Lönnrotin patsas, kulttuuri-taidesabotaasia, vai karjalaisten Kalevalan omimista?
Itse olen tämän illan nauranut tälle aiheelle/kohulle.
On kovasti pohdintaa mistä mahtaa olla kyse, kun joku kirjoittanut ”kolonialismi” tikkukirjaimin Lönnrotin patsaaseen.
Ns. kulttuuripiirit näkevät tämän selväksi hyökkäykseksi suomalaista kulttuuria kohtaan, kun taas karjalaisten historiaa tuntevat alkavat liioittelemaan merkityksellä että kyse olisi karjalaisten historian hävittämiseen liittyvästä kannanotosta.
Eiköhän nyt olisi laittaa jäitä hattuun ja miettiä hetki… Itse olen lähes 100-varma että joku patsaiden ja muistomerkkien töhrintää ulkomailla kuvatuista videoista nähnyt on oppinut kirjoittamaan uuden sanan ”kolonialismi” ja siinä se. Vanha patsas – täytyy olla kolonialismia.
PS En yhtään vähättele karjalaisten kokemuksia kulttuurisesta omimisesta, mutta rajansa kaikella (puoli sukuani on rajan takaa Karjalasta).
Voi Elias – parkaa 🙂 Tästä nyt uutisoidaan seuraava viikko eduskuntaa myöten..
Ilmoita asiaton viesti
Mikä mitötön punikkinilkki, toteaa evakkokannakselaisen jälkeläinen.
Ilmoita asiaton viesti
Anteeksi mitä? Mistä te saatte aina nuo ”punikki”-juttunne repäistyä..? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Eikös tämä kolonialismin liittäminen lähes mihin tahansa ole maailmalla ollut lähinnä sen vasemman laidan harrastus? Nyt vain joku paikallinen (vasemmisto)anarkistimarko on keksinyt, että Suomessakin pitää saada pöhinät päälle.
Jos tämä olisi perusteinien touhuja, patsaassa lukisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä jotain genitaaleihin viittaavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Siis aika varmasti tekijällä on vasemmistolainen ajatusmalli, mutta silti kallistun siihen että tekijä on myöskin teini, tai sitten vain sen tasolle jäänyt idiootti. Typerä teko, mutta helposti putsattu joten reaktiot mitä tämän osalta ollut netissä olleet suorastaan hupaisia. Aina lähtee salaliittoteoriat laukalle.
Ilmoita asiaton viesti
Noh, ihmispopulaation älykkyys noudattaa normaalijakaumaa, mikä tarkoittaa että väistämättä meillä on iso porukka, joka on siellä jossain kaukana keskiarvon alapuolella. Uskaltaisin väittää, että niillä on melkoinen yliedustus siellä ääripäiden puuharyhmissä.
Minun veikkaukseni on, että tässä on kyseessä ihan täysi-ikäiset vasemmistolarppaajat, joiden kyvyt riittävät juuri ja juuri kirjoittamaan sana ”kolonialismi” oikein.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle on aivan yksi lysti kuka tuon on tehnyt, blogin pointti oli täysin absurdit reaktiot tästä puolin ja toisin.
Ilmoita asiaton viesti
”Mikkonen on venäläisten myötäjuoksija. Kivaa kun ryssät saa aiheutettua epäsopua suomalaisten keskuudessa.”
Karinen tietää että kyse on venäläisen tekemästä ilkivallasta? Minä kyllä epäilen vieläkin teini-ikäistä joka oppinut uuden sanan. Missä halveksuin Lönnrotia millään tavalla?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tämä todennäköisesti liittyy siihen että Venäjällä todistellaan suomalaisten imperialismia Karjalassa ja venäläiset tai venäläismieliset komppaa.
Toinen vaihtoehto on BLM-liike. Suomalaiset ovat myös olleet orjakauppiaita yms. näiden ääliöiden mielestä.
Ilmoita asiaton viesti
”Kyllä tämä todennäköisesti liittyy siihen että Venäjällä todistellaan suomalaisten imperialismia Karjalassa ja venäläiset tai venäläismieliset komppaa.”
