Suomessa ei ole perustuslaillisuuden valvontaa

Podcast-versiot: Spotify, Soundcloud.
Videoversio.

Parlamentaarinen demokratia määritellään toisinaan kaavalla enemmistöpäätöksenteko + oikeusvaltio. Oikeusvaltioon taas kuuluu perustuslain, tai vastaavan lain määrittelemät perusoikeudet, jotka suojaavat kansalaisia ja ulkomaalaisia hallituksen mielivallalta. Tämä edellyttää paitsi riippumatonta oikeuslaitosta, myös perustuslain valvontaa, jotta vallanpitäjät eivät pääse säätämään perustuslain kanssa ristiriidassa olevia lakeja.

Monissa maissa uskotaan, että perustuslain valvonta edellyttää riippumatonta perustuslakituomioistuinta. Suomessa poliitikot ovat jo kauan selittäneet, ettei tällaista tarvitse. Sen sijaan eduskunnan perustuslakivaliokunnassa poliitikot laittavat riisuvat epäitsekkäästi pois poliitikon roolinsa, laittavat päälle tuomarinhatun ja arvioivat lakiehdotuksia yksinomaan niiden perustuslaillisuuden kannalta.

Tämä on tietysti naiivi idea, ja ”käännytyslain” käsittely perustuslakivaliokunnassa osoitti, ettei sillä ole mitään todellisuuspohjaa. Joka ikinen perustuslakivaliokunnan kuulema asiantuntija osoitti itsestäänselvyyden, että ”käännytyslaki” on ristiriidassa kansainvälisten ihmisoikeussopimusten, Euroopan unionin oikeuden ja Suomen perustuslain kanssa. Poliitikot äänestivät nämä kaikki nurin äänin 15-2.

Edes maailman köyhimmät maat eivät lähetä vainon uhreja takaisin lähtömaihinsa. Bangladesh on rakentanut sadalle tuhannelle Myanmarin karkottamalle Rohingja-pakolaiselle telttaleirin rajan läheisyyteen. Rohingjoiden maahantulo on tietysti myös ”välineellistä”, koska Myanmarin rasistinen juntta on päättänyt päästä vihaamastaan kansanosasta eroon, ja lähettänyt heidät tietoisesti vääräuskoisena pitämänsä Bangladeshin kiusaksi. Pakolaiset on silti otettu vastaan, vaikka rutiköyhällä Bangladeshilla ei ole mitään mahdollisuutta tarjota pakolaisille asuntoja tai sosiaaliturvaa. Kansainvälisten pakolaissopimusten noudattaminen ei edellytä näitä. Suomen hallitus haluaa kunnioittaa perusoikeuksia vähemmän kuin Bangladesh.

Perustuslain valvonnan lakkauttaminen tarkoittaa oikeusvaltion, ja sitä myötä myös parlamentaarisen demokratian loppua. Se on korvattu parlamentaarisella diktatuurilla, jossa parlamentin enemmistö voi tehdä mitä tahansa päätöksiä ulkomaalaisten ja parlamentin vähemmistön päänmenoksi. Ensimmäiseksi bussin alle heitetään tietysti ulkomaalaiset, joilla on ylipäätänsä Suomessa oikeuksia lähinnä vain EU-jäsenyyden ansiosta.

Suomen luonnollinen poliittis-maantieteellinen viitekehys on Itä-Eurooppa, johon on yritetty takoa oikeusvaltiota ja sivistystä EU-säännöillä ja laeilla. Latvia, Liettua, Puola ja Unkari ovat päättäneet yksinkertaisesti rikkoa näitä lakeja, mutta Suomen hallitus haluaa erottautua näistä ja säätää laittoman lain, mikä on vaarallisempi tie.

Hallitus on siis päättänyt palata Horellin ja Anthonin 40-luvun linjalle. Toinen vertailukohta on Kekkonen, joka lähetti kaikki Neuvostoliitosta loikanneet siekailematta takaisin sinne ja vankileirille.

Antti Rautiainen

anttirautiainen
Helsinki

Influensseri, elämävalmentaja ja motivaatiopuhuja.
https://linktr.ee/arautiainen

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu