun maalaiset oppivat ajamaan soralla.
Ilmoita asiaton viesti
Kallella kulkee alustasta riippumatta, Kroatian rallia odotellessa, joko tulisi ensimmäinen voitto. Johtaa mm-sarjaa. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ei se ainakaan autosta ole kiinni. Puuttuu vain Ott Tänakin hulluus.
Ilmoita asiaton viesti
Kalle on kyllä ikäisekseen todella kypsä kuski, tulevaisuuden mestarismies, miksei jo tällä kaudella! Oliver Solberg tulee antamaan kovan vastuksen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei voita Tänakia niin kauan kuin Ott pysyy tiellä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen eri mieltä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kunnioitan mielipidettäsi.
Ilmoita asiaton viesti
Laitoin ennen kauden alkua mestaruusvedon Kallelle, hyvältä näyttää tähän asti. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Laita seurantaan tulevaisuudessa myös Jari Huttunen. Saat hyvän veikkauskohteen. Kalle ja Jari kilpailivat Hyundai tehdaspaikasta kahden viikon testeissä jonka Jari voitti ja sai paikan Hyundain kehitysohjelmaan. Hyundai veti kehitysohjelman kesken kautta pois ja Jari jäi ”ilmaan” Ajoi sen jälkeeenn yksityistallin autolla Puolan ja MM mestaruuden WRC 3 luokassa. Ajaa nyt Tehdasautojen sarjassa, saman Puolalaisen tehdastallin mukana. Huyndai on luvannut muutaman kisan WRC autolla. Jari on asfaltti specialisti ( karting tausta SM ja Euroopan tasolla) ja soralla kova luu. Kannattaa muistaa että Jari pesi kaikki WRC autot Ruotsissa WEC 2 luokan autollla. Huttunen ajoi pohja-ajan vuoden 2019 Ruotsin rallin erikoiskokeella kahdeksan. Edellinen kisa WRC 2 luokassa loppui eka pätlkälle konerikkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Hude toki on seurannassa, kuten Lindholm, Pajari jne. 🙂
Hyvältä vaikuttaa junnujen osalta ja Huttusen on Adamokin vihdoin noteerannut.
Ilmoita asiaton viesti
E autojen myötä rallin seuraamisesta menee kyllä aika paljon hukkaan. Ehkäpä tuohonkin tottuu, jos / kun ei muutakaan vaihtoehtoa ole tarjolla.
Ilmoita asiaton viesti
Koska muusta liikenteestä poiketen rata on suljettu ja määrämuotoinen, voidaan menestyksellisesti käyttää ajolankaa.
Siittä vaan kokeilemaan. Auton painoa ei rasita akku.
Kaluston puutteessa alussa voidaan käyttää vanhoja trollikkabusseja viritetyillä sähkömoottoreilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tuli mieleen, että joko koko autourheilu on siirretty sähköiseen pelimaailmaan.
Ilmoita asiaton viesti