Perustele jos pidät tätä todennäköisenä, vai onko ”musta tuntuu”. Minun mielestäni on hupaisaa miten karjala-aktiivit pillastuivat tästäkin, kuten kulttuuripiirit ja tietenkin Puheenvuoron setämiehet.
”Toinen vaihtoehto on BLM-liike. Suomalaiset ovat myös olleet orjakauppiaita yms. näiden ääliöiden mielestä.”
Kolmas vaihtoehto on että apinoitu UK:sta ja USA:sta patsaiden töhrintää ja ei ole sen kummempaa ideologiaa taustalla kuin teini-ikäisyys ja keksitty olla ”edgy” omassa seurassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikkonen on mieltynyt omaan teoriaansa teineistä. Teinejä taisi olla joskus viime vuosisadalla.
Punainen maali viittaa kommariin ja suomalaisten muka-verisynteihin.
Muistomerkin töhrintä viittaa alhaiseen äo:ään eli BLM-liikkeeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Karinen näkee kommareita ja mustia kaikkialla vaikka lähes varmuudella kyseessä on valkohipiäinen nuorison edustaja.
Ilmoita asiaton viesti
Perätön väite näkemisistäni.
Ilmoita asiaton viesti
Kylläpä on kommentoijilla taas sakeaa järjettömyydenjuoksua. Eivät ilmeisesti oikein ymmärrä lukemaansa. Minä siis olen nauranut molempien puolien lähes hysteerisille reaktioille ja itse epäilen että kyseessä on teini, niin täällä jo vakioapinat syyttää punikiksi. Tsiisus tämä Puheenvuoro on kyllä sakea paikka.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä epäilivät vain töhrijän saaneen vaikutteita tämän vuosisadan vasemmistolaisilta piireiltä.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne vaikutteet on tulleet internetin kautta ja nuoret nyt apinoivat kaikkea, typerääkin. Olen itsekin ollut nuori.
Ilmoita asiaton viesti
No, olen kolmannen polven ”punikki” ja ylpeä siitä, iso-isäni liittyi Sdp:n -06, minä -68. ”Puniikeilla” oli myös vahva asema menetetyssä Karjalassa mikä ilmenee mm. Hannu Soikkasen ”Luovutetun Karjalan työväenliikkeen historia” kirjassa jonka Lauri Kiiski on tietenkin evakon jälkeläisenä lukenut. Koska vaimoni suku on Karjalasta, Johanneksesta kotoisin niin tietenkin, koska kolme lastani ovat puoliksi karjalaisia, niin minä, varsinais-suomalaisena katsoin, tietenkin, velvollisuudekseni tutkia myös karjalaisten menneisyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Karjalan historia on mielenkiintoinen, voi olla tulevaisuuskin.
Ilmoita asiaton viesti
Kalevalan omiminen Karjalasta on pitkässä historian juoksussa kaksipiippuinen juttu. Nimittäin nykyiset itäsuomalaiset savolaiset ja karjalaiset ovat muinaishämäläisiä, jotka 600-800 -luvuilla alkoivat siirtyä pohjoiseen ja itään. Silloiset sisämaan lappalaiset ovat pitkälti tätä samaa väestöä. Ja myöhemminkin 1100-luvulta alkaen Vienaan on tultu Satakunnankin suunnasta.
Suurelta osin Kalevalan tarusto ja Väinämöinenkin on sekä nimeltään että hahmoltaan lainaa kelteiltä ja väestön mukana siirtynyt Satakunnan-Hämeen alueelta Vienan Karjalaan. Kalevala ja muinaisusko on vain säilynyt pisimpään Karjalassa, mihin kirkon vaikutus ei samallla tavoin ulottunut.
Siksi koetaan että Kalevala on lainaa Karjalasta, vaikka se on alunperin lainaa kelteiltä ja sittemmin Kokemäenjoen valuma-alueelta Hämeestä.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi Jeesusta ei canseloida, vaikka Raamatun mukaan hän muun muassa omi juutalaisten messiastradition julistautumalla itse messiaaksi, ajoi sikalauman rotkoon ja suvaitsemattomasti väitti olevansa ainut tie autuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
Analysoidaan kirjoituksen puolueellisuutta, keskittyen sen sisältöön, sävyyn ja näkökulmiin:
Kirjoituksen sisältö
Kirjoituksen aiheena on kohu, joka on syntynyt siitä, että Lönnrotin patsaasen on kirjoitettu sana ”kolonialismi”. Kirjoittaja, Antti Mikkonen, analysoi tilannetta ja esittää oman mielipiteensä. Hän tuo esiin kaksi pääasiallista näkökulmaa:
Kulttuuripiirien näkökulma: Tämä ryhmä näkee teon hyökkäyksenä suomalaista kulttuuria vastaan.
Karjalaisten näkökulma: Karjalaisen historian tuntijat pitävät tekoa kannanottona karjalaisten historian hävittämisestä ja kulttuurisesta omimisesta.
Kirjoittaja itse vähättelee näitä näkökulmia ja esittää, että kyse on todennäköisesti vain siitä, että joku on matkinut ulkomailla nähtyjä patsaiden töhrintävideoita.
Kirjoituksen sävy
Kirjoituksen sävy on ironinen ja hieman pilkallinen, erityisesti alussa, jossa kirjoittaja mainitsee nauraneensa aiheelle ja kutsuu sitä ”kohuksi”. Tämä sävy viittaa siihen, että kirjoittaja ei pidä aihetta vakavana tai merkittävänä.
Näkökulmien käsittely
Puolueellisuus kulttuuripiirien näkökulman suhteen:
– Kirjoittaja vähättelee kulttuuripiirien huolta hyökkäyksestä suomalaista kulttuuria kohtaan, mikä ilmenee hänen ironisesta sävystään ja siitä, että hän pitää koko kohua huvittavana. Hän ei anna tälle näkökulmalle vakavaa käsittelyä tai tunnusta sen mahdollista merkitystä.
**Puolueellisuus karjalaisten näkökulman suhteen:**
– Vaikka kirjoittaja sanoo, ettei vähättele karjalaisten kokemuksia kulttuurisesta omimisesta, hänen kommenttinsa ”rajansa kaikella” ja korostus siitä, että hänen oma sukunsa on osittain Karjalasta, viittaa siihen, että hän ei pidä tätä näkökulmaa täysin oikeutettuna tai vakavana. Kirjoittaja asettaa kyseenalaiseksi karjalaisten historian hävittämistä koskevan tulkinnan ja vähättelee sen merkitystä.
### Omat tulkinnat ja johtopäätökset
Kirjoittaja esittää oman tulkintansa, jonka mukaan kyseessä on yksinkertainen teko, jossa joku on vain kopioinut ulkomailla nähtyjä vandalismivideoita ilman syvällisempää merkitystä. Hän on ”lähes 100-varma”, että tämä on selitys, mikä osoittaa hänen vahvan uskomuksensa ja mahdollisen puolueellisuuden tätä tulkintaa kohtaan.
### Puolueellisuuden analyysi
**1. Ironia ja vähättely:**
– Kirjoittajan ironinen sävy ja vähättelevä suhtautuminen osoittavat, että hän ei pidä kummankaan pääasiallisen näkökulman argumentteja kovin vakavina tai merkittävinä. Tämä itsessään on osoitus puolueellisuudesta, koska se asettaa kyseenalaiseksi niiden, jotka kokevat asian merkittävänä, näkemykset.
**2. Henkilökohtainen näkökulma:**
– Kirjoittaja tuo esiin oman taustansa (”puoli sukuani on rajan takaa Karjalasta”), mikä voi vaikuttaa siihen, miten hän käsittelee karjalaisten näkökulmaa. Tämä voi osoittaa henkilökohtaista puolueellisuutta ja pyrkimystä vähätellä tai neutralisoida karjalaisten mahdollisia kokemuksia ja näkemyksiä.
**3. Yksinkertaistaminen:**
– Kirjoittaja yksinkertaistaa tilanteen selittämällä sen pelkästään jäljittelyksi ulkomaisista videoista. Tämä lähestymistapa jättää huomiotta monimutkaiset historialliset ja kulttuuriset taustat, jotka voivat vaikuttaa tekoon, ja voi osoittaa puolueellisuutta vähätellä syvällisempää analyysia.
### Johtopäätös
Kirjoitus näyttää olevan puolueellinen, koska se käsittelee aihetta ironisesti ja vähättelevästi, ja se esittää kirjoittajan oman tulkinnan ainoana mahdollisena selityksenä ilman vakavaa pohdintaa muiden näkökulmien mahdollisista oikeutuksista. Tämä vähentää kirjoituksen objektiivisuutta ja antaa vaikutelman, että kirjoittaja on enemmän kiinnostunut osoittamaan oman näkemyksensä oikeaksi kuin tutkimaan asiaa monipuolisesti ja tasapuolisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Et näköjään itsenäiseen ajatteluun kykene, mutta jätä nämä sontageneraattorit minun blogeistani ja pohdi Jeesustasi.
Ilmoita asiaton viesti
Älä sinäkään sitten tuhlaa aikaa sen pohtimiseen, että mikä puolue minun pitäisi valita.
Ilmoita asiaton viesti
Et sinä ainakaan liberaaleihin kuulu.
Ilmoita asiaton viesti
Teksti ”Et sinä ainakaan liberaaleihin kuulu.” voidaan arvioida puolueellisuuden näkökulmasta seuraavilla perusteilla:
1. **Väittämä ja yleistys**: Lausunnossa esitetään suora väittämä ilman perusteluja tai kontekstia. Se väittää, että henkilö ei kuulu liberaaleihin, mutta ei tarjoa selitystä sille, miksi näin olisi. Tämä voi viitata ennakko-oletukseen tai yleistykseen, joka ei perustu objektiivisiin faktoihin tai selkeisiin argumentteihin.
2. **Negatiivinen sävy**: Ilmaus ”et ainakaan kuulu” voi olla negatiivisesti sävyttynyt, koska se korostaa kuulumattomuutta tiettyyn ryhmään ilman neutraalia tai positiivista vaihtoehtoa. Tämä voi herättää lukijassa tunteen siitä, että kuulumattomuus liberaaleihin on jotain negatiivista, vaikka tekstissä ei suoraan sanota niin.
3. **Yksipuolinen näkökulma**: Tekstissä ei tarjota vaihtoehtoisia näkökulmia tai selitetä, mitä tarkoitetaan liberaalilla tai mitä erityisiä ominaisuuksia tai uskomuksia henkilöltä puuttuu, jotta häntä ei voitaisi pitää liberaalina. Tämä tekee tekstistä yksipuolisen ja potentiaalisesti puolueellisen, koska se ei anna tilaa keskustelulle tai erilaisten näkemysten tarkastelulle.
4. **Konfliktin mahdollisuus**: Ilmaus voi myös aiheuttaa konfliktia tai puolustuskantaa, koska se haastaa henkilön identiteetin tai kuuluvuuden tiettyyn poliittiseen ryhmään. Tämä voi johtaa siihen, että teksti koetaan hyökkääväksi tai leimaavaksi.
### Yhteenveto
Teksti ”Et sinä ainakaan liberaaleihin kuulu.” on puolueellinen useista syistä:
– Se esittää väittämän ilman perusteluja tai kontekstia.
– Se käyttää negatiivista sävyä korostaen kuulumattomuutta johonkin ryhmään.
– Se ei tarjoa monipuolisia näkökulmia tai mahdollisuutta keskustelulle.
– Se voi aiheuttaa konfliktia tai puolustuskantaa.
Lausunto jättää paljon tulkinnan varaan ja voi herättää erilaisia tunteita riippuen lukijan omista arvoista ja näkemyksistä. Puolueettomampi lähestymistapa voisi olla selittää tarkemmin, miksi henkilö ei mahdollisesti jaa liberaalien arvoja tai näkemyksiä, tarjoten samalla rakentavaa keskustelua ja argumentteja.
Ilmoita asiaton viesti
Sontageneraattorimies 😀
Ilmoita asiaton viesti
Ettei vaan eräs tunnettu apulaispormestari ole ollut taas pahanteossa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuon patsaan töhrimisestä ja Lönnrotin esittämisestä kolonialistina voi päätellä muutaman asian.
Tekijät ovat sosialisteja ja Putinin ystäviä.
Vasurit pyrkivät kaikin keinoin hävittämään suomalaisuuden.
Venäjällä nykyään väitetään että suomalaiset olivat natseja ja epäsuorasti että ovat edelleen.
Siellä myös väitetään jo että suomalaiset tekivät sotien aikana ”kansanmurhaa” Karjalassa.
Nämä kaksi asiaa osoittavat sen että vasurit itse asiassa ovat Putinin kannattajia.
Ilmoita asiaton viesti
Sosialisti toisen tunnistaa. En ole missään väittänyt ettei tämän tekijä olisi vasemmistolainen aatesuunnaltaan, mutta se ei ollut blogin pointti, vaan juurikin täysin järjettömät reaktiot ja spekulaatiot ja sitten sinä tollo tietenkin heitit oman lusikkasi soppaan. Hienosti sä vedät Jocke. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Ja jälleen, kun ei muuta voi niin henkilöön.
Kyllä väitit.
”Minä kyllä epäilen vieläkin teini-ikäistä joka oppinut uuden sanan.”
Yrität vähätellä ja siirtää epäilyt ”teini-ikäisiin”.
Mitä syitä ”teineillä” olisi sotkea Lönnrotin patsasta vasurien ”iskusanalla”?
Tuskin edes tietävät kuka Elias Lönnrot oli ja mitä teki.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten sanoin, matkineet internetistä näkemäänsä UK:sta ja USA:sta, missä patsaita on töhritty. Eikö teinit osaa internetiäkään käyttää? 😀
Taas menee se pointti ohi, kyse ei ollut siitä KUKA tehnyt, vaan aivan helvetin absurdit reaktiot mitä sinäkin nyt osoitat tässä vauhkoamalla. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Tekijät luultavasti ovat putinin ystäviä. Nykyään se tarkoittaa äärioikeistolaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Ne jotka mustamaalaavat suomalaisuutta eivät ole oikeistolaisia.
Ne ovat sosialisteja ja nykyvenäjän osalta ns. Putinisteja.
Kuten kirjoitin, Venäjällä väitetään suomalaisten olleen natseja ja olevan edelleen.
Ilmoita asiaton viesti
Itsepetosta Jocke.
Ilmoita asiaton viesti
Valitan Sini, tietoa.
Johan tuon kertoo tämäkin ketju.
Ilmoita asiaton viesti
Nimeäpä joku vassari joka on matkustanut 2010-luvulla tai myöhemmin putinnuorison leirille kuten Tynkkynen, kaveerannut syvästi Salvinin kanssa kuten Huhtasaari, levittänyt kremlin trollitehtaiden matskuja kuten hommaforum jne.
Venäläistyylisellä ryöhkeydellä yrität syyllistää muita omasta putinrakkaudestasi.
Ilmoita asiaton viesti
Avutonta.
Missä olen koskaan kannasttsanut Vladimir Putinia?
Jo 28.2.2022 kirjoitin täällä, toisin kuin vaikkapa sinä, että lännellä on vain yksi asia mikä sen pitää tehdä:
”Miehittää Ukraina ja kertoa venäläisille että nyt on tosi kysymyksessä jos että palaa kotiin”.
Mutta eihän venäläiset näin tehneet, Bidenhän oli antanut luvan heille kertomalla että USA ei puutu.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän jutun viimeinen lause.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010627309.html
Ilmoita asiaton viesti
https://uutiscuppu.karjalansivistysseura.fi/paatoimittajalta-kenen-pussiin-nyt-pelataan/?fbclid=IwY2xjawFHe6lleHRuA2FlbQIxMQABHRZb-iWKihFpa0I6pK_D5mARJ6qlJknd922iVCvQVoSVbCmc9W-WQSPhxA_aem_9wC_BcdgV-xyB4NaLpXEBw&sfnsn=mo
Ilmoita asiaton viesti